5 המטבעות הדיגיטליים הבולטים בעולם הבלוקצ'יין

נכון להיום, קיימים מעל 12,000 מטבעות קריפטוגרפים, כאשר רובם המוחלט בעלי ערך נמוך מאד והשרידות שלהם לרוב אינה גבוהה. עם זאת, קיימים מספר מטבעות קריפטו בולטים אשר שולטים בשוק. על המוכרים ביותר מביניהם, הביטקוין והאת'ריום, סביר להניח ששמעתם – אבל יש עוד מספר מטבעות חזקים שאנחנו בטוחים שתשמחו לשמוע גם עליהם.

אנחנו כאן כדי לעשות בדיוק את זה ולעזור לכם להכיר את המטבעות הדיגיטליים הפופולאריים בצורה מעמיקה.

 

ההמטבעות הבולטים בעולם הקריפטו

נכון להיום, קיימים מעל 12,000 מטבעות קריפטוגרפים. הרבה מהמטבעות הללו כשלו במהלך הזמן ונסחרים בתעבורה מצומצמת ובסכומים נמוכים במיוחד. עם זאת, במהלך השנים התבססו מספר מטבעות קריפטוגרפים, כאשר ניתן להבחין ב-5 בולטים מאד מתוכם.

יצוין שהפירוט המרכזי יהיה על ביטקוין מכיוון שהוא המוכר ביותר, אך גם כי באמצעותו ניתן להבין את עולם הבלוקצ'יין, עליו מבוססים יתר המטבעות הדיגיטליים.

 

1. ביטקוין (BTC)

אין אדם שלא שמע על מטבע הביטקוין. מדובר במטבע הפופולארי ביותר ששווי השוק שלו (וכן המחיר שלו) הם הגבוהים מבין המטבעות אשר נציג ברשימה.

 

ההיסטוריה של מטבע הקריפטו ביטקוין

למעשה, הביטקוין הוא המטבע הקריפטוגרפי הראשון והערכה היא שהמטבע נוצר במהלך אחת התקופות הכי כאוטיות שידע ארצות הברית – במהלך המשבר הפיננסי העולמי שהתרחש בין השנים 2007-2009. תקופה זו לוותה בתחושות קשות של האוכלוסיה שהוביל לחוסר אמון משמעותי בממסד, ובפרט בבנקים אשר מפלתם גרמה לאובדן רכוש רב לאנשים רבים ברחבי העולם.

הביטקוין הועלה לראשונה בשנת 2008 על ידי אדם (או קבוצת אנשים) אשר מכנים את עצמם בשם הבדוי סאטושי נקמוטו – השם אשר הופיע על המסמך הלבן (white paper) המקורי של ביטקוין משנת 2008, אשר תיאר את המערכת של הבלוקצ'יין ואיך היא צפויה לעבוד.

כשנה לאחר כתיבת המסמך, בשנת 3 בינואר 2009 הושק בלוק הביטקוין הראשון. תוך פחות מ-15 שנה, המטבעות הגיעו לגובה של כ-22 מיליארד דולר. יצוין כי קיימים רק 21 מיליון ביטקוין, והיצע זה לא יכול לגדול – זאת על בסיס התכנון הראשוני של סאטושי נקמוטו.

העסקה הפיננסית הראשונה המדווחת בעולם הממשי, אשר כללה תשלום בביטקוין, התרחשה רק ב-22 במאי 2010, כאשר תושב פלורידה בארצות הברית ניהל משא ומתן לשלם 10,000 BTC עבור שתי פיצות של רשת הפיצה פאפא ג'ונס במחיר של כ-25 דולר. עסקה זו למעשה שיקפה ערך של פחות מסנט אמריקאי בודד עבור 1 BTC. עד ימינו המעריצים של הביטקוין חוגגים את יום הפיצה ב-22 במאי.

 

המטרה של הביטקוין

מטבע הביטקוין נוצר כמענה לאנשים אשר לא רוצים שהכסף שלהם יהיה כפוף לרגולציה ולריכוזיות של גוף כגון המדינה. כך, למעשה מדובר על רשת מבוזרת באמצעותה אנשים יכולים לשלוח כסף דרך האינטרנט. כלומר, המטבע הדיגיטלי נועד לספק מערכת תשלום חלופית שתפעל ללא שליטה מרכזית אך אחרת תשמש בדיוק כמו מטבעות מסורתיים.

 

כריית ביטקוין

כריית מטבעות הביטקוין נועדה לשרת שתי מטרות:

  1. הכרייה נועדה לשמש בתור שומר הסף ווידוא כי לא יתבצעו מניפולציות במטבעות.
  2. הכרייה מובילה לייצור מטבעות חדשים (בתוך מגבלת ה-21 מיליון).

 

כל העסקאות משודרות לכורים שאחראים על רשת הקריפטו והם אוספים כמות מסוימת של עסקאות יחד לבלוקים על ידי השלמת חישוב מתמטי שקשה מאוד ליצור, אך הוא קל מאד לאימות. הכורה הראשון שפותר את החידה מאפשר את צירוף הבלוק לרשת, זאת בתנאי שמדובר על פתרון נכון. אותו הכורה שפתר את החידה ראשון מתוגמל בכמות מסוימת של ביטקוין חדש שנוצר לאור השלמת התהליך.

 

מידת האבטחה של מטבעות הביטקוין

ההצפנה שעומדת מאחורי הביטקוין כמעט שאינה ניתנת לפריצה לאור הטכנולוגיה המסובכת שעומדת מאחוריה. כנראה ששמעתם לפעמים כותרות בכתבות שונות על פריצות שנעשו לבורסות הקריפטו שבמסגרתם נגנבו מטבעות ביטקוין רבים. עם זאת, יש לזכור שמדובר בפריצה לבורסת הביטקוין עצמה ולא לרשת הביטקוין, אשר כמעט שאינה חדירה.

הסיבה שהיא לא מוגנת לחלוטין באופן אבסולוטי נובעת מהעבודה כי בתיאוריה, אם תוקף היה יכול לשלוט ביותר ממחצית מכל המחשבים שאחראים על כרית הביטקוין, הוא יכול היה ליצור קונצנזוס שהוא הבעלים של כל מטבעות הביטקוין, ולהטמיע את זה בבלוקצ'יין. אולם, הסבירות שהדבר יתרחש שואף לאפס לאור מספר הכורים הרב והעובדה שהם מפוזרים ברחבי העולם.

 

האם ניתן להחליף ביטקוין למזומן?

כן. ניתן להחליף ביטקוין במזומן בדיוק כמו כל נכס אחר. כיום, ניתן למצוא מספר רב של בורסות למטבעות קריפטו באינטרנט. הבורסות הללו מספקות שירותים שבהם אנשים יכולים לבצע המרת מטבע לכסף ולהפך. עם זאת, ככל שלא מדובר בפלטפורמה, אין מנגנון רשמי מובנה בביטקוין להמרת ביטקוין למטבע פיאט אחר.

 

2. את'ריום ומטבע Ether

את'ריום  (ETH)הוא מטבע הקריפטו הפופולרי השני בחשיבותו אחרי הביטקוין. מטבע זה נוסד על ידי ויטליק בוטרין וגווין ווד בשנת 2015. כיום שווי השוק של מטבע זה מייצג יותר מ-17% משוק הקריפטו העולמי.

ישנם כמה הבדלים ברורים בין Ethereum לבין הקריפטו המקורי. בניגוד לביטקוין (BTC), Ethereum נועד להיות הרבה יותר מסתם אמצעי החלפה או מאגר ערך. במקום זאת, Ethereum היא רשת מחשוב מבוזרת הבנויה על טכנולוגיית בלוקצ'יין.

 

קצת על את'ריום

לפני שנדבר על מטבע האית'ר, חשוב להסביר מעט על התשתית עליה הוא בנוי, אשר קרויה את'ריום. מדובר בפלטפורמה גלובלית, מבוזרת לכסף וסוגים חדשים של יישומים. גם האת'ריום, בדומה לביטקוין עליו דיברנו למעלה מבצע עסקאות על גבי הבלוקצ'יין.

מה שמייחד את Ethereum הוא שמשתמשים יכולים לבנות יישומים ש"פועלים" על הבלוקצ'יין כמו תוכנה ש"פועלת" על מחשב. יישומים אלה יכולים לאחסן ולהעביר נתונים אישיים או לטפל בעסקאות פיננסיות מורכבות. לתשתית ה-Ethereum יש מטבע משלה המכונה Ether (אנשים נוטים להתבלבל מאד בין שני הדברים הללו). מטבע האית'ר יכול לשמש כדי לקנות ולמכור סחורות ושירותים בדיוק כמו ביטקוין.

 

האת'ריום לעומת הביטקוין

השימוש העיקרי של הביטקוין הוא כמטבע וירטואלי ומאגר ערך. Ether עובד גם כמטבע וירטואלי ומאגר ערך. אבל רשת Ethereum המבוזרת מאפשרת גם ליצור ולהפעיל אפליקציות, חוזים חכמים ועסקאות אחרות ברשת. ביטקוין אינו מציע את הפונקציות הללו.

בנוסף, האת'ריום מעבד עסקאות מהר יותר. כך, בלוקים חדשים מאומתים ברשת הביטקוין אחת ל-10 דקות בערך, בעוד בלוקים חדשים מאומתים ברשת Ethereum אחת ל-12 שניות. יצוין שהמעבר משיטת כריה Proof of Work לשיטת כריה Proof of Stake אף צפויה להפחית את מהירות אימות הבלוקים. יתרון נוסף ומשמעותי של האת'ריום לעומת הביטקוין הוא שאין אין הגבלה על מספר המטבעות האפשריים לייצור.

 

היתרונות של האת'ריום

האת'ריום מכיל מגוון רחב של פונקציות מלבד שימוש כמטבע דיגיטלי. המנגנון המרכזי בו הוא מנגנון החוזים החכמים ויכולת שמירת נתונים עבור צד ג' (כך שיכול לשמש כנאמן מבלי להידרש לגוף ריכוזי כמו בנק או אדם שגובה ריבית גבוהה מהקרן).

בנוסף לכל אלו, האת'ריום מתחדש באופן תדיר – הוכחה לכך היא המעבר משיטת כריה Proof of Work אשר צורכת אנרגיה רבה וגורמת למפגעים סביבתיים, לשיטת Proof of Stake אשר לא מייצרת את ההשלכות השליליות הללו.

 

3. לייטקוין (LTC)

Litecoin הוא עדיין אחד המטבעות הנפוצים ביותר עם שווי שוק של מעל 6 מיליארד דולר.

 

קצת היסטוריה

Litecoin אשר נוסד כמה שנים אחרי ביטקוין בשנת 2011 הוא מטבע אשר פותח על ידי צ'רלי לי, לשעבר מהנדס בגוגל. עם זאת, ישנם הבדלים מרכזיים מהביטקוין, במיוחד לגבי מנגנון הכרייה של Proof of Work ותהליך יצירת הבלוקים המהיר.

 

היתרונות של הלייטקוין

הרעיון מאחורי לייטקוין היה לפתח מטבע שמעובד באופן מהיר ונגיש יותר מביטקוין. עד היום לייטקוין מיועד לעסקאות תשלום יומיומיות ונבחר בדרך כלל מכיוון שהוא אסימון מועיל הזמין ברוב הבורסות.

לביטקוין יש אספקה ​​מקסימלית של 21 מיליון לעומת תקרת ה-84 מיליון LTC, מה שאומר שהוא נזיל יותר, אם כי פחות יקר מ-BTC. רשת לייטקוין מייצרת בלוק חדש אחד כל 2.5 דקות, מאמתת את החסימה והופכת אותו לגלוי לכל משתתפי המערכת.

 

4. ריפל (XRP)

כמו שאמרנו שהאת'ריום הוא פלטפורמה שממוקמת על רשת הבלוקצ'יין ועל בסיסה קיים מטבע בשם Ether, כך בנוי גם הריפל (Ripple) שעל בסיסו קיים מטבע ה-XRP.

 

קצת היסטוריה

ריפל שוחרר לראשונה ב-2012 והקים אותו כריס לארסן וג'ד מקקב. השימוש המרכזי של הריפל הוא לשמש כמערכת החלפה והעברה של נכסים להסדרת תשלומים. זאת, בדומה למערכת העברת הכספים והאבטחה הבינלאומית והמוכרת SWIFT, אשר משמשת בנקים ומתווכים פיננסיים העוסקים במטבעות שונים. נכון להיום מטבע ה-XRP מדורגת בין המטבעות הדיגיטליים היקרים ביותר מבוססי בלוקצ'יין לפי שווי שוק.

 

היתרונות של ריפל

במקום להשתמש בכריית בלוקצ'יין על בסיס מנגנון Proof of Work, ריפל משתמשת במנגנון קונצנזוס, דרך קבוצה של שרתים בבעלות הבנק, כדי לאשר עסקאות.

עסקאות בריפל משתמשות בפחות אנרגיה מביטקוין ולכן מטבע ה-XRP נחשב פחות מזהם. בנוסף, העסקאות מאושרות בשניות בודדות ועולות מעט מאד כסף, בעוד שעסקאות בביטקוין לוקחות זמן אישור רב וכוללות עלויות עסקה גבוהות יותר. יש לציין כי מערכת התשלומים ריפל נועדה לשמש בעיקר בנקים, אך משקיעים בודדים יכולים להמר את המחיר של XRP ולרכושו ולמוכרו בהתאם.

 

5. קרדנו (ADA)

פרויקט קרדנו (Cardano) והמטבע הקריפטוגרפי של הפרויקט – ADA הפכו להיות פופולאריים ביותר החל משנת 2015. זאת, מכיוון שמדובר בפרויקט אשר נוקט בגישה חדשנית של ביקורת עמיתים לפיתוח הבלוקצ'יין למטרות כלליות.

 

קצת היסטוריה

קרדנו (ADA) נוסד על ידי צ'ארלס הוסקינסון – מהמייסדים השותף של רשת האת'ריום. לאחר שעזר בפיתוח המוקדם של האת'ריום, הוסקינסון עזב כדי לייצר פלטפורמה ייחודית עם חזון אחר של בלוקצ'יין "הדור השלישי".

 

היתרונות של הקרדנו

קרדנו נועד לפתור את בעיות הסקלביליות הקשורות בדרך כלל לדור הראשון (ביטקוין) והדור השני (את'ריום).

למעשה, הקרדנו ביסס את שיטת הכריה Proof of Stake, אשר כתבנו עליה מעלה ככזו שהאת'ריום מתחילה לאמץ רק בימים אלו. היתרון של שיטה זו למול הדורות הקודמים היא שהיא מפחידה עלות עסקה ודורשת ביזור מסוים. השיטה החדשה נועדה להתמודד עם כך ולספק פתרון נוח, יעיל ובטוח.

 

לסיכום

ראינו כי קיימים מגוון סוגי מטבעות, כאשר הבולטים ביניהם הם הביטקוין והאת'ריום. עם זאת, המטבעות הנוספים שצוינו הם ייחודיים ובעלי יתרונות, דבר שגורם להם להיות במגמת צמיחה מתמדת, גם למול המתחרות הבולטות.

אם אתם מעוניינים להשקיע במטבעות ולקבל ייעוץ נוסף לפני שאתם עושים זאת, אנחנו ממליצים לכם בחום לפנות לעורך דין דניאל ינובסקי, אשר ילווה אתכם בתהליך ויוודא שההשקעות שאתם מבצעים נעשות בדרך בטוחה אשר עומדת במגבלות הרגולטוריים המסובכים הקיימים בארץ ובעולם.

5 המטבעות הדיגיטליים הבולטים בעולם הבלוקצ'יין
5 המטבעות הדיגיטליים הבולטים בעולם הבלוקצ'יין
לשיתוף המאמר:

לייעוץ עם עו"ד דניאל ינובסקי מלאו טופס עכשיו:

4.9 מבוסס על 183 ביקורות מ כתוב לנו ביקורת בReview author ★★★★★ Адвокаты, которые работают для своих клиентоа!עורכי דין שעובדים עבור לקוחותיהםjs_loader

אודות המחבר:
עורך דין דניאל ינובסקי

בוגר LL.B בקריה האקדמית אונו בשנת 2007. תחומי ההתמחות של משרד עורכי דין דניאל ינובסקי – חדלות פירעון לרבות אכיפת חיובים, מחיקה וגביית חובות (הוצאה לפועל), פשיטות רגל – חדלות פירעון והסדרי חוב.
למידע נוסף

מידע נוסף בנושא

לקבלת ייעוץ משפטי
חייגו עכשיו!

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 183 ביקורות
js_loader