קריפטו

במהלך השנים האחרונות נכנס לעולמנו שוק חדשני, מעניין, מסתורי וקסום – הלוא הוא שוק המטבעות הדיגיטליים (המכונים גם "מטבעות קריפטו", "מטבעות קריפטוגרפים" או רק "קריפטו").

מכיוון שהשקעות במטבעות הקריפטו הופכות לפופולריות יותר ברחבי העולם, יש חשיבות עליונה בהבנה כיצד הם פועלים ומה הבעיות הפוטנציאליות שעשויות לעלות לאור השימוש בהם. מאמר זה ידון במספר סוגיות משפטיות וכן יסביר כיצד עורך דין קריפטו יכול לעזור להתמודד איתן בצורה שתמנע סטייה מהחוק ועלות משמעותית כתוצאה מכך.

 

מה זה מטבעות קריפטוגרפים?

מטבעות קריפטו הם מטבעות תשלומים דיגיטלית אשר נמצאות על רשת הבלוקצ'יין ואינם נדרשים בגוף מרכזי אשר ירכז את הפעולות וישיט רגולציה. למעשה, מדובר על מערכת מבוזרת אשר מנהלת קשרים באמצעות קשרים בין עמיתים (Peer 2 Peer) ובאופן זה מקנה אפשרות לכל אדם אשר נמצא בכל מקום בעולם לשלוח ולקבל תשלומים במהירות ויעילות, ללא תנאים ופיקוח ממשלתי.

 

יתרונות המטבעות הקריפטוגרפים

היתרונות של מערכת המטבעות הקריפטוגרפים נובעים ממספר פרמטרים משמעותיים המצויים בהם, במסגרתם המערכת מבוזרת, מייצרת קשיים משמעותיים בזיופים והונאות וכן מייצרת שקיפות – כך שניתן לראות באופן פומבי איזו עסקה נוצרה ויש רישום מידי, אשר לא ניתן לזיוף ותמרון.

ליתרונות אלו מתווסף יתרון משמעותי נוסף שהוא האנונימיות של הצדדים. במסגרת כך, צדדים שמבצעים עסקה מקבלים מספר מזהה פומבי אשר לא יכול להוביל אליהם באופן ישיר. כך, הזהות של הרוכשים והמוכרים נשמרת וניתן לבצע תשלומים מבלי שתהא חתימה דיגיטלית שתפגע בפרטיותם של הצדדים לתהליך.

 

סוגי מטבעות קריפטוגרפים

כיום, יש למעלה מ-10,000 סוגי מטבעות קריפטו, כאשר המוכרים ביניהם הם ביטקוין, את'ריום, ריפל ודוג'קוין. השימוש בטבעות אלו החל עוד בשנת 2009, כאשר סאטושי נקומוטו (שם מומצא אשר מתייחס לאדם או קבוצת אנשים אנונימית) הפיץ את בשורת הביטקוין ובכך למעשה החל להתפתח העיסוק בעולם המטבעות הדיגיטליים והבלוקצ'יין בכללותו.

יש לציין שהמטבעות השונים אומנם נמצאים על גבי הבלוקצ'יין, אך כל אחד מהם מחזיק במאפיינים אחרים. כך, למשל, כדי לכרות ביטקוין משתמשים בשיטת כריה בשם proof of Work, אשר נחשבת שיטה בזבזנית באנרגיה אשר מייצרת זיהום אדיר.

לעומת זאת, ממש בימים אלו (ספטמבר 2022) פלטפורמת האת'ריום (ומטבע הETH) עוברים לשיטת כרייה אחרת בשם Proof of Stake שצפויה לצמצמם את צריכת החשמל בלמעלה מ-90%. בין המטבעות יש עוד הבדלים רבים שיוצרים יחס שונה של הרגולטורים במדינות השונות.

 

מיהו עורך דין העוסק בקריפטו

עולם המשפט הוא עולם רחב שלרוב עובד לפי התמחויות. כך, עורך דין מומחה לדיני משפחה, לא בהכרח יחזיק בידע הנדרש בכדי לטפל בתיקי נזיקין או דיני עבודה. ישראל היא אחת המדינות שבה יש את היחס הגבוה יותר בין תושבים לעורכי דין.

עם זאת, מעטים עורכי הדין שמתמקצעים בתחום הקריפטו. יתרה מכך, חוקי מטבעות קריפטו משתנים בין מדינה למדינה (ואפילו בין states בתוך ארצות הברית, לצורך העניין), ולכן חשוב לעשות מחקר מקיף לפני ביצוע השקעות כלשהן בצורת החלפת כספים זו.

כאמור, נכון להיום יש מספר רב של מטבעות קריפטו ולכן עורכי הדין העוסקים בקריפטו צריכים להתמודד עם מגוון רחב של בעיות חוקיות אשר משתנות בהתאם למקום המגורים של הרוכשים אותם. לדוגמה, בארצות הברית ביטקוין הוא חוקי אבל כמה מדינות ניסו להעביר הצעות חוק שיהפכו אותו לבלתי חוקי.

 

איך הופכים להיות עורכי דין שמתמקצעים בקריפטו

מי מכם שלא בקיא בתחום, כדי לקבל רישיון של עורך דין, נדרש ללמוד כ-3.5 שנים. לאחר מכן, ישנה התמחות של שנה וחצי, שלאחריה יש לגשת למבחני לשכה (אשר כיום, אחוז המעבר בהם נמוך מאד). עם זאת, כל הלימודים הללו אינם מובילים בהכרח להתמקצעות בתחום מסוים.

לכן, יש צורך בהכרה של התחום בו הוא בוחר לעסוק ולקיחת קורסי הכשרה רבים כדי להיחשב למומחה בתחום ספציפי. כמובן, שכל המומחיות הזו מתרחשת בפועל רק אחר התמודדות עם מקרים רבים הקשורים לאותו התחום. יצוין שלרוב עורכי דין קריפטו הם בעלי הבנה רחבה בשוק ההון, בעולמות הפינטק ובעלי הבנה טכנולוגית מסוימת. הדבר מתחזק בעולם הקריפטו, שם יש צורך בהבנה עמוקה גם בטכנולוגיית הבלוקצ'יין ונגזרותיה.

 

פרמטרים שראוי לבחון כאשר בוחרים עורך דין קריפטו

מכיוון שהעיסוק במטבעות קריפטו הוא עדיין חדש, יש מעט עורכי דין שמתמחים בתחום זה וייתכן שתצטרכו לחפור רבות באופן עצמאי לפני שתמצאו אחד שיענה על הצרכים שלכם. עם זאת, אנחנו כאן כדי להציע מספר דברים שיש לקחת בחשבון כאשר מחפשים ייצוג:

 

מוניטין

ראשית, יש לבדוק מה המוניטין של עורך דין הקריפטו. לא כל עורך דין שכותב שהוא מומחה בהכרח יהיה נחמד ויעזור לכם גם באספקט הרגשי שמתלווה להליך בחירת עורך הדין. ראוי לציין שבדיקת המוניטין צריכה להיות של עורך הדין אליו אתם מגיעים ולא בהכרח הסתכלות על שם הפירמה. לשון אחר, יכולה להיות פירמה מאד מפורסמת, אך הניסיון שלה בעולם הקריפטו אינו כה משמעותי ואז המוניטין עשוי להטעות.

 

ניסיון עם עולם הקריפטו

בנוסף, ראוי לבדוק האם יש לעורך הדין שטוען שהוא עוסק בקריפטו ניסיון ממשי עם מטבעות קריפטוגרפים. לא מספיק שעסקו "על הדרך" בתיקים שעוסקים בתחום, אלא תרצו לוודא שהם ממש מקצועיים. יחד עם זאת, היינו ממליצים לבחון האם הם מבינים לעומק את ההבחנה בין סוגי המטבעות ושהם מכירים את הטכנולוגיה שעומדת בבסיס המטבעות בגינם אתם באים לייעוץ.

 

עלות

פרמטר לא פחות משמעותי הוא שכר הטרחה של עורכי הדין שמתעסקים בקריפטו. מכיוון שהתחום חדש, סביר שיגבו שכר טרחה יחסית גבוה, היות שהתחרות אינה כה גדולה. עם זאת, ראוי לעשות השוואת מחירים לוודא שלא גובים מכם סכומים גבוהים מדי ביחס לפעולות שאתם מבקשים לבצע. אנחנו ממליצים לפנות לפחות לשניים או שלושה עורכי דין לפני קבלת ההחלטה הסופית ביחס לאותו עורך דין קריפטו בו תבחרו בסוף.

 

המלצות מלקוחות קודמים

בהינתן שאתם מחפשים באינטרנט עורך דין קריפטו, שווה לראות אם פרסמו עליו המלצות קודמות ביחס להצלחות בתביעות או לחלופין ייעוץ טוב שביצע. במידה שקיימות המלצות, אנחנו ממליצים אפילו לנסות ליצור קשר עם הלקוח הקודם ולוודא שאכן מדובר בהמלצה כנה ואמיתית.

מנגד, במידה שאין לעורך הדין המלצות קודמות, זו עשויה להיות אינדיקציה שאין לו מספיק ניסיון בתחום ואולי כדאי לבחור בעורך דין שעוסק בתחום הקריפטו ומחזיק בניסיון רב יותר.

 

מיקומו של עורך הדין

כאמור, בישראל אין המון עורכי דין שמתעסקים בקריפטו ולכן אנחנו ממליצים לוודא שהוא נמצא במיקום שנוח עבורכם. יש כאלו שמתקשרים לעורכי דין במדינות שונות – הן לאור ניסיון רב יותר והן מכיוון שהעלויות שלהם עשויות להיות קצת יותר נוחות.

עם זאת, יש לזכור שהחוקים שונים מאד בכל מדינה והיות שאתם ממוקמים בישראל, רצוי לוודא שהעורך הדין גם במיקום אטרקטיבי, אך גם מבין את חוקי המדינה בה אתם מבצעים את הפעולות הדורשות התבוננות ובחינה משפטית על ידי עורך דין קריפטו.

 

בעיות משפטיות מרכזיות בעולם הקריפטו

לאחר שבחרתם עורך דין בתחום הקריפטו אשר עונה על הצרכים שלכם באופן ספציפי, יש חשיבות רבה ביצירת מערכת יחסים פתוחה וכנה איתם. בדרך זו, אם יתעוררו בעיות משפטיות כלשהן עם ההשקעות שלכם, אתם תרגיש מספיק נוח לפנות אליהם לעזרה. כמה מהנושאים המשפטיים הנפוצים ביותר הקשורים למטבעות קריפטוגרפיים כוללים:

  • תפיסה שלא כדין של נכסים
  • תוכניות השקעה לא לגיטימיות
  • פעילות הונאה

על ידי שימוש בעורך דין קריפטו, ניתן להפחית במידה ניכרת את הסיכוי להיות מעורבים במחלוקות מסוג אלו.  בהקשר זה, יצוין כי השקעה במטבעות קריפטו הופכת פופולרית יותר ויותר מדי יום. עם זאת, עם הגל החדש הזה של מטבעות דיגיטליים מגיעה גם קבוצה שלמה של סוגיות משפטיות חדשות.

אל תסתכנו בהשקעת הכסף שלכם במשהו מבלי לדעת את כל העובדות. הקפידו להתייעץ עם עורך דין קריפטו לקבל את כל המידע הנדרש לפני שאתם מצבעים מהלכים שאתם עשויים להתחרט עליהם בהמשך הדרך.

 

סוגיות מיסוי קריפטו

עוד תחום שאינו מהווה בעיה פר סה, אך אנשים נוטים שלא להבין אותו לעומק – הוא תחום מיסוי הקריפטו. אנשים רבים נוטים לחשוב כי עצם המטבעות קריפטוגרפיים מנביעה את זה שלא צריך לשלם עליהם מיסים. בהתאם, הם לעיתים מעבירים את הכסף הדיגיטלי לארנק וירטואלי (חם או קר) ובכך חושבים שהם מתחמקים מתשלום של מס במדינת ישראל – זאת, תוך מחשבה שמכיוון שהכסף לא מצוי בישראל, אזי שאין חובות למדינה.

עם זאת, מדובר בטעות משמעותית שעשויה לעלות המון כסף למבצע ההעברה. כלומר, על פי החוק במדינת ישראל, כל הכנסה כזו או אחרת מחויבת בתשלום של מס כזה או אחר בהתאם לגודל ההכנסה של אותו אדם. בהינתן שלא משלמים, עוברים על עבירה בתחום המיסים ועלולים אפילו לשבת על כך בכלא.

יצוין שנכון לחוקי מדינת ישראל לפי שעה, כל מטבע דיגיטלי, ללא כל קשר לסוגו או למטרתו, אינו עונה להגדרה של מטבע רגיל או של מטבע חוץ. בשל כך, ההתבוננות על מטבעות דיגיטליים אינה כמו על המטבעות אותם אנחנו מכירים, אלא היא יותר דומה לנכס – כמו מניות. כדי לסבר את האוזן, תשלום המס על נכסים כמו אג"ח ומניות עומד על 25%.

כלומר, אם אנשים מכרו קריפטו ברווח של 1,000 שקל ולא שילמו על המכירה מס, הרי שעשויים לעמוד לדין על העלמת מס בשווי 250 שקל. סכומים אלו אומנם נראים קטנים, אך ככל שהתשואה גבוהה, כך גם העלמת המס והמשמעות המשפטית. אנשים רבים עושים זאת בתמימות ולאור חוסר ידע. לכן, אנחנו ממליצים בחום לבצע התייעצות עם עורך דין קריפטו, אשר יכול לעזור מראש ולמנוע עוגמות נפש מיותרות.

 

לסיכום

במאמר זה סקרנו את עולם המטבעות הדיגיטליים וראינו כמה הוא מורכב ומכיל כמות רבה של תתי נושאים – בין אם סוגי מטבעות שונים שדורשים הבנה שונה ובין אם דנים בעולם המשפט והרגולציה שדורשים הבנה עמוקה. לאור כך, אנחנו ממליצים שתמשיכו לבחון את עולם הקריפטו ואת המורכבות והקסם הטמון בו.

יצוין כי רצוי שכל פעולה שאתם מעוניינים לעשות תעבור דרך עורך דין קריפטו אשר ייעץ לכם לגבי חוקיותה – בין אם השקעה ראשונית, פתיחת ארנק דיגיטלי בארץ או בחוץ לארץ ועוד מגוון פעולות הכוללת מיסוי ועסקאות עם אותם אנשים אנונימיים. בכך, תוכלו לוודא שאתם פועלים כשורה ותוכלו לחמוק מעוגמת נפש רבה אשר עשויה להתרחש במידה שתטעו לחשוב שאתם עושים פעולות שמותרות לפי חוק, כאשר בפועל הם אסורות.

אנחנו, משרד עורכי דין דניאל ינובסקי, כאן עבורכם לכל שאלה ונשמח ללוות אתכם בכל סוגיה עבורה אתם מעוניינים בייעוץ.

עורך דין קריפטו
עורך דין קריפטו
לשיתוף המאמר:

לייעוץ עם עו"ד דניאל ינובסקי מלאו טופס עכשיו:

4.9 מבוסס על 183 ביקורות מ כתוב לנו ביקורת בReview author ★★★★★ Адвокаты, которые работают для своих клиентоа!עורכי דין שעובדים עבור לקוחותיהםjs_loader

אודות המחבר:
עורך דין דניאל ינובסקי

בוגר LL.B בקריה האקדמית אונו בשנת 2007. תחומי ההתמחות של משרד עורכי דין דניאל ינובסקי – חדלות פירעון לרבות אכיפת חיובים, מחיקה וגביית חובות (הוצאה לפועל), פשיטות רגל – חדלות פירעון והסדרי חוב.
למידע נוסף

מידע נוסף בנושא

לקבלת ייעוץ משפטי
חייגו עכשיו!

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 183 ביקורות
js_loader