שימושים אפשריים בטכנולוגיית הבלוקצ'יין

הבלוקצ'יין היא טכנולוגיה מתפתחת בקצב מהיר ואנשים נוטים לציין אותה בתדירות גבוהה. אולם, לאנשים שלא עובדים בתחום ממוקד בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים, קשה מאד להבין את התחום ובמיוחד את הטכנולוגיה אשר עומדת בבסיס המערכת הזו. אנחנו כאן כדי לעשות סדר בדברים – להסביר קצת על מטבעות דיגיטליים, טכנולוגיית הבלוקצ'יין והשימושים האפשריים הקיימים והעתידיים שמתאפשרים בזכות העולם המרתק הזה. 

 

טכנולוגיית הבלוקצ'יין – הסבר קצר

טכנולוגיית הבלוקצ'יין מורכבת מפנקס חשבונות ציבורי מבוזר. למעשה, על גבי הבלוקצ'יין נעשה רישום של כל העסקאות המעודכנות והמוחזקות על ידי בעלי המטבעות השונים. כל שינוי שמבצעים בספר החשבונות חייב להיות מאושר על ידי מחשבים רבים – המכונים צמתים – המרכיבים את שרשרת הבלוקים.

מעבר ליתרון בכך שפנקס הבלוקצ'יין יכול להיות נגיש כמעט מכל מקום על פני כדור הארץ, הוא גם מציע רמת אבטחה שחלופות מסורתיות לא עושות לאור מערכת ההצפנה המתוחכמת וצורת הכרייה שלו. יחידות של מטבעות קריפטוגרפים נוצרות באמצעות תהליך הנקרא כרייה, הכולל שימוש בכוח המחשב כדי לפתור בעיות מתמטיות מסובכות שיוצרות מטבעות.

יש לציין שאם אדם הופך להיות הבעלים של מטבע קריפטו, אין לו ביד שום דבר מוחשי, אלא הוא רק מחזיק בסוג של מפתח אשר מאפשר לו להעביר את המטבע הדיגיטלי המדובר מידיו לידי אדם אחר. כל זאת, ללא צד שלישי שמעורב בתהליך.

 

שימושים אפשריים בטכנולוגיית הבלוקצ'יין

ברשומה זו נרצה להציג את השימושים האפשריים הקיימים והפוטנציאליים של הטכנולוגיה המדהימה שנקראת בלוקצ'יין. מעבר למטבעות הדיגיטליים, עליהם נרחיב מעט – ישנם יישומים חדשניים שטכנולוגיה מאובטחת ומוצפנת היטב כמו הבלוקצ'יין היא כמו כפפה ליד עבורן. נפרט כאן על כמה מהשימושים הבולטים:

 

השימוש המרכזי – מטבעות דיגיטליים

Cryptocurrency היא מערכת תשלומים דיגיטלית מבוזרת שאינה מסתמכת על גופים רגולטוריים כמו בנקים לצורך אימות עסקאות. מדובר למעשה במערכת מסוג עמית לעמית (P2P) שיכולה לאפשר לכל אחד בכל מקום בעולם לשלוח ולקבל תשלומים.

עם זאת, בניגוד לכסף פיאט (כסף פיזי) שמועבר ומוחלף בעולם האמיתי, תשלומי מטבעות קריפטו קיימים אך ורק באופן דיגיטלי, בתצורת רישום הטרנזקציה לתוך מסד נתונים מקוון אשר מתאר עסקאות ספציפיות. כאשר אנשים מעבירים כספי מטבעות קריפטו, העסקאות נרשמות בפנקס ציבורי (ledger) והמטבעות עצמם עוברים לידי הארנק הדיגיטלי של האנשים שמקבלים את אותן מטבעות איתן ביצעו את העסקה.

השם Cryptocurrency נובע מכך שמדובר במטבע שעובר הליך הצפנה (crypto). ההצפנה מובילה לכך שניתן לאמת את העסקאות בצורה יסודית ושקשה, עד בלתי אפשרי, לרמות ולבצע בהן מניפולציות.

כיום קיימים למעלה מ-12,000 סוגי מטבעות שהמרכזיים בהם הם הביטקוין והאת'ריום, אך יש מטבעות ידועים נוספים אשר נעשה בהם שימוש משמעותי. כיום, גם אחרי הירידה המשמעותית של מעל 15% בשווי השוק של המטבעות הקריפטוגרפים, שווי השוק הכולל שווה ל-44.81 מיליארד דולר, סכום עתק אשר נסחר בעבירות גבוהה מאד.

 

ניהול נכסים

בלוקצ'יין מהווה חלק גדול ומשמעותי בעולם הפיננסי כפי שהוא קיים היום. במונחים כלליים, ניהול נכסים כרוך בטיפול והחלפה של נכסים שונים שאדם עשוי להחזיק בהם, כגון הכנסה קבועה, נדל"ן, הון, קרנות נאמנות, סחורות והשקעות אלטרנטיביות אחרות.

תהליכי מסחר רגילים בניהול נכסים יכולים להיות יקרים מאוד, במיוחד אם המסחר כולל מספר מדינות ותשלומים חוצי גבולות. במצבים כאלה, בלוקצ'יין יכול להיות לעזר רב שכן הוא מסיר את הצרכים של כל מתווך כמו המתווך, האפוטרופוסים, המתווכים ועוד אנשי תיווך רבים בתהליך.

במקום שימוש בגורמים מתווכים רבים, הבלוקצ'יין מספק תהליך פשוט ושקוף שמצמצם את הסיכוי לטעויות אנוש, מניפולציה ורמאויות. בנוסף, עלות העסקה פוחתת מכיוון שמצמצמים את כמות האנשים אשר הכסף עובר ביניהם כדי להגיע ליעדו הסופי.

 

הצבעה באמצעות הבלוקצ'יין

כיום, שיטת ההצבעה נעשית בישראל ובעולם באמצעים מיושנים, לרוב ידניים או סמי ידניים. התהליך מוכר לנו ככזה שאדם מגיש את תעודת הבוחר שלו, נעשה אימות אנושי ובאמצעות פתק שמשולשל לתיבה או לחלופין מכונת הצבעה אלקטרונית ריכוזית, הוא מגיש את הצבעתו.

עם זאת, פריצה למאגרים הללו ומניפולציה של ספירת הקולות יכולה להיעשות בקלות כאשר יש מערכת מרכזית. אולם, בהינתן מערכת מבוזרת, אשר נתמכת באמצעות רשת הבלוקצ'יין, ייתכן שבסופו של דבר ניתן יהיה לבטל את החדירות הזו ולהבטיח מערכת בחירות הוגנת.

במידה שמשתמשים בבלוקצ'יין, הבוחר יכול להוריד אפליקציית הצבעה מבוססת בלוקצ'יין. אותו בוחר יירשם על פי המספר החד חד ערכי שקיבל (שיחשב כתעודת בוחר). בהתאם, אותו בוחר יהיה מאומת בקלות ויורשה להצביע, דבר שהוא יוכל לעשות מבלי לחשוף את זהותו בפומבי.

ברגע שההצבעה מתווספת לבלוקצ'יין, המידע לעולם לא יימחק. פקידים יכולים לספור קולות בדיוק מוחלט בידיעה שניתן לייחס כל מספר בוחר להצבעה אחת בלבד. יתרה מכך, באמצעות בלוקצ'יין, הבוחרים יכולים גם לעקוב אחר ההצבעות שלהם עצמם ואף להיחשף להצבעות הכלליות בזמן אמת ובשקיפות מוחלטת.

למרות שהוא עדיין בפיתוח, לשימוש בבלוקצ'יין בתהליך ההצבעה יש פוטנציאל להעניק שקיפות מלאה על ידי ביטול הצורך של מעורבות של מערכות צד שלישי.

 

תמלוגים וזכויות יוצרים

התחום המשפטי יכול להרוויח הרבה משימוש בבלוקצ'יין. ככלל, ישנם מנגנונים של חוזים חכמים עליהם אפשר לבסס את כל המערכת החוזית תוך יצירת תנאים אשר בגינם יתבצע או לא יתבצע חוזה. בנוסף, תחום משמעותי שיכול להיתרם מתשתית זו הוא תחום זכויות היוצרים.

זכויות יוצרים ותמלוגים הם בעיה גדולה במגזרים יצירתיים כמו מוזיקה, סרטים וכו'. טכנולוגית הבלוקצ'יין יכולה להיות חשובה מאד בהבטחת ביטחון ושקיפות בתעשיות היצירתיות. ישנם מקרים רבים שבהם מוזיקה, סרטים, אמנות מועתקות ולא ניתן הקרדיט הראוי והתשלום לאמנים המקוריים.

ניתן לתקן זאת באמצעות הבלוקצ'יין מכיוון שניתן לבסס שיש לו ספר חשבונות מפורט של זכויות האמן. בהתאם, מכיוון שהרשת עצמה בעלת שקיפות מוחלטת לציבור הרחב, ניתן לספק תיעוד מאובטח של תמלוגים של אמנים ועסקאות עם חברות הפקה גדולות. ניתן גם לשקול לנהל את תשלום התמלוגים באמצעות מטבעות דיגיטליים כמו ביטקוין ומטבעות נוספים אחרים אשר מצויים על גבי רשת הבלוקצ'יין.

 

לסיכום

בלוקצ'יין היא טכנולוגיה חדשה יחסית שעדיין לא נפוצה בכל הענפים אבל היא במגמת עליה ואט אט צוברת תאוצה. ברגע שבלוקצ'יין יהפוך לתפוצה רחבה יותר, זה יכול להפוך לכלי רב עוצמה לדמוקרטיזציה של נתונים שיעודד שקיפות וטקטיקות עסקיות אתיות. והיישומים של בלוקצ'יין בעולם רק הולכים וגדלים כתוצאה של עסקאות מהירות יותר, יותר שקיפות ואבטחה וכן עלויות עסקה פחותות.

אם אתם מתעניינים בעולם הבלוקצ'יין או שיש לכם רעיון כיצד ניתן להטמיע את היישום של הבלוקצ'יין בדברים יום יומיים אשר ישתפרו כתוצאה מכך, אנחנו ממליצים לכם להיפגש עם משרד עורכי הדין ברשות דניאל ינובסקי, אשר ידעו לייעץ לכם מהי הדרך הטובה ביותר לפעול בתוך העולם המרתק הזה.  בהצלחה!

שימושים אפשריים בטכנולוגיית הבלוקצ'יין
שימושים אפשריים בטכנולוגיית הבלוקצ'יין
לשיתוף המאמר:

לייעוץ עם עו"ד דניאל ינובסקי מלאו טופס עכשיו:

4.9 מבוסס על 183 ביקורות מ כתוב לנו ביקורת בReview author ★★★★★ Адвокаты, которые работают для своих клиентоа!עורכי דין שעובדים עבור לקוחותיהםjs_loader

אודות המחבר:
עורך דין דניאל ינובסקי

בוגר LL.B בקריה האקדמית אונו בשנת 2007. תחומי ההתמחות של משרד עורכי דין דניאל ינובסקי – חדלות פירעון לרבות אכיפת חיובים, מחיקה וגביית חובות (הוצאה לפועל), פשיטות רגל – חדלות פירעון והסדרי חוב.
למידע נוסף

מידע נוסף בנושא

לקבלת ייעוץ משפטי
חייגו עכשיו!

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 183 ביקורות
js_loader