פירוק חברה בהליך מזורז

חברה אינה פעילה היא קרקע פורייה לבזבוז כספים וצבירת חובות ענק. לבעלי חברות לא פעילות יש את הזכות לפרק את החברה בהליך מזורז שיכול להימשך לא יותר ממספר חודשים בודדים. היעזרו במאמר על מנת להכיר את ההליך המזורז וללמוד האם אתם זכאים אליו. למידע נוסף, היעזרו בעורך דין המתמחה בפירוק חברות על מנת לקבל ייעוץ משפטי מקיף יותר ומותאם יותר למצבכם. 

 

מהו פירוק חברה?

פירוק חברה הוא כינוי להליך של פירוק תאגיד המתקיים בשני מקרים – או הליך שמתבצע במסגרת הליכי חדלות פירעון, או הליך המתבצע מרצון.

 

פירוק חברה במסגרת הליכי חדלות פירעון

פירוק חברה מסוג זה מתבצע במסגרת הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי שנקבעו בחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי – 2018. עד לא זמן הליך זה הוכר לרוב בתור 'פשיטת רגל' ונעשה במסגרת חוק החברות, בעוד פשיטת רגל של אדם יחיד נעשתה במסגרת פקודת פשיטת הרגל.

 

חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי

לאחר כניסת חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי לספר החוקים הישראלי, חדלות פירעון של חייב יחיד (אדם פרטי) ושל תאגיד נעשים במסגרת אותו החוק. מטרת החוק זה הינה להוות תחליף לפקודת פשיטת הרגל ולפקודת החברות, כדי להעניק דגש מרכזי על שיקום החייב והחזרה למסלול חיים כלכליים תקין, לצד מקסום החוב שיוחזר לנושים.

חשוב להכיר

חשוב לדעת שחוק זה חל רק החל מה- 15.09.2019. אם אדם יחיד או תאגיד הכריזו על פשיטת רגל לפני תאריך זה, הסדר פשיטת הרגל שלהם יתנהל בהתאם לפקודת פשיטת הרגל או חוק החברות, בהתאמה.

חדלות פירעון מוגדרת בחוק בתור "מצב כלכלי שבו חייב אינו יכול לשלם את חובותיו במועדם, בין אם מועד פרעונם הגיע ובין אם לאו, או שהתחייבויות החייב, לרבות התחייבויות עתידיות ומותנות שלו, עולות על שווי נכסיו".

כלומר, תאגיד נחשב כחדל פירעון כאשר הוא לא יכול לשלם את חובותיו במועד פירעונם, או כאשר התחייבויותיו הכספיות – לרבות התחייבויותיו העתידיות – עולות על הסך הכספי של שווי נכסיו.

 

פירוק חברה מרצון

כאשר פירוק החברה נעשה מכל סיבה שהיא מלבד הליכי חדלות פירעון – לרבות פירוק מרצון –  הוא נעשה במסגרת חוק החברות.

 

פירוק חברה מרצון – הליך מזורז

פירוק חברה מרצון יכול להתנהל גם במסלול רגיל וגם בהליך מזורז. חברה רשאית להתפרק במסלול מזורז כאשר מדובר בחברה לא פעילה, לפי סעיף 342מא לחוק החברות –

"342מא. חברה לא פעילה, לעניין פרק זה, היא חברה שמתקיימים בה כל אלה (בפרק זה – חברה לא פעילה):

(1)  אין לה נכסים;

(2)  אין לה חובות; לעניין זה לא יראו כחוב, חוב בשל אגרה שנתית שהחברה רשאית לקבל פטור ממנה מכוח תקנות לפי סעיף 44;

(3)  אין הליכים משפטיים תלויים ועומדים שהחברה צד להם ולא מתנהלים נגדה הליכי אכיפה מינהליים לפי דין".

כלומר, חברה לא פעילה היא חברה שעונה על שלושה תנאים – ראשית, היא חסרת נכסים, שנית, היא חסרת חובות (לא כולל חוב בשל אגרה שנתית), ושלישית – אין הליכים משפטיים עומדים שהחברה היא צד לה, ואין באותה העת הליכי אכיפה מנהליים המתנהלים נגדה.

 

למה חשוב לפרק חברה לא פעילה?

כאשר החברה אינה פעילה, היא צוברת חוב אגרות מרשם החברות וקנסות שונים. לעיתים קרובות מדובר בסכומים עצומים, שמגיעים למאות אלפי שקלים תוך מספר שנים בודדות. במקרים מסוימים, רשם החברות רשאי לקנוס את מנהלי החברה באופן אישי ואפילו לעקל את רכושם ללא התראה.

 

כיצד מתנהל הליך מזורז לפירוק חברה?

חתימה על הצהרה כי החברה אינה פעילה

הדירקטורים של החברה צריכים להכריז ולחתום כי החברה אכן עונה על ההגדרה של חברה לא פעילה, ואינה מחזיקה בנכסים, חובות ואין הליכים משפטיים או הליכי אכיפה מנהליים תלויים ועומדים כנגדה.

 

אסיפת בעלי מניות

על מנהלי החברה לאסוף את בעלי המניות ולקבל את הסכמתם הכוללת לפירוק החברה.

 

מינוי נאמן

לאחר שהתקבלה ההחלטה לפרק מרצון בהליך מזורז על ידי בעלי המניות של החברה, יש למנות נאמן שישמור על מסמכי החברה לשבע שנים לפחות לאחר פירוק החברה.

 

שליחת בקשה לפירוק מרצון בהליך מזורז

לאחר מינוי נאמן והסכמת כל הגורמים הרלוונטיים, יש להגיש לרשם החברות 'בקשה לפירוק מרצון בהליך מזורז'. לבקשה יש לצרף את תצהירי וחתימות הדירקטורים באשר לפירוק החברה ולהחלטה באשר לטיפול במסמכי החברה לשבע השנים הבאות לפחות. יש להוסיף לבקשה את המסמכים הנדרשים לשם קבלת פטור מאגרות.

 

חיסול החברה

לאחר שבקשתה של החברה לפירוק מרצון בהליך מזורז ולפטור מאגרות מתקבלת, רשם החברות יפרסם באתר של משרד המשפטים את בקשת החברה לפירוק מרצון בהליך מזורז. למתנגדים לחיסול החברה יש 90 ימים מיום פרסום בקשת החברה להגיש את התנגדותם, וכל עוד אין מתנגדים, החברה תחוסל תוך 90 ימים.

 

ליווי משפטי בידי עורך דין המתמחה בפירוק חברות

אם אתם שוקלים לפרק את החברה שלכם, מומלץ מאוד להיעזר בעורך דין המתמחה בתחום. עורך דין מנוסה ילווה אתכם לאורך כל ההליך וישמור על הזכויות שלכם. בנוסף, חברות רבות נוטות לצבור חובות אדירים ואפילו מקבלות הכרזה על החברה כ'חברה מפרת חוק'. לכן, ליווי בידי עורך דין יבטיח כי לא תשלמו שקל אחד נוסף שלא תוכלו לקבל עליו פטור.

משרד עורכי דין דניאל ינובסקי מתמחה בדיני פירוק חברות ומזמין אתכם ולהיעזר בשירותיו על מנת למצות את זכויותיכם ולקבל את כל מה שהחוק יכול להעניק לכם.

פירוק חברה בהליך מזורז
פירוק חברה בהליך מזורז
לשיתוף המאמר:

לייעוץ עם עו"ד דניאל ינובסקי מלאו טופס עכשיו:

4.9 מבוסס על 183 ביקורות מ כתוב לנו ביקורת בReview author ★★★★★ Адвокаты, которые работают для своих клиентоа!עורכי דין שעובדים עבור לקוחותיהםjs_loader

אודות המחבר:
עורך דין דניאל ינובסקי

בוגר LL.B בקריה האקדמית אונו בשנת 2007. תחומי ההתמחות של משרד עורכי דין דניאל ינובסקי – חדלות פירעון לרבות אכיפת חיובים, מחיקה וגביית חובות (הוצאה לפועל), פשיטות רגל – חדלות פירעון והסדרי חוב.
למידע נוסף

לקבלת ייעוץ משפטי
חייגו עכשיו!

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 183 ביקורות
js_loader