תיאוריות קונספירציה: הפרכת המיתוסים הבולטים בעולם הקריפטו

תיאוריות קונספירציה: הפרכת המיתוסים הבולטים בעולם הקריפטו
תיאוריות קונספירציה: הפרכת המיתוסים הבולטים בעולם הקריפטו

עולם הבלוקצ'יין והמטבעות הקריפטוגרפים נהיו מוקד שיח בקרב אנשים רבים בשנים האחרונות ונראה שלכולם יש דעה בנושא, בין אם חיובית ובין אם שלילית. כך, יש שישבחו את מטבע הקריפטו כאלטרנטיבה חדשה למטבע המסורתי ורבים יטענו שזו אחת ההשקעות הטובות ביותר שתוכלו לבצע אי פעם.

מהצד השני, יש אנשים שמאמינים שמטבעות קריפטו הם למעשה בועה שהולכת להתפוצץ ולהותיר את המשקיעים עם נכס ללא ערך ממשי. אנחנו כאן כדי לבחון את המיתוסים הקיימים בעולם הקריפטו ולבחון אילו מהתאוריות הן קונספירטיביות ואילו הן עובדות אמיתיות.

עושים שימוש במטבעות קריפטוגרפים רק עבור פעילות לא חוקית

אחד המיתוסים העתיקים והנפוצים ביותר על מטבעות דיגיטליים הוא שהם משמשים במרבית המקרים לפעילות לא חוקית כמו הלבנת הון במקרה הטוב ותשלומים ב-darknet לרכישת נשק, סחר באנשים ועוד במקרים הקשים יותר.

אמנם יש בכך אמת שממטבעות דיגיטליים היו בשימוש על ידי אנשים מארגוני פשע שהחזיקו במטרות נפשעות, כמו גם על ידי עבריינים ונוכלים, אך ניתן להגיד זאת גם על כל צורה של כסף ששימשה לאורך ההיסטוריה את אותם האנשים.

לפי חברות שאחריות על איסוף וחקירת הנתונים על פשעים שנעשים על ידי מטבעות קריפטו נמצא כי מספר העסקאות במטבעות קריפטו הקשורים לפעילויות בלתי חוקיות ירד ב-2021 (עת פרסום הדוח השנתי העדכני ביותר) ל-0.15% מכלל העסקאות במטבעות קריפטו ברחבי העולם.

מתוך מספר העסקאות המאד קטן הזה – מעל 80% מתוכם כללו הונאות מטבעות קריפטו ולא נעשו עבירות חמורות יותר כפי שנוטים לייחס למשתמשי המטבעות הללו. יצוין שגם בהיבט המשפטי יש רגולציה רבה אכיפה נרחבת ברחבי העולם ביחס לשימוש במטבעות הקריפטוגרפים וכאשר נמצא שאנשים עושים שימוש שאינו חוקי, גם אם הוא מינורי וקשור לאי תשלום מס (ביודעין או שלא ביודעין) הם עשויים למצוא את עצמם בכלא בגין כך.

 

המטבעות הקריפטוגרפים אינם מאובטחים וקלים לפריצה

כפי שרובכם כנראה יודעים, הטכנולוגיה אשר עומדת בבסיס המטבעות הקריפטוגרפים היא טכנולוגיית הבלוקצ'יין. בלוקצ'יין הוא למעשה מסד נתונים מבוזר, אשר מאובטח בטכניקות הצפנה וטכנולוגיה שקשה מאוד, עד בלתי אפשרי לפרוץ. כאשר עסקאות מוזנות לבלוקים בבלוקצ'יין, מידע עסקאות קודמות נרשם בלוקים החדשים ומוצפן – כך שנוצרת שרשרת.

השרשרת ממשיכה להתבסס על כל בלוק קודם, וקהילה של כורים (miners) אשר מחזיקים את הרשת בצורה עמית לעמית (P2P) צריכים להסכים בקונצנזוס כי המידע שנרשם בעסקאות אמין ותקף. ההצפנה, החסימות המקושרות ומנגנוני הקונצנזוס הופכים את זה כמעט בלתי אפשרי לשנות מידע בבלוקצ'יין כדי "לגנוב" מטבעות קריפטו. למעשה, כדי לעשות פעולה מסוג זה, נדרש ש50

.01% מהכורים יאשרו את העסקאות, דבר שלא פרקטי וישים לאור ריבוי הכורים ברחבי העולם ואי התלות שלהם אחד בשני. הלכה למעשה, האפשרות לפגיעות במערכת נמצא דווקא בדרך הגישה והאחסון של מטבעות קריפטו, כגון בארנקי מטבעות קריפטו (לרוב ארנקים "חמים") או בורסות מרכזיות המאפשרות עסקאות.

כלומר, המטבעות עצמם מאד בטוחים ולרוב ניתן להעביר אותם לאחרים או לבצע פעולות תשלומים דרכם ללא חשש, אך ניתן לבצע הונאות ולפרוץ לפלטפורמות ולתוכנות  אשר משמשות לאחסון ולגישה אל המטבעות של אנשים. כדי להתמודד עם הפגיעות הפוטנציאליות הללו ישנן כמה שיטות בטוחות לפיהן תוכלו לפעול כדי להבטיח שמטבעות הקריפטו אותם אתם מחזיקים נמצאים במקום בטוח.

לדוגמה, אתם יכולים להחזיק את הקודים והמפתחות של נכסי הקריפטו שלכם מחוץ לבורסות הקריפטו המוכרות ולאחסן אותם בארנקים "קרים". כלומר, בכונני USB פיזיים. רק כאשר אתם מעוניינים לעשות שימוש בכסף, תעבירו את הסכום המדויק לארנק "החם" שלכם דרך חיבור מאובטח.

יצוין שבמידה שאתם בוחרים להשתמש בדרך פעולה זו, וודאו כי אתם שומרים את הארנק הקר במקום בטוח כדי שלא תאבדו אותו. זאת, מאחר שלא ניתן לשחזר את המטבעות שבתוכו והם עלולים לאבד לנצח.

 

המטבעות הדיגיטליים עושים נזק סביבתי עצום

יש סיבה טובה לדאוג מההשפעה שיש למטבעות דיגיטליים על הסביבה. מטבעות קריפטו מסוימים משתמשים במנגנון קונצנזוס שמשתמש בכוח חישוב ובכמויות גדולות של אנרגיה כדי לאמת עסקאות.

כדי "לייצר" מטבעות חדשים וכן כדי לאמת את העסקאות, נדרש מנגנון בשם "כרייה" במסגרתו אותם כורים עליהם דיברנו קודם מאמתים שאכן העסקאות שהתבצעו על ידי אנשים הן אותנטיות ולא נעשה בזבוז כפול של אותו מטבע או שבוצעה מניפולציה מסוימת בו. כדי לאמת את המטבע, על הכורים לענות על חידה מתמטית מסובכת, אשר רק מחשבים יכולים לפתור אותה. פתרון החידה דורש כוח חישובי רב ומבזבז אנרגיה משמעותית.

כדי להצליח לפתור את החידות, לרוב אנשים מצטרפים לחוות כרייה אשר כוללות אלפי מחשבים שצורכים אנרגיה משמעותית. בפועל, הצטברות החשמל של אותן חוות כריה משתווה לצריכת אנרגיה כוללת של רשת של כמה מדינות קטנות. יצוין ששיטת הכרייה המסורתית עליה דיברנו אשר נקראת Proof of Work אכן צורכת כמויות אנרגיה משמעותיות.

אבל לעומת זאת, קיימים מנגנונים חדשים, ביניהם Proof of Stake, אשר מבוססים על צריכת אנרגיה פחותה בעשרות האחוזים, אשר עשויים לצמצום הנזק הסביבתי הגדול.

 

המטבעות הקריפטוגרפים צפויים להחליף את מטבעות הפיאט הקיימים

מטבעות קריפטו הם חדשים יחסית, בעוד שמטבעות פיאט קיימים כבר מאות רבות של שנים. כדי שמטבע קריפטו אכן יחליף מטבע פיאט באופן מוחלט, יש צורך שאנשים יאמצו אותו בצורה נרחבת בכל רחבי העולם, זאת – כתחליף לכסף אליו רגילים הן תפיסתית והן התנהלותית. עם זאת, ברגע שהערך וכוח הקנייה מתבססים, ייתכן שזה יקרה.

אם מוכרים ברשתות מוכרות ואנשי עסקים יתחילו לפרסם מחירים במטבעות קריפטו או יציעו לשלם באמצעות מטבעות אלו, יותר אנשים יתחילו להשתמש במטבעות כדי לרכוש סחורות ושירותים. במקרה זה, הדבר עשוי להוביל למגמה של החלפת המטבעות הקיימים בקריפטו. עם זאת, מכיוון שהמטבעות הקריפטוגרפים נועדו להחליף את הכוח של הממשלות והרגולציה שלהן על הכסף, סביר שהמדינות עצמן לא יוותרו על מטבעות הפיאט בקלות.

כך, ללא יכולת לעשות רגולציה על הכסף, הממשלה מאבדת משמעותית מכוחה ומיכולת הגביה שלה, והלכה למעשה הדבר יכול לגרום לה לחדול להתקיים בטווח הרחוק. בהתאם, לא תהיה דרך לרסן ולשלוט באינפלציה באמצעות מדיניות מוניטרית בשל האופי המבוזר של מטבעות הקריפטו. בהתאם, לא ניתן יהיה ליישם כלים ללוחמה באינפלציה הגואה ובאבטלה תוך הגברת הצמיחה הכלכלית.

 

לסיכום

אם אתם מתלבטים אם להיכנס לשוק המטבעות הקריפטוגרפים ומרגישים שאתם רוצים לוודא כי לא מדובר בחתול בשק, אנחנו ממליצים לכם להתייעץ עם עורך דין דניאל ינובסקי אשר משמש כעורך דין בתחום הקריפטו. הסתייעות בעורך דין יכולה לעזור לכם להתמודד עם הבנת שוק הקריפטו, והתמודדות עם הרגולציה הרבה הכרוכה ברכישת מטבעות אלו. בהצלחה!

 

לשיתוף המאמר:

לייעוץ עם עו"ד דניאל ינובסקי מלאו טופס עכשיו:

4.9 מבוסס על 183 ביקורות מ כתוב לנו ביקורת בReview author ★★★★★ Адвокаты, которые работают для своих клиентоа!עורכי דין שעובדים עבור לקוחותיהםjs_loader

אודות המחבר:
עורך דין דניאל ינובסקי

בוגר LL.B בקריה האקדמית אונו בשנת 2007. תחומי ההתמחות של משרד עורכי דין דניאל ינובסקי – חדלות פירעון לרבות אכיפת חיובים, מחיקה וגביית חובות (הוצאה לפועל), פשיטות רגל – חדלות פירעון והסדרי חוב.
למידע נוסף

מידע נוסף בנושא

לקבלת ייעוץ משפטי
חייגו עכשיו!

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 183 ביקורות
js_loader