דמי הבראה

דמי הבראה הם תשלומים המשולמים על ידי המעסיק לעובדיו כהשתתפותו בהוצאות חופשה או הבראה של העובדים.  המקור ההיסטורי לקיום דמי הבראה הינו רצון המעסיק לעזור לעובדיו לצאת לחופשה שנתית ולחזור בכוחות מחודשים. בעבר עובד היה חייב להוכיח כי שהה במקום הבראה או נופש (חשבוניות מאתרי נופש, כרטיסי טיסה ועוד), כיום חובה זו בוטלה. דמי הבראה משולמים לעובדים ללא שום צורך בהוכחה.

מקור החוק לדמי הבראה

אין חוק דמי הבראה שמחייב את המעסיקים לשלם, איך קיים הסכם קיבוצי כללי במשק עם צוי ההרחבה שמסדירים את תשלומי דמי הבראה.

חישוב דמי הבראה

צו ההרחבה להסכם קיבוצי כללי קובע כי: מספר ימי הבראה להם זכאי עובד יעלה בהדרגה בהתאם לוותק של אותו עובד במקום העבודה. מהשנה הראשונה לעבודה זכאי העובד לחמישה ימי הבראה ועד השנה העשרים, בה זכאי העובד לעשרה ימי הבראה בשנה.

מי שעובד במשרה חלקית זכאי לדמי הבראה באופן יחסי להיקף משרתו.

תנאי זכאות לדמי הבראה

לאור ביטול חובת ההוכחה שהיה (העובד) במקום הבראה, התנאי היחיד שעל העובד למלאה על מנת לזכות בדמי הבראה הוא להשלים את שנת העבודה אצל אותו מעסיק.

גובה דמי הבראה

במגזר הפרטי תעריף דמי הבראה עומד על 418 ש"ח לכל יום הבראה.

במגזר הציבורי תעריף דמי הבראה עומד על 471,4 ש"ח לכל יום הבראה.

מועדי תשלום דמי הבראה

פעם היה נהוג לשלם דמי הבראה באחד מחודשי הקיץ. כיום הרבה מעסיקים ועובדים מעדיפים לשלם/לקבל את תשלומי דמי ההבראה באופן יחסי בכל חודש (העובד חייב להסכים לשיטה זו). תנאי נוסף לשיטה זו הוא שהסכום הכולל לא יהיה נמוך מהסכום המגיע לעובד בהסכם הקיבוצי.

נופש במקום דמי הבראה

מאז שהעובד לא חייב להוכיח שהיה בנופש או במקום הבראה כדי לזכות בדמי הבראה, קיימת למעסיק האפשרות להוציא את עובדיו לנופש על חשבון דמי ההבראה. במקרה כזה על המעסיק למלא אחר שני התנאים הבאים :

1. מעסיק חייב להודיע לעובדיו מראש כי הנופש בא על חשבון דמי הבראה ועובדים הסכימו לכך (בהודעה או בדרך יציאה בפועל לנופש).
  2. במהלך הנופש אין לעובדים שום תוכן מקצועי הקשור בעבודה – מדובר בחופשה "נטו".

חשוב גם לציין כי זאת לא חופשה שנתית.

התיישנות

במקרה בו הסתיימו יחסי עובד מעביד – עובד זכאי לתבוע תשלום דמי הבראה בעד תקופה של שנתיים מיום סיום עבודתו – לאחר מכן תביעתו תתיישן.

במקרה בו העובד עדיין ממשיך בעבודתו, אך עדיין מעוניין לתבוע את תשלומי דמי ההבראה, יהיה זכאי העובד לדמי הבראה עד 7 שנים.

חשוב לדעת

• בחישוב פיצויי פיטורים דמי הבראה אינם נכללים.
  • חופשת לידה ותקופת שמירת הריון נכללות בחישוב הזכאות לדמי הבראה.
  • בתקופה האחרונה קיימת סוג של התגמשות מצד בתי הדין לעבודה לאשר תשלום דמי הבראה לעובד שפוטר או התפטר טרם השלמת שנת עבודה אצל אותו מעסיק. התנאי לכך : פיטורו של העובד בסמוך להשלמת שנת עבודה (כמובן שכל מקרה נבדק לגופו).

עורך דין דמי הבראה

אם לא קיבלתם את דמי ההבראה המגיעים לכם כחוק, צרו איתנו קשר בטלפון או תשאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם תוך עד 24 שעות.
אנו נשמח ללוות אתכם לאורך כל ההליך עד לקבלת מלוא התשלום המגיע לכם ע"פ חוק.

לכל מקרה – מומלץ להתייעץ עם עורך דין דיני עבודה.

דמי הבראה