הסדר חוב – מול גורמים עיקריים

מצאתם את עצמכם בחובות ואינכם יודעים מה לעשות? חשוב שתכירו את הסדרי החוב שננקטים על ידי המוסדות השונים, על מנת שתדעו למה אתם זכאים ומתי תוכלו לקבל הקלה משמעותית בחובכם. הסדר חוב עשוי לשנות את מצבכם הפיננסי כליל ולאפשר לכם חופש רב יותר בצעדיכם הכלכליים. 

 

מתי צריך הסדר חוב?

כאשר אדם מצוי בחובות מול גוף מסוים ואינו יכול לפרוע אותם, מומלץ כי ינסה להגיע להסדר חוב מאשר שימתין לרגע האחרון ויישא בסנקציות קשות כתוצאה מהחובות המצטברים.

מאמר זה יציג את הסדרי החוב השונים שניתן לקבל ברשות ההוצאה לפועל, בבנקים ובמוסד הביטוח הלאומי. כך או כך, מאמר זה אינו מחליף היוועצות עם עורך דין המתמחה בתחום שיוכל להכווין אתכם באשר להסדר החוב המתאים ביותר עבורכם ולמצבכם הייחודי.

הסדר חוב בהוצאה לפועל

תיק בהוצאה לפועל ייפתח כנגד חייב באחד משלושת המקרים הבאים –

  • מימוש פסק דין שניתן בבית משפט.
  • תביעה למימוש שטר שהוגשה על ידי זוכה (אדם שפתח תיק ברשות ההוצאה לפועל כנגד אדם, תאגיד או כל גוף אחר).
  • תביעה על סכום קצוב, הנמוך מ- 75,000 ₪.

מרגע פתיחת התיק, החייב יקבל התראה על פתיחתו. מרגע זה, רצוי לטפל בנושא בהקדם האפשרי על מנת להימנע מסנקציות ומקנסות נגררים. כאשר החייב לא יכול לשלם את חובו בבת אחת, הוא רשאי לבקש מרשות ההוצאה לפועל פריסת תשלומים. לשם כך, הוא יתבקש להגיש בקשה שכוללת דיווח מלא על הכנסותיו והוצאותיו, לרבות קצבאות, גמלאות, הכנסות בן\בת זוגו ועוד.

במסגרת הבקשה עליו לציין מה הסכום שהוא יכול לשלם מדי חודש, כאשר הסכום המינימלי הוא 161,236 ₪ (נכון ל-2023). עד שתינתן החלטה בנידון, עליו לשלם את הסכום עליו הוא הצהיר מדי חודש. חשוב לדעת כי רשם ההוצאה לפועל רשאי לדחות את הבקשה או להזמין את החייב לחקירת יכולת ולדרוש מידע נוסף על כושר פרעונו.

 

הסדר חוב מול הבנק

כצעד ראשון, מומלץ לעדכן את הבנק על מצבכם הכלכלי עוד בטרם הגעה למצב בו אינכם יכולים להחזיר יותר את חובותיכם. דבר זה יגביר ביניכם ובין הבנק את האמון ההדדי וככל הנראה יסייע לכם לקבל הסדר תשלומים ידידותי.

כמו כן, ייתכן מאוד כי שיח עם הבנק לפני שאתם מתחילים לפגר בתשלומים יאפשר לכם לנהל את הסדר החוב מול הבנק עצמו והבנקאי האישי שלכם, ולא מול המחלקה המשפטית של הבנק. כך תוכלו להבטיח יחס אישי יותר וחוויה נעימה יותר.

ישנם שני הסדרי חובות עיקריים הבנק נוקט בהם במקרה שבו הלקוח מתקשה כלכלית להחזיר את חובותיו. חשוב לדעת שבכל אחד מהמקרים הבנק רשאי לסרב להסדר חובות אם הסיבה שהחייב לא יכול להחזיר את חובותיו היא בשל התנהגות חסרת תום לב או התנהגות רשלנית ואפילו פלילית.

 

הקטנת חובות

חשוב להבין כי במקרים רבים הבנק יעדיף לקבל החזר חוב חלקי ומהיר יותר מאשר החזר חוב מלא שיקרה רק בעוד שנים רבות. לכן, ייתכן מאוד שבכפוף לכושר פירעון מוכח ולנסיבות שאליהן נקלע החייב, הבנק יאשר הקטנת חובות.

 

פריסת חובות

אפשרות נוספת שניצבת בפני הלקוח היא הגשת בקשה לפריסת חובות למספר תשלומים רב יותר שמחולקים באופן מרווח יותר. לשם כך, החייב יתבקש להוכיח לבקש כי כושר פרעונו אינו מספיק לאופן תשלום החובות הנוכחי וכי יש צורך בפריסתם.

 

הסדר חוב לביטוח לאומי

ישנם מספר הסדרי חוב שהמוסד לביטוח לאומי יכול להציע למבוטחים על מנת שיוכלו להחזיר את חובם –

 

אי תשלום בשל טעות בתום לב

אם אדם צבר קנסות בשל טעות מוצדקת שנעשתה בתום לב, כמו שהות בחו"ל או בבית חולים, הוא יכול להגיש מכתב פנייה אישי על מנת לבקש פטור מן הקנסות והריביות שנוצרו. אל הבקשה יש להוסיף אסמכתאות ומסמכים שיוכיחו כי אותו האדם אכן היה מנוע מלקבל את ההתראות השונות וכי שגה בתום לב.

צבירה ממושכת של קנסות בשל חוסר תשלום דמי הביטוח הלאומי עשויה להוביל לחובות גבוהים, ולכן קבלת פטור מתשלום הקנסות עשוי להיות משמעותי עבור החייב.

 

פטור מחובות עקב סכומים ששולמו בטעות

לעיתים ביטוח לאומי מעביר כספים לנמענים הלא נכונים. כפי שניתן לצפות, האדם שיקבל את התשלומים הללו יתבקש להחזירם. עם זאת, אדם שמצבו הרפואי או הכלכלי קשה במיוחד, רשאי להגיש בקשה לפטור מהחזר סכום זה, כל עוד קבלתו נעשתה בתום לב.

המטרה בפטור זה היא לא להקשות על מצבו הכלכלי של אדם ששרוי במצב קשה על ידי הדרישה להחזיר סכום גדול בבת אחת. כמובן שהאדם יתבקש לספק אסמכתאות רלוונטיות על מנת להוכיח את המצב שהוא שרוי בו. חשוב לדעת כי המוסד לביטוח לאומי רשאי לדחות את בקשתו של החייב לחלוטין או לפרוס את החוב לתשלומים, ואינו חייב לתת פטור.

 

התיישנות חובות

אם אדם לא שילם את חובותיו במשך שבע שנים והמוסד לביטוח לאומי לא דרש את תשלומם או ביצע איזשהו הליך גבייה, תחול התיישנות על החובות. זאת בכפוף לכמה תנאים –

  • החוב נוצר בשנת 2008 או מאוחר מכך, ומוסד הביטוח לאומי לא דרש את תשלומו בתוך שבע שנים ממועד תשלום החוב או לא פעל בכל דרך לגביית החוב.
  • החוב נוצר בין 1999-2007, ועד התאריך ה- 20.06.2016 לא נשלחה לגביו דרישת תשלום.
  • החוב נוצר לפני 1999, ועד 01.01.2015 לא נעשו הליכים לגבייתו מצד המוסד לביטוח לאומי.

 

עורך דין להסדר חובות

שכירת שירותיו של עורך דין המתמחה בהסדר חובות הוא לעיתים קרובות הצעד הנכון ביותר שאדם שמצוי בחובות יכול לעשות. בראש ובראשונה, עורך דין להסדר חובות יוכל להעניק לכם ייעוץ מקיף בכל שלב ושלב, ולייצג אתכם בפני הגופים השונים על מנת לשפר את סיכוייכם לקבל הסדר חוב מתחשב. במידת הצורך, עורך דין להסדר חובות יוכל לעזור לכם לערער על החלטת הגוף הרלוונטי לבית המשפט, על מנת שתוכלו לקבל את כל מה שהחוק יכול להעניק לכם.

משרד עורכי הדין דניאל ינובסקי מזמין אתכם ליצור קשר בהקדם על מנת שנוכל ללוות אתכם בקשייכם הכלכליים ולסייע לכם לקבל את הסדר החוב הטוב והמותאם ביותר עבורכם ועבור צרכיכם. משרדנו מתמחה בהסדרי חובות מול בנקים, הוצאה לפועל, ביטוח לאומי ונושים אחרים, ובעל הצלחה רבה בתחומים אלו.

הסדר חוב – מול גורמים עיקריים
הסדר חוב – מול גורמים עיקריים
לשיתוף המאמר:

לייעוץ עם עו"ד דניאל ינובסקי מלאו טופס עכשיו:

4.9 מבוסס על 183 ביקורות מ כתוב לנו ביקורת בReview author ★★★★★ Адвокаты, которые работают для своих клиентоа!עורכי דין שעובדים עבור לקוחותיהםjs_loader

אודות המחבר:
עורך דין דניאל ינובסקי

בוגר LL.B בקריה האקדמית אונו בשנת 2007. תחומי ההתמחות של משרד עורכי דין דניאל ינובסקי – חדלות פירעון לרבות אכיפת חיובים, מחיקה וגביית חובות (הוצאה לפועל), פשיטות רגל – חדלות פירעון והסדרי חוב.
למידע נוסף

לקבלת ייעוץ משפטי
חייגו עכשיו!

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 183 ביקורות
js_loader