עורך דין צוואות

רבים מאתנו עובדים כל חיינו על מנת לפרנס את עצמנו, את אהובינו וילדינו בהמשך חייהם. לכן, נרצה לדעת שלאחר שנעבור לעולם הבא, עמל חיינו לא ירד לטמיון אלא יועבר ליקירינו או לכל מטרה אחרת. לכן, בנושא קריטי כמו צוואה, מומלץ לא לתת למדריכים באינטרנט או ליד הגורל להשפיע על עתידכם, אלא להיעזר בעורך דין צוואות שיוודא כי הצוואה תואמת לחוק ומשרתת את צרכיכם באופן הטוב ביותר.

 

צוואה – הסבר

צוואה הינה מסמך משפטי, בו אדם מכריז מי יהיו יורשיו – ומה הם יירשו – לאחר שימות. אדם אינו חייב לכתוב צוואה, ובמידה שהוא בוחר לעשות זאת, הוא אינו מחויב בקבלת ליווי משפטי או בתשלומים כלשהם.

ישנן ארבע דרכים עיקריות לעריכת צוואה – בכתב יד, בדרך המוכרת לכולנו; באמצעות עדים; באמצעות רשות; או צוואה בעל פה.

כותב הצוואה יכול לכתוב את הצוואה בכל דרך שיבחר, כל עוד היא נכתבת בהתאם לכללי דיני הירושות. מלבד המידע בדבר רכוש ונכסים הוא יכול להוסיף לצוואה מסרים אישיים למשפחתו או לחבריו.

צוואה הינה מסמך משפטי חשוב מאוד בכך שהיא מאפשרת לכותב הצוואה את הידיעה והביטחון שכל נכסיו והדברים שהוא עמל למענם כל חייו, לא יתבזבזו לשווא ברגע שיעבור לעולם הבא.

כך, אדם שכותב צוואה יכול להבטיח כי עמל חייו יפרנס את משפחתו וחבריו או יועבר לכל מקום אחר לבחירתו, כמו עמותה או ארגון.

על אף שאין בכך חובה משפטית, מומלץ מאוד להיעזר בעורך דין המתמחה בדיני ירושות וצוואות על מנת לכתוב את הצוואה, ובעצם לכל הליך המערב דינים אלו.

לעיתים קרובות צוואות וירושות יוצרות מתח גדול ומפלגות בין בני משפחה, ועל כן כדאי לעסוק בהן בליווי של עורך דין שמכיר את התחום היטב.

יש מספר תחומים חשובים שכדאי להיעזר בהם בעורך דין צוואות, ואלו יפורטו במאמר זה.

 

עריכת צוואה

כאמור, מומלץ מאוד לערוך צוואה בליוויו של עורך דין המתמחה בתחום, בשל הסיבה הפשוטה שצוואה – כמו חוזה שכירות או ערבות כספית – מהווה מסמך משפטי.

כלומר, על מנת שהיא תהיה תקפה מבחינה משפטית, עליה לעמוד במספר כללים. אחרת, היא לא תשרת את מטרתה המקורית, וייתכן שהנכסים של המנוח יפוזרו שלא בהתאם להנחיותיו המקוריות.

כמו כן, במקרים מסוימים עריכת צוואה היא חשובה במיוחד, כשהיא מסדירה נושאים מורכבים ביותר. כאשר מנוח מצווה בצוואתו על חלוקת נכסיו לילדיו ולאשתו, מדובר בצעד שחשוב להסדיר בצוואה אך ייתכן מאוד שהדבר יקרה גם ללא צוואה בהיות הילדים ובת הזוג היורשים הטבעיים.

במקרים אחרים יש חשיבות יותר גבוהה לצוואה, על מנת למנוע סכסוך מסוים או במקרים בהם החוק לא מסדיר את הנושא עד תום.

למשל, כאשר למנוח יש בן או בת זוג והם ידועים בציבור, רצוי להסדיר זאת בצוואה כיוון שההגדרה לזוג ידוע בציבור הינה עמומה לעיתים ועשויה להקשות על כך שבן או בת הזוג הידועים בציבור יזכו בירושה המגיעה להם.

דוגמא נוספת הינה בני זוג גרושים או הורה חד הורי. במקרים אלו, כדאי מאוד להסדיר את אופן חלוקת הרכוש על מנת לוודא כי הנכסים מגיעים ליעדם, כיוון שחוק הירושה אינו קובע מיהם היורשים הזכאים במקרה זה.

ישנן עוד דוגמאות רבות, כמו מקרים בהם יש לו ילדים ממספר בני זוג או שאין לו ילדים כלל, או מקרים אחרים בהם הצוואה חורגת באופן משמעותי מחוק הירושה.

כך או כך, מומלץ להיעזר בעורך דין המתמחה בתחום הצוואות, על מנת לוודא כי הצוואה תואמת את החוק ומפורטת דיה על מנת להעניק ליורשים וודאות ולמנוע מהם סכסוכים קשים. זאת, על מנת שעבודתו הקשה של המנוח לא תרד לטמיון.

 

הגשת התנגדות לצוואה

תחום משפטי נוסף שבו מומלץ להיעזר בעורך דין צוואות הוא הגשת התנגדות לצו קיום צוואה. הגשת התנגדות לצוואה הינה דרכם של אלו שמבקשים לבטל או לתקן את צו קיום הצוואה, בשל אחת או יותר מהסיבות הבאות –

  • המנוח ערך צוואה מאוחרת יותר ומעודכנת יותר, שלא מופיעה בצו קיום צוואה;
  • הצוואה נערכה תחת לחץ, איומים או השפעה בלתי הוגנת אחרת, שהשפיעה על המנוח לכתוב צוואה שאינה מדויקת;
  • אחד מהיורשים היה חלק מעשיית הצוואה או היה עד לחתימתה;
  • הצוואה הינה פגומה או שאינה משקפת את הרצון האמיתי של המנוח.

היות והגשת התנגדות לצוואה כרוכה בדיון בבית המשפט לענייני משפחה, וככל הנראה תהיה כרוכה בהסתכסכות עם היורשים המופיעים בצוואה הנוכחית, חשוב מאוד שלא תגישו התנגדות מבלי לברר עם עורך דין צוואות אם יש לכם טיעון תקף או לא.

רק לאחר היוועצות עם משפטן כדאי להגיש התנגדות, וגם במקרה כזה כדאי לשכור את שירותיו לשם ליווי בבית המשפט, היות ומדובר בטענות משפטיות חמקמקות שעורך דין יוכל להוכיח בצורה טובה יותר.

 

ניהול עיזבון

עיזבון הוא תחום כללי שמתאר את כל הירושה, לרבות הכספים, המקרקעין, המיטלטלין, חובות וכל דבר אחר שהחזיק בו המנוח. במקרים בהם העיזבון כרוך בניהול, כמו במקרים של השקעה במניות או נכסי העסק של המנוח, נהוג למנות מנהל עיזבון על מנת שיטפל בכל אלו.

במקרים שבהם ניהול העיזבון מצריך פעילות שוטפת יותר או יותר מהבנה בסיסית בפרוצדורות משפטיות, ניתן למנות עורך דין על מנת שינהל את העיזבון.

לעורך דין ישנם שני יתרונות עיקריים – ראשית, הוא משפטן מוסמך שבקיא בחוק, שככל הנראה לא יתרשל בתפקידו. שנית, מדובר באדם ללא קשר אישי למנוח או ליורשים, כך שהוא לא יהיה מוטה או משוחד.

מנהל עיזבון יכול להיות זמני או קבוע, תלוי בסוג העיזבון והנכסים שהוא כולל, והוא יכול לקבל סמכויות רבות, לרבות תשלום חובותיו של המנוח, ניהול שוטף של הנכסים, גביית חובות ועוד.

במקרים רבים, עורך דין הוא האדם האמין והנכון ביותר למינוי כמנהל העיזבון.

 

קבלת ליווי מעורך דין צוואות

כפי שניתן להבין, צוואה אינה משחק ילדים, והיא עשויה להכריע את גורלם של משפחה שלמה. ניהול נכון של הצוואה, ימעיט את הסכסוכים בקרב היורשים, יעניק להם וודאות גבוהה יותר והחשוב ביותר – יעניק לכותב הצוואה את הידיעה כי נכסיו מופקדים בידיים טובות.

משרד עורכי הדין דניאל ינובסקי מזמין אתכם לקבל ייעוץ משפטי בכל תחום הצוואות והירושות, וישמח להעמיד לרשותכם את מיטב המשפטנים על מנת שהליך הצוואה יתנהל בצורה הטובה והיעילה ביותר.

עורך דין צוואות
עורך דין צוואות
לשיתוף המאמר:

לייעוץ עם עו"ד דניאל ינובסקי מלאו טופס עכשיו:

4.9 מבוסס על 183 ביקורות מ כתוב לנו ביקורת בReview author ★★★★★ Адвокаты, которые работают для своих клиентоа!עורכי דין שעובדים עבור לקוחותיהםjs_loader

אודות המחבר:
עורך דין דניאל ינובסקי

בוגר LL.B בקריה האקדמית אונו בשנת 2007. תחומי ההתמחות של משרד עורכי דין דניאל ינובסקי – חדלות פירעון לרבות אכיפת חיובים, מחיקה וגביית חובות (הוצאה לפועל), פשיטות רגל – חדלות פירעון והסדרי חוב.
למידע נוסף

מידע נוסף בנושא

לקבלת ייעוץ משפטי
חייגו עכשיו!

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 183 ביקורות
js_loader