6 סיבות מדוע שיק חוזר ואיך להתמודד עם כל סיבה

למרות העידן המודרני שבו אנחנו חיים ולמרות שבימינו ניתן לבצע העברות בנקאיות אונליין תוך שניות ספורות, רבים מאיתנו עדיין עובדים עם צ'קים. זה בא לידי ביטוי במיוחד בתחומים כמו מסחר ושירותים שונים, כמו לדוגמא, כאשר אינסטלטור מגיע לעשות לנו תיקון בבית – בדרך כלל נשלם לו בצ'ק. כך קורה גם עם ספקים שמגיעים ונותנים לנו סחורה שהזמנו לעסק ובעוד הרבה תחומים אחרים, מה שמוכיח שלמרות כל המודרניזציה והטכנולוגיה, שיקים עדיין לא חלפו מהעולם.

כפועל יוצא מכך, גם הבעיות הקשורות בצ'קים לא באמת עזבו אותנו ואין ספק שכאשר מדברים על תקלות ואי נעימויות הקשורות בצ'קים מדברים בעיקר על שיקים חוזרים. מה אתם באמת יודעים על הנושא? למה צ'קים חוזרים והאם ניתן לעשות משהו בנידון? על כך במאמר שלפניכם.

 

  • תקלות טכניות

    רוב האנשים בכלל לא חושבים על האפשרות הזאת כשהם מחזירים ביד צ'ק שחזר, כי הדבר הראשון שעובר לכולנו בראש זה שלמעשה אין לשיק כיסוי. עם זאת, ההוכחות בשטח מראות שבלא מעט מהמקרים הסיבה העיקרית לכך שצ'קים חוזרים, היא טעות טכנית. במקרה כזה יכול להיות, לדוגמא, שהחתימה על הצ'ק אינה זהה לחתימה שיש בבנק, מה שאומר שהבנק יכול להחליט לא לכבד את השיק מתוך הכוונה להגן על מי שנתן אותו כי אולי נתנו אותו בשמו.

    עוד דוגמא טובה לבעיות טכניות בצ'ק הינו תאריך שגוי, חותמת חסרה או בעיות טכניות אחרות. במקרים כאלה אנחנו מציעים לכם, לפני הכול, פשוט לנשום ולהירגע, כי ממש לא בטוח שמי שנתן לכם את הצ'ק התכוון בכוונה תחילה לפגוע בכם. לכן פשוט כדאי יהיה להרים טלפון אל מי שנתן לכם את הצ'ק, להסביר לו את הבעיה ובדרך כלל תקבלו ממנו מהר מאוד לא רק התנצלות אלא גם שיק חדש ללא תקלות טכניות.

  • א.כ.מ – כלומר, "אין כיסוי מספיק"

    זו התקלה הכי נפוצה בצ'קים והיא גם הכי פחות נעימה, שכן במילים אחרות היא אומרת שמישהו נתן לכם צ'ק בלי כיסוי. הצ'ק למעשה מוחזר על ידי הבנק כי בזמן פירעונו אין מספיק כסף בחשבון כדי לכסות אותו. לצערנו הרב התופעה הזאת חוזרת על עצמה לא פעם והיא הבעיה האמיתית. כלומר, בעוד שכאשר מדובר על תקלה טכנית בדרך כלל מדובר על תקלה שנעשתה בתום לב, כאן לרוב המצב יהיה שונה. למעשה מדהים לגלות כמה פעמים מי שנותן צ'ק ללא כיסוי כן מודע לכך, מה שאומר שהוא לא עשה זאת בתמימות. במקרים כאלה כדאי יהיה לפעול בכמה שלבים שונים כאשר הראשון הוא פשוט להתקשר לבעל הצ'ק ולברר איתו איפה עומדים הדברים ומה קורה. בשיחה הזאת תוכלו להבין האם מדובר על אדם שמנסה להתחמק מכם, לא לשלם לכם או על מישהו שפשוט הסתבך קצת ויש ביכולתו לפתור את הדברים מהר מכפי שנדמה לכם. בהמשך, במידה ולא ישלמו לכם, תוכלו לפנות אל עו"ד גביית חובות שכבר יטפל עבורכם בדברים אך באופן כללי במקרים של א.כ.מ כדאי יהיה להתאזר בסבלנות כי לרוב הפתרון ייקח יותר מיום-יומיים.

 

  • חשבון סגור

    זו עוד תופעה שעלולה להתרחש לא מעט פעמים, שכן לא אחת אדם נותן צ'ק מחשבון שהוא למעשה סגור במועד פירעון הצ'ק. מבחינתכם, האנשים שקיבלו את הצ'ק הזה, מדובר על בעיה חמורה, כי מה בכלל אפשר לעשות אם החשבון סגור? האומנם אין למי לפנות ואין ממי לקבל את הכסף במקרה שכזה? חשוב לדעת שגם במקרה כזה, כמו במקרה של חוסר כיסוי מספיק, יש מה לעשות ובדרך כלל איש המקצוע שיוכל לעזור לכם הוא עו"ד.

    איש מקצוע כזה יוכל לברר מדוע נסגר החשבון, מתי זה קרה, מי הבעלים שלו ובעיקר – כיצד לאתר את הבעלים וכיצד ליצור עימו קשר. בצורה כזאת עוה"ד שלכם יוכל לשלוח לו מכתבי התראה ואף לפעול בשאר השיטות שמעמיד לרשותו החוק והכול במטרה שבסופו של דבר תקבלו את המגיע לכם למרות שהחשבון עצמו נסגר.

 

  • חשבון מוגבל

    תופעה נוספת שמתרחשת לא פעם, היא שאדם נותן לכם צ'ק מחשבון מוגבל. חשוב להבין שחשבון הופך למוגבל מבחינת הבנק והצ'קים שלו לא מכובדים יותר במקרים שבהם 10 שיקים ויותר חזרו במהלך 12 החודשים האחרונים. במקרה כזה באופן אוטומטי כאשר הבנק יזהה שאותו לקוח מוגבל מפזר צ'קים הוא לא יכבד אותם וזו עוד דוגמא למקרה של אין כיסוי מספיק. נשאלת השאלה מה עושים במצב כזה ולרוע המזל גם כאן, כמו בהרבה מקרים אחרים, רק עו"ד יוכל לעזור לכם, וגם אז הפתרון לא יגיע בצורת קסם ולא יהיה מהיר.

  • לא סחיר

    התופעה הזאת, לעומת התופעות שראינו לעיל, הינה תופעה שפשוט יותר לטפל בה כי הרבה פעמים גם כאן מדובר על טעות שנעשתה בתום לב. במקרה כזה למעשה בצ'ק שכתוב עליו "למוטב בלבד" נעשתה העברה לצד שלישי, פעולה שכידוע אסור לבצע וגורמת לצ'ק להיות מבוטל. בצ'ק עם כיתוב כמו "למוטב בלבד" אפשר לשנות אך ורק את הסכום ואת התאריך אך לא את הנמען ואין אפשר להעביר אותו לגוף שלישי, מה שאומר שאפילו אם בעל הצ'ק מחק את הכיתוב "למוטב בלבד".

    החדשות הטובות הן שכפי שהזכרנו, הרבה פעמים טעות כזאת אומנם הופכת את השיק ללא סחיר וצריך לכתוב שיק חדש, אך מצד שני, ברוב המקרים מדובר פשוט על טעות שהאנשים המעורבים בה לא היו מודעים לה. לכן במקרה כזה אתם בהחלט יכולים לפנות לבעל הצ'ק, לספר לו מה קרה וכמעט תמיד תקבלו מיד צ'ק חדש בלי שום טרוניה מצידו.

 

  • נ.ה.ב – כלומר, נתקבלה הוראת ביטול

    לא אחת קורה שאדם נותן לכם צ'ק על שירות שנתתם לו או על סחורה שמכרתם לו, אך מבחינת החוק הוא יכול ממש חמש דקות אח"כ להתקשר לסניף הבנק שלו ולתת הוראת ביטול לאותו צ'ק. אותו אדם שנתן לכם את הצ'ק אפילו לא צריך להסביר לבנק מדוע הוא רוצה לבטל את השיק וסניף הבנק מבחינתו חייב לכבד את הבקשה הזאת. זה אומר שבו במקום הצ'ק יבוטל וכאשר אתם תלכו בשמחה להפקיד אותו, הוא כבר יהיה מבוטל ולמעשה לא תקבלו את הכסף שלכם. נשאלת השאלה למה אנשים עושים זאת ובעיקר, מה אפשר לעשות בנידון?

    חשוב להבין שלא תמיד אדם עושה זאת מרוע לב או כיוון שהוא לא רוצה לשלם לכם, שכן יש מקרים שבהם העסקה פשוט תבוטל. לדוגמא, אם מכרתם לאותו לקוח מוצר כלשהו, הוא הגיע הביתה וראה שהמוצר שבור, זו יכולה להיות מבחינתו עילה מספיק טובה כדי לבטל את הצ'ק. כמובן שעדיף שהוא יודיע לכם על העניין וגם ישלח לכם תמונות כהוכחות למוצר השבור, אך לפני הכול טבעי שהוא גם יחשוב על כספו וירצה לבטל מיד את הצ'ק כדי לא למצוא עצמו בהמשך רודף אחריכם כדי לקבל החזר. מצד שני, כמובן שישנם גם לא מעט נוכלים שלמעשה ירצו לקבל מכם סחורה או שירות מבלי לשלם עליהם ובמקרה כזה הם יתקשרו לבנק אחרי שהם קיבלו את מבוקשם, יבטלו את הצ'ק ולרוב גם לא יענו לטלפון שלכם. תוהים מה אתם יכולים לעשות במקרה כזה? לפני הכול ניתן יהיה לחפש את הלקוח ולהבין בצורה רגועה וברורה במה דברים אמורים. במידה ולא עונים לכם, עונים לא יפה או שהתרשם שמדובר בנוכל, גם כאן הפתרון יהיה עורך דין שיוכל לסייע.

 

כיצד עוזר עו"ד מקצועי בכל המקרים הללו

בכל אותם מקרים שבהם שיקים חוזרים מסיבות שאינן תקינות ומסיבות שאינן קשורות לטעות שנעשה בתום לב, כדאי יהיה לפנות אל עורך דין גביית חובות מקצועי. ראשית, איש מקצוע כזה מכיר את התחום והוא יידע לבדוק את המקרה שלכם בצורה כמה שיותר מעמיקה ומהירה. שנית, אתם תיווכחו לדעת שאפילו נוכלים גדולים, כאשר הם מקבלים טלפונים ומכתבי התראה מעורכי דין, הרבה פעמים חוזרים בהם מהתנהגותם הלא הולמת ומשלמים מיד. מה שבטוח זה שאם המצב מסתבך ואם יש צורך להתחיל לפתוח תיקים בהוצאה לפועל כנגד אדם שחייב לכם, עדיף שיעמוד לצידכם עורך דין שמבין בהוצאה לפועל ורצוי שיהיה כמה שיותר מקצועי. אדם שכזה מכיר היטב את ההוצאה לפועל, יודע איך היא עובדת ויוכל לעשות עבורכם את כל העבודה הלא נעימה. שימו לב שפעמים רבות אומנם יעבור לא מעט זמן עד שתראו את הסכום שמגיע לכם, אם בכלל, אך אין סיבה להתייאש וכדאי שתתחילו לפעול כמה שיותר מהר כדי לקבל את המגיע לכם.

 

בחרו לאיזה עורך דין אתם חושבים לפנות

ישנם הרבה מאוד עורכי דין שנותנים שירות הקשור לגביית חובות ולצ'קים חוזרים והם פועלים בכל הארץ. עם זאת, חלק מהם לא מספיק מקצועיים ואחרים פשוט מגיעים עם ניסיון דל מידי בתחום. אם המטרה שלכם היא לקבל את הסכום שמגיע לכם כמה שיותר מהר, מאוד מומלץ לבדוק לאיזה עורך דין אתם מתקשרים ועד כמה הוא יוכל להיות זמין עבורכם. חשוב לבדוק לגבי אותו עורך דין ממתי הוא עובד בתחום והאם הוא מנוסה או לא. שנית, עדיף יהיה לפנות לעו"ד עם כמה שיותר המלצות כי כך תוכלו להבטיח שאתם במקום הנכון ושיש מי שבאמת יוכל לעזור לכם. אין ספק שהסיטואציה שבה נתתם שירות, השקעתם ובסופו של דבר אתם לא מקבלים את התמורה על כך זו סיטואציה מאוד לא נעימה. עם זאת, אולי ינחם אתכם לדעת שאתם לא הראשונים שזה קורה להם, וכאמור "צרת רבים חצי נחמה".

בנוסף לכך, כדאי לדעת שבעידן המודרני שבו אנחנו חיים יש גם אפשרות לבצע בדיקת שיקים, כלומר – לבדוק מראש האם יש סיכוי שהצ'ק שנותנים לכם יחזור או לא שכן יש לא מעט תוכנות שבודקות את החשבון של נותן הצ'ק. לכן, אם אתם עובדים עם שיקים על בסיס קבוע בהחלט כדאי לבדוק את אחת מהתוכנות הללו מקרוב.

צרו קשר ואנו נשמח לעזור גם לכם!

6 סיבות מדוע שיק חוזר ואיך להתמודד עם כל סיבה
6 סיבות מדוע שיק חוזר ואיך להתמודד עם כל סיבה
לשיתוף המאמר:

לייעוץ עם עו"ד דניאל ינובסקי מלאו טופס עכשיו:

4.9 מבוסס על 183 ביקורות מ כתוב לנו ביקורת בReview author ★★★★★ Адвокаты, которые работают для своих клиентоа!עורכי דין שעובדים עבור לקוחותיהםjs_loader

אודות המחבר:
עורך דין דניאל ינובסקי

בוגר LL.B בקריה האקדמית אונו בשנת 2007. תחומי ההתמחות של משרד עורכי דין דניאל ינובסקי – חדלות פירעון לרבות אכיפת חיובים, מחיקה וגביית חובות (הוצאה לפועל), פשיטות רגל – חדלות פירעון והסדרי חוב.
למידע נוסף

לקבלת ייעוץ משפטי
חייגו עכשיו!

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 183 ביקורות
js_loader