מי זכאי לפשיטת רגל

פשיטת הרגל נועדה להסדיר חובות של חייבים שאינם יכולים לעמוד בהן בשל מצבם הכלכלי. פקודת פשיטת הרגל הסדירה את הדינים הרלוונטיים לפשיטת רגל, עד שב- 2018 נחקק חוק חדלות פירעון  כתחליף, ששם את הדגש העיקרי על שיקומו של החייב. אם אתם מתמודדים עם חובות שהולכים ומצטברים, ייתכן שהכרזה על חדלות פירעון היא הפתרון עבורכם. קראו את המאמר ובררו את זכאותכם.

 

המעבר מפקודת פשיטת הרגל לחוק חדלות הפירעון

כאמור, עד 2018, פקודת פשיטת הרגל המנדטורית הסדירה את הכללים והתנאים לפשיטת רגל. החל מ- 15.09.2019 נכנס לתוקף חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, עליו עמלו אנשי מקצוע מוכשרים במשך כעשור.

מטרתו של חוק חדלות הפירעון, כפי שהיא מתוארת בסעיף הראשון לחוק, ברורה לכל קורא מן הסעיף הראשון ועד האחרון – החוק נועד להקל על החייב בפריעת חובותיו ולהחזירו לחייו הרגילים, נקי מכל חובות.

"1.    חוק זה נועד להסדיר את פירעון חובותיו של חייב שהוא יחיד או תאגיד, הנמצא או העלול להימצא במצב של חדלות פירעון, במטרה –

(1)  להביא ככל האפשר לשיקומו הכלכלי של החייב;

(2)  להשיא את שיעור החוב שייפרע לנושים;

(3)  לקדם את שילובו מחדש של חייב שהוא יחיד במרקם החיים הכלכליים".

 

בנוסף, בשונה מפקודת פשיטת הרגל שמסדירה את פשיטת הרגל של חייב יחיד בלבד, חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי מסדיר באותו החוק גם את חדלות הפירעון של יחיד וגם של תאגיד.

 

מהי חדלות פירעון?

קודם כל, חשוב להבין מהי חדלות פירעון מלכתחילה, לפני שאתם בודקים את זכאותכם. חשוב להבין מראש כי חדלות פירעון היא הליך ארוך, מייגע ומגביל, ואין להקל בו ראש. על אף שמחיקת חובות נשמעת מפתה מאוד, היא כרוכה במאמץ לא מבוטל מצידכם ובוויתורים רבים.

 

ההגדרה בחוק

חדלות פירעון מוגדרת בחוק כ"מצב כלכלי שבו חייב אינו יכול לשלם את חובותיו במועדם, בין אם מועד פירעונם הגיע ובין אם לאו, או שהתחייבויות החייב, לרבות התחייבויות עתידיות ומותנות שלו, עולות על שווי נכסיו".

מכאן ניתן לראות, כי חדלות פירעון היא מצב שבו סך החובות עולים על סך הנכסים של החייב, או מצב שבו יכולתו הכלכלית של החייב אינה מאפשרת לו לשלם את חובותיו. עם זאת, לא כל סכום חובות מאפשר להכריז על חדלות פירעון, ועל זאת יפורט בהמשך.

 

מי זכאי להכריז על חדלות פירעון?

חייב יחיד

על חייב יחיד שמעוניין להכריז על חדלות פירעון לעמוד בכמה תנאים מצטברים על מנת להיות זכאי להגשת בקשה:

 

סכום חובות מינימלי

על מנת שהחייב יהיה זכאי לפשיטת רגל, על סך חובותיו.

לעלות על 50,152 ₪. ייתכן שרשות ההוצאה לפועל תאפשר הכרזה על חדלות פירעון גם על חובות נמוכים יותר בכפוף לאישור מיוחד ומוצדק.

 

זיקה לישראל

על החייב לעמוד באחד משלושת התנאים הבאים: בעת הגשת הבקשה לחדלות פירעון מרכז חייו של החייב נמצא בישראל \ במהלך חצי השנה לפני הגשת הבקשה מרכז חייו של החייב נמצא בישראל \ החייב מנהל עסקים או בעל נכסים בישראל בעת הגשת הבקשה.

 

זהות החייב

על החייב להיות יחיד שאינו תאגיד (רשאי להיות עוסק פטור או מורשה), ובמצב של חדלות פירעון.

 

תשלום אגרה והגשת מסמכים רלוונטיים

כמו בכל תהליך מסודר מול גורמי הממשלה, גם בתהליך הזה יש את נושא האגרה וכל המסמכים הנדרשים להגשה.

 

תאגיד

על חייב שהוא תאגיד שמעוניין להכריז על חדלות פירעון לעמוד בכמה תנאים מצטברים על מנת להיות זכאי להגשת בקשה, הדומים מאוד לתנאים העומדים בפני היחיד החייב:

 

סכום חובות מינימלי

על מנת שהתאגיד יהיה זכאי לפשיטת רגל, על סך חובותיו

לעלות על 25,000 ₪.

 

זיקה לישראל

על התאגיד לעמוד באחד משלושת התנאים הבאים: בעת הגשת הבקשה לחדלות פירעון עליו להיות רשום כתאגיד בישראל \ התאגיד מנהל עסקים בישראל \ התאגיד בעל נכסים בישראל.

 

זהות החייב

על החייב להיות תאגיד ובמצב של חדלות פירעון.

 

תשלום אגרה והגשת מסמכים רלוונטיים

כמו בכל תהליך מסודר מול גורמי הממשלה, גם בתהליך הזה יש את נושא האגרה וכל המסמכים הנדרשים להגשה.

 

כיצד אדע אם כדאי לי להכריז על חדלות פירעון?

גם אם מצבכם הכלכלי אינו טוב ואתם מחזיקים בחובות רבים, עדיין חדלות פירעון אינה בהכרח ההליך הטוב ביותר עבורכם. כאמור, חדלות פירעון היא הליך ארוך ומגביל, שכולל סנקציות רבות לרבות איסור יציאה מהארץ, צו תשלומים חודשי, איסור על התקשרות בעסקים ועוד.

 

אבחון התאמת התהליך

לכן, חשוב שתבינו אם הליך חדלות הפירעון הוא הליך המתאים ביותר למצבכם. ייתכן שאסיפת נושים או אלטרנטיבות אחרות יהוו פתרון מתאים יותר ומהיר יותר. על מנת לדעת מה אפיק הפעולה המתאים ביותר עבורכם, גשו לעורך דין המתמחה בדיני חדלות פירעון.

 

רק אם הייתם מבינים עד כמה זה חשוב עורך דין מיומן בתהליך עצמו

עורך דין מיומן יידע להצביע על היתרונות והחסרונות של כל הליך, ולהסביר לכם איך הם עשויים להשפיע על חייכם ועל נסיבותיכם המיוחדות. ייתכן שחדלות פירעון לא תתאים לכם, כיוון שחובותיכם אינם מספיק גבוהים או שלא תצליחו להשיג הפטר חובות.

בבואכם להעסיק עורך דין, ודאו כי אתם מעסיקים עורך דין עם מיומנות גבוה וניסיון ענף. ניסיון זה עשוי להיות לעזר משמעותי, בהיותו מעיד הן על מומחיותו של עורך הדין, הן על יכולתו לצפות את התנהגות הרשויות הרלוונטיות.

על אף שעורך דין כרוך לרוב בהוצאה כספית, זכרו שייעוץ וייצוג משפטי הולם משפר משמעותית את סיכוייכם להיחלץ מן ההליך עם חובות מעטים ככל האפשר, תוך הגבלה מינימלית על חייכם.

 

סיכום

אם אתם חושבים כי ייתכן ואתם זכאים לפתיחת הליך חדלות פירעון, גם אם אינכם בטוחים בכך, משרד עורכי הדין דניאל ינובסקי מתמחה בחדלות פירעון ומזמין אתכם לקבל ייעוץ וליווי משפטי מיומן ואישי.

מי זכאי לפשיטת רגל
מי זכאי לפשיטת רגל
לשיתוף המאמר:

לייעוץ עם עו"ד דניאל ינובסקי מלאו טופס עכשיו:

4.9 מבוסס על 183 ביקורות מ כתוב לנו ביקורת בReview author ★★★★★ Адвокаты, которые работают для своих клиентоа!עורכי דין שעובדים עבור לקוחותיהםjs_loader

אודות המחבר:
עורך דין דניאל ינובסקי

בוגר LL.B בקריה האקדמית אונו בשנת 2007. תחומי ההתמחות של משרד עורכי דין דניאל ינובסקי – חדלות פירעון לרבות אכיפת חיובים, מחיקה וגביית חובות (הוצאה לפועל), פשיטות רגל – חדלות פירעון והסדרי חוב.
למידע נוסף

לקבלת ייעוץ משפטי
חייגו עכשיו!

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 183 ביקורות
js_loader