רפורמה חדלות פירעון

חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי שנחקק ב-2018 מהווה רפורמה מהפכנית של ממש בכך שמבקש להעמיד את טובתו של החייב במקום הראשון על מנת לייצב אותו כלכלית ולאפשר לו לשקם את חייו – גם על חשבון החזרת חובותיו לנושים.

חוק זה נחקק על מנת לאפשר חיי מסחר וכלכלה דינמיים, הכרוכים מטבעם בסיכונים פיננסיים. חשוב להכיר את החוק על מנת להבין את השינוי שהוא חולל בדיני פשיטת הרגל הישראליים.

 

הרקע לחקיקת חוק חדלות פירעון

עם השנים, ישראל התקדמה בשוק הכלכלה והמסחר העולמי והפכה לשחקנית פעילה בשוק הגלובלי. מצב זה נוצר, בין היתר, בשל הפעילות העסקית של אזרחי המדינה. כחברה וכמדינה, אנחנו מעוניינים לעודד אנשים לקחת חלק פעיל בכלכלה הלאומית ולייצר חיי מסחר משגשגים.

עם זאת, פעילות מסחרית ועסקית כרוכה מטבעה בסיכונים פיננסיים. על מנת למנוע רתיעה מעיסוק בענפים אלו, החוק מעמיד אפיקי פעולה לשיקום כלכלי עבור חייב יחיד או תאגיד, כך שיש שיתוף פעולה בין החייב למדינה.

 

שיקוצם של החייבים

התשתית לחקיקת החוק הונחה כבר ב- 2010, כשזוהה הצורך בשינוי היחס החברתי לפושטי רגל, וטיפול בסטיגמה והמוניטין השליליים שנוצרו כלפי חייבים. החוק נחקק ב- 2018, והוא מהווה אחד החוקים המפורטים והארוכים ביותר בדין הישראלי, בשל הניסיון להסדיר את שיקומם של חייבים, יחידים ותאגידים כאחד.

רפורמה חדלות פירעון
רפורמה חדלות פירעון

מטרת חוק חדלות פירעון

"1.    חוק זה נועד להסדיר את פירעון חובותיו של חייב שהוא יחיד או תאגיד, הנמצא או העלול להימצא במצב של חדלות פירעון, במטרה –

(1)  להביא ככל האפשר לשיקומו הכלכלי של החייב;

(2)  להשיא את שיעור החוב שייפרע לנושים;

(3)  לקדם את שילובו מחדש של חייב שהוא יחיד במרקם החיים הכלכליים".

כבר בסעיף הראשון לחוק, מובהרת מטרתו של חוק חדלות פירעון, והיא – בראש ובראשונה – שיקומו הכלכלי של החייב. אג'נדה מרכזית בשיקומו היא השאת שיעור החוב שייפרע לנושים, אך זה מותנה אך ורק במצבו הכלכלי של החייב.

כלומר, השאת שיעור החוב לנושים היא רק שנייה בעדיפותה לשיקום החייב, ולכן אם החייב לא יכול לעמוד בהחזרי החובות והוא עמד בשאר תנאי השיקום, הוא יקבל צו הפטר שמורה על מחיקת חובות מלאה.

 

השוני בין חוק חדלות פירעון לפשיטת רגל

ניתן לזהות שוני בין השניים כבר בקונוטציה שמעוררת שמם – פשיטת רגל היא מושג שכולנו מזהים כמושג מאיים ושלילי מאוד, שטומן בחובו סטיגמות רבות. אחת ממטרות המחוקק בחיקוק חוק חדלות פירעון, בין היתר, היא הסרת הסטיגמה מהקריסה הכלכלית.

כמו כן, חשוב לזכור שפקודת פשיטת הרגל נחקקה אי שם בימי המנדט, ועל אף שעברה תיקונים רבים מאז, הרעיונות שעומדים בבסיסה אינם בהכרח רלוונטים או חשובים יותר לימינו המודרניים.

 

השינוי בחוק

יתרה על זאת, בשונה מפקודת פשיטת הרגל, חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי מסדיר את חדלות הפריעון של יחידים ושל תאגידים כאחד, לעומת המצב הקודם, שהתחלק בין פקודת פשיטת הרגל וחוק החברות.

 

היתרונות של רפורמת חדלות הפירעון

רפורמת חדלות הפירעון מציגה מספר יתרונות מובהקים לחייב:

 

קבלת מתווה לשיקום כלכלי

לאחר חקירה מעמיקה אודות מצבו הכלכלי של החייב, הנאמן המופקד על החקירה יפרסם מתווה לשיקום כלכלי שמטרתו להנחות את החייב באשר כיצד עליו לפעול על מנת להגיע לשיקום כלכלי בפני עצמו ובפני המדינה.

המתווה יכלול סנקציות והגבלות מחמירות מאוד, אך מטרתו טובה והיא נועדה להעניק לחייב מסגרת כלכלית שבה יפעל בצורה מצומצמת על מנת להראות את מחויבותו להליך ולמנוע ממנו לשקוע מחדש לשפל כלכלי.

 

קבלת צו הפטר בסוף התהליך

באם עמד החייב בכל התנאים הנדרשים ממנו במהלך השיקום, הוא יקבל את צו ההפטר המיוחל, שפוטר אותו מתשלום מלא או חלקי של חובותיו.

 

קשיים שעלולים להתעורר במהלך חדלות פירעון

חשוב להבין כי הליך חדלות פירעון אורך לרוב יותר משלוש שנים, וכרוך בהגבלות רבות מצד המדינה, כמו איסור יציאה מהארץ, מעמד של לקוח מיוחד בבנק, תשלומים חודשיים, דיווח על כל הוצאה והכנסה ועוד. אלו הגבלות קשות שתופסות נפח גדול מחייו של החייב, ומצריכות ממנו להיות מסור מאוד לתהליך, ואם לא  – בקשתו תבוטל.

מלבד זאת, יש מספר חובות שלא ניתן לקבל עליהם צו הפטר ברוב המקרים, כמו קנסות או תשלומי מזונות.

 

 היעזרות בעורך דין המתמחה בחדלות פירעון

על אף הרפורמה החיובית בדיני פשיטת הרגל, חדלות פירעון הוא עדיין הליך קשה מאוד, אשר עשוי לפגום מאוד בתחושת החירות שלכם, גם אם הוא טומן בחובו יתרונות הרבים. אחד הפתרונות שתוכלו לנקוט בו, הוא היעזרות בעורך דין המתמחה בחדלות פירעון, כך שיוכל לערער על חלק מהסנקציות במידת הצורך, ולוודא כי זכויותיכם נשמרות לאורך כל ההליך.

 

סיכום

מלבד זאת, ייתכן מאוד שהכרזה על הליך חדלות פירעון אינה בהכרח הצעד המתאים עבורכם, וכי ביכולתכם להסתפק בהסדר נושים בלבד, ללא הליך חדלות פירעון המלא והמגביל. לכן, חשוב להיוועץ בעורך דין מיומן ומקצועי על מנת להכיר את אפיקי הפעולה המתאימים ביותר עבורכם ולוודא כי אינכם נכנסים להליך חדלות הפירעון המגביל לחינם.

משרד עורכי הדין ינובסקי מיסקביץ' מזמין אתכם ליצור קשר בהקדם על מנת לקבל ליווי משפטי צמוד, אישי ומקצועי. נשמח לעמוד לרשותכם וללוות אתכם ביחד לשיקום כלכלי מלא, תוך שמירה לא מתפשרת על האינטרסים והצרכים שלכם כלקוחות.

 

לשיתוף המאמר:

לייעוץ עם עו"ד דניאל ינובסקי מלאו טופס עכשיו:

4.9 מבוסס על 183 ביקורות מ כתוב לנו ביקורת בReview author ★★★★★ Адвокаты, которые работают для своих клиентоа!עורכי דין שעובדים עבור לקוחותיהםjs_loader

אודות המחבר:
עורך דין דניאל ינובסקי

בוגר LL.B בקריה האקדמית אונו בשנת 2007. תחומי ההתמחות של משרד עורכי דין דניאל ינובסקי – חדלות פירעון לרבות אכיפת חיובים, מחיקה וגביית חובות (הוצאה לפועל), פשיטות רגל – חדלות פירעון והסדרי חוב.
למידע נוסף

מידע נוסף בנושא

לקבלת ייעוץ משפטי
חייגו עכשיו!

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 183 ביקורות
js_loader