פשיטת רגל אישית

המציאות הכלכלית של ימינו היא בלשון המעטה לא פשוטה עבור אנשים פרטיים רבים במדינת ישראל. במצב שבו אדם פרטי צובר חובות כספיים כבדים, אשר אין לו יכולת כלכלית לפרוע אותם, יש מקום לשקול בכובד ראש את האפשרות לפתיחה בהליכי פשיטת רגל, הידועים כיום בשם "הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי". בשורות הבאות נדון בכל מה שיש לדעת לפני שפונים להליכי פשיטת רגל אישית ועל הצורך בפנייה לסיוע משפטי איכותי כאשר בוחרים בדרך זו.

 

מהי פשיטת רגל אישית?

כשמדובר בפשיטת רגל אישית, הכוונה כיום היא להליכי חדלות פירעון החלים על חייבים יחידים שאינם בעלי עסקים או חברות. בהליך זה, מצהיר החייב על אי יכולתו לכסות את חובותיו לנושיו. כאשר החייב מגיש בקשה לפתיחה בהליכים, כפועל יוצא הוא מקבל מהמדינה הגנה משפטית זמנית מפני הנושים שלו. הליכי פשיטת רגל אישית הם מורכבים מטבעם ולכן נמשכים בדרך כלל שנים. היתרון עבור החייב בהליכים אלו, טמון ביכולת לקבל בסופם צו הפטר, הניתן בכפוף לעמידה בתנאים מסוימים ופוטר את החייב מיתרת חובותיו לנושיו. באופן זה, מאפשר הליך פשיטת הרגל האישית לחייבים, לפתוח דף חדש מבחינה כלכלית.

כיצד מתנהלים הליכי פשיטת רגל אישית?

הליכי פשיטת רגל אישית, מטופלים על פי השלבים הבאים:

 

  1. הגשת בקשה לפתיחת הליכים:

ראשיתו של הליך פשיטת רגל אישי, הוא בהגשת בקשה לפתיחת ההליכים, אשר בעקבותיה, נקבע לחייב הסדר תשלומים מול החייבים, שעתיד ללוותו במשך שנים. במסגרת הגשת הבקשה לפתיחת הליכי פשיטת רגל לחייבים יחידים, מוסר החייב את גרסתו לנסיבות אשר הובילו לצבירת חובותיו. על בסיס זה קובע בית המשפט אם מדובר בחובות שנוצרו בתום לב, או שלא.

 

  1. צו כינוס נכסים:

בחלוף 30 ימים ממועד הגשת הבקשה לפתיחת ההליכים, מקבל החייב צו כינוס. בשלב זה, כלל הליכי הגביה שנפתחו כנגדו ובכללם עיקולים, לרבות חלק מההגבלות שהוטלו עליו (הגבלת רישיון הנהיגה, עיקול המשכורת, העיקול בחשבון הבנק, וכדומה). אולם לצד זאת, על החייב מוטלות הגבלות אחרות, כמו צו עיכוב יציאה מן הארץ, הגבלות מטעם בנק ישראל, הגבלה על כרטיסי אשראי, וכן הגבלות לבעלי עניין בתאגידים.

בהמשך לקבלת צו הכינוס, לחייב נקבעת תוכנית תשלומים חודשית, המגדירה סכום חודשי בשיעור זמני, אותו החייב נדרש להעביר אל קופת הנשייה שנפתחה במסגרת ההליכים, לשם פירעון חלק מחובותיו לנושיו, בהתאם ליכולתו הכלכלית. במסגרת זו ממונה מנהל מיוחד, האמון על ביצוע חקירת היכולת הכלכלית של החייב והתנהלותו הפיננסית.

את מסקנותיו, יעביר המנהל כחוות דעת לבית המשפט המטפל בהליכי חדלות פירעון אישיים של החייב. בנוסף, לכך נקבע גם מועד לדיון בבית משפט מחוזי שבו תידון ההכרזה על החייב בתור פושט רגל. למותר לציין כי בהמשך לחקירת היכולת הכלכלית של החייב ובדיקת התנהלותו הפיננסית, ובהתאם לגילו ומצבו התעסוקתי, המנהל המיוחד שמונה בתיק פשיטת הרגל האישית שלו, רשאי לדרוש העלאה בסכום התשלומים החודשיים לקופת הכינוס ולתוכנית פירעון החובות לנושים.

 

3. חקירת יכולת כלכלית:

לקראת חקירת היכולת של החייב, עשוי המנהל המיוחד שמונה בתיק פש"ר אישי יבקש את קבלתם של מסמכים ואישורים שונים, לרבות:

 

  • אישור ממשרד הרישוי בדבר רכבים שבבעלותו של החייב בהווה או בעבר
  • אישורים על מיסוי מקרקעין של עסקאות שדווחו בשם החייב
  • אישורים מהמסלקה הפנסיונית בגין קופות הרשומות על שמו של החייב
  • ועוד

 

ככלל, החקירה נסובה סביב המצב הכלכלי של החייב בהווה, בהתייחס להכנסותיו, עיסוקיו, מקום מגוריו, התחייבויותיו הכלכליות, ובחינת ההכנסה הפנויה של החייב בראיה חודשית, שעל פיה נקבע אם אפשר להעלות את סכום התשלומים החודשי של החייב לנושים ו / או אם ניתן לדרוש מהחייב לתגבר את ערוצי ההכנסות שלו, באם הוא איננו עובד בהיקף מלא ללא הצדקה לכך.

עם תום שלב זה בהליך, מגובשת חוות דעתו של המנהל המיוחד שמונה בתיק החייב, ובה נקבע האם מומלץ שהחייב ימשיך את הליך פשיטת הרגל שלו, ובאיזה תנאים. חוות דעת זו, מוגשת לבית המשפט / לגוף שמולו מנוהלים הליכי פשיטת הרגל או חדלות הפירעון של החייב, וניתן לה משקל מיוחד בבחינת האפשרות למתן הפטר לחייבים מיתרת חובם.

 

4. דיון בבית המשפט ומתן הפטר מיתרת החוב:

מתום כ- 18 חודשים ממועד הגשת הבקשה לפתיחה בהליכי פשיטת רגל אישית, יגיע שלב הדיון בתיקו של החייב בבית המשפט. לקראת דיון זה תוגש כאמור חוות דעתו של המנהל המיוחד לבית המשפט, כמו גם תוכנית פירעון, בחלק מן המקרים. המלצותיו של המנהל המיוחד יוצגו במסגרת הדיון לחייב, שיידרש לתת את התייחסותו לדברים האמורים בה.

בהמשך לכך, יוחלט בבית המשפט אם יש מקום לדחיית הדיון בשל מחסור בנתונים, אם לבטל את ההליכים, או לאשר את תוכנית פירעון החובות ולתת לחייב צו הפטר מותנה מיתרת חובותיו. בשלב זה, קריטי ביותר להיות מלווים בעורך דין פשיטת רגל לשם קבלת ייצוג משפטי הולם.

ישנם גם מקרים שבהם בית המשפט אינו מצליח להגיע להכרעה בשלב זה, ועשוי להחליט על העברתו של תיק פשיטת הרגל בחזרה לטיפולו של המנהל המיוחד לטובת ביצוע בדיקות נוספות, אשר לאחריהן יתקיים דיון נוסף בבקשת החייב למתן צו הפטר.

 

חשיבות הפנייה לסיוע משפטי מקצועי בהליכי פשיטת רגל אישית וחדלות פירעון

נכון לשנת 2022, פשיטת רגל אישית מנוהלת במתכונת חדשה, הנקראת הליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי. אף שמדובר בהליך דומה לפשיטת רגל אישית, ישנם כמה שינויים מהותיים באופן התנהלותו.

כך או כך, ישנה חשיבות רבה לפנייה לעזרת עורך דין פשיטת רגל אישית או עו"ד חדלות פירעון, על מנת להקל על החייב בהליך המורכב ולשפר את סיכוייו לקבל את ההפטר המיוחל בעקבותיו.

פשיטת רגל אישית
פשיטת רגל אישית
לשיתוף המאמר:

לייעוץ עם עו"ד דניאל ינובסקי מלאו טופס עכשיו:

4.9 מבוסס על 183 ביקורות מ כתוב לנו ביקורת בReview author ★★★★★ Адвокаты, которые работают для своих клиентоа!עורכי דין שעובדים עבור לקוחותיהםjs_loader

אודות המחבר:
עורך דין דניאל ינובסקי

בוגר LL.B בקריה האקדמית אונו בשנת 2007. תחומי ההתמחות של משרד עורכי דין דניאל ינובסקי – חדלות פירעון לרבות אכיפת חיובים, מחיקה וגביית חובות (הוצאה לפועל), פשיטות רגל – חדלות פירעון והסדרי חוב.
למידע נוסף

לקבלת ייעוץ משפטי
חייגו עכשיו!

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 183 ביקורות
js_loader