גילוי מרצון ומטבעות הקריפטו – איך עושים את זה נכון?

עבור משקיעים חדשים וישנים בעולמות הבלוקצ'יין, קודי מס של מטבעות הקריפטו נותרו תחום אפור ובלתי מוגדר. למעשה, נראה שכללי הדיווח נותרו עמומים ודינמיים ואף יכולים להשתנות מדי יום ביומו. בפועל, משקיעים רבים במטבעות קריפטו תוהים האם הם אמורים לדווח על עסקאות הקריפטו (התשובה הקצרה: כן), וכיצד? אם בבעלותכם ביטקוין, את'ריום או מטבע וירטואלי אחר, חשוב ללמוד את שיעורי המס הנוכחיים וכיצד להגיש דיווח מיסי קריפטו כראוי.

 

מהם בעצם מטבעות הקריפטו

מטבעות דיגיטליים נועדו להיות מערכת תשלומים חובקת עולם. בניגוד למטבעות מסורתיים, כמו שקלים, דולרים ופאונדים, מטבעות קריפטו נוצרו באמצעים דיגיטליים ומוחזקים במחשבים בלבד. המטרה של המטבעות הדיגיטליים, ובראשם הביטקוין, היא למנוע ריכוז שליטה על ידי גורם מכרזי, כגון בנק.

כך, אף ישות אחת לא שולטת במטבעות הדיגיטליים ואינה יכולה לתמרן את הערך שלהם או לחלופין לערער את היציבות של כלל הרשת. המטבעות הדיגיטליים מוחלפים באופן אלקטרוני על ידי משתמשים באמצעות כתובות ארנק מוצפנת.

 

מיסוי מטבעות קריפטו

בדומה לארצות הברית ומרבית מדינות המערב, מטבע קריפטו עדיין לא נמנה עם מטבעות הפיאט המוכרים לנו (שקלים, דולרים, יורו ועוד) ואין להם מעמד כזה מבחינה משפטית. בהקשר זה, יש לציין כי עד כה לא התפרסמו ועוגנו חקיקה או פסיקה בעלי תוקף רחב היקף בתחום המטבעות הקריפטוגרפים.

עם זאת, רשות המיסים הקדימה את יתר הגופים במדינה וכבר בשנת 2018 פרסמה חוזר במסגרתו היא רואה במטבעות הקריפטו כשווי ערך לנכסים (בדומה למניות). לאור כך, לשיטתם, בהינתן מימוש מטבע יחולו הוראות המס החלות על נכס, לרבות מס רווחי הון. לחלופין, ככל שיקבע שהמסחר במטבעות נעשה כחלק מעסק ומשלח יד, אזי שמדובר במס פרוגרסיבי והמיסוי יעשה לפי שיעורי מס משתנים הקבועים בפקודת המיסים.

כבר בשלב זה, אנחנו ממליצים להיוועץ עם עורך דין קריפטו כדי להבין מה סדר הגודל המיסוי לפניו אתם עומדים וכיצד ניתן לשלמו.

דיווח על הפסדים

במידה שמבצעים תהליך מסודר לרשויות המס, בהינתן הפסדים, ניתן לקזזם, בדומה לנעשה בשוק ההון. יתרון משמעותי עשוי להיות במקרים בהם מתבצעת הונאת או גניבת מטבע דיגיטלי ועורכי דין משופשפים עשויים לסייע לכם לבצע קיזוז מס גם בנוגע למטבעות אלו.

 

מהו הליך גילוי מרצון

הליך גילוי מרצון הינו הליך אשר מתנהל למול רשות המיסים במטרה להסדיר את דיווחי הנישום וחבות המס שלו במקרים שבהם נדרש הנישום לדווח על הכנסות או נכסים החייבים בדיווח לרשות המיסים, והוא טרם עשה כן. במסגרת הליך זה, הנישום פונה מיוזמתו לרשות המיסים ומפרט את כל ההכנסות שצמחו לו כתוצאה מרווחים עסקיים או לחלופים כתוצאה מהשקעות וריווחי הון אחרים. בהינתן דיווח, ניתן להסדיר את חבות המס בגין ההכנסות שטרם דווחו.

 

מהות הליך גילוי מרצון

סביר כי רבים מכם יודעים שהעלמת מס מהווה עבירה פלילית וניתן להשיט עליה סקציות מינהליות הכוללות קנסות בגובה משמעותי וכן ישנם מקרים אשר בגין פשעים בתחום המס, הכוללים כאמור את העלמתו, ניתן לשלוח את הנישום לכלא. מהות הליך גילוי מרצון הוא למנוע את התרחישים הללו.

במהלך הליך זה, על הנישום לגלות לרשות את כלל הכנסותיו, אשר עליהם לא דיווח ובנוסף להגיש דו"ח מלא על מכלול הנכסים החייבים בדיווח הנמצאים ברשותו. כך, הלכה למעשה, הנישום מסדיר את החובות שלו למול רשות המס באמצעות הליך גילוי מרצון ולא יהיה נתון לסנקציות המנהליות והפליליות אשר מרחפות מעל ראשו כל עוד לא עשה כן.

 

הליך גילוי מרצון במטבעות קריפטו

כדי לדעת איך עושים גילוי מרצון במטעות קריפטו נכון, אנחנו ממליצים לשים לב למוצג בפסקה זו. ככל שאתם רק מחזיקים מטבעות קריפטו, נכון להוראות החוק הקיימות כיום, אתם לא מחויבים בדיווח לרשות המיסים. זאת, ככל שסכום הנכסים המוחזקים על ידכם במהלך שנת המס לא עלה על סכום בגובה 1,872 מיליון ש"ח.

אולם, אנחנו רוצים להדגיש כי יש מספר לא מבוטל של פעולות אשר חייבות בדיווח. כך, בהינתן מכירת מטבעות הקריפטו, החלפתם, המרתם ואף העברתם במתנה – חלה עליכם חובת דיווח אוטומטית לרשות המיסים. זאת, ללא קשר לסכום המכירה וסך הרווח שנוצר בעת המכירה. זאת, בדומה למכירות דומות אשר נעשות בניירות ערך בשוק ההון.

לכן, בהינתן שביצעתם את אחת מהפעולות המתוארות לעיל (למשל מכירה של מטבעות קריפטו) ולא הגשתם דיווח מידי לרשות המס, יש חשיבות עליונה בהתחלת הליך של גילוי מרצון.

 

מתן הוכחות על כלל העסקאות בעת גילוי מרצון של מטבעות קריפטו

ראשית, כדי לבצע גילוי מרצון של מטבעות קריפטו באופן נכון, יש להציג לרשות המיסים את מקורות הכסף שהובילו להכנסה ומה הסכום שקיים. לכן, עליכם לאסוף את המידע שיש ברשותכם ולהציג את הטרנזקציות – ניתן לעשות זאת באמצעות מתן הוכחה על קיום המטבע בארנק הדיגיטלי, מכירתו והרווח שנוצר כתוצאה ממנו.

במידה שאתם מתקשים למצוא עדויות לביצוע העסקאות, אנחנו ממליצים להסתייע בעורך דין (אם לא עשיתם את זה בשלבים מוקדמים יותר). עורכי הדין לרוב יסייעו לכם למצוא חוקרי בלוקצ'יין אשר יודעים לאתר עסקאות מסוג זה.

 

דרך ניהול הליך גילוי מרצון

בעבר, נישומים יכלו לפנות להליך גילוי מרצון אנונימי. במסגרת כך, שילמו את מלוא חבותם במס וקיבלו חסינות מהליך פלילי. כיום כבר לא ניתן לפנות למסלול זה, עם זאת ניתן לפנות להליך גילוי מרצון במישור האזרחי במסלול רגיל או מקוצר.

לרוב, ומבלי להתחייב לכך, בפניה להליך גילוי מרצון ותשלום המס – רשות המיסים אינה נוקטת בצעדים פליליים. זאת, במיוחד כאשר מדובר במטבעות דיגיטליים אשר עניין המיסוי שלהם גם כך גם עמום וקשה. בכל זאת, אם לא היה ברור עד כה, אנחנו ממליצים בחום להיעזר בעורך דין אשר יוודא שאתם מנהלים את ההליך כראוי ובאופן שייצר את התועלת המקסימלית עבורכם, תוך פגיעה מינימלית (שעשויה להיות אפסית)

 

לסיכום

עולם המיסוי הוא עולם מורכב, והדבר גובר ביתא שאת כאשר אנחנו עוסקים בעולמות מטבעות הקריפטו. לכן, במידה שלא שילמתם את המיסים הנדרשים על רווחי הון כפי שהוגדר ברשות המיסים, אנחנו ממליצים לפנות לעורך דין הקריפטו דניאל ינובסקי אשר בקיא בתחום המיסוי והליך הגילוי מרצון – הוא כבר ייעץ לכם לפי הסיטואציה הספציפית בה אתם מצויים ואף יסייע לבצע את ההליך בצורה הנכונה והראויה ביותר.

גילוי מרצון ומטבעות הקריפטו – איך עושים את זה נכון

לשיתוף המאמר:

לייעוץ עם עו"ד דניאל ינובסקי מלאו טופס עכשיו:

4.9 מבוסס על 183 ביקורות מ כתוב לנו ביקורת בReview author ★★★★★ Адвокаты, которые работают для своих клиентоа!עורכי דין שעובדים עבור לקוחותיהםjs_loader

אודות המחבר:
עורך דין דניאל ינובסקי

בוגר LL.B בקריה האקדמית אונו בשנת 2007. תחומי ההתמחות של משרד עורכי דין דניאל ינובסקי – חדלות פירעון לרבות אכיפת חיובים, מחיקה וגביית חובות (הוצאה לפועל), פשיטות רגל – חדלות פירעון והסדרי חוב.
למידע נוסף

מידע נוסף בנושא

לקבלת ייעוץ משפטי
חייגו עכשיו!

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 183 ביקורות
js_loader