קריפטו – המדריך המלא למטבעות דיגיטליים

מטבעות דיגיטליים אשר מכונים "מטבעות קריפטו" או "מטבעות קריפטוגרפים" הפכו פופולריים יותר ויותר במהלך השנים האחרונות וכיום (2023) קיימים מעל 10,000 מטבעות. הערך המשמעותי של מטבעות הקריפטו הוא שהם נועדו להיות מבוזרים ולא להשתלט על ידי גוף מרכזי או מדינה, אלא על ידי רשת של עמיתים אשר מפוזרים ברחבי הגלובוס.

כך, הם לא נשלטים על ידי רגולציה אלא על ידי ביקוש והיצע. אנחנו כאן כדי לתת לכם הסבר על קריפטו – המדריך המלא למטבעות דיגיטליים וכן לסייע לכם להבין את העולם הסבוך והמעניין הזה בצורה טובה יותר.

 

מה זה מטבעות קריפטוגרפים?

מטבעות דיגיטליים (קריפטוגרפים) הם למעשה מעין מערכת תשלומים דיגיטלית שאינה מסתמכת על בנקים או גופים מרכזיים הנשלטים באמצעות רגולציה לאימות עסקאות. מדובר במערכת עמית לעמית (Peer 2 Peer) שיכולה לאפשר לכל אחד, בכל מקום, לשלוח ולקבל תשלומים.

בניגוד לכסף מזומן או צ'קים שמועברים ומוחלפים בעולם האמיתי, תשלומי מטבעות קריפטוגרפים קיימים אך ורק בתוך העולם הדיגיטלי המכיל מסד נתונים מקוון שמציג עסקאות ספציפיות. כאשר מעבירים כספי מטבעות דיגיטליים, העסקאות נרשמות וכולם יכולים לקבל גישה ולראות מה הטרנזקציות שהתבצעו באותו המטבע. יצוין שהמטבעות קריפטו מאוחסנים בארנקים דיגיטליים (של פלטפורמות מסחר או אנשים פרטיים).

מטבעות קריפטו קיבלו את שמם מכיוון שהם משתמשים בהצפנה כדי לאמת עסקאות, כאשר מטרת ההצפנה היא לספק אבטחה ובטיחות. המטבע הדיגיטלי הראשון היה הביטקוין המפורסם, שנוסד ב-2009 על ידי גורם אלמוני ונשאר עד היום כמטבע הכי נמכר ובעל שווי השוק הגבוה ביותר.

 

תהליך היצירה של מטבעות קריפטו

מטבעות קריפטו כאמור נרשמים על גבי פנקס ציבורי מבוזר הנקרא בלוקצ'יין – הבלוקצ'יין מכיל רישום של כל העסקאות המעודכנות והמוחזקות על ידי בעלי המטבע. יחידות של מטבעות קריפטוגרפים שונות נוצרות באמצעות תהליך הנקרא כרייה (mining), הכולל שימוש בכוח המחשב רב ומשמעותי כדי לפתור בעיות מתמטיות מסובכות שיוצרות מטבעות.

משתמשים יכולים גם לקנות את המטבעות מברוקרים, ואז לאחסן אותם באמצעות ארנקים. יצוין שבעלות במטבע קריפטו לא נותנת נכס מוחשי והבעלות היא למעשה במפתח, אשר מאפשר להעביר את הנכס האמורפי מאדם אחד לאדם אחר ללא צורך בגורם מתווך כגון בנק.

 

דוגמאות למטבעות קריפטו

ישנם מספר רב של מטבעות קריפטוגרפים, כאשר במסגרת המדריך המלא למטבעות דיגיטליים, נמנה את המוכרים מביניהם:

 

  • ביטקוין (Bitcoin)

ביטקוין הוא כאמור הטבע הראשון שנוסד בשנת 2009 – עד היום מדובר במטבע הקריפטו הנסחר הנפוץ ביותר. המטבע פותח על ידי סאטושי נקמוטו – כאשר האמונה הרווחת שהוא שם בדוי לאדם או קבוצת אנשים שזהותו המדויקת נותרה לא ידועה עד היום (אם כי מדובר באדם או אנשים עשירים מאד לאור כמות הביטקוינים הקיימת ברשותם).

 

  • את'ריום (Ethereum)

את'ריום היא למעשה פלטפורמה שפותחה על גבי הבלוקצ'יין בשנת 2015. הפלטפורמה מחזיקה במטבע קריפטוגרפי משלה, הנקראת Ether (ETH) או Ethereum. מדובר במטבע השני בפופולאריות שלו. היישום של האת'ריום נעשה על בסיס חוזים חכמים. אותם חוזים חכמים הם כלים שיכולים לבצע עסקאות באופן אוטומטי אם מתקיימים תנאים מסוימים, מבלי להידרש לעזרה של חברה או ישות מתווכים.

 

  • לייטקוין (Litecoin)

מטבע זה מאד דומה לביטקוין ומתבסס על מאפייניו. עם זאת, הוא הוסיף פיתוחים חדשים, אשר מרביתם מתעמקים בתהליכים מהירים יותר המתבצעים ביעילות מקסימלית וכן ללייטקון אין הגבלה של כמות מטבעות לעומת הביטקוין (ביטקוין מוגבל בכ-21 מיליון מטבעות בלבד).

 

  • ריפל (Ripple)

ריפל היא מערכת ספרי חשבונות מבוזרת שנוסדה בשנת 2012. ניתן להשתמש בריפל כדי לעקוב אחר סוגים שונים של עסקאות, לא רק מטבעות קריפטוגרפיים. החברה שאחראית על יצירת המטבע עבדה עם בנקים ומוסדות פיננסיים שונים אשר הטמיעו את המטבע כמטבע לגיטימי לתשלום, בדומה לכסף רגיל.

 

  • דוגקוין (Dogecoin)

מטבע הקריפטו המפורסם והמצחיק Dogecoin נוצר בבסיסו כבדיחה אשר צוחקת על צמיחת עידן המטבעות הדיגיטליים. עם זאת, לאור ציוץ של אילון מאסק המטבע נסק ושוויו הגיע למעל 50 מיליארד דולר וכיום נחשב לאחד מחמשת המטבעות הכי נפוצים.

 

איך רוכשים מטבעות קריפטוגרפים

אם אתם מעוניין לקנות מטבעות קריפטו, המדריך המלא למטבעות דיגיטליים שהכנו, כאן במיוחד בשביל לענות לכם על כך:

 

שלב ראשון – בחירת פלטפורמה

אם אתם מעוניינים להתחיל, ההחלטה הראשונית צריכה להיות באיזו פלטפורמה אתם מעוניינים להשקיע. באופן כללי, ניתן לבחור בין ברוקר מסורתי או בורסת מטבעות קריפטו ייעודית:

  • מתווכים מסורתיים – מדובר למעשה על ברוקרים אשר ניתן לגשת אליהם בצורה מקוונת והם מציעים מספר אפשרויות לרכוש ולמכור מטבעות דיגיטליים. הדבר מתבצע בדומה לרכישת נכסים פיננסיים אחרים כמו מניות, אג"ח ותעודות סל ולפעמים ניתן לקנות אצל אותו ברוקר גם מניות וגם קריפטו. היתרון המרכזי הוא עלות העמלות, אך החיסרון הוא שלעיתים הם חסרי ניסיון ספציפי בשוק הקריפטו שדורש לעיתים הבנה עמוקה ושונה מהשווקים הפיננסיים המסורתיים.
  • בורסות מטבעות קריפטו – קיימות מספר רב של בורסות קריפטו. לכל אחת מהבורסות הללו יש יתרונות ומגוון שונה של הצעות ערך. כך, הן מציעות מטבעות דיגיטליים שונים, אחסון ארנק, אפשרויות חשבון נושאות ריבית ועוד. בורסות רבות גובות עמלות מבוססות נכסים.

 

בבואכם לבחור בין ברוקרים ובורסות ואף בין בורסות שונות, אנחנו ממליצים לשקול אילו מטבעות קריפטו מציעים בכל אחד מהמקומות, מה גובה העמלות, אילו אמצעי אבטחה והזדהות הם דורשים ועוד פרמטרים שיסייעו לכם להבין אם מדובר בפלטפורמת ההשקעה המתאימה ביותר עבורכם.

 

שלב שני – הכנסת כספים למשתמש

בשלב השני עליכם להעביר כספים לפלטפורמה שבחרתם, כדי שתוכלו להתחיל לבצע רכישות. רוב בורסות הקריפטו מאפשרות למשתמשים לרכוש קריפטו באמצעות מטבעות כמו יורו, דולר ואפילו שקל. עם זאת, רכישות קריפטו בכרטיסי אשראי נחשבות מסוכנות וחברות אשראי מסוימות לא מאפשרות אותן לאור חשש מתנודתיות והיכנסות לחובות.

הגורם המרכזי שעליכם לקחת בחשבון הוא גובה העמלות. אלה כוללים עמלות הפקדה ומשיכה אפשריות בתוספת עמלות מסחר. העמלות ישתנו לפי שיטת התשלום והפלטפורמה, וזה משהו שאתם צריכים לשים עליו את הדעת כבר בשלב הראשון של בחירת הפלטפורמה. אנחנו ממליצים לקרוא את ה-terms and conditions של הפלטפורמות ואף להתייעץ עם מומחים מהפלטפורמות במקרה שאתם לא בטוחים מה גובה העמלות שרלוונטי עבורכם.

 

שלב שלישי ואחרון – רכישה ומכירה

לרוב הפלטפורמות וגם הברוקרים מחזיקים באפליקציות נגישות אשר קל מאד לבצע דרכם טרנזקציות. בנוסף, ישנם מדריכים רבים באינטרנט. כך, אם אתם מתכננים לקנות מטבעות קריפטו, תוכלו לעשות זאת על ידי בחירה ב"רכישה", בחירת סוג ההזמנה, הזנת כמות המטבעות הקריפטו שברצונכם לרכוש ואישור ההזמנה. אותו תהליך חל על הזמנות "מכירה".

 

אחסון המטבעות הדיגיטליים

לאחר שרכשתם מטבעות קריפטו, עליכם לאחסן אותם במקום בטוח ונגיש. בדרך כלל, מטבעות דיגיטליים יאוחסנו בארנקי קריפטו, אשר יכולים להיות פיזיים או מקוונים. חלק מהבורסות מספקות שירותי ארנק, מה שמקל על אחסון ישיר דרך הפלטפורמה. עם זאת, לא כל הבורסות או המתווכים מספקים עבורך שירותי ארנק באופן אוטומטי.

ישנם שני סוגי ארנקים ביניהם צריך לבחור – ארנק חם או ארנק קר:

  • ארנק חם – מתייחס לאחסון קריפטו המשתמש בתוכנה מקוונת כדי להגן על המפתחות הפרטיים (private keys – למעשה מדובר בקוד פרטי שנותן גישה למטבעות)  לנכסים שלכם.
  • ארנק קר – בניגוד לארנקים חמים, ארנקים קרים (הידועים גם בתור ארנקי חומרה) מסתמכים על מכשירים אלקטרוניים לא מקוונים כדי לאחסן בצורה מאובטחת את המפתחות הפרטיים שלכם. בדרך כלל, ארנקים קרים מתאפיינים כבטוחים יותר אך נוטים לגבות עמלות בניגוד לארנקים חמים.

 

האם מטבעות דיגיטליים בטוחים?

מטבעות קריפטו נבנים על גבי טכנולוגיית הבלוקצ'יין. הבלוקצ'יין מתאר את האופן שבו עסקאות מאוחסנות בבלוקים אשר נחתמים ונכנסים למערכת סבוכה אשר מאמתת אותם בצורה חד חד ערכית וכמעט בלתי ניתנת לשינוי. מדובר בתהליך מורכב למדי וטכני, אבל התוצאה היא פנקס דיגיטלי של עסקאות מטבעות קריפטו שקשה להאקרים להתעסק איתו.

בנוסף, עסקאות דורשות תהליך אימות דו-גורמי. בדומה להגנות אחרות שיש לחברות כגון גוגל. במסגרת כך, המשתמשים מתבקשים להזין שם משתמש וסיסמה ובשלב השני עליהם להזין קוד אימות שנשלח באמצעות טקסט לטלפון הנייד האישי שלהם.

יצוין שלמרות שהשימוש במטבעות קריפטו הוא בטוח למדי, התרחשו בעבר מספר פריצות לטבעות קריפטו. האקרים פגעו בפלטפורמת Coincheck בסכום של 534 מיליון דולר וב-BitGrail בסכום של 195 מיליון דולר.

 

לקראת סיום, יתרונות וחסרונות של מטבעות דיגיטליים

טכנולוגיית הבלוקצ'יין ובפרט המטבעות הקריפטוגרפים החלו במטרה לחולל מהפכה בתשתית פיננסית. עם זאת, כמו בכל מהפכה, יש פשרות. בשלב הנוכחי של הפיתוח של מטבעות דיגיטליים, ישנם הבדלים רבים בין האידיאל התיאורטי של מערכת מבוזרת עם מטבעות קריפטו לבין היישום המעשי שלה. לכן, בקריפטו – המדריך המלא למטבעות דיגיטליים, נשמח להציג מספר יתרונות ומספר חסרונות כדי שתוכלו לקבל החלטות מושכלות ביחס לבחירה אם להשקיע במטבעות מסוג זה או לא:

 

יתרונות מטבעות הקריפטו

מטבעות קריפטו מייצרים ביזור לכסף. באמצעות הביזור אין צורך במתווכים ריכוזיים, כמו בנקים, כדי לאכוף עסקאות בין שני צדדים. לפיכך, מערכת עם מטבעות קריפטו מבטלת את האפשרות של נקודת כשל בודדת, כמו בנק גדול, שעשויה להוביל למשברים גדולים ברחבי העולם, כמו המשבר של שנת 2008.

יתרה מכך, אלמנט המהירות ניכר, מכיוון שאין צורך במתווכים של צד שלישי, העברות מטבעות קריפטו בין שני צדדים מבצעים מהירות יותר בהשוואה להעברות כספים רגילות. כידוע, השקעות במטבעות קריפטו יכולות לייצר רווחים. שוקי מטבעות קריפטו זינקו בערכם בעשור האחרון, בשלב מסוים הגיעו לכמעט 2 טריליון דולר.

בשנת 2024 אנו צופים לשינויים משמעותיים מבחינת הרגולציה בתחום הקריפטו העולמי וישראלי בפרט. השינוי הגדול שצופה לנו ב-2024, הינו תשלום מיסים על רווחי קריפטו מבנקים / פלטפורמות מסחר בחו"ל. הדבר שמונע מהמון משקיעים ישראלים לדווח על הרווחים שלהם עד היום. אנחנו נשמח לייעץ ולעזור לכם בכל הקשור לתשלום מס על הרווחים שמקורם במטבעות קריפטוגרפיים, כדי שתוכלו להנות מהרווחים שלכם ללא דאגה ובראש שקט.

 

חסרונות מטבעות הקריפטו

לכאורה, העסקאות במטבעות דיגיטליים אמורים להיות אנונימיים, אולם הם משאירים שובל דיגיטלי שהרשויות יכולות לפענח. זה פותח אפשרויות של ממשלות או רשויות פדרליות לעקוב אחר עסקאות פיננסיות של אזרחים רגילים. מהצד השני של המטבע, כשל משמעותי נוסף נובע מכך מטבעות קריפטו הפכו לכלי פופולרי בקרב פושעים.

נכון להיום שוק המטבעות לא מאד מבוזר – מחקר של MIT מצא שרק 11,000 משקיעים החזיקו כ-45% מערכו של הביטקוין.

חסרון משמעותי נוסף קשור לצריכת האנרגיה – כריית מטבעות קריפטוגרפים דורשת אנרגיה ניכרת, לפעמים אנרגיה כמו שמדינות שלמות צורכות.

לבסוף, קיימים חסרונות כמו תנודתיות ופריצות (שכפי שהראנו, עדיין קיימות במקרים מסוימים).

 

לסיכום

במאמר זה – קריפטו – המדריך המלא למטבעות דיגיטליים סקרנו את התפתחות שוק המטבעות הדיגיטליים, הסברנו כיצד ניתן לסחור בהם ובאמצעות אילו פלטפורמות ואף הצגנו את היתרונות והחסרונות הקיימים.

במידה שעולם הבלוקצ'יין מעניין אתכם וברצונכם להתחיל ולהשקיע, מוזמנים ליצור עימנו קשר ונסייע לכם להתנהל בצורה היעילה והבטוחה ביותר.

קריפטו – המדריך המלא למטבעות דיגיטליים
קריפטו – המדריך המלא למטבעות דיגיטליים
לשיתוף המאמר:

לייעוץ עם עו"ד דניאל ינובסקי מלאו טופס עכשיו:

4.9 מבוסס על 183 ביקורות מ כתוב לנו ביקורת בReview author ★★★★★ Адвокаты, которые работают для своих клиентоа!עורכי דין שעובדים עבור לקוחותיהםjs_loader

אודות המחבר:
עורך דין דניאל ינובסקי

בוגר LL.B בקריה האקדמית אונו בשנת 2007. תחומי ההתמחות של משרד עורכי דין דניאל ינובסקי – חדלות פירעון לרבות אכיפת חיובים, מחיקה וגביית חובות (הוצאה לפועל), פשיטות רגל – חדלות פירעון והסדרי חוב.
למידע נוסף

מידע נוסף בנושא

לקבלת ייעוץ משפטי
חייגו עכשיו!

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 183 ביקורות
js_loader