האם פיצוי כספי נכלל בהליכי פשיטת רגל

במסגרת הליכי פשיטת רגל וחדלות פירעון, נכסיו השונים של החייב מועברים לנאמן באופן שוטף על מנת לחלקם לנושים של החייב. ישנם מספר נכסים שנחשבים מוגנים, אך עם הזמן עולות עוד ועוד תהיות לגבי נכסים מוגנים אחרים. מאמר זה יסביר מהי פשיטת רגל, כיצד היא עובדת והאם פיצוי כספי נכלל בהליכי פשיטת רגל. כל הפרטים במאמר.

 

מהי פשיטת רגל?

פשיטת רגל הינה הליך שבמסגרתו מכריז אדם שמצוי בחובות כי הוא אינו יכול עוד לעמוד בחובותיו. כיום, פקודת פשיטת רגל חלה רק על חייבים שהכריזו על פשיטת רגל לפני ה- 15.09.2019 עקב החלפתה בחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי-2018 שתואם יותר את היחס המודרני לאדם שירד מנכסיו.

למעשה, המושג 'פשיטת רגל' נגוע בסטיגמות רבות אשר פוגעות באופן משמעותי במוניטין של החייב, גם לאחר שחזר למסלול חיים תקין. חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי מגדיר מחדש את היחס כלפי החייב, ומסדיר הליך סלחני יותר אשר מעניק דגש עיקרי על שיקום החייב יותר מאשר על ענישתו.

במסגרת הליכי פשיטת רגל וחדלות פירעון המדינה משקיעה משאבים רבים על מנת להוציא את החייב ממצבו הכלכלי הקשה, גם במחיר של פגיעה בנושים של החייב. לחייב ניתן מתווה לשיקום כלכלי אשר נכתב בהתאם למצבו הייחודי, והוא יקבל ליווי אישי מהשלב הראשון עד קבלת צו ההפטר המיוחל.

בכלכלה מבוססת אשראי כמו ישראל, למדינה יש אינטרס כי אזרחיה יהיו פעילים במגזר העסקי אשר בהכרח כרוך בנטילת סיכונים פיננסיים. בהתאם לכך, המדינה תרצה לסייע לאותם חייבים להשתקם ולחזור לאורח חיים עסקי משגשג.

כיצד עובד הליך פשיטת רגל?

בעל החובות שאינו יכול לעמוד עוד בחובותיו, יגיש בקשה לפתוח בהליך. אם בקשתו תתקבל, ייפתח הליך שנמשך שלוש שנים. בהליך זה, ימונה נאמן הממונה על החייב ועל חלוקת הנכסים לנושים. החייב, מצידו, יחויב לעמוד בחובת תשלומים חודשים לטובת ההחזר לנושים ויאלץ לעמוד בהגבלות נוקשות לרבות איסור יציאה מהארץ, מעמד של לקוח מיוחד בבנק וכן הלאה.

לאחר שלוש שנים ובכפוף לכך שעמד בכל הגבלותיו בהצלחה, החייב יקבל פטור מכל החובות שטרם שולמו, ויוכל לפתוח פרק חדש בחייו.

כפי שניתן לראות, המדינה מעמידה את החייב בעדיפות גבוהה יותר מאשר את הנושים בכך שמעדיפה לפטור אותו מחובותיו לנושים מאשר לאלץ אותו לעמוד בחובות נוספים.

 

אילו נכסים נכללים בהליכי פשיטת רגל?

כאשר אדם נמצא במצב של חדלות פירעון או פשיטת רגל, כל נכסיו ניתנים למימוש בידי הנאמן והנושים מלבד מספר נכסים מוגנים: החפצים הנדרשים לפרנסתו של החייב, תשמישי הקדושה שלו, בגדיו, כלי הבית, המיטה והאוכל, חיות המחמד שברשותו והמתקנים הנדרשים לבריאותו כמו כיסא גלגלים או פרוטזה.

כמו כן, לא ניתן לממש מיטלטלין חיוניים כמו מכונת כביסה, טלוויזיה או טלפון סלולרי כל עוד מחירם אינו עולה על הסכום שהוגדר בחוק.

מלבד זאת, גם חלק מכספיו מוגנים – קצבאות הניתנות מביטוח לאומי אינן ניתנות למימוש, אך בדומה למיטלטלין שהוזכר לעיל, לא ניתן לקחת אותן מהחייב כל עוד סכומן אינו עולה על הסכום שהוגדר בחוק.

בהתאם לכך, עולה השאלה

, שהרי מדובר מחד גיסא בכסף שהחייב קיבל מתוקף תביעה שהגיש כחוק, ומאידך גיסא בכסף שהוא אינו חיוני לחייו ועל כן מוטב לנתב אותו לנושים.

 

האם פיצוי כספי נכלל בהליכי פשיטת רגל?

נסביר את השאלה באמצעות דוגמא: אם אדם – שנמצא בהליכי פשיטת רגל או חדלות פירעון – הותקף בידי אדם אחר, תבע אותו בתביעה נזיקית אזרחית וקיבל פיצוי כספי, האם הוא ייאלץ לוותר על כספי הפיצוי למען הנושים שלו או שמדובר בנכס מוגן, בדומה לקצבאות נכות?

למעשה, מדובר בשאלה אשר אין לה מענה בספר החוקים הישראלי, ועל כן קיבלה מענה אך ורק בפסיקה. עד היום, ההלכה הנהוגה הייתה הלכה שמכונה "הלכת ידידיה" אשר במסגרתה פיצויים שניתנו בגין נזקי גוף אינם ניתנים למימוש ולחלוקה בידי הנאמן אלא נשארים אצל פושט הרגל.

בפסק דין תקדימי שניתן בכותלי בית המשפט העליון הוחלט לבטל את ההלכה הנהוגה כך שבמקרה בו אדם קיבל פיצוי כספי בגין נזקי גוף, כספים אלו יינתנו למימוש בידי הנאמן וכונס הנכסים.

הרציונל העומד מאחורי ההלכה הוא העובדה כי הפיצויים הכספיים מהווים תחליף למשכורתו של החייב, ועל כן אין להבחין ביניהם שהרי בין כה וכה המשכורת של החייב מנותבת לנושים, מלבד הסכום הבסיסי שהוא זקוק לו לניהול חיים בכבוד. עם זאת, לבית המשפט יש שיקול דעת והוא יכול לבודד רכיבים מסוימים מהפיצויים לטובת החייב, בהתחשב בנסיבות האירוע ונסיבות חייו של החייב.

 

עורך דין פשיטת רגל וחדלות פירעון

אמנם הליך חדלות פירעון ופשיטת רגל נעשה על פי רוב לטובת בעל החובות, אך עדיין מדובר בהליך מייגע מאוד, אשר נמשך זמן רב ומגביל את החירויות הבסיסיות של החייב. לפיכך, חשוב שתגנו על זכויותיכם, ותיעזרו בייעוץ משפטי על מנת לוודא האם ההגבלות השונות שניתנו לכם ניתנו כחוק והאם ניתן לערער עליהם.

כמו כן, במקרה בו פיצוי כספי שהוענק לכם נכלל בהליכי פשיטת רגל, כדאי מאוד להיעזר בעורך דין המתמחה בפשיטת רגל וחדלות פירעון על מנת לבדוק את חוקיות ההליך – פיצוי כספי עשוי להגיע לסכומים גבוהים ועל כן הוא יכול לעזור לכם להשתקם מנזק הגוף שסבלתם ממנו. הלכה זו הינה הלכה חדשה, ולכן חשוב לבחון את גבולותיה באמצעות פנייה לערכאות המשפטיות.

משרד עורך הדין ינובסקי מתמחה בדיני חדלות פירעון ופשיטת רגל ועומד לרשותכם לכל צורך משפטי בתחום.

האם פיצוי כספי נכלל בהליכי פשיטת רגל
האם פיצוי כספי נכלל בהליכי פשיטת רגל
לשיתוף המאמר:

לייעוץ עם עו"ד דניאל ינובסקי מלאו טופס עכשיו:

4.9 מבוסס על 183 ביקורות מ כתוב לנו ביקורת בReview author ★★★★★ Адвокаты, которые работают для своих клиентоа!עורכי דין שעובדים עבור לקוחותיהםjs_loader

אודות המחבר:
עורך דין דניאל ינובסקי

בוגר LL.B בקריה האקדמית אונו בשנת 2007. תחומי ההתמחות של משרד עורכי דין דניאל ינובסקי – חדלות פירעון לרבות אכיפת חיובים, מחיקה וגביית חובות (הוצאה לפועל), פשיטות רגל – חדלות פירעון והסדרי חוב.
למידע נוסף

לקבלת ייעוץ משפטי
חייגו עכשיו!

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 183 ביקורות
js_loader