קבלת הפטר בהוצאה לפועל

האופציה לקבלת הפטר (מחיקת חובות) בהוצאה לפועל המתוארת במאמר זה הייתה קיימת עד 31/12/2019.

כיום ניתן לקבל הפטר בהוצאה לפועל הרבה יותר מהר במסגרת הליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי. פרטים על ההליך – כאן.

ישנה גם אופציה נוספת, המאפשרת מחיקת חלק מהחוב בעזרת הסדר חוב, פרטים באתר או בטלפון.

 

כל מה שחשוב לדעת אודות קבלת הפטר

רבים מאיתנו תכננו, בתור אנשים צעירים יותר, כיצד יהיה להם עסק משגשג ואיך לא יחסר להם דבר בחיים. עם זאת, לא תמיד המציאות עולה בקנה אחד עם הדמיון ולכן טבעי שנראה הרבה אנשים שלקחו סיכונים גדולים מידי, התנהלו בצורה כלכלית שאינה נכונה ובסופו של דבר מצאו את עצמם שקועים בחובות. ראשית, אם זה קרה גם לכם אולי ינחם אתכם לדעת שאתם לא לבד ורבים מאיתנו מתמודדים עם מצבים כאלה במהלך החיים.

שנית, חשוב מאוד להבין שאם נדחה את ההתמודדות עם החובות המצב רק ילך ויחמיר. לכן זה לא מפתיע לגלות שכנגד אנשים רבים נפתחו תיקים בהוצאה לפועל ונשארת השאלה מה נכון יהיה לעשות בנידון וכיצד אפשר להתמודד עם המצב. בדרך כלל המטרה בסופו של דבר היא קבלת הפטר (מחקת חובות) בהוצאה לפועל אך לא מדובר על דרך פשוטה ויש כמה קריטריונים שעל החייב לעמוד בהם.

מה זה הפטר ואיך משיגים אותו?

הליך של הפטר בהוצאה לפועל הוא למעשה הליך של מחיקת כל החובות של החייב ויש להליך כזה מטרה אחת ברורה: לאפשר לחייב לאפס את המצב ולהתחיל מחדש. נקודת המוצא היא שכל אחד מאיתנו עלול לעשות טעויות כלכליות ולכן, אם נמחק את חובותיו של אדם בסיטואציה מסוימת, זה ייתן לו את האפשרות לחזור למסלול ולתקן את דרכיו. מה שרוב האנשים לא יודעים אודות האופציה של קבלת הפטר בהוצאה לפועל, זה שצריך לעמוד בלא מעט קריטריונים ולא כל בקשה תיענה בחיוב. התנאים להגשת בקשת הפטר הם:

  1. הסכום של החובות ביחד לא יעלה על 800 אלף ₪.
  2. החייב מוגדר כחייב מוגבל באמצעים ברצף של לפחות 4 שנים.
  3. התקיים תשלום סדיר של צו החיוב לפחות בשלושת השנים האחרונות.
  4. אי אפשר לחייב נכסים בעלי ערך שאפשר לעקלם או לממש אותם בדרך אחרת.

ישנן 6 לשכות בישראל שבהן ניתן להגיש בקשה כזאת וכל חייב יוכל להגיש את בקשתו בלשכה אחת בלבד.

 

מתי מתאפשרת קבלת הפטר בהוצאה לפועל

צו הפטר בהוצאה לפועל הוא למעשה השלב האחרון בהליך הוצאה לפועל, שבדרך כלל נמשך לאורך תקופה ארוכה. צו ההפטר כאמור משחרר את החייב מכל החובות הקודמים שלו, אשר בגינם הוגשו כנגד החייב תביעות על ידי בעלי חוב.

מרגע שניתן צו ההפטר, נשמטים כל החובות שנכללים בצו, ומאותו הרגע החייב יכול לחזור לנהל חיים תקינים, כמו כל אזרח אחר. יחד עם זאת, ישנם כמה סוגים של חוב שצו ההפטר אינו נוגע אליהם, ואשר יפורטו בהמשך.

 

התנאים המקדימים לקבלת צו הפטר בהוצאה לפועל

קבלת הפטר בהוצאה לפועל מתבצעת באופן עקרוני, רק אחרי שהרשם בהוצאה לפועל או בית המשפט (תלוי בדובה החוב), מחליט שהנושים מיצו את היכולת שלהם להיפרע מהחייב. מנגד, החייב עצמו איננו יכול, במצב הקיים, לפרוע את מלוא החובות הקיימים ועומדים כנגדו.

ההפטר מסיים למעשה את המחויבות של החייב כלפי הנושים, ומאפשר לו לפתוח דף חדש בחיים, בלי העול המוטל על כתפיו של חוב קיים. צו ההפטר שניתן כולל את כל החובות של החייב, שבהם דן הרשם בהוצאה לפועל.

 

סוגי חובות שאי אפשר לקבל עבורם הפטר

למרות האמור לעיל, יש כמה סוגים של חוב שצו ההפטר לא יכלול אותם:

  • חובות שנוצרו אחרי תחילת התהליך: חובות שנוצרו אחרי תחילת הליך ההוצאה לפועל, לא יכללו בצו ההפטר והחייב לא יוכל להשתמש בהליך כדי לשמוט אותם.
  • קנסות: קנסות שהוטלו על החייב בגין עבירות כל שהן, לא ייכללו בצו ההפטר. מדובר בקנסות תעבורה, בנייה, קנסות עירוניים ובכלל.
  • חוב מזונות: צו ההפטר איננו פוטר את החייב מחוב מזונות.
  • חוב שנוצר במרמה: חוב שנוצא תוך שהחייב מייצר מצג שווא וגורם לנושה להעביר לו סחורות או כספים.
  • דמי נזק: דמי נזק שהחייב חייב למאן דהו וטרם נקצבו וההליך בגינם עדיין מתנהל.

 

הגשת טופס בקשה להפטר בהוצאה לפועל והמשמעות שלו

עד תאריך 15.9.2019, המסלול לקראת קבלת הפטר עבר בהכרזת החייב כמוגבל באמצעים. במסגרת זאת החייב היה אמור לשלם סכומי כסף לנושים מדי תקופה, כפי שנקבע בבית המשפט. בהמשך, החייה יכול היה למלא טופס בקשה להפטר בהוצאה לפועל. בטופס הזה הוא ציין בצורה מפורטת את כלל הנכסים וההכנסות שלו כולל קרנות פנסיה, קופות גמל, תוכניות חיסכון ופיקדונות, הן בחשבונות בנקאיים והן חוץ בנקאיים.

רק אחרי בחינת המצב של החייב, הרשם בהוצאה לפועל או בית המשפט יכול היה להחליט על הענקת הפטר. הנד אחד, הליכי ההוצאה לפועל היו יכולים להימשך תקופה ארוכה מאד. מצד שני, בסוף התקופה ניתן צו הפטר בהוצאה לפועל תוך שהחייב שומר על חלק מהרכוש, לרבות דירת המגורים. על פי החוק החדש, בוטלה האפשרות להכריז על חייב מוגבל באמצעים. לפיכך, בקשת הפטר יכולה להיות מוגשת רק במסגרת הליך חדלות פירעון.

 

קבלת הפטר במסגרת הליכי חדלות פירעון בהוצאה לפועל

החל בתאריך 15.9.2019, קבלת הפטר בהוצאה לפועל מתבצעת במסגרת הליך חדלות פירעון בהוצאה לפועל. המטרה של הליך חדלות הפירעון הינה קיצור משך הזמן שבו החייב נמצא בעיצומם של הליכים, ולא יכול לחזור ולנהל חיים כלכליים ואישיים תקינים. מצד אחד, ההליך מקצר בצורה משמעותית את התהליך. מצד שני, במסגרת הרכוש שניתן לחלט במסגרת ההליך ניתן לכלול גם את דירת המגורים של החייב, בתנאים מסוימים.

בתום התהליך, ואחרי החלטה של בית המשפט, תתבצע מחיקת חובות בהוצאה לפועל ולאף אחד מהנושים לא תהיה האפשרות לתבוע את החייב בגין חובות העבר. הפטר בהוצאה לפועל לפי החוק החדש אורך פחות זמן, אבל מוציא את החייב עם הרבה פחות ממה שהיה יכול להשאיר אצלו לפי החוק הישן.

 

מתן הפטר בהליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי בסכומים גבוהים

הפטר בהליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי בסכומים גבוהים, מתבצע במקרים שבהם החובות של החייב עולים על סכום של 153,152.17 ₪, נכון לינואר 2022. ההליך הזה מתחלק לשלושה חלקים: פתיחת הליכי חדלות פירעון, תקופת הביניים עד לקבלת הצו לשיקום כלכלי ובסיכומו של עניין קבלת צו לשיקום כלכלי והפטר על החובות שנותרו באותו השלב.

זאת, לאחר שתתבצע בדיקה בהקשר לרכושו של החייב ושל היכולת שלו להמשיך ולפרוע את החובות. להלן השלבים בדרך לקבלת ההפטר המיוחל:

  1. פתיחת הליכי חדלות פירעון: בקשה לפתיחת הליכים יכול להגיש החייב, או מי מהנושים של אותו חייב שמאמין כיל באמצעות הליך זה הוא יוכל לקבל סכום גבוה יותר מזה שיקבל בכל דרך אחרת. בכל שלה בהליך יכול מגיש הבקשה לחזור בו, ואז חוזרים לנקודת ההתחלה.
  2. תקופת הביניים: תקופת הביניים המשכך מרגע פתיחת הצו לפתיחת הליכים, ועד קבלת הצו לשיקום כלכלי של החייב. במהלך התקופה תיבחן היכולת הכלכלית של החייב וכן הוא יתבקש להעביר תשלומים חודשיים. מנגד,, כל ההליכים המשפטיים בגין החובות יוקפאו. לכל חייב ממונה נאמן, אשר מגיש בסוף התקופה דוח ממצאי בדיקה, מקיפה הסוקרת את מצבו של החייב ואת הפעולות שננקטו לגביית החובות שלו.
  3. קבלת צו לשיקום כלכלי: בתום התקופה ולאחר שהתקבל דו"ח הנאמן, יוציא בית המשפט צו לשיקום כלכלי, שזה אומר בעצם תוכנית לפירעון החובות של החייב. השיקום הכלכלי נמשך 3 שנים לכל היותר.
  4. קבלת צו הפטר: בתום התקופה, יקבל החייב צו הפטר, הפוטר אותו מכל החובות שנותרו אחרי הליך השיקום.

 

עו"ד הוצאה לפועל והחשיבות שלו לקבלת הפטר בהוצאה לפועל

לאורך כל הדרך, יכול החייב לבחור אם להיות מיוצג או לא בידי עו"ד הוצאה לפועל. חייב שבוחר להיות מיוצג זוכה לליווי צמוד ולבחינה של כלל המסמכים וכלל התוכניות שבית המשפט משית עליו. זאת, על מנת למטב את התוכניות הללו ולאפשר לחייב לנהל חיי שגרה פרודוקטיבית לאורך כל התקופה.

 

איך עושים את זה בפועל והאם כדאי לעשות זאת לבד?

אין ספק שמה שמאפיין אנשים שרוצים להגיש בקשה להפטר חובות זו העובדה שהם במצב כלכלי לא טוב, מה שכמובן מדרבן אותם לנסות לחסוך בכל מקום ועל כל שירות אפשרי. עם זאת, חשוב להבין שבהקשר של בקשת ההפטר, כמעט ואין לכם סיכוי להצליח אם לא תקבלו ליווי, עצה ושירות מעורך דין מומחה. לכן, למרות ששירותיו של עו"ד שמומחה בתחום הזה יעלו לכם כסף, עדיף להשקיע, לבחור עורך דין מוביל ובצורה כזאת להגיש את הבקשה.

המטרה היא לקצר את התהליכים ולסיים את הסיוט שאיתו אתם מתמודדים ולכן חשוב שאיש מקצוע ילווה אתכם לכל אורך הדרך ואין כמו עו"ד לענייני פשיטת רגל או עורך דין הוצאה לפועל כדי לבצע משימה כזאת. צרו קשר עכשיו עם עורך דין הוצאה לפועל.

קבלת הפטר בהוצאה לפועל
קבלת הפטר בהוצאה לפועל
לשיתוף המאמר:

לייעוץ עם עו"ד דניאל ינובסקי מלאו טופס עכשיו:

4.9 מבוסס על 183 ביקורות מ כתוב לנו ביקורת בReview author ★★★★★ Адвокаты, которые работают для своих клиентоа!עורכי דין שעובדים עבור לקוחותיהםjs_loader

אודות המחבר:
עורך דין דניאל ינובסקי

בוגר LL.B בקריה האקדמית אונו בשנת 2007. תחומי ההתמחות של משרד עורכי דין דניאל ינובסקי – חדלות פירעון לרבות אכיפת חיובים, מחיקה וגביית חובות (הוצאה לפועל), פשיטות רגל – חדלות פירעון והסדרי חוב.
למידע נוסף

מידע נוסף בנושא

לקבלת ייעוץ משפטי
חייגו עכשיו!

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 183 ביקורות
js_loader