פתיחת תיק חדלות פירעון

רבים מתעניינים בפתיחת תיק חדלות פירעון, אך מרגישים חוסר ביטחון ניכר לאור הבירוקרטיה הרבה וההליך המסובך. מאמר זה יסביר מהו הליך חדלות פירעון, כיצד מתנהלת פתיחת תיק חדלות פירעון וכיצד תדעו אם הליך זה הוא ההליך המתאים בשבילכם.

 

מהו הליך חדלות פירעון?

הליך חדלות פירעון הינו הליך שמטרתו היא לסייע לאדם בעל חובות גדולים לצאת מחובותיו ולפתוח פרק חדש בחייו. למדינת ישראל יש אינטרס לעזור לחייבים ולהחזיר אותם למסלול חיים תקין, היות וכלכלה משגשגת מבוססת בין היתר על מגזר עסקי פעיל ורווחי.

בהליך חדלות פירעון, המדינה מציעה לחייב ליווי צמוד שבמסגרתו הוא מקבל מתווה לשיקום כלכלי ופטור מלא או חלקי מחובותיו. אמנם על הנייר ההליך נשמע מפתה, אך פתיחת תיק הליך חדלות פירעון כרוכה בתשלום מחיר אישי גבוה. אדם שמצוי בהליך חדלות פירעון ייאלץ למסור את כל המידע האישי שלו לרשות הממונה עליו, לדווח על כל הוצאה והכנסה ולעמוד בסנקציות מגבילות מאוד.

מי זכאי לפתיחת תיק חדלות פירעון?

לפי חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי – 2018, חייב – בין אם הוא אדם פרטי או תאגיד – יכול להגיש בקשה לפתיחת תיק לחדלות פירעון, כל עוד עומד בהגדרה לחדלות פירעון:

"חדלות פרעון היא מצב כלכלי שבו חייב אינו יכול לשלם את חובותיו במועדם, בין אם מועד פירעונם הגיע ובין אם לאו, או שהתחייבויות החייב, לרבות התחייבויות עתידיות ומותנות שלו, עולות על שווי נכסיו".

למעשה, על מנת שתוכלו להגיש בקשה לפתיחת תיק חדלות פירעון, עליכם לענות על הגדרה זו, אשר מגדירה חדלות פירעון כמצב בו חייב אינו יכול לעמוד עוד בחובותיו, אלו שמועד פירעונם בהווה ואלו שמועד פירעונם בעתיד.

 

פתיחת תיק חדלות פירעון עבור חייב יחיד

שלב ראשון – הגשת בקשה

חשוב לדעת שלא רק החייב עצמו זכאי להגיש בקשה לפתיחת הליך חדלות פירעון, אלא גם הנושים של החייב או היועץ המשפטי לממשלה. כמו כן, החייב יצטרך לעמוד באחד משני התנאים הבאים –

  1. במועד הגשת הבקשה או בששת החודשים שקדמו לה, מרכז חייו של החייב היה בישראל או
  2. במועד הגשת הבקשה החייב מחזיק בעסקים ו\או נכסים בישראל

 

גובה חובותיו של החייב יקבעו מהי הסמכות הרלוונטית להגשת הבקשה לפתיחת הליך חדלות פירעון:

  • 150,455 ₪ ומעלה – הממונה על הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי ובית משפט השלום.
  • חובות הנמוכים מ- 150,455 ₪ – רשות ההוצאה לפועל.

 

שלב שני – פתיחת תיק חדלות פירעון

בשלב פתיחת התיק, החייב יתבקש להעביר לממונה עליו את המידע הרלוונטי ולהמציא מסמכים במידת הצורך. חודש מפתיחת ההליך, ובכפוף להתאמתו להליך, החייב יקבל צו לפתיחת הליך חדלות פירעון המפרט את ההגבלות והחובות שעליו לעמוד בהם.

 

שלב שלישי – שלב ביניים

לשלב זה תכלית כפולה – בניית מתווה לשיקום כלכלי על ידי הנאמן הממונה על החייב, ובחינת המחויבות של החייב להליך. שלב זה נמשך עשרה חודשים, וכבר במהלכו החייב צריך לעמוד בהגבלות והחובות שהוגדרו לו, כמו חובת תשלומים חודשית, צו איסור יציאה מהארץ, הגדרתו כלקוח מיוחד בבנק וכן הלאה.

 

שלב רביעי – ההחלטה על צו שיקום כלכלי

לאחר שלב הביניים, הנאמן ימסור את הממצאים והמסקנות שהגיע אליהם באשר ליכולתו שח החייב לעמוד בהליך. הסמכות הממונה על החייב תחליט האם יש להעניק צו שיקום כלכלי, ובמידה שכן, יינתן מתווה לשיקום כלכלי ופירוט חובותיו של החייב לשלושת השנים הבאות.

 

שלב חמישי – שיקום כלכלי

בכפוף לעמידת החייב בחובותיו ובהגבלות השונות, הוא יקבל צו הפטר מלא או חלקי מתשלום חובותיו ויסיים את ההליך.

 

פתיחת הליך חדלות פירעון עבור חייב שהוא תאגיד

שלב ראשון – הגשת בקשה

בדומה להליך של חייב יחיד, גם הנושים של התאגיד או היועץ המשפטי לממשלה יכולים להגיש בקשה לצו פתיחת תיק חדלות פירעון עבורו.

הבקשה לפתיחת תיק חדלות פירעון תוגש לביהמ"ש המחוזי. תוך יממה מהגשת הבקשה הפיזית, יש להמציא העתק לבקשה ולהגיש אותו לממונה על חדלות פירעון באופן מקוון.

 

שלב שני – דיון בבקשה

לביהמ"ש המחוזי שתי אפשרויות – קבלת הבקשה או דחייתה. קבלת הבקשה מתחלקת לשלושה הליכים אפשריים:

  1. מתן צו לשיקום כלכלי, אם יוחלט כי ישנה סבירות לשיקומו הכלכלי של התאגיד.
  2. מתן צו לפירוק התאגיד, אם יוחלט שאין אפשרות לשקמו.
  3. מתן צו הפעלה זמנית לשלושים ימים ומינוי נאמן לשם איסוף מידע נוסף הרלוונטי להכרעה.

 

שלב שלישי – שיקום או פירוק התאגיד

שיקום התאגיד – במסגרת השיקום, ביהמ"ש המחוזי ימנה נאמן לשם בניית מתווה לשיקום כלכלי. מתווה זה יוצג בפני הנושים של התאגיד על מנת להגיע להסכמה. במקביל להליך זה, יוקפאו כל הליכי הגבייה שעומדים מול התאגיד.

ההליך יסתיים אם התאגיד או הנאמן יראו כי השיקום הסתיים בהצלחה וביהמ"ש המחוזי יסכים לכך.

פירוק התאגיד – בדומה לשיקום, ביהמ"ש המחוזי ימנה נאמן לשם הערכת וחלוקת נכסי התאגיד לנושיו של התאגיד. כך, יהיה ניתן לחסל את התאגיד ולהסיר את רישומו מרישום החברות, אשר יסמלו את סיום הליך הפירוק.

 

עורך דין לפתיחת תיק חדלות פירעון

מעוניינים בפתיחת תיק חדלות פירעון? מומלץ להיעזר בעורך דין המתמחה בתחום. פתיחת תיק חדלות פירעון עשויה להיות מורכבת ומייגעת מאוד. כמו כן, חשוב לבדוק היטב האם מדובר באמת בהליך הנכון ביותר עבורכם, או שישנן אפשרויות נוספות וטובות יותר. משרד עורך הדין ינובסקי מזמין אתכם ליצור קשר על מנת שנוכל לייעץ לכם על המסלול הטוב ביותר עבורכם, ולהגן על זכויותיכם לאורך כל ההליך כך שההליך יהיה קל ככל האפשר.

פתיחת תיק חדלות פירעון
פתיחת תיק חדלות פירעון
לשיתוף המאמר:

לייעוץ עם עו"ד דניאל ינובסקי מלאו טופס עכשיו:

4.9 מבוסס על 183 ביקורות מ כתוב לנו ביקורת בReview author ★★★★★ Адвокаты, которые работают для своих клиентоа!עורכי דין שעובדים עבור לקוחותיהםjs_loader

אודות המחבר:
עורך דין דניאל ינובסקי

בוגר LL.B בקריה האקדמית אונו בשנת 2007. תחומי ההתמחות של משרד עורכי דין דניאל ינובסקי – חדלות פירעון לרבות אכיפת חיובים, מחיקה וגביית חובות (הוצאה לפועל), פשיטות רגל – חדלות פירעון והסדרי חוב.
למידע נוסף

מידע נוסף בנושא

לקבלת ייעוץ משפטי
חייגו עכשיו!

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 183 ביקורות
js_loader