מיסוי קריפטו והחשיבות של גילוי מרצון

מאמר זה נועד לשפוך אור על מיסוי קריפטו בישראל ולהדגיש את החשיבות של חשיפה / גילוי מרצון של רווחי קריפטו. בשנים האחרונות, מטבעות קריפטוגרפים צברו פופולריות משמעותית והפכו לאפשרות השקעה מיינסטרים עבור אנשים רבים. עם זאת, ככל ששוק הקריפטו ממשיך להתפתח, כך גם השלכות המס הקשורות אליו.

בכנס האחרון שהתקיים בלשכת עורכי הדין בתל אביב ב-12/09/2023, לא היו חדשות או התפתחויות בנושא מיסוי הקריפטו. נציג מרשות המיסים שהציג בכנס חזר ואמר, שיש חובת הדיווח וכל המידע בעניין המיסוי זמין באתר רשות המיסים. מבחינת הרשות, כל מי שלא דיווח – הינו בגדר עבריין וצריך לתת דין וחשבון.

פעמים רבות הוזכר בכנס  חוזר מס הכנסה מס' 05/2018 המדבר על מיסוי פעילות באמצעי תשלום מבוזר (המכונים: 'מטבעות וירטואליים'). בישראל קיימת חובה לשלם מס על רווחים שמקורם בפעילות בשוק הקריפטו. בפועל, כל פעולה של מכירת מטבעות דיגיטליים או המרה בין מטבע למטבע או אפילו קבלת תשואה במטבע דיגיטלי – הינם אירועי מס.

יחד עם זה, הבנקים בישראל (נכון להיום – סוף שנת 2023) לא מוכנים לקבל כספים שמקורם בפעילות קריפטו. חלק מהם התחילו לבקש דוח המפרט את מקור הכספים , פירוט העסקאות ועוד. דוח חתום על ידי מומחה למטבעות קריפטו (עו"ד או רו"ח) יכול לאפשר קבלת הכספים, במידה ועומד בסטנדרטים של הבנק.

במידה וחויבתם לשלם מס עבור רווחי הקריפטו שלכם – התשלום חייב להתבצע מבנק ישראלי ובשקלים – הנחיות בנק ישראל. זאת אומרת שלא ניתן לבצע העברה מבנק בחו"ל, ואם הכסף שהרווחתם לא בארץ ומקורו בקריפטו – לא ניתן להעביר את הכספים ארצה או לשלם מהם מס!

ב-2024 אנחנו צופים לשינוי משמעותי מבחינת תשלום המס על רווחי קריפטו שיאפשר תשלום מבנקים ופלטפורמות מסחר בחו"ל. 

 

מיסוי קריפטו

סקירה קצרה: מטבעות קריפטו מטופלים כרכוש לצורכי מס בתחומי שיפוט רבים. המשמעות היא שכל רווח או הפסד מעסקאות במטבעות קריפטוגרפיים כפופים למיסוי (כיום בין 25-28%).

בין אם אתם סוחרים, משקיעים או משתמשים במטבעות קריפטוגרפיים לעסקאות, חשוב להבין את השלכות המס כדי להישאר מצייתים לחוק.

 

אירועים חייבים במס בקריפטו:

אירועים חייבים במס במרחב הקריפטו יכולים לכלול:

  1. עסקאות קריפטו ל-Fiat: כאשר אתם מוכרים או מחליפים את המטבע הקריפטוגרפי שלכם למטבע פיאט, כגון שקל או דולר אמריקאי, זה מעורר אירוע חייב במס. יש לדווח על רווחי ההון או ההפסדים מעסקה זו בדוח המס שלכם.
  2. עסקאות קריפטו לקריפטו: באופן דומה, כאשר אתם סוחרים במטבע קריפטוגרפי אחד באחר, זה נחשב לאירוע חייב במס. ערך הקריפטו בזמן העסקה קובע את הרווח או ההפסד החייבים במס.
  3. תשלומי קריפטו: אם אתם משתמשים במטבעות קריפטוגרפים לרכישת מוצרים או שירותים, יש לדווח על שווי השוק ההוגן של הקריפטו בזמן העסקה לצורכי מס.

 

גילוי מרצון – למה זה חשוב

גילוי מרצון מתייחס לדיווח יזום על עסקאות והכנסות שלכם במטבעות קריפטוגרפים לרשויות המס, גם אם הן לא מבקשות זאת במפורש.

להלן 3 סיבות מדוע חשיפה מרצון היא חיונית:

  1. ציות והימנעות מעונשים: על ידי גילוי מרצון של רווחי הקריפטו שלכם, אתם מבטיחים עמידה בתקנות המס ונמנעים מעונשים אפשריים, קנסות או אפילו האשמות פליליות שעלולות לנבוע מאי ציות. זה ממחיש את המחויבות שלכם למילוי חובות המס שלכם ולשמירה על שקיפות.
  2. הפחתת סיכונים עתידיים: ככל ששוק הקריפטו יקבל יותר תשומת לב מצד רשויות המס, סביר להניח שהביקורת הרגולטורית תגבר. על ידי גילוי מרצון של רווחי הקריפטו שלכם, אתם מפחיתים את הסיכון לעמוד בפני ביקורת או חקירות, מספק שקט נפשי ומפחית עומסים משפטיים ופיננסיים פוטנציאליים עתידיים.
  3. מוניטין ואמון: גילוי מרצון מציג את המחויבות שלכם לפרקטיקות פיננסיות אתיות ואחראיות. זה בונה אמון עם רשויות המס, לקוחות ושותפים עסקיים, ומשפר את המוניטין המקצועי שלכם.

הנחיות לגילוי מרצון: כאשר חושפים מרצון את רווחי הקריפטו שלכם, תשקלו את השלבים הבאים: 

  1. תשמרו על רישומים מדוקדקים: תשמרו תיעוד מפורט של כל עסקאות המטבע הקריפטוגרפי שלכם, כולל תאריכים, סכומים, בסיס עלות וערכי שוק הוגנים.
  2. פנו לייעוץ מקצועי: צרו קשר עם איש מקצוע בעל ידע בתחום המס המתמחה במיסוי מטבעות קריפטוגרפים כדי להבטיח דיווח מדויק ועמידה בחוקים החלים.
  3. תשתמשו בתוכנת מס ייעודית: תשתמשו בתוכנות או פלטפורמות מס של מטבעות קריפטוגרפיים שיכולים לעזור לכם לחשב את הרווחים וההפסדים שלכם במדויק ולהפיק דוחות מס נחוצים.
  4. הישארו מעודכנים בתקנות המתפתחות: תקנות המס של מטבעות קריפטו מתפתחות כל הזמן. הישארו מעודכנים לגבי כל שינוי כדי להבטיח ציות מתמשך.

 

גילוי מרצון: מי צריך לשקול זאת?

גילוי מרצון הוא תהליך של דיווח יזום על הכנסות או נכסים שלא פורסמו בעבר לרשויות המס. למרות שהוא חל על עניינים פיננסיים שונים.

הבנה למי מתאים גילוי מרצון חיונית עבור אנשים ועסקים המבקשים לתקן את ענייני המס שלהם ולהפחית סיכונים פוטנציאליים.

 

התרחישים שבהם גילוי מרצון יכול להועיל:

  1. משלמי מס שאינם עומדים בדרישות: גילוי מרצון מתאים במיוחד לאנשים פרטיים או עסקים שלא בכוונה או ביודעין לא עמדו בהתחייבויות המס שלהם. זה עשוי לכלול אנשים שלא דיווחו בכלל על ההשקעה שלהם במטבעות קריפטו או שדיווחו על הכנסה נמוכה, לא הגישו דוחות מס, או שהשמיטו נכסים מסוימים מהגשת המס שלהם.

בפועל, הרבה אנשים בהתחלה לא ידעו על חובת הדיווח, ואחרי שהתברר להם את מורכבות העניין, החליטו להמתין עם זה. רובם  ממתינים עד היום.

על ידי גילוי מרצון וחשיפת אי-התאמות כאלה, משלמי מס שאינם עומדים כיום בדרישות של רשויות המס, יכולים לתקן את טעויות העבר שלהם ולפעול לקראת עמידה מלאה בדרישות.

  1. בעלי חשבון חוץ: משלמי מסים המחזיקים בחשבונות או נכסים בחו"ל עשויים למצוא גילוי מרצון כאופציה מתאימה. מדינות רבות הטמיעו דרישות דיווח מחמירות עבור חשבונות חוץ והגבירו את מאמציהן להילחם בהעלמות מס. אם יש לכם חשבונות חוץ או נכסים לא נחשפים, גילוי מידע זה מרצון יכול לעזור לכם להימנע מעונשים חמורים, קנסות או אפילו האשמות פליליות.
  1. משקיעים במטבעות קריפטו: הפופולריות הגוברת של מטבעות קריפטוגרפיים לוותה בביקורת רגולטורית מוגברת. רשויות המס עוקבות מקרוב אחר עסקאות קריפטו, ולאי ציות עלולה להיות השלכות חמורות. אם בצעתם עסקאות במטבעות קריפטוגרפיים מבלי לדווח על הרווחים או ההפסדים הנלווים, גילוי מרצון מאפשר לכם לתקן זאת ולהבטיח עמידה בתקנות המס.
  1. עסקים עם שגיאות חשבונאיות: עסקים עלולים להיתקל בשגיאות חשבונאיות או בהשמטות ברשומות הפיננסיות שלהם. לפעמים המקור לכך הינו אי הידיעה של רואה חשבון שמכין את הדיווח לרשויות המס.

כבר היו לנו לקוחות שהיו בטוחים בהם דיווחו בעזרת רו"ח שלהם על הרווחים מקריפטו, אבל בהמשך התברר כי הדיווח היה שגוי (טעות בתום לב של רו"ח) ועל ידי גילוי מרצון הצלחנו לתקן את הדיווח להסדיר את עניין המיסוי של הלקוחות, כולל מיסוי רווחי קריפטו.

 

היתרונות של גילוי מרצון

  1. 1. קנסות מופחתים: גילוי מרצון של אי ציות / דיווח מביא לעתים קרובות להפחתת קנסות או חיובי ריבית. על ידי נקיטת יוזמה לתיקון המצב, אנשים ועסקים עשויים להיות זכאים לסלחנות מרשויות הרגולציה.2. הגנה משפטית: גילוי מרצון מספק לאנשים ועסקים הגנה משפטית על ידי התייחסות לאי ציות לפני שהיא מתגלה באופן עצמאי. על ידי טיפול יזום בנושא, ניתן להפחית את הסיכון להעמדה לדין פלילי או עונשים חמורים.3. שקט נפשי: על ידי התנדבות ופתרון בעיות משפטיות, אנשים ועסקים יכולים להשיג שקט נפשי, בידיעה שהם נקטו בצעדים הדרושים כדי לתקן את אי הציות שלהם ולהגן על האינטרסים שלהם. זה יכול להקל על הלחץ ואי הוודאות הקשורים לעניינים משפטיים לא פתורים.

 

גילוי מרצון על רווחים והפסדים בקריפטו – סיכום:

בעולם ההולך ומתרחב של מטבעות קריפטו, הבנת השלכות המס וגילוי מרצון של רווחי קריפטו היא בעלת חשיבות עליונה. על ידי הקפדה על תקנות המס, אתם לא רק נמנעים מקנסות פוטנציאליים ובעיות משפטיות אלא גם מוכיחים את מחויבותכם לשיטות פיננסיות אתיות. חפשו הכוונה מקצועית, הישארו מעודכנים ושמרו על רישומים מדויקים כדי להבטיח דיווח קל ויעיל שיקל על כל הצדדים להליך זה.

חשוב לציין, מניסיוננו, כל מקרה / כל לקוח – מקבל את התייחסות האישית ברשות המיסים. לאור זאת נדרשת הכנה מתאימה של הנתונים, יחד עם הצגת הסיפור המלא של הלקוח באור חיובי ומצדיק את עניין העיכוב בגילוי ודיווח מרצון, בלי לקבל הזמנה לחקירה ברשות המיסים.

נשמח לעזור גם לכם לעבור את ההליך החשוב הזה בדרך הכי בטוחה שיש בישראל. תשאירו פרטים ועורך דין ממשרד עו"ד דניאל ינובסקי יחזור אליכם בהקדם.

מיסוי קריפטו והחשיבות של גילוי מרצון
מיסוי קריפטו והחשיבות של גילוי מרצון
לשיתוף המאמר:

לייעוץ עם עו"ד דניאל ינובסקי מלאו טופס עכשיו:

4.9 מבוסס על 183 ביקורות מ כתוב לנו ביקורת בReview author ★★★★★ Адвокаты, которые работают для своих клиентоа!עורכי דין שעובדים עבור לקוחותיהםjs_loader

אודות המחבר:
עורך דין דניאל ינובסקי

בוגר LL.B בקריה האקדמית אונו בשנת 2007. תחומי ההתמחות של משרד עורכי דין דניאל ינובסקי – חדלות פירעון לרבות אכיפת חיובים, מחיקה וגביית חובות (הוצאה לפועל), פשיטות רגל – חדלות פירעון והסדרי חוב.
למידע נוסף

מידע נוסף בנושא

לקבלת ייעוץ משפטי
חייגו עכשיו!

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 183 ביקורות
js_loader