אישור סגירת תיק הוצאה לפועל

חייב שנפתח נגדו תיק בהוצאה לפועל, בשל חוב שקיים לו עקב התחייבות, שטר חוב או פסק דין שניתן נגדו, יוכל  לסגור את התיק כאשר יפתור את העילה בגינה נפתח בתיק מלכתחילה (למעט כאשר מסגר התיק מחוסר מעש). אחר סגירת התיק, יכול החייב לקבל אישור בדבר סגירת התיק.

 במאמר שלפניכם, נציג בקצרה את הליכי ההוצאה לפועל, ונפרט אודות אופני סגירת התיק בהוצאה לפעול והאישור המתקבל בגין הסגירה.

 

הוצאה לפועל במדינת ישראל

הוצאה לפועל, משמשת כגוף האמון על אכיפת תשלום פסקי דין וחובות של אזרחים וגופים – האחד כלפי השני. כך למשל, נניח כי נפסק בבית המשפט כי מנחם חייב לשלם לדינה 40,000 ₪.

עוד נניח, כי על אף פסיקת בית המשפט, נמנע פלוני מתשלום חובו, גם לאחר שתם המועד שנקבע לביצוע פסק הדין, ואם לא נקבע מועד שכזה – ככל שחלפו 30 יום מיום מתן פסק הדין.

החוק לא נוטש את דינה בשלב זה, וכדי לממש את האמור בפסק הדין, יכולה דינה לפנות לאחת מ- 29 לשכות הוצאה לפועל שמפוזרות באזורים שונים במדינה, ולפתוח בהליך הוצאה לפועל נגד מנחם, כפי שקובע סעיף 6(א) לחוק ההוצאה לפועל, תשכ"ז-1967:

"הזוכה רשאי להגיש לכל לשכת הוצאה לפועל בקשה לביצוע פסק הדין; הוא יציין בה פרטים מזהים של החייב כפי שייקבעו, ואם הוא קטין או פסול דין, וכן יפרש בה את ההליכים שהוא רוצה שיינקטו, ויכול הוא מפעם לפעם לבקש נקיטת הליכים נוספים."

 

כלים שעומדים כנגד החייב

לעומת מקרים בהם אין לחייב יכולת כלכלית לפרוע את חובו, פעמים רבות, מנסים חייבים להתחמק מתשלום חובותיהם בטענה לפיה אין להם כיצד לשלם את חובם. בשל כך, עולה חשש כי חייבים אלו ינסו למכור או להבריח נכסים שמצויים בבעלותם, לברוח מהארץ, ולבצע פעולות נוספות, והכל – כדי להימנע מתשלום החוב.

בשל כך, מקנה החוק מספר סמכויות לרשות הוצאה לפועל, דוגמת:

עיקול מטלטלין / מקרקעין – על מנת לכסות את החוב שקיים לחייב, ניתן יהיה למכור נכסים הקיימים לו – בין אם נכסי מקרקעין ובין אם נכסי מטלטלין, למוכרם לכל המרבה במחיר, ולהשתמש בכספי המכירה עבור כיסוי החוב. יש לציין כי לא ניתן למכור תשמישי קדושה, ופריטים ונכסים הדרושים למחיית החייב ומשפחתו.

עיכוב יציאה מן הארץ –  על מנת למנוע את בריחת החייב מן הארץ בכדי להתחמק מתשלום החוב, ניתן יהיה להטיל עליו צו יציאה מן הארץ. זאת, למעט מצב בו על החייב לצאת מן הארץ לטובת טיפול רפואי שלו או של אחד מבני משפחתו.

הגבלות על כרטיסי חיוב – כאמור, החייב טוען שאין ביכולתו לפרוע את חובו. לצד זאת, שימוש בכרטיסי חיוב דוגמת כרטיסי אשראי, עלול לפגוע באפשרות החזר החוב. על כן, יכולה רשות הוצאה לפועל להטיל הגבלות שימוש בכרטיסי חיוב.

הגבלת שימוש ברישיון נהיגה – ניתן למנוע מהחייב להוציא רישיון נהיגה או להפקיע אותו. כך, החייב לא יוכל לנוע ממקום אחד למשנהו בכוחות עצמו.

 

כיצד ניתן לסגור את התיק בהוצאה לפועל?

על מנת לסגור תיק בהוצאה לפועל, על החייב לעבור מסלול דו שלבי, כאשר במסגרת השלב הראשון, עליו יהיה למחוק את החוב הקיים לו, ורק לאחריו, יוכל הוא לסגור את התיק במסגרת השלב השני.

 

מחיקת החוב בהוצאה לפועל

קיימות מספר דרכים למחיקת החוק. נציג אותן להלן:

  • הוראות חוק השמיטה – מעקב אחר הוראות החוק, יוביל את החייב לקבלת הפטר מחובותיו. חשוב לציין כי על החייב להיות 'חסר נכסים' שיכולים היו על פניו לסייע לו בכיסוי החוב הקיים לו, וכן 'מוגבל באמצעים'.
  • חוסר מעש מצד הזוכה – ככל שלא התבצעו פעולות בהליך ההוצאה לפועל, במשך שנתיים מהפעילות האחרונה שביצע הזוכה, קיימת אפשרות לסגירת התיק, בעילה של 'סגירת תיק בהוצאה לפועל מחוסר מעש'.
  • הסדר בין הזוכה לחייב – מעבר להסדר הרשמי, יכולים הזוכה והחייב להגיע להסדר בדבר תשלום החוב (כמו למשל הפחתת סכום החוב תמורת תשלומים בטווח קצר).
  • הגשת בקשה לפתיחת הליך חדלות פירעון / פשיטת רגל.

 

הגשת בקשה לסגירת התיק

לאחר שנמחק החוב בין הזוכה לחייב, אפשר יהיה להגיש בקשת לסגירת התיק בהוצאה לפועל. לא רק החייב יכול להגיש את הבקשה, אלא גם הנושה (הזוכה), וככל שעשה כן, ייסגר התיק מיידית.

ככל שהחייב הגיש את בקשת סגירת התיק, התיק לא ייסגר בטרם תתקבל תגובת הנושה לסגירת התיק. עם הסכמת הנושה, ייסגר התיק בהוצאה לפועל.

 

קבלת אישור על סגירת תיק בהוצאה לפועל

אחר סגירת התיק, ניתן יהיה לקבל אישור בדבר סגירתו.

ישנן שתי דרכים לקבלת אישור לסגירת תיקים בהוצאה לפועל:

  • באמצעות מוקד השירות הטלפוני של רשות האכיפה והגבייה. אישור בדבר סגירת התיק יישלח אל החייב בדואר.

פרטים ליצירת קשר עם המוקד:

טלפון: 35592* או 073-2055000, בין השעות 8:00 – 16:00 בימים א – ה, ובין השעות 08:00 – 12:30 בערבי חג.

  • באמצעות קבלת קהל בלשכות הוצאה לפועל. קבלת הקהל בלשכות מתקיימת אך ורק לאחר תיאום וזימון תור במעוד מועד.

ניתן לזמן תור באמצעות הגשת טופס פנייה לזימון תור לאחת מלשכות הוצל"פ, או לחלופין בעזרת מוקד שירות טלפוני של רשות האכיפה והגבייה שמספרו – *35592.

תיקי הוצאה לפועל נפתחים עקב חוב שקיים לנו לאדם אחר, חברות או גופים רשמיים. יכול להיות שהתיק נפתח בשל קנס בסכום של כמה מאות שקלים שנשכח מאיתנו, אולם לצד זאת ייתכנו מקרים של חובות על סך מאות אלפי שקלים ואף למעלה מכך שהובילו לפתיחת התיק.

ההליך עצמו עלול להיות מייגע, ואף לכלול אי – אלו הגבלות, דוגמת עיכוב יציאה מן הארץ, הגבלות על שימוש ברישיון נהגיה וכרטיסי אשראי והגבלות נוספות כפי שהוצג לעיל.

מעל לכל, חשוב לטפל בהליך הוצאה לפועל במהירות, ולדאוג לסגירתו בהקדם האפשרי. לשם כך, חשוב להסתייע לכל אורך ההליך בליווי מקצועי של עורכי דין המתמחים בתחום.

משרד עורכי דין דניאל ינובסקי, מציג ניסיון עשיר בכל הנוגע לטיפול בהליכי הוצאה לפועל, למן פתיחת ההליך ועד למחיקת החוב, סגירת התיק וקבלת האישור בדבר הסגירה.

אישור סגירת תיק הוצאה לפועל
אישור סגירת תיק הוצאה לפועל
לשיתוף המאמר:

לייעוץ עם עו"ד דניאל ינובסקי מלאו טופס עכשיו:

4.9 מבוסס על 183 ביקורות מ כתוב לנו ביקורת בReview author ★★★★★ Адвокаты, которые работают для своих клиентоа!עורכי דין שעובדים עבור לקוחותיהםjs_loader

אודות המחבר:
עורך דין דניאל ינובסקי

בוגר LL.B בקריה האקדמית אונו בשנת 2007. תחומי ההתמחות של משרד עורכי דין דניאל ינובסקי – חדלות פירעון לרבות אכיפת חיובים, מחיקה וגביית חובות (הוצאה לפועל), פשיטות רגל – חדלות פירעון והסדרי חוב.
למידע נוסף

מידע נוסף בנושא

לקבלת ייעוץ משפטי
חייגו עכשיו!

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 183 ביקורות
js_loader