פתיחת תיק בהוצאה לפועל

ישנם עסקים רבים שנאלצים מדי פעם לגבות חובות שהצטברו ולא שלמו. אנשים רבים המשמשים כלקוחות של אותם עסקים, לא זוכרים או לא שמים לב לחובותיהם אצל עסקים מסוימים ובעת בקשת העסק לפירעון החוב, מתייצבים ומשלמים את חובם במלואו. אך ישנם אנשים שקונים דברים או נעזרים בשירותו של עסק מסוים וכשמגיע מועד התשלום הם לא פורעי את חובם.

 

מידע נוסף אודות פתיחת תיק בהוצאה לפועל

מהי הדרך להתמודדות עם אנשים שלא שילמו לעסק וצברו חובות גדולים?

קודם כל, הדרך הכי חכמה היא פנייה לעורך דין מומחה לדיני הוצאה לפועל, שמיידע את בעלי העסק בצעדים בהם יוכלו להשתמש על מנת לקבל את הכספים מהחייבים להם.

לאחר שפניתם לעורך דין וכן ידעתם את בעלי החוב, בגובה החוב ובקשתכם לפירעון חובם נדחתה, הדבר היעיל ביותר לעשות זה לפתוח תיק של הוצאה לפועל לאדם שחייב לעסק שלכם כספים.

חשוב ביותר, מומלץ שמרגע הגשת בקשה לפתיחת תיק בהוצאה לפועל לאדם החייב לכם, ילווה אתכם עורך דין מומחה לעניינים מסוג זה.

הליך פתיחת תיק בהוצאה לפועל:

  • לפני שאתם פונים אל הלשכה לגביית חובות ופותחים תיק לאדם החייב לכם בהוצאה לפועל, כדאי לפנות באמצעות עורך הדין, אל החייב ולהזהיר אותו על כוונתכם לפתוח לו תיק בהוצאה לפועל, יש לשלוח את המכתב בדואר רשום ולשמור ממנו העתק שיוכל להעיד שהתראתם לפניו על כוונתכם.
  • אם החייב מסרב לבקשתכם לפרוע את חובו, יש לכם את הזכות לפתוח לו תיק בהוצאה לפועל.
  • פתיחת תיק בהוצאה לפועל מתבצעת על ידי שליחת טפסים, בהם תמלאו גם את פרטי החייב, כדי לפתוח את התיק יש לשלם אגרה שמשתנה בהתאם לשווי החוב.
  • לאחר פתיחת התיק, נשלחת לבעל החוב אזהרה ונותנת לו הזדמנות נוספת להסדיר את החוב עד 20 ימים. בתם עשרים הימים שהוקצבו מראש, אם בעל החוב לא התנגד לפתיחת התיק וכן לא שילם את החוב, רשאי פותח התיק לנקוט בצעדים נוספים.
  • הצעדים שנוספים הם בקשה מההוצאה לפועל לבצע פעולות כמו, עיקולים על רכושו, עיכול נכסיו של החייב, עיכול חשבונות הבנק שלו, צווי עיכוב של יצאה מתחומי הארץ ולעיתים ניתן לבקש שיינתן לחייב צו מאסר.

 

דבר שחשוב לדעת על ניהול התיק בהוצאה לפועל, ההוצאה לפועל לא נוקטת צעדים לגביית החוב, אלא תפקידה להעמיד לרשות האדם שחייבים לו כסף, אפשרויות להחזיר אליו את כספו שנמצא אצל החייב בצורה חוקית. ישנם לקוחות שגם לאחר שנודע להם על חובם לעסק לא באים לשלם את מה שלא שולם בעבר, בעת שימושם בשירותיו של העסק, סוג נוסף של חובות לעסקים מסוימים הוא אנשים ששילמו לעסק בהמחאות ללא כיסוי ועוד.

כל עסק אינו אוהב לעסוק בעניינים מסוג זה, של גביית חובות של אנשים שלא שילמו למרות שקיבלו את השירות של העסק במלואו. צרו קשר עכשיו ואנו נשמח לעזור גם לכם

 

באילו מצבים מתבצעת פתיחת תיק הוצאה לפועל

פתיחת תיק הוצלפ מתבצעת כאשר זוכה בפסק דין / שטר כספי אינו מצליח לגבות את הכספים שהחייב חב לו. במצב כזה לעיתים אין מנוס אלא לפנות לעזרתה של לשכת ההוצאה לפועל בביצוע הגבייה. בשורות הבאות נסביר איך פותחים תיק בהוצאה לפועל בפרוטרוט ולמה חשוב לשים לב בתהליך.

 

איך פותחים תיק בהוצאה לפועל ואילו טפסים יש למלא בתהליך?

לשם פתיחת תיק הוצאה לפועל יש להגיש טופס בקשה לפתיחת תיק הוצאה לפועל בצירוף המסמכים להלן:

  • עותק מהמסמך שמאמת את העילה לגביית החוב – צילום של פסק הדין או הפסיקתא (תמצית פסק הדין שכוללת רק את הוראותיו האופרטיביות בלי הההנמקה), שטר החוב המקורי, צ'ק מקורי, וכן הלאה).
  • אישור לתשלום אגרה.
  • טופס ייפוי כוח עבור עורך הדין המייצג את הזוכים בהליך ההוצאה לפועל (נחוץ כשפועלים בעזרת עו"ד לפתיחת תיק ההוצאה לפועל).

את הטפסים הנ"ל ניתן להשיג בלשכות ההוצאה לפועל או באתר של רשות האכיפה והגבייה אונליין.

 

איזה מידע יש לספק במסגרת הטפסים לפתיחת תיק ההוצאה לפועל?

בטפסי פתיחת תיק בהוצאה לפועל יש למלא את פרטי הזוכה, את פרטי החוב ופרטיו של החייב. חשוב מאוד להקפיד למלא את כל הפרטים במדויק עד כמה שניתן, בדגש על כתובתו של החייב, על מנת לייעל ולפשט את הליכי ההוצאה לפועל שעלולים להינקט כנגד החייב בהמשך.

 

על חשיבות הדיוק בפרטים במילוי הטפסים לפתיחת תיק בהוצאה לפועל

מילוי הטפסים בצורה מדויקת הוא קריטי לניהול יעיל של הליך ההוצאה לפועל, היות וטעויות כמו מילוי של כתובת שגויה, עלול להוביל לשליחת הודעות האזהרה לכתובת הלא נכונה, ובכך לגרום לעיכוב ניכר ומיותר בהליכים האגרסיביים יותר שעלולים להידרש מול החייב.

יתרה מכך, ככל שהזוכה מציין בטפסי הבקשה לפתיחת תיק בהוצאה לפועל, שפנה לחייב במכתב דרישה לפני שביקש לפתוח בהליכי הוצאה לפועל, לדבר ישנה משמעות לגבי יכולתו של הזוכה לנקוט בהליכי הוצאה לפועל מול החייב אף ללא משלוח מכתב אזהרה.

 

למה חשוב לשים לב בפתיחת תיק בהוצאה לפועל?

אם אתם חפצים בפתיחת תיק בהוצאה לפועל, עליכם לדעת שאמנם החוק בישראל אינו מחייב אתכם לליווי משפטי מעו"ד כשאתם פונים להוצאה לפועל  – פירושו שכל אדם רשאי באופן עקרוני להגיש בקשה לפתיחת תיק בהוצאה לפועל כנגד אדם החב לו כספים. אולם למרות זאת, חשוב לזכור כי מדובר על הליך מורכב מבחינה בירוקרטית ומשפטית, שלכל אחד משלביו עלולות להיות השלכות שישפיעו על תוצאתו הסופית, ולכן בהחלט רצוי להסתייע בייצוג של עו"ד הוצאה לפועל, לשם ייעול תהליכים וזירוז של גביית החוב.

 

כמה עולה לפתוח תיק בהוצאה לפועל?

פתיחת תיקים בהוצאה לפועל מחייבת תשלום של אגרת פתיחת תיק הוצאה לפועל. סכום האגרה נקבע על פי סכומו של החוב ועילת החוב, כמו גם כנגזרת של סכום מינימלי המשתנה לפרקים. למשל, פתיחת תיק בהוצאה לפועל בעקבות אי ביצוע של פסק דין, כרוכה בתשלום אגרה של 1% מסכום החוב.

במידה ועילת פתיחת התיק בהוצאה לפועל היא שטר חוב, האגרה תעמוד על 1.25% מסכומו. במקרים מסוימים ראש לשכת ההוצאה לפועל עשוי לאפשר הפקדה של ערובה מסוימת כחלופה לתשלום האגרה. למותר לציין שסכום האגרה גם הוא משוקלל בחובו של החייב.

 

פתיחת תיק מזונות בהוצאה לפועל

כאשר ניתן במסגרת תביעת גירושין פסק דין הקובע חובת תשלום מזונות, בתוספת הצמדה והוצאות נלוות שהחייב איננו משלם, הזוכה זכאי/ת להגשת פסק הדין לאכיפה וגבייה בהוצאה לפועל. בהוצאה לפועל פתיחת תיק מזונות היא בעצם השלב הראשון לגביית דמי מזונות שהחייב נמנע מתשלומם.

פתיחת תיק מזונות בהוצאה לפועל תתאפשר גם עבור גבייה של אחד מרכיבי פסק הדין בלבד – למשל, על ההצמדה, ההשתתפות בהוצאות, דמי המזונות עצמם ומרכיבים אחרים.

 

האם פתיחת תיק בהוצאה לפועל מזונות כרוכה בתשלום אגרה?

כן. פתיחת תיק בהוצאה לפועל לגביית חוב מזונות אכן כרוכה בתשלום אגרה, אולם מדובר באגרה יחסית מינורית.

 

כמה עולה ייצוג משפטי בפתיחת תיק בהוצאה לפועל עבור חוב מזונות?

בפתיחת תיק הוצל"פ בגין חוב מזונות, לא נהוג לקבוע שכר טרחת עורך דין כמו בפתיחת תיקי הוצאה לפועל אחרים. לאחר שגביית החוב מתבצעת, ניתן להגיש בתיק המזונות בהוצאה לפועל בקשה נפרדת לגביית שכר טרחה של עד 10 אחוזים, בהתאם להמלצה של לשכת עורכי הדין, לשיקולו של הרשם בהוצאה לפועל.

המסלולים לפתיחת תיק מזונות בהוצאה לפועל

ניתן להגיש תביעת מזונות להוצאה לפועל באחד משני מסלולים:

  1. מסלול מקוצר לגביית חוב המזונות בהוצאה לפועל – הטיפול במסלול הזה מאפשר לממש את קציבת המזונות בעזרת ההוצאה לפועל, ללא צורך בליווי משפטי צמוד של משרד עו"ד. אולם חשוב לדעת כי יכולת המעקב אחר הליך הגבייה במסלול זה היא נמוכה מזו הקיימת בתיקי הוצאה לפועל מזונות המלווים בידי עו"ד גביית חובות.
  2. מסלול רגיל לגביית חוב המזונות הוצאה לפועל – בתביעת מזונות בלשכת ההוצאה לפועל באמצעות המסלול הזה, הזוכה מלווה בעו"ד מייצג המספק הדרכה בנוגע לדרך המומלצת ביותר לפעולה לשם גביית חוב המזונות, כולל: פתיחת תיק מזונות בהוצאה לפועל, נקיטת צעדים שונים, הטלת צווים כמו צו לעיכוב יציאה מן הארץ, הגדלת סכום החוב, וכיוצא באלו.

 

מה קורה לאחר שפותחים תיק מזונות בהוצאה לפועל?

לאחר שפותחים את תיק המזונות בהוצאה לפועל, יש למסור לחייב הודעת אזהרה, המיידעת אותו בכך שנפתח כנגדו תיק בלשכת ההוצאה לפועל לשם גביית חוב המזונות. בחלוף חודש ימים ממסירת האזהרה לחייב, לזוכה תעמוד הזכות לפתוח בהליכים לגביית חוב המזונות במסגרת תיק המזונות בהוצאה לפועל.

חשוב לציין בהקשר זה כי ישנם מקרים שבהם הרשם בלשכת ההוצאה לפועל מאשר ביצוע של הליכי גבייה לפני שהודעת אזהרה נמסרת לחייב. היינו, מיידית עם פתיחתו של התיק, כולל הגשת צו לעיכוב יציאה מן הארץ והטלת עיקולים לסוגיהם.

 

חשיבות הפנייה לליווי משפטי מעורך דין הוצאה לפועל בתהליך פתיחת התיק

ישנה נטייה לחשוב שפתיחת תיקים בהוצאה לפועל מאפשרת לזוכים להשיב לידיהם את כספי החוב בתוך פרק זמן קצר. אולם במקרים רבים, לא כך הוא הדבר. לא אחת, חייבים מגישים התנגדות להליכי גבייה בהוצאה לפועל או טוענים לכך שפרעו את חובם מראש (מה שנקרא בעגה המשפטית "טענת פרעתי").

טענות מסוג זה נוטות לגרור את הצדדים להתדיינות בערכאות משפטיות, שלא מומלץ להגיע אליהן שלא בלוויית עורך דין באופן כללי ובפרט כאשר עסקינן בהליכי גביית חובות. חוקי ההוצאה לפועל הם מורכבים ביותר ונתונים לשינויים רבים, ולכן לאדם מן היישוב יהיה קשה עד בלתי אפשרי למצות את זכויותיו כראוי מול החייב ללא סיוע של עו"ד מהתחום.

 

לסיכום

ניהול של הליכי גבייה בהוצאה לפועל אינו הליך פשוט כלל ועיקר. לכן כאשר שוקלים לפתוח תיק בהוצאה לפועל, חשוב ביותר להיוועץ בעורך דין. עו"ד הוצאה לפועל מגיע עם ניסיון בהליכי גבייה ואכיפה שמאפשר לו להגיב ביעילות לטענות שונות המועלות מצד החייב, כמו גם לפעול לייעול של הליכי הגבייה וקיצור התהליך.

צרו קשר ואנחנו נשמח לעזור גם לכם!

*שיחת ייעוץ או פגישת ייעוץ (לפי הצורך) ללא עלות או התחייבות.

פתיחת תיק בהוצאה לפועל
פתיחת תיק בהוצאה לפועל
לשיתוף המאמר:

לייעוץ עם עו"ד דניאל ינובסקי מלאו טופס עכשיו:

4.9 מבוסס על 183 ביקורות מ כתוב לנו ביקורת בReview author ★★★★★ Адвокаты, которые работают для своих клиентоа!עורכי דין שעובדים עבור לקוחותיהםjs_loader

אודות המחבר:
עורך דין דניאל ינובסקי

בוגר LL.B בקריה האקדמית אונו בשנת 2007. תחומי ההתמחות של משרד עורכי דין דניאל ינובסקי – חדלות פירעון לרבות אכיפת חיובים, מחיקה וגביית חובות (הוצאה לפועל), פשיטות רגל – חדלות פירעון והסדרי חוב.
למידע נוסף

מידע נוסף בנושא

לקבלת ייעוץ משפטי
חייגו עכשיו!

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 183 ביקורות
js_loader