ביטול פשיטת רגל עקב ניצול לרעה

פשיטת רגל נועדה על מנת שהחייב יוכל לצאת מחובותיו ולהשתקם כלכלית. על מנת שהחייב יקבל צו הפטר על חובותיו, עליו למלא את חלקו ולעמוד בהגבלות שהוטלו עליו על מנת להוכיח את מחויבותו להליך ואת יכולתו להשתקם. בהתאם לכך, ניצול לרעה של הליך פשיטת הרגל מצד החייב יכולה להוביל לביטול ההליך כולו – תחת סעיף ביטול פשיטת רגל עקב ניצול לרעה!

 

מהי פשיטת רגל?

אדם יכול להכריז על פשיטת רגל כאשר אינו יכול לשלם עוד את חובותיו, או שסך חובותיו עולה על סך נכסיו. כאשר הוא מכריז על פשיטת רגל הטיפול בחובותיו עובר לידי משרד המשפטים או לשכת ההוצאה לפועל, אשר מסייעים לו להסדיר את חובותיו מול הנושים השונים ולהשתקם כלכלית.

החייב, מצידו, מתחייב לתקופה לא מבוטלת של זמן בה הוא מצוי תחת הגבלות נוקשות, כאשר אם יעמוד בהן בהצלחה הוא יזכה לצו הפטר מלא או חלקי של חובותיו. ההגבלות כוללות לרוב חובת תשלומים חודשית, איסור יציאה מהארץ, מעמד של לקוח מיוחד בבנק ועוד, ובדרך כלל גם כרוכות בסטיגמה לא פשוטה סביב נושא פשיטת הרגל.

החוק החדש

ב- 2018, חוקק חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, אשר מטרתו היא להחליף את פקודת פשיטת הרגל המנדטורית, ולהעניק דגש גדול יותר על שיקומו של החייב, מאשר על הסדרת חובו מול הנושים. בהתאם לכך, כל אדם שהכריז על פשיטת רגל לאחר ה- 15.09.2019, יטופל בהתאם לחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי. אם אדם הכריז על פשיטת רגל לפני תאריך זה, הוא יטופל בהתאם לנהלים הקבועים בפקודת פשיטת הרגל.

 

מה נחשב ניצול לרעה?

קודם כל, ראוי להכיר את העקרון המשפטי החשוב – תום לב. אדם תום לב הוא אדם שנהג ביושר, מתוך אמונה כי פעולותיו לא יפגעו באף אדם. אדם שהסתיר מידע חשוב בזמן שסגר עסקה, למשל, נהג בחוסר תום לב.

עקרון תום הלב הוא עיקרון על במשפט הישראלי, שקיים ומחלחל לכל הדינים. לכן, אדם שלא פעל בתום לב במהלך הליך פשיטת רגל, יכול להיחשב כאדם שניצל לרעה את ההליך.    הפסיקה הכירה במספר התנהגויות שנחשבות כניצול לרעה, כמו הימנעות החייב מלשלם את החובות החודשיים המוטלים עליו או הסתרת דו"חות כספיים ונכסים רלוונטיים במהלך חקירת מצבו הכלכלי.

 

בהתאם החלטת בית המשפט

חשוב להבין ששיקום החייב היא מטרה עיקרית בהליך פשיטת הרגל, ולכן המדינה מוכנה לפטור אותו מחובות מסוימים. יש התנהגויות שמעידות בבירור שהחייב מנצל לרעה את ההליך על מנת להיפטר מחובותיו, כמו התחמקות מלעבוד ולשלם את חובותיו או צבירת חובות נוספים בזמן ההליך. במקרים כאלו, סביר להניח שיבוטל ההליך כולו, שהרי התנהגותו של החייב אינה מצדיקה שיקום והקלה בחובותיו.

 

איך ניתן לבטל פשיטת רגל?

פקודת פשיטת הרגל מגדירה בסעיף 55 לפקודה את סמכותו של בית המשפט לבטל את פשיטת הרגל אם החייב ניצל לרעה את ההליך –

"ב)  בית המשפט רשאי לבטל את ההכרזה על פשיטת רגל אם נוכח כי החייב ניצל לרעה את הליכי פשיטת הרגל.."

בחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי לא ניתנה הוראה לפיה ניתן לבטל פשיטת רגל במקרה של ניצול לרעה, ולכל היותר בית המשפט יכול לעכב את מתן צו ההפטר. הוראה זו מופיעה בסעיף 163 לחוק –

"(ג)   על אף האמור בסעיף קטן (א), בית המשפט רשאי לקבוע, בצו לשיקום כלכלי, תקופת תשלומים ארוכה משלוש שנים אם מצא כי מתקיים אחד מאלה:

(1)   בהליכי חדלות הפירעון, היחיד עשה אחד מאלה:

(א)   נהג בחוסר תום לב, במטרה לנצל לרעה את ההליכים;

(ב)   לא שיתף פעולה עם הנאמן או הממונה;

(ג)    הפר את ההגבלות שהוטלו עליו באופן שהיה עלול לפגוע בהליך חדלות הפירעון";

 

ביטלו לי את פשיטת הרגל, מה עליי לעשות?

אם ביטלו לכם צו פשיטת רגל או עיכבו לכם את קבלת צו ההפטר בשל ניצול לרעה, יש ליצור קשר בדחיפות עם עורך דין המתמחה בדיני חדלות פירעון. כל אחת מהפעולות האלו עשויה להשפיע באופן בעייתי מאוד על חייכם –

דחיית צו הפטר משמעה שתיאלצו להתמודד זמן רב יותר עם ההגבלות המחמירות הכרוכות בהליך פשיטת הרגל (כמו איסור יציאה מהארץ ומעמד של לקוח מיוחד בבנק), וביטול צו פשיטת הרגל עשוי להרוס את הסיכוי הטוב ביותר שלכם להשתקם כלכלית.

עורך דין המתמחה בחדלות פירעון ופשיטת רגל יוכל לסייע לכם לערער על ההחלטה לבטל את פשיטת הרגל או לדחות את צו ההפטר. החשיבות שבהיעזרות בעורך דין לדיני חדלות פירעון טמונה בכך שרק לעורך דין כזה יש מומחיות וניסיון מספיקים על מנת להצליח בערעור מסובך כמו זה.

כמו כן, במידה שהערעור לא יתקבל, עורך דין לחדלות פירעון יוכל ליידע אתכם על זכויותיכם ולסייע לכם למצוא אפיק שיקום כלכלי שתוכלו להיעזר בו. זכרו שעל הפרק קיים לא רק שיקומכם הכלכלי, אלא חירותכם לפעול באופן חופשי ללא פיקוחה של המדינה.

לכן, אין תחליף לליווי משפטי מיומן, שיוכל לעזור לכם לפעול בצורה חכמה ואסטרטגית, ולהימנע מטעויות גורליות שעשויות למשוך את המצב הקיים לעוד זמן רב.

 

לסיכום

אם נקלעתם למצב של ביטול פשיטת הרגל עקב ניצול לרעה או לכל בעיה אחרת בתחום חדלות הפירעון, משרד עורכי הדין דניאל ינובסקי מזמין אתכם לקבל ליווי משפטי ממדרגה ראשונה, בידי עורכי דין שמעלים את צרכיכם ורצונותיכם על נס בכל שלב של הדרך.

ביטול פשיטת רגל עקב ניצול לרעה
ביטול פשיטת רגל עקב ניצול לרעה
לשיתוף המאמר:

לייעוץ עם עו"ד דניאל ינובסקי מלאו טופס עכשיו:

4.9 מבוסס על 183 ביקורות מ כתוב לנו ביקורת בReview author ★★★★★ Адвокаты, которые работают для своих клиентоа!עורכי דין שעובדים עבור לקוחותיהםjs_loader

אודות המחבר:
עורך דין דניאל ינובסקי

בוגר LL.B בקריה האקדמית אונו בשנת 2007. תחומי ההתמחות של משרד עורכי דין דניאל ינובסקי – חדלות פירעון לרבות אכיפת חיובים, מחיקה וגביית חובות (הוצאה לפועל), פשיטות רגל – חדלות פירעון והסדרי חוב.
למידע נוסף

מידע נוסף בנושא

לקבלת ייעוץ משפטי
חייגו עכשיו!

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 183 ביקורות
js_loader