ארבעת הונאות הקריפטו הגדולות בהיסטוריה

למרות שטכנולוגיית הבלוקצ'יין והמטבעות הקריפטוגרפים עשויים להיראות מרגשים ורווחיים למדי, התחום הזה עשוי להיות גם מקום מסוכן וצריך לוודא כל פעולה שעושים בו. פריצות, רמאות ב-NFT והונאות קריפטו אחרות הן, למרבה הצער, די נפוצות. לפי דו"ח שיצא ביחס לשנת 2021 על ידי נציבות הסחר הפדרלית, יותר מ-46,000 אנשים דיווחו שהפסידו יותר ממיליארד דולר בהונאות בקריפטו.

יתר על כן, הפסדי ההונאה שדווחו ב-2021 היו 680 מיליון דולר ו-329 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2022. ההונאות הגדולות ביותר היו קשורות להשקעות, ואחריהן הונאות התחזות עסקית. יש לציין כי גם הונאות רומנטיות נמצאות במקום גבוה ברשימה. אנחנו כאן כדי לספר לכם על הונאות הקריפטו הגדולות של כל הזמנים.

 

הונאת הקריפטו של BitConnect

כל הרעיון מאחורי BitConnect נראה לא שגרתי לאנשים רבים כבר מתחילת הדרך. BitConnect סיפקה פלטפורמת הלוואות, שבה משתמשים יכלו להלוות את הערך של מטבע BitConnect, ולאחר מכן לקבל תשלומי השקעה בתמורה.

בעיקרו של דבר, כמשתמש BitConnect, הייתם שולח להם את הביטקוין שלכם, ואז הפלטפורמה היתה משתמשת ב"בוט מסחר" כדי להרוויח החזר עצום על ההשקעה שלכם. BitConnect הבטיחו תשואות של עד 40% מדי חודש, מה שאפשר למשתמשים להרוויח עצום.

בנוסף לתשואה חודשית של 40%, BitConnect הציעה גם בונוסים יומיים של עד 20% למשתמשים. כל התשואות הגדולות הללו משכו משתמשים פוטנציאלים רבים מכיוון שזה היה נראה להם כמקור כסף קל – במיוחד מפני שערך כל המטבעות הקריפטוגרפים נסק באותו הזמן.

עוד לפני שהתגלה שהיה מדובר בהונאת פונזי, הועלו סימני שאלה ביחס לשימוש של BitConnect בבוט מסחר. זאת, מכיוון ש-BitConnect כפלטפורמה התעניינה לקבל מטבעות קריפטו מסוג ביטקוין ממשתמשים כדי לייצר תשואות ענק, ולא תעדפה את המטבע שלה עצמה.

עוד נקודה שיכלה לרמז בדיעבד על כך שלא מדובר במטבע מהימן הוא העבודה כי ל-BitConnect לא היה Whitepaper – אותו דוח שניתן להשתמש בו בעת הנפקת מטבע והוא מסייע למשקיעים הפוטנציאלים להבין את היתרונות הגלומים בו.

אז למרות כל הדגלים, אנשים רבים השקיעו בחברה ובמטבעות שלה. כאשר BitConnect החלה לצבור  פופולרית יוטיוברים, משפיענים באינסטגרם ואנשים אחרים שימשו כדי לקדם את המטבע, מה שאיפשר לו להמריא ברשת.

BitConnect לא החזיק מעמד לאורך זמן. החברה נוסדה בפברואר 2016, ובינואר 2018, פחות משנתיים לאחר הקמתה, מדינת טקסס חייבה להפסיק את פעילותה. עם זאת, הקושי היה שאף אחד לא ידע מי  עמד מאחור החברה ולכן לא ידעו אילו נכסים יש ברשותה. לאחר מספר חודשים מצאו את מייסד החברה והאשימו אותו בהונאת פונזי בגובה 2.4 מיליארד דולר (לאחר שכנראה נגנבו בהונאה זו 3.5 מיליארד).

 

הונאת הקריפטו של OneCoin

OneCoin היא תוכנית פונזי נוספת שהוצגה כמטבע קריפטוגרפי ששווה להשקיע בו. היא נוהלה על ידי  רוז'ה איגנטובה מבולגריה, הידועה בשם Cryptoqueen. רוז'ה הקימה את OneCoin ב-2014, בטענה שהוא עובד בדיוק כמו כל מטבע קריפטו אחר. הטענה הייתה שניתן לכרות את OneCoins (עם 120 מיליארד מטבעות זמינים).  עם זאת, לא היה מודל בלוקצ'יין או מערכת תשלום של OneCoin והכל היה פיקציה.

בשנת 2016, שאלות החלו לעלות על OneCoin מכיוון שמדינות רבות החלו לחקור את החברה, כאשר חלקן קראו לה תוכנית פירמידה. איגוד המכירה הישירה בנורבגיה כינה לראשונה את הונאה של OneCoin כתוכנית פירמידה במרץ 2016.

התגלה כי הונו משקיעים בגובה 4 מיליארד דולר. רוז'ה איגנטובה נעלמה ב-2017, ולא נראתה עוד. נכון לעכשיו, היא ברשימת עשרת האנשים המבוקשים ביותר של ה-FBI ויש פרס של 100,000 דולר כדי לעזור למצוא אותה.

 

הונאת רשת של קבוצת Bitclub Networks

רשת Bitclub פורסמה כ"הדרך החדשנית והרווחית ביותר להרוויח מטבע דיגיטלי". זו הייתה קהילה של אנשים שרצו להרוויח כסף עם ביטקוין ומטבעות אחרים.

עם זאת, Bitclub Network התברר כהונאה. על פי מס הכנסה, "רשת BitClub היתה תכנית הונאה שביקשה כסף ממשקיעים בתמורה למניות של מאגרי כריית מטבעות קריפטו לכאורה ותגמלה משקיעים על גיוס משקיעים חדשים לתכנית." הצוות שמאחורי Bitclub Network הונה משקיעים מ-722 מיליון דולר והואשם בקשירת קשר לביצוע הונאה.

 

פריצה למשחק הפופולרי Axies Infinity דרך חוזה מזויף

Axie Infinity הוא משחק שמאפשר לשחקנים לרכוש NFTs בדמות חיות מחמד בדיוניות. לאחר רכישת ה-NFT ניתן לסחור בהן, לייצר עוד מהן באמצעות הרביה וכן לגרום להן להילחם אחת בשנייה כחלק מהמשחק. המשחק הפך להיות אחד מהפופולריים ביותר בקרב קהיליית הגיימרים והכניס מעל 15 מיליון דולר ביום.

לצד הרווח של מקים הפלטפורמה, רבים מהשחקנים הרוויחו כמויות כסף שהצליחו לכלכל אותם לשארית חייהם. עם זאת, בחודש מרץ השנה (2022) התרחשה פריצת ענק, במסגרתה נגנב קריפטו בסכומים העולים על 600 מיליון דולר.

כאשר חקרו את האירוע התגלה כי ככל הנראה קבוצת האקרים אשר מזוהה עם צפון קוריאה ביצעו פישינג באמצעותו הצליחו לחדור למחשבים. השיטה בה הצליחו לפרוץ לסרברים של החברה היא על ידי התחזות למגייסים שעובדים בחברה פיקטיבית ושליחת הצעות עבודה.

אחד מעובדי החברה הבכירים הוריד את הצעת העבודה, אשר כללה אמצעי ריגול בעזרתו הצליחו להגיע ל-4 מתוך 5 אישורי האימות אשר דרושים כדי להשתלט על רשת הבלוקצ'יין Ronin בה משתמש המשחק. בנוסף, הם השיגו גישה ל-DAO של Axie שאיפשר להם לקבל את הגישה לאישור האימות החמישי והאחרון לו נדרשו.

 

לסיכום, או: כיצד להימנע מליפול להונאת קריפטו?

ניתן לראות כי רבים מהמקרים במסגרתם אנשים נפלו להונאה נבעו מאמון במערכת מטבעות אשר סוקרה היטב על ידי אנשים שנראו אמינים דיים כדי להמליץ על מטבעות ולעיתים אף כאלו שנתנו הטבות שלימים התגלו כ"טובות מדי מכדי להיות אמיתיות" והסתברו להיות פיקטיביות. במקרים אחרים, כמו המקרה האחרון שצוין, האקרים פרצו לרשתות והצליחו לגנוב באמצעותם כספים.

אנחנו ממליצים לכם להיות חדשניים ככל שמדובר במטבעות קריפטו חדשים. אמנם, מטבעות רבים נראים כהזדמנות פיננסית נהדרת, אולם פעמים רבות מדובר בהונאה שעשויה לגרום לכם לאבד את כל השקעתכם.

אנחנו ממליצים לפנות תמיד לייעוץ משפטי שיעזור לכם לשמור על עצמכם ולוודא כי ההשקעות שלכם נעשות בצורה נכונה. כמו כן, במקרה שנפלתם להונאה, אנחנו ממליצים להיוועץ בעורכי דין מומחים לקריפטו שידעו לעזור לכם לתבוע את הגורמים הרלוונטיים ולקבל את כספכם בחזרה, ככל הניתן. מוזמנים לפנות לעורך הדין המומחה בתחום הקריפטו, דניאל ינובסקי, עבור פרטים נוספים וסיוע מקצועי ואמין.

ארבעת הונאות הקריפטו הגדולות בהיסטוריה

לשיתוף המאמר:

לייעוץ עם עו"ד דניאל ינובסקי מלאו טופס עכשיו:

4.9 מבוסס על 183 ביקורות מ כתוב לנו ביקורת בReview author ★★★★★ Адвокаты, которые работают для своих клиентоа!עורכי דין שעובדים עבור לקוחותיהםjs_loader

אודות המחבר:
עורך דין דניאל ינובסקי

בוגר LL.B בקריה האקדמית אונו בשנת 2007. תחומי ההתמחות של משרד עורכי דין דניאל ינובסקי – חדלות פירעון לרבות אכיפת חיובים, מחיקה וגביית חובות (הוצאה לפועל), פשיטות רגל – חדלות פירעון והסדרי חוב.
למידע נוסף

מידע נוסף בנושא

לקבלת ייעוץ משפטי
חייגו עכשיו!

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 183 ביקורות
js_loader