הוצאה לפועל מזונות 

דמי המזונות הם חלק חשוב בשיקומה של האישה והילדים לאחר הליך הגירושין. בהתאם לכך, רשות ההוצאה לפועל אינה מקנה לעיתים קרובות פטור מחובת תשלום זו, בשונה מחובות אחרים. במקרים חריגים מאוד, תינתן הקלה בדמי המזונות או אפילו פטור. 

 

מהם מזונות?

מזונות הם תשלומים כספיים שנועדו לסייע לצדדים שנפגעו כלכלית בעקבות גירושין, כאשר לרוב מדובר בנשים וילדים. לעיתים קרובות גברים הם המפרנסים העיקריים בבית, ולכן הליך גירושין עשוי לפגוע בביטחון הכלכלי של האישה ושל ילדיה וברמת החיים שהם רגילים לחיות בה.

 

חלקו של המזונות בתהליך

בשל סיבות אלו, המדינה בחרה לעגן את המזונות כחלק עיקרי מן דיני הגירושין והנישואין. מזונות הם כל כך חשובים בעיני החוק, שאפילו במקרים של קושי כלכלי חריג של הגבר המדינה תימנע מוויתור על דמי המזונות בכל מחיר.

עם השנים, הדין באשר למזונות ילדים ואישה משתנה ומתעצב בהתאם למציאות המשתנה והמתעצבת. יותר ויותר נשים משתלבות במשרות יוקרתיות ושוברות את תקרת הזכוכית, כך שתפקידה של האישה בבית השתנה באופן משמעותי והיא אינה בהכרח המטפלת העיקרית בילדיה. עם זאת, עדיין ההלכה הרווחת פוסקת משמורות ומזונות לאם ולא לאב.

ישנם שני סוגים של מזונות – מזונות ילדים ומזונות אישה:

מזונות ילדים

מזונות ילדים הם דמי המזונות המוכרים לכולנו. מדובר בכספים שנועדו לכלכל את צרכיהם של ילדים מתחת לגיל 18, שלרוב משולמים ישירות להורה המשמורן. ברוב המוחלט של המקרים, ההורה המשמורן הוא האם.

חשוב לדעת כי הדין באשר למזונות ילדים ואישה משתנה ומתעצב בהתאם למציאות המשתנה והמתעצבת. יותר ויותר נשים משתלבות בעולם הקריירה, כך שתפקידה של האישה בבית השתנה באופן משמעותי והיא אינה בהכרח המטפלת העיקרית בילדיה. לצד זאת, אבות רבים מבקשים לקחת חלק יותר פעיל בגידול ילדיהם. כתוצאה מכך חלוקת המזונות משתנה, ולא בהכרח הגבר ייאלץ לשאת בכל הנטל הכלכלי.

מזונות ילדים כוללים את צרכיהם הבסיסיים ביותר של ילדים כמו לינה, לבוש, מזון, חינוך, טיפול רפואי ועוד. בנוסף, הם אמורים לכסות גם בילויים, טיפול פסיכולוגי, חוגים, וכל מה שילד זקוק לו על מנת לנהל חיים תקינים ואיכותיים.

דמי המזונות נקבעים במעמד הגירושין, או בידי ההורים עצמם או בידי בית המשפט, במידה שההורים מתקשים להגיע להסכמה.

 

מזונות אישה

מזונות אישה הם כספים שהגבר מתבקש לשלם לאשתו מרגע הפרידה והיציאה מהבית ועד השלמת הגירושין באופן מוחלט. אלו נועדו על מנת להקל על האישה בהליך הגירושין, שברוב המקרים עשוי להשפיע על מצבה הכלכלי לרעה. דמי מזונות האישה נקבעים בידי בית המשפט הרבני או בית המשפט לענייני משפחה.

 

רשות ההוצאה לפועל

רשות ההוצאה לפועל משמשת כזרוע של רשות האכיפה והגבייה, כחלק ממשרד המשפטים. היא נועדה על מנת לאכוף ולגבות חובות. ישנן כמה דרכים עיקריות בהן אדם עשוי למצוא את עצמו ברשות ההוצאה לפועל.

 

קבלת פסק דין שמחייב את מימוש שטר או חוב

הראשונה, היא קבלת פסק דין שמחייב את מימוש שטר או חוב, כמו דרישה לתשלום מזונות על ידי האם. מהרגע הראשון שבו תיק המזונות נפתח כנגד האב, יש לו עשרים ימי אזהרה לשלם את דמי המזונות. אי תשלום המזונות בימים אלו יגרור הגבלות כלכליות חמורות נגדו.

 

היא פתיחת בקשה להליך חדלות פירעון

השנייה, היא פתיחת בקשה להליך חדלות פירעון, שהתקבלה על ידו או על ידי נושה. חדלות פירעון תתקיים כאשר אדם אינו יכול לעמוד עוד בחובותיו או שסך חובותיו עולים על סך נכסיו. במקרה בו סך חובותיו של אדם אינם עולים על 150,000 ₪ ואינם נמוכים מ- 50,000 ₪, הליך חדלות פירעון יתנהל תחת סמכותה של רשות ההוצאה לפועל.

במקרה כזה, החייב יהיה זכאי להליך חדלות פירעון שנמשך כארבע שנים, וטומן בחובו הגבלות רבות על חייו של החייב, חובת תשלומים חודשית ועוד. עם זאת, עמידה בחובות ההליך תאפשר לחייב להשתקם כלכלית, ובמקרים רבים אף תפטור אותו מחובותיו באופן מלא או חלקי.

 

פטור ממזונות – האם זה אפשרי?

כאשר חייב מגיע להוצאה לפועל עם חובות כבדים לצד חובת תשלום מזונות, ישנם שלוש אפשרויות מרכזיות שחייב יכול לנקוט במסגרת רשות ההוצאה לפועל על מנת להסדיר את החוב או לבטלו כליל:

 

ערעור על גובה המזונות

הגבר רשאי לערער לבית הדין לענייני משפחה על מנת לשנות את דמי המזונות שנקבעו בעבר. כדי להימנע מאיחור בתשלום לרשות ההוצאה לפועל, עליו לבקש מבית המשפט עיכוב ביצוע של פסק דין או להגיש בקשה לעיכוב הליכים מההוצאה לפועל.

 

פריסת חוב

ניתן לבקש מרשות ההוצאה לפועל פריסת חובות. פריסה החובות תאושר בכפוף לאישור של רשות ההוצאה לפועל, שיינתן רק בגין טעמים מיוחדים כמו משבר כלכלי חריג ופתאומי. לרוב, אישור כזה יינתן רק במקרים בהם האב לא יוכל לפרנס את עצמו באופן מינימלי אלא אם פריסת החובות תאושר. ייתכן מאוד שרשות ההוצאה לפועל תאשר את פריסת החובות רק בקבלת תשלום של דמי המזונות עבור מספר חודשים רצופים.

 

צו הפטר על חוב המזונות

אדם חדל פירעון שמצוי שהליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי בהוצאה לפועל עשוי לקבל פטור מלא או חלקי מחובותיו על מנת שיוכל להשתלב בחברה שנית כאזרח מן השורה ויפתח דף חדש.

כאמור, פטור מחובות שנגרמו בשל אי תשלום דמי מזונות כמעט ואינו מתקבל, עקב החשיבות הרבה שיש למזונות על מנת לכלכל את משפחתו של החייב. עם זאת, ייתכן ויינתן הפטר על חוב דמי המזונות אם האב מצוי במצב בריאותי גרוע במיוחד שיקשה עליו להחזיר את חובותיו, או שלחלופין, האם במצב כלכלי טוב מספיק על מנת להתכלכל ללא החזר חוב המזונות.

 

ליווי בידי עורך דין המתמחה בהוצאה לפועל ומזונות

כפי שניתן לראות, במקרים מסוימים אדם יוכל לקבל סיוע מסוים מרשות ההוצאה לפועל על מנת שיוכל להסדיר את חוב דמי המזונות. עם זאת, לעיתים מדובר במאבק משפטי ארוך ומייגע עד שהחייב מקבל את האפשרויות שלעיל.

על מנת להימנע ממצב זה ומצבירת חובות נוספים, מומלץ להיעזר בעורך דין המתמחה בהוצאה לפועל ומזונות. עורך דין מנוסה יוכל להנחות אתכם כיצד לפעול בכל שלב ושלב, על מנת לוודא כי זכויותיכם מתקיימות וכי אתם מגשימים את כל האפשרויות העומדות בפניכם.

 

סיכום

זכרו כי עיכוב בתגובה לפתיחת תיק בהוצאה לפועל עשוי לעלות לכם בסנקציות רבות, ולכן מומלץ לפעול בזריזות ולהיעזר בעורך דין מיומן, מקצועי ואכפתי.

משרד עורכי הדין דניאל ינובסקי מזמין אתכם ליצור קשר עוד היום על מנת שנוכל ללוות אתכם בתהליך מול הוצאה לפועל. משרדנו מתגאה במשפטנים מן השורה הראשונה, ומזמין אתכם לקבל סיוע מעורכי דין שיעמידו את צרכיכם ורצונותיכם במקום הראשון.

הוצאה לפועל מזונות
הוצאה לפועל מזונות
לשיתוף המאמר:

לייעוץ עם עו"ד דניאל ינובסקי מלאו טופס עכשיו:

4.9 מבוסס על 183 ביקורות מ כתוב לנו ביקורת בReview author ★★★★★ Адвокаты, которые работают для своих клиентоа!עורכי דין שעובדים עבור לקוחותיהםjs_loader

אודות המחבר:
עורך דין דניאל ינובסקי

בוגר LL.B בקריה האקדמית אונו בשנת 2007. תחומי ההתמחות של משרד עורכי דין דניאל ינובסקי – חדלות פירעון לרבות אכיפת חיובים, מחיקה וגביית חובות (הוצאה לפועל), פשיטות רגל – חדלות פירעון והסדרי חוב.
למידע נוסף

מידע נוסף בנושא

לקבלת ייעוץ משפטי
חייגו עכשיו!

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 183 ביקורות
js_loader