תשלום עבור עבודה בשעות נוספות

חוק שעות עבודה ומנוחה תשי"א-1951 (להלן:"החוק") מגדיר כי יום עבודה הינו 8 שעות במידה והעובד מועסק 6 ימים ובחישוב שבועי כל שעה שמעבר לסך 43 שעות שבועיות, ובמידה ובמקום העבודה מועסקים 5 ימים יום עבודה מוגדר כ 8 שעות ו36 דקות ובחישוב שבועי עבור כל שעה שמעבר לסך 43 שעות שבועיות, במידה והעובד מועסק מעבר לשעות אלו, החוק קובע כי על המעסיק חלה החובה לשלם לעובד גמול שעות נוספות.

 

הסכום שעל המעסיק לשלם בגין עבודה בשעות נוספות

החוק קובע בסעיף 16, כי בעבור השעתיים הנוספות הראשונות זכאי העובד לתוספת של 25% מהשכר שנקבע לאותו עובד עבור שעה ובעבור השעתיים שלאחר מכן על המעסיק לשלם סך של 50% תוספת שכר עבור השעות הנוספות.

לשם חידוד העניין ולהדגמה, עובד המשתכר בשכר מינימום העומד בישראל היום על סך של 32.30 ש"ח, שווי שעת עבודתו בשעה העודפת הראשונה והשנייה עומד על סך 40.37 ש"ח ומהשעה השלישית ועד השעה הרביעית שווי שעת עבודתו עומד על סך של כ- 48.45 ש"ח.

מודגש כי שווי שעת העבודה היא נגזרת משווי שעת הבסיס כך שבמידה והעובד משתכר בסכום שעולה על סכום המינימום הקבוע בחוק, כך יעלה שווי שעת עבודתו הנוספת בהתאמה.

שתי האופציות לחישוב הגמול עבור השעות הנוספות

האופציה הראשונה, הינה חישוב יומי, האם בכל יום הועסק העובד ביום עבודה מלא או שהועסק בשעות נוספות.

לשם ההמחשה, במידה והועסק אותו עובד 14 שעות ביום א' וביום ב', אך שאר השבוע עבד פחות ובחישוב שבועי אותו עובד הועסק 43 שעות, על המעסיק לשלם על השעות הנוספות שהועסק אותו עובד בימים א' וב', יודגש, כי לא ניתן לקזז שעות עבודה שעבד אותו עובד ביתר, מיום עבודה בו לא הועסק העובד במתכונת מלאה.

האופציה השנייה, היא על בסיס חישוב שבועי, לפי חישוב זה ייבדק האם הועסק אותו עובד באופן שבועי מעבר לסך 43 השעות.

לדוגמה, אם הועסק העובד במתכונת של 5 ימים ועבד כל יום 8 שעות ו36 דק', אך הועסק גם ביום שישי, המעסיק ישלם לאותו עובד על השעתיים הראשונות סך 25% תוספת שכר עבור שעות נוספות וסך 50% תוספת שכר עבור השעות הנוספות, זאת בשל העובדה כי אותו עובד מילא את מכסת שעות העבודה השבועיות.

 

מהי צורת החישוב הנכונה בעניין תשלום עבור שעות נוספות

הצורה המיטיבה עם העובד, הינה צורת החישוב שבית המשפט יקבע על פיה את גמול השעות הנוספות, זאת בשל רצון המחוקק לדאוג לכך שהעובד יהנה מיום ושבוע עבודה מלא, והחריג הינו התרה של עבודה מעבר לשעות אלו, ולכן נקבע גמול תשלום עבור שעות נוספות בכדי לפצות את העובד על הפגימה באיכות חייו.

 

האם ניתן לקבוע בהסכם העבודה כי לא יינתן גמול עבור שעות נוספות

לא ניתן להתנות על הוראות חוק שעות עבודה ומנוחה ולהחליט כי לא תינתן תוספת שכר עבור שעות נוספות, במידה ונחתם הסכם שכזה הוא בניגוד להוראות החוק.

החוק קובע כי לא ניתן להעסיק עובד מעבר ל14 שעות מידי יום, אך ישנם חריגים

מקצועות מסוימים אותם מגדיר החוק כמקצעות שמטבעם שיועסקו בו העובדים בשעות נוספות כדוגמת עובדי ביטחון, עובדי צוותי אויר, ימאים וכדו'.

 

צווי הרחבה ומשמעותם

ישנם הסכמים קיבוציים לענפי עבודה שונים המיטיבים את תנאי העסקה של העובדים, כגון הסכם קיבוצי הקובע כי יום עבודה באותו ענף הינו 5 ימים ו8 שעות יחשב ליום עבודה מלא, על כן, באותו ענף על אף שאותו עובד הועסק מעבר ליום עבודה מלא לפי ההסכם לא תמיד יחושב לו גמול השעה הנוספת לפי ההסכם הקיבוצי אלא לפי החוק, באופן כזה שאותו עובד יקבל את גמול השעות הנוספות לפי הוראות החוק.

עובדי גני אירועים ואולמות שמחה זכאים מכח צו הרחבה, כאשר הם עובדים בלילות לאחר השעה 22:00 ועד לשעה 6:00 בבוקר, כבר מהשעה השביעית לתשלום עבור שעה נוספת.

בכל מקרה מומלץ לפנות אל עו"ד דיני עבודה.

 

האם המעסיק יכול לקבוע כי ישולם סכום עבור שעות נוספות בצורה גלובלית

על המעסיק החובה להביא לידי העובד תוך 30 יום חוזה העסקה בו יפורטו תנאי העסקתו, אופן וצורת התשלום, ישנם מקרים בהם המעסיק מגדיר כי ישולם סכום גלובלי עבור סך שעות נוספות מסויימות אותן המעסיק מאשר לעובד לעבוד מעבר ליום העבודה המלא.

יש לבחון האם הסכום הגלובלי אותו המעסיק ישלם עבור השעות הנוספות הוא מעבר לסך המינימלי הקבוע בחוק.

נקודה חשובה נוספת, על המעסיק לציין מפורשות שסכום זה הינו במידה ואותו עובד יעבוד אותן בפועל, ככל שלא נקבע כך בחוזה העבודה, על המעסיק לשלם את הסכום הגלובלי אף אם אותו עובד לא עבד בפועל את אותן שעות.

 

תשלום עבור שעות נוספות- לסיכום

החוק קובע ומגדיר מספר אופציות ליום עבודה מלא, ככל והעובד הועסק מעבר לשעות אלו החוק קובע כי מגיע לאותו עובד מידי המעסיק תשלום עבור שעות נוספות.

אופן חישוב התשלום הוא כנגד השעה הראשונה והשנייה תוספת של 25% וכנגד השעה הנוספת השלישית והרביעית סך 50% מחישוב שכר שעת העבודה.

לא ניתן להתנות על הוראות חוק שעות עבודה ומנוחה ולהחליט כי עובד לא יהיה זכאי לגמול עבור עבודתו בשעות נוספות וחישוב אותן שעות נוספות יעשה תמיד בדרך המיטיבה עם העובד.

ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי דין דניאל ינובסקי, המשרד מעניק מענה מקצועי בנושא ונשמח להשיב לכל שאלה בנוגע לזכויות העובדים, פיצויי פיטורין, דמי חופשה, דמי הבראה, חובת השימוע, הודעה מוקדמת לפיטורין ולהתפטרות, דמי נסיעה, שעות העבודה והמנוחה, עבודה בשעות נוספות וכו'.

משרד עורכי דין דניאל ינובסקי מספק ליווי משפטי מקיף וייצוג שוטף החל מעריכת התביעה ועד להליכי גבייה ממעסיק במידת הנדרש.

*אין האמור לעיל בכתבה זו מהווה ייעוץ משפטי, כל שימוש במידע המצוי בכתב עת זה הינו באחריות הקורא בלבד.

תשלום עבור עבודה בשעות נוספות
תשלום עבור עבודה בשעות נוספות
לשיתוף המאמר:

לייעוץ עם עו"ד דניאל ינובסקי מלאו טופס עכשיו:

4.9 מבוסס על 183 ביקורות מ כתוב לנו ביקורת בReview author ★★★★★ Адвокаты, которые работают для своих клиентоа!עורכי דין שעובדים עבור לקוחותיהםjs_loader

אודות המחבר:
עורך דין דניאל ינובסקי

בוגר LL.B בקריה האקדמית אונו בשנת 2007. תחומי ההתמחות של משרד עורכי דין דניאל ינובסקי – חדלות פירעון לרבות אכיפת חיובים, מחיקה וגביית חובות (הוצאה לפועל), פשיטות רגל – חדלות פירעון והסדרי חוב.
למידע נוסף

לקבלת ייעוץ משפטי
חייגו עכשיו!

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 183 ביקורות
js_loader