הפטר בפשיטת רגל

הפטר בפשיטת רגל הוא צו המאפשר לסלק את יתרת חובותיו של אדם שצבר חובות ומצוי בהליכי פשיטת רגל או חדלות פירעון. זאת למעט חלק מהחוב שאותו הייתה לו אפשרות להשיב לנושים. מאליו מובן, כי אין אדם המעוניין להגיע למצב של פשיטת רגל המחייב אותו להימצא בהליכי פשיטת רגל או חדלות פירעון. עם זאת, במקרים מסוימים דווקא הליכים אלו הם שעשויים לאפשר לאדם להיפרע מנטל כלכלי המגביל את התנהלותו הפיננסית, המקצועית והאישית במגוון היבטים ומצר מאוד את צעדיו. 

מה זה הפטר בפשיטת רגל?

הפטר בפשיטת רגל זה כאמור צו בית משפט או צו של כונס נכסים, אשר מקנה לחייב המצוי בהליכי פשיטת רגל או חדלות פירעון, פטור מפירעון יתרת חובו לנושיו. צו הפטר בפשיטת רגל, למעשה מוחק את חובותיו של החייב שאין באפשרותו לשלם לאחר שכיסה חלק מהם בהתאם ליכולתו הכלכלית בזמן ההליכים. אמנם קיימים תנאים מוגדרים שבהם נדרשים חייבים לעמוד, כדי שההפטר יינתן להם, אך מעבר לכך – מדובר בהזדמנות לפתיחה של דף חדש מבחינה כלכלית.

במה כרוכה קבלת הפטר בפשיטת רגל?

חייבים החפצים בקבלת הפטרים בפשיטת רגל, נדרשים להגיש בקשה לפתיחה בהליכי פשיטת רגל או בשמם הנוכחי – הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי. ייתכן גם כי בקשה כזו תוגש ביוזמת מי מבעלי החוב של החייב (הנושים). כך או כך, קבלתו של צו הפטר מותנית ביכולתו של החייב להשיב נתח מסוים מחובותיו לנושיו ולעמוד בדרישות שונות שיוגדרו לו במשך תקופת ההליכים.

לשם כך, מומלץ מאוד לפנות לליווי משפטי של עו"ד פשיטת רגל מנוסה, שיוכל לוודא שהפתיחה בהליכי פשיטת הרגל היא בהכרח הפתרון הטוב ביותר עבור מרשו, בהינתן אופי והיקף החובות שצבר, וילווה את ההליך באופן שישפר את סיכוייו של החייב לקבלת ההפטר המיוחל.

מי עשוי להיות זכאי לקבלת הפטר בפשיטת רגל?

הזכאות לקבלת הפטר לפושטי רגל, היא נגזרת של עמידתו של החייב בהוראות שניתנו לו במסגרת ההליכים ושל התנהלות המעידה על תום לב מצידו, לפני ההליכים ובמהלכם. בין היתר, מדובר בעמידה של החייב בהסדר התשלומים החודשי שנקבע לו מול נושיו בזמן ההליכים, בהגשת דוחות על ידו, ובאי הסתרת מידע על רכוש ונכסים שבבעלותו, אשר יכולים לסייע בפירעון נתח משמעותי יותר מחובותיו לנושיו. חייב שיעמוד בכל התנאים הללו, עשוי לקבל בתום הליכי פשיטת הרגל (קרי, חדלות הפירעון) צו להפטר מכלל חובותיו הנותרים, שנוצרו בבסיסם לפני המועד בו הוגש כנגדו הצו לפתיחת ההליכים.

התנאים לקבלת הפטר בפשיטת רגל

במסגרת הליכי פשיטת רגל / חדלות פירעון ושיקום כלכלי, נבדקת התנהלותו הכלכלית של החייב, והרקע שהוביל לצבירת חובות מצידו.

להלן כמה נושאים מרכזיים שנבחנים בהקשר זה:

 

האם החייב ניסה להבריח נכסים ורכוש לקראת ההליכים?

מי שניסה להעביר זכויות או רכוש לאדם אחר (בעלות על נדל"ן, עסק, זכויות בירושה, קניין רוחני, וכיוצא באלו) לקראת פתיחת הליכי פשיטת הרגל, במטרה להתנער מהאפשרות להשבת חובותיו על ידי מכירה של קניינו, עשוי להיחשב במי שלא פעל בתום לב. במצב כזה, סיכויי החייב לקבלת פטור מיתרת החוב בפשיטת רגל, קטנים באופן ניכר.

 

האם חובותיו של החייב הם תוצר של מצב רפואי קשה או נכות?

גם מצבם הבריאותי של חייבים נלקח בחשבון בהקשר להחלטת בית המשפט להוצאת צו הפטר בפשיטת רגל. זאת לבטח כשמדובר בחייב שמלכתחילה חובותיו נוצרו בשל מצבו הרפואי או נכותו, אך גם כאשר מדובר בחייב שהפך חולה, נכה או מוגבל פיזית לאחר שנוצרו חובותיו.

 

האם קיים רציונל כלכלי בהמשך הליכי פשיטת הרגל?

לעניין מתן הפטר בהליך פשיטת רגל, בית המשפט נדרש גם לסוגיה: האם ישנה תועלת בהמשך תהליך פשיטת הרגל מול החייב ביחס לסיומו במועד מוקדם יותר. לדוגמא, אם במסגרת מוסר תוכנית הפירעון שנקבעה לחייב המצוי בהליכי פשיטת הרגל, הוא משיב לנושיו 100 שקלים בחודש, הרי שבחישוב שנתי מדובר בסכום שאינו משמעותי. מכאן שקיים היגיון פיננסי במתן צו הפטר לחייב בשלב מוקדם, לאור חוסר התוחלת הכלכלית להותרת ההליכים על כנם.

 

כאמור, הצגת תום לב מצד החייב בכל הנוגע להתנהגותו הפיננסית, היא בין תנאי הסף לקבלת הפטר פשיטת רגל. מנגד, חייב שבדיקת הרקע הכלכלי שלו מעלה חשד לכך שחובותיו נוצרו בעקבות התנהלות מפוקפקת מבחינה כלכלית ו/או חוקית, ובנסיבות שניתן היה למנוע אותן בעזרת הפעלת שיקול דעת סביר – לא בהכרח יזכה להפטר מיתרת חובו.

סוגי החובות שלא ניתן לקבל בגינם הפטר

ישנם מספר סוגים של חובות שצו להפטר בפשיטת רגל אינו מוחק אותם, והם:

  • חובות שנוצרו בעקבות מרמה או הונאה
  • חוב מזונות
  • חובות מקנסות

הרציונל העומד מאחורי ההגבלה הזו, הינו שאין לבטל חוב שהזכאים לו עלולים להיפגע בשל מחיקתו. למשל, נשים וילדים הזקוקים לתשלומי דמי המזונות מאבי הילדים.

מי יכול לבקש צו לקבלת הפטר בפשיטת רגל?

ככלל, לכל חייב המצוי בהליכי פשיטת רגל, ישנה הזכות להגיש בקשה לקבלת צו הפטר בהליכי פשיטת רגל, בכל שלב של ההליכים. אולם בית המשפט שאליו תוגש הבקשה ייבחן את עמידתו של החייב בתנאי סף מסוימים על מנת לקבוע אם מתן הצו אכן מוצדק. בין היתר יבחנו גיל החייב, מצבו הרפואי ואופן התנהלותו הכלכלית מול נושיו לצד הרגליו הפיננסיים באופן כללי. יתרה מכך, יש להמתין 4 שנים ממועד קבלתו של צו כונס נכסים ועד למועד בו ניתן יהיה לדון בהליכי פשיטת הרגל.

 

כיצד מגישים בקשה לקבלת הפטר בהליך פשיטת רגל?

בקשה למתן צו הפטר בפשיטת רגל, מוגשת לבית המשפט באמצעות עו"ד פשיטת רגל המייצג את החייב. זוהי הדרך הוודאית והיעילה ביותר להוכיח לבית המשפט, כי קיימת הצדקה של ממש למחיקת יתרת חובותיו של פושט הרגל ולאפשר לו לפתוח דף חדש בחייו הכלכליים, המקצועיים והאישיים.

הפטר בפשיטת רגל
הפטר בפשיטת רגל
לשיתוף המאמר:

לייעוץ עם עו"ד דניאל ינובסקי מלאו טופס עכשיו:

4.9 מבוסס על 183 ביקורות מ כתוב לנו ביקורת בReview author ★★★★★ Адвокаты, которые работают для своих клиентоа!עורכי דין שעובדים עבור לקוחותיהםjs_loader

אודות המחבר:
עורך דין דניאל ינובסקי

בוגר LL.B בקריה האקדמית אונו בשנת 2007. תחומי ההתמחות של משרד עורכי דין דניאל ינובסקי – חדלות פירעון לרבות אכיפת חיובים, מחיקה וגביית חובות (הוצאה לפועל), פשיטות רגל – חדלות פירעון והסדרי חוב.
למידע נוסף

לקבלת ייעוץ משפטי
חייגו עכשיו!

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 183 ביקורות
js_loader