כמה זמן לוקח הליך חדלות פירעון? ואיך אפשר לקצר את תקופת ההליך?

חדלות פירעון היא הליך משפטי המאפשר לחייבים להגיע להפטר חובות על ידי מחיקת חלק מחובותיהם בעזרת המדינה. אך כמה זמן לוקח הליך חדלות פירעון? איך אפשר לקצר תקופת הליך? במאמר זה נספק את התשובות לכל השאלות החשובות הללו.

 

הליך חדלות פירעון – תהליך ממושך ולא פתרון קסם למחיקת חובות

חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע"ח-2018, נכנס לתוקף ב- 15.9.2019, כדבר חקיקה המחליף את פקודת פשיטת הרגל. חוק חדש זה מסדיר את אופן הטיפול בהליכי חדלות פירעון במתכונתם הנוכחית. אולם חשוב לדעת כי אין מדובר על פתרון קסם למחיקת חובות, אלא בתהליך ממושך, פולשני ומגביל מאוד עבור החייבים ובני ביתם.

 

מהגשת הבקשה ועד קבלת ההפטר – כמה זמן לוקח הליך חדלות פירעון?

הליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי בדרך כלל לוקח כ- 4 שנים. עם זאת, במקרים חריגים ניתן לקבל הפטר כבר בתוך שנה וחצי. אולם במקרים בהם מדובר בחובות שנוצרו על רקע מעשי מרמה חמורים או עבירות הפרת אמונים, רשאי בית המשפט גם לסרב למתן ההפטר כליל או להאריך את משך ההליך ללא הגבלת זמן.

 

השלבים בהליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי

הצעד הראשון לפתיחה בהליך חדלות פרעון, הוא בהגשת בקשה לגוף במשרד המשפטים שנקרא "הממונה על הליכי חדלות פרעון", למתן צו לפתיחת הליכים. שלב זה נמשך כ- 30 יום, במהלכו בוחן הממונה את הבקשה ומקבל החלטה.

הממונה רשאי לבקש מהחייב מסמכים נוספים, לדרוש הבהרות או לזמן את החייב להתייצב לדיון במשרדיו. בתום שלב זה, הממונה מאשר או דוחה את הבקשה ומוציא צו בהתאם. הצו כולל דרישה לתשלומים חודשיים, חובת דיווח על הכנסות והוצאות, ועשוי להטיל הגבלות על החייב כחוק. השלב הבא של הליך חדלות הפרעון נקרא "תקופת הביניים". הוא מתחיל במתן הצו לפתיחת הליכים ונמשך כ- 11 חודשים, עד למתן צו השיקום הכלכלי.

הנושים יכולים להגיש תביעות חוב לנאמן בתוך חצי שנה מתחילתה של תקופת הביניים, כאשר החייב מצידו – נדרש לאורך שלב זה, למלא את ההתחייבויות והמגבלות המוטלות עליו בצו לפתיחת הליכים. כמו כן, עליו לשתף פעולה עם הנאמן שמונה לליווי ההליך שלו ועם הממונה, ולציית להחלטות המתקבלות הן על ידי הממונה והן על ידי בית המשפט.

הנאמן יבדוק את הנסיבות שהובילו לפתיחת הליך חדלות הפירעון, יאסוף ויאמת את המידע על החייב, יזהה את הנכסים שניתן להשתמש בהם לפירעון החובות וידווח לממונה על הממצאים, לרבות פירוט התנהלות החייב מאז תחילת ההליך. כמו כן, יבחן הנאמן את תביעות החוב שהוגשו על ידי הנושים ויקבע את הסכום והסיווג של כל תביעה.

הממונה יקבל דיווחים מהנאמן בדבר התנהלות החייב, יקבל החלטות בבקשות המוגשות לו ובסופו של דבר יבנה תוכנית לשיקום כלכלי של החייב לקראת תום תקופת הביניים, שתוצג לבית המשפט.

השלב הבא כולל דיון בבית המשפט לגבי ההחלטה על מתן צו לשיקום כלכלי לחייב. אם קבע בית המשפט כי החייב ניצל לרעה את הליך חדלות הפירעון, לא שיתף פעולה עם הנאמן או הפר את ההגבלות שהוטלו עליו, וכתוצאה מכך הביא לפגיעה משמעותית בניהול התקין של ההליך, רשאי בית המשפט להורות על ביטול ההליכים ולקבוע כיצד יש לטפל בנכסים שנצברו בקופת הנשייה של החייב. במקרים כאלה לא יינתן לחייב הפטר מחובות העבר שלו.

אולם באם החייב התנהל כנדרש במסגרת חלקם הראשון של ההליכים, השלב הבא עבורו יהיה תקופת השיקום הכלכלי, שמתחילה לאחר מתן צו השיקום הכלכלי מטעם בית המשפט ונמשכת כשלוש שנים.

בתקופה זו על החייב לעמוד בתנאי צו השיקום הכלכלי, לרבות ביצוע תשלומים לקופת הנשייה, סיוע במימוש נכסיו למטרת פירעון חובות ועמידה בכל תנאי נוסף שנקבע על ידי בית המשפט. הנאמן יעקוב אחר יישום תכנית השיקום הכלכלי של החייב, ידווח לממונה על ההתקדמות ויפעל למימוש נכסי החייב בהתאם לצו, תוך שהוא מעביר את התמורה ממימוש הנכסים לקופת הנושים.

בסמוך לתום תקופת השיקום הכלכלי, הנאמן והממונה בוחנים את עמידתו של החייב בתנאי התכנית  לטובת אישור זכאותו להפטר משארית חובותיו. השלב האחרון בהליכים, הוא מתן ההפטר, בכפוף לכך שהחייב עמד בדרישות תכנית השיקום הכלכלי. לאחר מכן ישוחרר החייב מחובות העבר שלו בהתאם להוראות המפורטות בצו השיקום הכלכלי.

 

איך אפשר לקצר את תקופת הליך חדלות הפירעון?

פנייה לסיוע מעורך דין חדלות פירעון עוד לפני הגשת הבקשה לפתיחת הליכים, יכולה לשפר את הסיכויים לאישור הבקשה במהירות ולסייע לחייב לעמוד בכל התנאים שיקבעו לו במסגרת ההליך, על מנת למקסם את סיכוייו לקבלת ההפטר המיוחל בסופו, עם סיכוי לקיצור תקופת השיקום הכלכלי בחלק מהמקרים.

 

חלופות אפשריות ומזורזות להליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי

ישנם מספר חסרונות ידועים להליכי חדלות פירעון. ראשית, התהליך נוטה להיות ארוך ולהימשך שנים. בנוסף, לרוב נאסר על אנשים שהוכרזו כחדלי פירעון להשתמש בצ'קים או בכרטיסי אשראי. לאור זאת, הליך חדלות פירעון אינו תמיד האפשרות האידיאלית עבור חייבים הנאבקים בחובות.

אולם ישנן חלופות שיכולות לאפשר את קיצור התהליך למחיקת חובות, כמו הסדר חוב, גיבוש צו תשלומים או איחוד תיקים. פנייה להדרכה של עורך דין פשיטת רגל מנוסה, יכולה לסייע בקביעת ערוץ הפעולה היעיל והמהיר ביותר לכל חייב.

 

כמה זמן לוקח הליך חדלות פירעון – סיכום

במדינת ישראל, אנשים פרטיים ועסקים כאחד, עלולים לחוות תהליך מאתגר וארוך במיוחד כאשר הם ניצבים בפני הליכי פשיטת רגל, שנקראים כיום "הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי". יחד עם זאת, עורך דין לענייני חדלות פירעון בהחלט יכול לסייע בקיצור תהליכים על ידי מתן הדרכה משפטית מקצועית למתמודדים עם ההליכים המשפטיים הכרוכים בעניין ו/או באמצעות הכוונת החייב לניהול משא ומתן עם נושיו לטובת הגעה להסדר חוב.

בסופו של דבר, חשוב לדעת שקיימים אמצעים חלופיים להליך חדלות פירעון, שיכולים לסייע לחייב לקבל הפטר מחובותיו ולהחזיר את היציבות הכלכלית לחייו. בסיוע עו"ד חובות מנוסה, יכול החייב לנווט בהליך פשיטת הרגל שלו בצורה אפקטיבית יותר ולחסוך זמן לא מבוטל.

לפרטים נוספים על הליכי חדלות פירעון – פנו למשרד עו"ד דניאל ינובסקי: 077-231-6906.

כמה זמן לוקח הליך חדלות פירעון ואיך אפשר לקצר את תקופת ההליך
כמה זמן לוקח הליך חדלות פירעון ואיך אפשר לקצר את תקופת ההליך
לשיתוף המאמר:

לייעוץ עם עו"ד דניאל ינובסקי מלאו טופס עכשיו:

4.9 מבוסס על 183 ביקורות מ כתוב לנו ביקורת בReview author ★★★★★ Адвокаты, которые работают для своих клиентоа!עורכי דין שעובדים עבור לקוחותיהםjs_loader

אודות המחבר:
עורך דין דניאל ינובסקי

בוגר LL.B בקריה האקדמית אונו בשנת 2007. תחומי ההתמחות של משרד עורכי דין דניאל ינובסקי – חדלות פירעון לרבות אכיפת חיובים, מחיקה וגביית חובות (הוצאה לפועל), פשיטות רגל – חדלות פירעון והסדרי חוב.
למידע נוסף

מידע נוסף בנושא

לקבלת ייעוץ משפטי
חייגו עכשיו!

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 183 ביקורות
js_loader