כל מה שרציתם לדעת על כריית מטבעות דיגיטליים

אם אתם חיים בפלנטה הזו, כנראה ששמעתם בשנים האחרונות על המטבעות הדיגיטליים (המכונים גם מטבעות קריפטוגרפים). עם זאת, מרבית האנשים לא יודעים מעבר לכך שקיימים מטבעות מסוג זה, מבלי להבין לעומק מה זו תשתית הבלוקצ'יין, איך תהליך הפקת המטבעות ואישור העסקאות מתרחש ועוד סוגיות רבות וחשובות הקשורות לתחום זה.

המאמר הנוכחי נועד לעזור לכם להעמיק קצת בנושא המטבעות הדיגיטליים ולהבין כיצד העולם הזה פועל.

קצת על המהות של טכנולוגיית הבלוקצ'יין

בלוקצ'יין היא מערכת דיגיטלית של רישום מידע באופן שכמעט בלתי אפשרי לשנות, לפרוץ או לעשות מניפולציה לנתונים הנמצאים בה. מדובר למעשה בספר חשבונות דיגיטלי של עסקאות שמשוכפל ומופץ על פני כל רשת מערכות המחשב בבלוקצ'יין.

כל בלוק בשרשרת מכיל מספר עסקאות, ובכל פעם שמתרחשת עסקה חדשה בבלוקצ'יין, מתווספת רישום של אותה עסקה לפנקס החשבונות של כל משתתף. מסד הנתונים המבוזר המנוהל על ידי מספר משתתפים ידוע בשם Distributed Ledger Technology (DLT). בלוקצ'יין הוא סוג של DLT שבו עסקאות מוקלטות עם חתימה קריפטוגרפית בלתי ניתנת לשינוי הנקראת hash.

 

מה זו כריית מטבעות דיגיטליים?

רוב האנשים חושבים על כריית מטבעות קריפטוגרפים (או בקיצור: מטבעות קריפטו) בתצורה של אפשרות לייצר מטבעות קריפטו חדשים. אולם, כריית קריפטו, כוללת בתוכה גם אלמנט של אימות עסקאות מטבעות אלו ברשת בלוקצ'יין והוספת כל עסקה למעין פנקס חשבונות מבוזר. בתצורה זו, כריית מטבעות הקריפטו מונעת הוצאה כפולה של מטבע דיגיטליים ברשת מבוזרת.

בדומה למטבעות פיאט (המטבעות הפיזיים שכולנו מכירים כגון שקל, דולר ואירו), כאשר אדם מבצע פעולת תשלם או העברה של מטבע קריפטו אחד או יותר, יש לעדכן את ספר החשבונות הדיגיטלי על ידי חיוב חשבון אחד וזיכוי השני. עם זאת, השוני והאתגר של המטבעות הדיגיטליים הוא שיש חשש ממשי מפריצה וביצוע מניפולציות דרך הרשת (דבר שיותר קשה לביצוע עם מטבעות פיזיים לאור סממנים מובהקים).

הפנקס המבוזר של הבלוקצ'יין (בעיקר הביטקוין) מאפשר רק לכורים מאומתים, אשר יש להם מכשירים ייעודיים, לעדכן עסקאות בפנקס הדיגיטלי. זה נותן לכורים עוד רובד לתפקיד – הם בעלי אחריות של אבטחת הרשת מפני "בעיית ההוצאה הכפולה" במסגרתה חוששים שאנשים ישתמשו באותו מטבע לביצוע מספר תשלומים. לכן, הכרייה מהווה אינדיקציה מוחלטת שלא ניתן יהיה לבצע הוצאה כפולה שכזו.

 

מה התגמול אותו הכורים מקבלים?

התגמול לכורים על עבודתם הוא מתן מטבעות חדשים הנוצרים כאשר כורים מצליחים לאמת עסקה ובאמצעות כך לאפשר לתשתית להתקיים. מכיוון שפנקסי חשבונות מבוזרים חסרים סמכות ריכוזית, תהליך הכרייה הוא תהליך חיוני לאימות עסקאות. הכורים מקבלים, אם כן, תמריץ לאבטח את הרשת על ידי השתתפות בתהליך אימות העסקאות שמגביר את סיכוייהם לזכות במטבעות שהוטבעו לאחרונה.

על מנת להבטיח שרק כורי קריפטו מאומתים יכולים לכרות ולאמת עסקאות, הוכנס פרוטוקול קונצנזוס של הוכחת עבודה המכונה Proof of Work (הידוע גם בתור PoW).

 

שיטת כרייה מסוג Proof of Work

ניתן לעשות אנלוגיה ולהשוות את כריית מטבעות קריפטו לכריית מתכות יקרות. כאשר מדברים על כורי מתכות יקרות בעוד כורי מתכות יקרות יעבדו וכתוצאה מעבודתם הם יוציאו זהב, ויהלומים, כורי מטבעות קריפטו יאפשרו ביצוע עסקאות וכן יצירת מטבעות חדשים.

כרייה מתבצעת באמצעות חומרה מתוחכמת אשר פותרת בעיה מתמטית חישובית מורכבת ביותר שאנשים בודדים לא יכולים לפתור – הדבר דורש המון אנרגיה וניסוי וטעיה. יצוין שיש כמות רבה של כורים שמנסים למצוא את הפתרון לבעיה והמחשב הראשון שמוצא את הפתרון מקבל את גוש המטבעות הדיגיטליים והתהליך מתחיל מחדש.

כריית מטבעות קריפטו היא קפדנית, יקרה ומתגמלת רק באופן יחסית רנדומלי. עם זאת, לכרייה יש משיכה מגנטית למשקיעים רבים המעוניינים במטבעות קריפטו, בגלל העובדה שכורים מקבלים תגמולים על עבודתם עם מטבעות קריפטו.

יצוין כי זמן ממוצע לכרייה הוא 10 דקות – משך זמן זה נועד לוודא שאין את אותם טרנזקציות כפולות אותן ציינו למעלה. עם הזמן, כאשר הכורים פורסים מכונות מתקדמות יותר כדי לפתור את החידות, הקושי של המשוואות ברשת עולה כדי שהעסקאות לא יאושרו בקצב מהיר מדי שיאפשר מניפולציה. עם זאת, כאשר רואים שהחידות קשות מדי, מורידים את רמתן – כל זאת כדי לשמור על ממוצע זמן אישור העסקאות זהה ועקבי.

 

אז איך מתחילים להיות כורי קריפטו ב-2024?

כדי שניתן יהיה לכרות מטבעות קריפטו, יש צורך במחשבים עם תוכנה מיוחדת שתוכננה במיוחד כדי לפתור משוואות מתמטיות קריפטוגרפיות מסובכות. בימיה הראשונים של הטכנולוגיה, ניתן היה לכרות מטבעות קריפטוגרפים כמו ביטקוין באמצעות שבב CPU פשוט במחשב ביתי. עם זאת, במהלך השנים, שבבי CPU הפכו לבלתי מעשיים לכריית מטבעות הקריפטו בשל רמות הקושי ההולכות והגדלות של החידות.

כיום, כריית מטבעות קריפטוגרפים דורשת GPU מיוחד או ASIC. בנוסף, ה-GPUs באסדת הכרייה חייבים להיות מחוברים לחיבור אינטרנט אמין בכל עת. כל כורה קריפטו נדרש גם להיות חבר במאגר כריית קריפטו מקוון. יצוין שאם אתם עדיין בעניין של ללכת בכיוון כריית המטבעות הקריפטוגרפים עליכם לדעת כי הציוד שאתם תדרשו לרכוש עשוי להיות יקר מאד; עם זאת, ככל שתשלם יותר עבור ציוד, כך הוא יכול להיות רווחי יותר.

כדי להגדיל את האפשרות להרוויח כסף, ניתן להצטרף ל"mining pools" (או בעברית: מאגר כרייה). מדובר בקבוצה משותפת של כורי מטבעות קריפטו המשלבים כוחות ומשאבים כריית ביטקוין עם אנשים נוספים כדי להגדיל את ההסתברות לפתור את החידות שתוארו לעיל. יצוין שברחבי העולם יש התאגדויות רבות כאלו והן לעיתים מצליחות להיות מאד רווחיות ולהשיג אחוז משמעותי מהתגמולים של הכורים.

 

חסרונות של שיטת הכרייה הנוכחית

ישנם יתרונות רבים לשיטת הכרייה – במיוחד הביטחון והקושי המהותי בתמרון הנתונים. עם זאת, אחד החסרונות המשמעותיים של שיטת הכרייה מסוג Proof of Work הוא כמות צריכת האנרגיה שהיא דורשת. כתוצאה מכך, נוצרות כמויות גדולות של פליטת פחמן והשפעות שליליות אחרות על איכות האוויר, כמו גם השפעות על רשת החשמל.

 

בקצרה על המעבר לשיטת Proof of Stake

לאור החיסרון בשיטת ה-Proof of Work, ישנה מגמה מסוימת (ואיטית) של צורת כרייה אחרת מסוג Proof of Concept. המטבע הראשון שעושה מעבר לשיטה זו הוא המטבע השני בפופולאריות שלו – הלוא הוא מטבע דיגיטלי מסוג את'ריום (הראשון כמובן הוא הביטקוין).

במילים פשוטות, תהליך הכרייה בתצורת Proof of Concept הוא תהליך זהה ברעיון שלו – הוא נועד לוודא שהנתונים מועברים בתצורה נכונה, שלא נעשית פעולת הבזבוז הכפול ושהכורים מתוגמלים כראוי על הפעולות שלהם.

שיטת Proof of Stake מפחיתה את כמות העבודה החישובית הדרושה לאימות בלוקים ועסקאות. שיטת Proof of Stake משנה את האופן שבו בלוקים מאומתים, כך שלא צריך לעשות כל כך הרבה עבודה חישובית. הכורים עצמם מציעים את המטבעות שלהם כבטוחה (staking) עבור ההזדמנות לאמת בלוקים.

קצרה היריעה כדי להסביר את השיטה החדשה, אך היתרון המשמעותי שלה הוא חיסכון אנרגטי משמעותי. עם זאת, כיום השיטה בחיתוליה ואנחנו אליה צופים מעבר איטי, ולא בהכרח מוחלט.

 

לסיכום

עברנו קצת על שיטת הכרייה – השיטה באמצעותה נוצרים מטבעות חדשים וכן מאומתות הפעולות שעל בסיס טכנולוגיית הבלוקצ'יין.

אם אתם מעוניינים לעסוק בתחום הכרייה, אתם כנראה אנשים חדורי מטרה, שאפתניים, סקרניים וכאלה שיש להם רצון עז ללמוד ולהישאר מעודכנים בתחום. יצוין כי תחום כריית הקריפטו משתנה ללא הרף. הכורים המקצועיים שמקבלים את התגמולים הטובים ביותר לומדים כל הזמן את המרחב ומייעלים את אסטרטגיות הכרייה שלהם כדי לשפר את הביצועים שלהם.

אנחנו ממליצים לוודא שאתם משווים את העלויות לזמן שייקח לכם להחזיר את ההוצאות שלכם. ייתכן שהכרייה לא תהיה שווה את זה בסופו של דבר אם לעולם לא תצליחו להחזיר את העלויות להתקנת המכשירים הנדרשים, לצד תשלום החשמל שפעולות אלו דורשות.

במידה שאתם מוצאים שאתם בעלי תכונות אופי מתאימות ואתם מתלבטים האם כדאי לכם לעסוק בתחום – אנחנו ממליצים לפנות לעורך דין דניאל ינובסקי, אשר מומחה בתחום המטבעות הדיגיטליים ויוכל לספק לכם ייעוץ וללוות אתכם בכל הנושאים הקשורים לתחום זה.

כל מה שרציתם לדעת על כריית מטבעות דיגיטליים
כל מה שרציתם לדעת על כריית מטבעות דיגיטליים
לשיתוף המאמר:

לייעוץ עם עו"ד דניאל ינובסקי מלאו טופס עכשיו:

4.9 מבוסס על 183 ביקורות מ כתוב לנו ביקורת בReview author ★★★★★ Адвокаты, которые работают для своих клиентоа!עורכי דין שעובדים עבור לקוחותיהםjs_loader

אודות המחבר:
עורך דין דניאל ינובסקי

בוגר LL.B בקריה האקדמית אונו בשנת 2007. תחומי ההתמחות של משרד עורכי דין דניאל ינובסקי – חדלות פירעון לרבות אכיפת חיובים, מחיקה וגביית חובות (הוצאה לפועל), פשיטות רגל – חדלות פירעון והסדרי חוב.
למידע נוסף

מידע נוסף בנושא

לקבלת ייעוץ משפטי
חייגו עכשיו!

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 183 ביקורות
js_loader