הסדר חוב בהוצאה לפועל

כאשר אדם אינו פורע את חובותיו, ייתכן מאוד שימצא את עצמו מצוי בחובות מול רשות ההוצאה לפועל, אשר יכולה לנקוט סנקציות קשות על מנת לגבות את החוב. לחייב בהוצאה לפועל ישנן כמה אפשרויות העומדות בפניו, אשר מתוארות במאמר זה, חשוב מאוד להכיר את ההליכים השונים של הסדר חוב בהוצאה לפועל על מנת לדעת כיצד לפעול ומהם זכויותיכם בתהליך.

 

חובות בהוצאה לפועל

רבים מאיתנו שומעים על רשות ההוצאה ומיד מתעוררות בנו אסוציאציות מבהילות הקשורות בפשיטת רגל, ירידה מנכסים ועיקול הבית. לצערנו הרב, חובות הם עניין נפוץ, וגם אנשים נורמטיביים לחלוטין מוצאים את עצמם בחובות בגלל הקמת עסק עצמאי, השקעה כספית לא נבונה, משבר הקורונה ושלל סיבות מגוונות.

חשוב לדעת כי חוב בהוצאה לפועל הוא לא סוף העולם, אך חשוב להכיר היטב את ההליכים המקובלים ואת המושגים הבסיסיים על מנת להימנע מחובות מצטברים או סנקציות אחרות.

 

מהי הוצאה לפועל?

רשות ההוצאה לפועל היא זרוע של משרד המשפטים, האמונה על גבייה ואכיפה של הליכים אזרחיים הכרוכים בגביית כספים.

פתיחת תיק בהוצאה לפועל

תיק בהוצאה לפועל ייפתח כנגד חייב באחד משלושת המקרים הבאים:

  1. מימוש פסק דין שניתן בבית משפט.
  2. תביעה למימוש שטר שהוגשה על ידי זוכה (אדם שפתח תיק ברשות ההוצאה לפועל כנגד אדם, תאגיד או כל גוף אחר).
  3. תביעה על סכום קצוב, הנמוך מ- 75,000 ₪.

 

לאחר פתיחת התיק, החייב יקבל אזהרה המתריעה על פתיחת התיק כנגדו.

 

תקופת האזהרה

לאחר קבלת האזהרה יש לפעול במהרה, על מנת להימנע מסנקציות שונות.

אם החייב לא יכול לפרוע את החוב כולו בבת אחת – הוא יכול להסדיר את חובו באמצעות פריסת החוב לתשלומים. אם החייב מתקשה לפרוע את החוב, הוא יכול לבקש לעבור חקירת יכולת.

באמצעותה, הוא יוכל להוכיח את הקושי הכלכלי שעמו הוא מתמודד ולקבל צו תשלומים מיוחד.

 

משך תקופת האזהרה

  • כאשר התיק הוא בגין מימוש שטר או סכום קצוב, לחייב ישנם שלושים ימים לשלם את חובו או להתנגד לביצוע.
  • בתיקים אחרים לחייב ישנם עשרים ימים לשלם את חובו, לערער על פסק הדין או לגשת לחקירת יכולת.

 

הסדר חוב בהוצאה לפועל כאשר החייב מעוניין לפרוע את חובו

חלוקת תשלומים

כאשר החייב מעוניין לפרוע את חובו אך אינו יכול לעשות זאת בבת אחת, הוא יכול לבקש כי חובו ייפרס לתשלומים. לשם כך, יידרש להגיש בקשה לרשות ההוצאה לפועל, בצירוף מידע על הכנסותיו והוצאותיו, לרבות גמלאות וקצבאות שונות.

הסכום המינימלי אותו החייב יכול לשלם בחודש הוא 150 ₪, ולא פחות מכך. אם במסגרת הבקשה שלו לפריסת תשלומים הוא הצהיר על יכולתו לשלם סכום מסוים מחודש, עליו להתחיל לשלם את הסכום החודשי לפי הבקשה שהגיש עד שתינתן החלטה בנידון.

רשם ההוצאה לפועל, הבוחן את הבקשה, יכול לנקוט באחת מן ההחלטות הבאות – לקבל את בקשתו של החייב ולהעניק צו תשלומים, לבקש מידע נוסף מן החייב, להזמין את החייב לחקירת יכולת כאשר הזוכה נוכח או לדחות את בקשתו של החייב.

אי התייצבות של החייב לחקירת היכולת עשויה להיחשב כהשתמטות מתשלום חובותיו ולגרור סנקציות שונות.

על החלטת רשם ההוצאה לפועל ניתן לערער באמצעות ערעור לבית המשפט השלום, בכפוף לאישורו של בית המשפט. אם החוב כרוך בענייני משפחה, כמו דמי מזונות למשל, ניתן להגיש ערעור ללא אישור לבית המשפט לענייני משפחה.

 

הסדרת החוב כאשר החייב אינו יכול לפרוע את חובו

אם החייב מצוי במצב כלכלי קשה שאינו מאפשר לו את החזרת החוב – גם לאחר פריסת התשלומים – ייתכן כי כדאי לו להכריז על חדלות פירעון. הכרזה על חדלות פירעון משמעה  הכרזה על חוסר היכולת לפרוע חובות.

הכרזה על חדלות פירעון מאפשרת לחייב כניסה למסלול שנמשך ארבע שנים, ומטרתו לשקם אותו כלכלית ובו זמנית למקסם את סכום החוב שמוחזר לנושים. בתומו של ההליך, החייב יקבל צו הפטר מלא או חלקי מחובותיו, שיבטיח את השתלבותו מחדש בחברה ובחיים כלכליים תקינים.

רבים מכירים את הליך חדלות הפירעון בתור המונח המבהיל 'פשיטת רגל', אך חשוב לדעת כי החל מ- 2019 הליך פשיטת הרגל התחלף בהליך חדלות הפירעון הידידותי יותר.

עם זאת, גם חדלות פירעון היא הליך ארוך ומייגע, שכרוך בסנקציות וויתורים רבים במשך ארבע שנים עד לסיומו של ההליך.

לכן, אם אתם שוקלים להכריז על חדלות פירעון, מומלץ להיוועץ בעורך דין המתמחה בתחום כדי לדעת אם זהו אכן אפיק הפעולה הנכון ביותר עבורכם.

 

עורך דין הסדר חוב בהוצאה לפועל

חשוב להבין כי אין תחליף לידע משפטי ולמיומנות מקצועית. עולם ההוצאה לפועל מלא בחוקים מסועפים ומבלבלים ובנהלים קשיחים מאוד. התנהלות לא נכונה בתחום עשויה ליצור מכשולים רבים ולהוביל לבעיות רבות כמו עיקול נכסיכם, הקפאת חשבון הבנק שלכם ועוד.

לכן, מומלץ לוודא כי החוק לצידכם, ולהיעזר בעורך דין המתמחה בהוצאה לפועל ובהסדרי חובות. אין ספק כי עורך דין מיומן יוכל בקלות רבה יותר להגיש בקשה קוהרנטית ומשכנעת לפריסת תשלומים.

כמו כן, עם עורך דין לצידכם, תוכלו בקלות רבה יותר לערער על החלטת ההוצאה לפועל או להחליט כי חדלות פירעון היא ההחלטה הנכונה עבורכם.

משרד עורכי הדין ינובסקי מתמחה בחדלות פירעון ובהליכי ההוצאה לפועל השונים, ומזמין אתכם ליצור קשר בהקדם על מנת שנוכל לעזור לכם לצאת מן הקשיים הכלכליים בצורה הטובה והמהירה ביותר.

הסדר חוב בהוצאה לפועל
הסדר חוב בהוצאה לפועל
לשיתוף המאמר:

לייעוץ עם עו"ד דניאל ינובסקי מלאו טופס עכשיו:

4.9 מבוסס על 183 ביקורות מ כתוב לנו ביקורת בReview author ★★★★★ Адвокаты, которые работают для своих клиентоа!עורכי דין שעובדים עבור לקוחותיהםjs_loader

אודות המחבר:
עורך דין דניאל ינובסקי

בוגר LL.B בקריה האקדמית אונו בשנת 2007. תחומי ההתמחות של משרד עורכי דין דניאל ינובסקי – חדלות פירעון לרבות אכיפת חיובים, מחיקה וגביית חובות (הוצאה לפועל), פשיטות רגל – חדלות פירעון והסדרי חוב.
למידע נוסף

לקבלת ייעוץ משפטי
חייגו עכשיו!

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 183 ביקורות
js_loader