אילו זכויות משפטיות מקבלים כאשר רוכשים NFT?

NFT הוא קיצור של Non-Fungible Token, ובתרגום לעברית – אסימון חסר תחליף המבוסס על טכנולוגיית הבלוקצ'יין. עם זאת, בניגוד למטבעות בלוקצ'יין מפורסמים כגון הביטקוין, ה-NFT אינו ניתן להחלפה ב-NFT זהה. כלומר כל NFT הוא בעל מזהה חד-חד ערכי (בניגוד לשקל תמורת שקל או ביטקוין תמונת ביטקוין) במובן זה, ה-NFT דומה ליצירה ייחודית כמו המונה ליזה. אבל, האם בעלות ב-NFT מקנה לנו זכויות קנייניות נלוות או שמא הזכות היחידה היא 'הזכות להתרברב'?

 

הרציונל מאחורי ה-NFT

אם אדם הולך עם טלפון ביד, לרוב יהיה קל להבין שהטלפון שייך לו. המזהה הראשוני הוא פשוט עצם ההחזקה של אותו אדם בטלפון. כך, במידה שאדם אחר ירצה לטעון שהטלפון לא באמת שייך לאותו משתמש, עליו נטל ההוכחה.

במקרים אחרים, כמו בעלות על בית או רכב, יש רישום וההוכחה אף תהיה קלה יותר. אולם, מה קורה ברכישת חפצים אחרים, כמו תמונות, פריטי אספנות ומוזיקה? לכאורה, ניתן לקחת עורך דין שיסדיר חוזה בין קונה למוכר והעסקה תתבצע, אבל הדבר אינו פומבי לעיני כל. כאן נכנס ה-NFT.

 

החידוש מאחורי ה-NFT

בעזרת הבלוקצ'יין, כל רכישה של NFT נרשמת בפנקס דיגיטלי אשר מתעד את הבעלות של הרוכשים ומפרסמת אותם לעיני כל. כך, במידה שאדם ירצה להוכיח שהוא בעלים של יצירה מסוימת שיצרו לה NFT (אותו מזהה חד-חד ערכי), רק יידרש לפתוח אינטרנט והדבר יוכח ללא מאמץ וללא צורך בפרוצדורה כגון מרשם ממשלתי או עורכי דין.

כיום, עיקר השימוש ב-NFT הוא לסימון יצירות דיגיטליות, בעיקר בעולם האמנות, עקב יכולתו להוכיח מקוריות של יצירה ובעלות עליה NFT. כלומר, NFT הוא למעשה המקביל הדיגיטלי של תעודת מקוריות המגולמת בבלוקצ'יין.

 

אז אפשר להתעשר מזה?

חד משמעית כן. ניתן לתת מספר לא מבוטל של מכירות NFT שהובילו אנשים להיות מיליונרים. בין המכירות ניתן למצוא כאלו שאנחנו מכירים מילדות. למשל, ה-Nyan Cat, אותו חתול צבעוני ומזמר מיוטיוב, נמכר ב-$600,000. כמו כן, הסרטון המוכר והאוהב "Charlie bit me" נמכר אף הוא ב-500,000$. מכירה מיוחדת ו'מעניינת יותר' היא הציוץ (tweet) הראשון של ג'ק דורסי, מייסד טוויטר, שנמכרה בגובה 2.9 מיליון שקלים.

 

עולם חדש של יצירות

מעבר ליצירות מוכרות נוספות, ניתן למצוא אומנות שנוצרה באופן ייעודי לפלטפורמות ה-NFT. כך, CryptoPunks היא סדרת הדמויות הדיגיטליות נועדו להיות מופצות באופן ייחודי בפלטפורמות ה-NFT וכיום ניתן לרכוש אותם בלמעלה מ-3 מיליון דולר. לבסוף, אציין שה-NFT שנמכר במחיר הכי גבוה עד היום הוא ציור בשם "5000 הימים הראשונים" של אמן דיגיטלי בשם ביפל, אשר נמכר בגובה 69.3 מיליון דולר.

 

קצת על זכויות יוצרים

נדמה שהבאזז סביב ה-NFT והמחירים המטורפים בהם היצירות נמכרות, הוביל אנשים לחשוב שהבעלות על NFT זהה לבעלות על זכויות היוצרים ביצירה הנרכשת. עם זאת, בפועל אין קשר בין הדברים. כדי להבין את הפערים, ראשית, נחדד על זכויות היוצרים ומשמעותה. זכויות יוצרים הן זכויות בלעדיות שמאפשרות לעשות ביצריה (או בחלק מהותי ממנה) פעולות מסוימות, לרבות: העתקה, פרסום, ביצוע פומבי, יצירת יצירה נגזרת וכדומה.

 

NFT – איזה זכויות יוצרים ניתנות בפועל?

כאשר אדם רוכש NFT הוא אינו רוכש את הבעלות בזכויות היוצרים, אלא רק בעלות בנכס הדיגיטלי הספציפי. בהקבלה לעולם הפיזי שלנו, כאשר אדם רוכש יצירה פיזית, לדוגמה ציור, הוא לא מקבל את זכויות היוצרים באותו ציור. במסגרת זאת, הרוכש לא מקבל רשות לשכפל את הציור שרכש ולמוכרו או לחלופין למנוע מאחרים לעשות זאת. כל מה שיש בידיו, זאת בעלות באותה יצירה מסוימת אשר רכש.

כאמור לעיל, ה-NFT דומה לכך ובעיקרו מהווה חותמת של היותה היצירה מקורית. הרוכש יכול להציג את היצירה (באמצעות מחשב תוך גישה למקור אותו רכש) ואף מתאפשר לו למכור את ה-NFT או להעבירו במתנה לאחר, בדומה לציור בדומה לעיל. עם זאת, אין לו הרשאה להרבה מעבר לכך וזכויות היוצרים נשארות אצל היוצר, אלא אם צוין אחרת במסגרת תנאי הרכישה.

 

הזכות להתרברב

ובמילים אחרות, מי שרוכש NFT, לא יכול להדפיס עותקים של היצירה ולמכור אותם. יתרה מזאת, רוכש ה-NFT לא יכול למנוע מאחרים מלהעלות את היצירה לרשת או למכור אותה בעצמם, בין אם הם עושים זאת בדרך חוקית ובין אם לאו. ובפועל, כל מה שביכולתו לעשות זה להתרברב בכך שיש בבעלותו NFT של אותה היצירה ולקוות שהערך שלה יעלה בעתיד, באופן שיוכל למכור אותה במחיר גבוה יותר אם ירצה.

 

אז למה אנשים רוכשים NFT בסכומי עתק?

מכל האמור לעיל, נותר לנו רק לתהות מדוע אנשים מבצעים עסקאות NFT במאות מיליוני דולרים, מבלי שיהיה להם יכולת להחזיק בזכויות היוצרים ולהשתמש ביצירה, למעט מכירתם הלאה. בנוסף, לא נראה שיש ערך אינטגרלי לאותן היצירות ואף בניגוד ליצירות פיזיות, יצירות דיגיטליות אפשר להעתיק, להוריד ולשכפל.

ניתן לחשוב על מספר גורמים: חוסר מודעות לכך שרכישת ה-NFT לא מעניקה זכויות עודפות ויותר דומה לרכישת ציור מאשר הציור ובנוסף כל זכויות היוצרי הנלוות אליו. אישוש לכך, ניתן למצוא בתביעות האחרונות (אפילו של טרנטינו) ביחס להפרת זכויות יוצרים ביצירת NFT.

תשובה אחרת היא שמדובר בשוק ספקולטיבי בו לא ניתן לצפות מה טומן בחובו העתיד, ואותם רוכשים רואים זאת כהשקעה, בדומה לאותם רוכשי ביטקוין בתקופה בה עלה רק מספר בודד של אגורות.

 

לסיכום

במידה שרכשתם NFT, ראוי שתדעו – אלא אם צוין אחרת, השימוש היחיד שניתן לעשות בו הוא למוכרו, להעניקו במתנה ולהציגו. עם זאת, אפשר להחזיק אצבעות ולקוות שדווקא הרכישה שלכם תהיה שווה מיליונים. אנחנו ממליצים לכם להעמיק בתחום ה-NFT ולפנות בכל שאלה שהיא לעורך דין דניאל ינובסקי אשר משמש כאחד מעורכי הדין המובילים בארץ לתחום הקריפטו וידע לסייע לכם בכל שלב בתהליך.

אילו זכויות משפטיות מקבלים כאשר רוכשים NFT

לשיתוף המאמר:

לייעוץ עם עו"ד דניאל ינובסקי מלאו טופס עכשיו:

4.9 מבוסס על 183 ביקורות מ כתוב לנו ביקורת בReview author ★★★★★ Адвокаты, которые работают для своих клиентоа!עורכי דין שעובדים עבור לקוחותיהםjs_loader

אודות המחבר:
עורך דין דניאל ינובסקי

בוגר LL.B בקריה האקדמית אונו בשנת 2007. תחומי ההתמחות של משרד עורכי דין דניאל ינובסקי – חדלות פירעון לרבות אכיפת חיובים, מחיקה וגביית חובות (הוצאה לפועל), פשיטות רגל – חדלות פירעון והסדרי חוב.
למידע נוסף

מידע נוסף בנושא

לקבלת ייעוץ משפטי
חייגו עכשיו!

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 183 ביקורות
js_loader