סמכויות הממונה בהליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי

כאשר הרפורמה בתחום הליכי פשיטת הרגל נכנסה לתוקפה בספטמבר 2019, החליף את פקודת פשיטת הרגל חוק חדש הידוע כ"חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי". חוק זה הוביל ליצירת סמכות חדשה הפועלת תחת משרד המשפטים, ושמה "הממונה בהליכי חדלות פרעון ושיקום כלכלי". במאמר זה נדון בסמכויות הממונה בהליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי וחשיבות הליווי המשפטי בהתנהלות מול גורם זה בהליכי פשיטת רגל במתכונתם החדשה.

סמכויות הממונה בהליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי על פי החוק החדש

הממונה בהליכי חדלות פירעון הוא גוף שאחראי על הליכי פשיטת רגל הנקראים בהווה הליכי חדלות פירעון, עבור חייבים יחידים ותאגידים חייבים כאחד. כאשר מוגשת בקשה לפתיחה בהליכי חדלות פירעון מול חייב (בין אם ביוזמת החייב עצמו, ביוזמת נושיו או ביוזמת היועץ המשפטי לממשלה), הממונה אחראי לבחון את הנסיבות שבהן החייב נקלע לחובות ולהכריע האם המצב הכלכלי והתזרימי של החייב, אכן מצדיק את אישור הבקשה לפתיחה בהליכים כאלו.

 

מי זה הממונה בהליכי חדלות פרעון?

הממונה בהליכי חדלות פרעון הוא למעשה לא ישות פרטית, אם כי גורם ממשלתי. מדובר ברשות המנהלית שפועלת מטעם המדינה בחסות משרד המשפטים, בהקשר לניהול מה שנקרא עד לשנת 2019, הליכי פשיטת רגל.

הממונה מתוקף סמכותו אמון על הגנה על האינטרס הציבורי, באמצעות סיוע לחייבים יחידים וחברות בחובות, לגבש ולממש תוכנית שתאפשר להם להחזיר נתח משמעותי מהכספים שהם חייבים לנושיהם, לשנות את התנהלותם הבעייתית ולצאת ממעגל החובות.

האם יש שוני בין הממונה על הליכי חדלות פרעון וכונס הנכסים הרשמי (הכנ"ר)?

כשרפורמת חדלות הפירעון נכנסה לתוקף בספטמבר 2019, היא באה במקום חוק פשיטת הרגל שטיפל עד אז ביחידים ותאגידים שנקלעו לחובות. עד אותה העת הגוף שאמון היה על הטיפול בהליכי פשיטת הרגל היה הכונס הרשמי (ובראשי תיבות: כנ"ר).

הממונה על הליכי חדלות פרעון ושיקום כלכלי, נכנס למעשה בנעלי הכנ"ר בתור הגוף האחראי על גיבוש מתווה להבראה כלכלית עבור חייבים יחידים שחובותיהם עולים על 150,000 ש"ח וחברות שחובותיהן עולים על 25,076 ש"ח, ונפתחו מולם הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי.

 

סמכויות הפיקוח של הממונה בהליכי חדל"פ

לממונה בהליכי חדלות פרעון מספר סמכויות פיקוח שנועדו להבטיח כי הליכי חדלות הפירעון יתנהלו באופן תקין והוגן כלפי כל המעורבים. עם התחומים שבהם מוסמך הממונה לפעול, ישנו פיקוח על התנהלותם של הנאמנים הממונים לנהל את נכסיהם ומצבם הפיננסי של החייבים, וכן הסמכות להורות על הסרה חלקית או מוחלטת של הגבלות שונות אשר הוטלו על החייב במסגרת ההליכים.

 

סמכויות האכיפה של הממונה על בהליכי חדל"פ

בידי הממונה נתונות גם סמכויות אכיפה שמאפשרות לו למנוע ביצוע עבירות פליליות במסגרת ההליכים. הסמכויות הללו נחוצות לאור החשש שחייבים ינסו לנצל לרעה את ההגנות שהחוק מעניק להם מהליכי גבייה והליכים משפטיים במסגרת הליך חדלות הפרעון, כמו גם את ההזדמנות למחיקת חובות, מבלי שיעמדו בתנאים הנדרשים לכך.

 

באילו חובות הממונה בהליכי חדלות פרעון מוסמך לטפל?

הממונה מוסמך לטפל בבקשות לפתיחת הליכי חדל"פ לחייבים שחובותיהים גבוהים מ- 150,000 ש"ח (לחייבים יחידים) או גבוהים מ- 25,076 ש"ח (לתאגידים חייבים). הדבר כרוך בהגשת בקשה לפתיחה בהליך חדלות פירעון בצירוף אסמכתאות המעידות על המצב הכלכלי הבעייתי של החייב ותצהיר ובו השתלשלות האירועים שהובילה לאי יכולת פירעון מצידו.

אולם לא כל חייב המתקשה לעמוד בהתחייבויותיו הכלכלית, בהכרח יגיע להליך חדלות פרעון מול הממונה במשרד המשפטים. הדבר תלוי בפרמטרים רבים הנבחנים במסגרת בדיקת הבקשה לפתיחת הליכים, וביניהם סוג החובות, היקפם וניקיון הכפיים של החייב בהקשר לנסיבות שבהן נוצרו חובותיו.

 

מתי הממונה ימנה נאמן לליווי הליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי של חייב?

ככל שהממונה יאשר את הבקשה לפתיחה בהליכי חדלות הפירעון מול החייב, יפיק בית המשפט צו לפתיחת ההליכים. עם מתן הצו ימונה נאמן שילווה את החייב בתהליך ויהיה אמון על ניהול נכסיו  וענייניו הכלכליים. במידה והחייב הוא תאגיד, יהיו התאגיד ונושיו רשאים להציע לבית המשפט מועמדים ספציפיים למילוי תפקיד הנאמן.

גם לממונה בהליכי חדלות הפירעון ישנה הסמכות להמליץ על שלושה עד חמישה מועמדים לתפקיד הנאמן. מנגד, עבור חייב שהוא אדם פרטי שחובותיו עולים על 161,236 ₪ (נכון ל-2023)., הממונה על הליכי חדל"פ יהיה הגורם שיקבע את זהות הנאמן.

החייב ילווה בידי הנאמן למשך תקופת מבחן שתארוך עד 9 חודשים ("תקופת הביניים"), שבמהלכה ייבחן הנאמן את מצב החייב מבחינה כלכלית ואת יכולת ההחזר שלו. בתום התקופה הזו הנאמן יציג לממונה דו"ח שמפרט מהי השתלשלות האירועים שהביאה את החייב לחדלות פירעון מלכתחילה, בצירוף המלצות להמשך ההתנהלות הפיננסית מול החייב.

לאחר שהממונה יקבל את דוח הנאמן, הממונה יידרש לגבש עבור החייב מתווה להבראה כלכלית בתוך עד חודשיים. מתווה זה הוא התוכנית לשיקום כלכלי שבמסגרתה החייב יידרש לשלם שיעור מסוים מחובותיו לנושים על בסיס חודשי ולעמוד בהגבלות שונות שיקבע לו הממונה. ככל שבסופו של שלב זה ימצא שהחייב עמד בכל הדרישות, הוא יוכל לקבל פטור מתשלום שארית חובותיו.

 

לסיכום – חשיבות הליווי המשפטי בהתנהלות מול הממונה בהליכי חדלות פירעון

ההתנהלות מול הממונה בהקשר להליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי, ומול כל גורם ממשלתי אחר – היא מורכבת עבור החייב במגוון היבטים. על מנת להבטיח שההליך יתנהל באופן שלא יפגע בצורה אגרסיבית מדי ובלתי מידתית בשגרת החיים של החייב ובני משפחתו, חשוב מאוד שיהיה בתמונה עורך דין חדלות פירעון שיפעל להגנה על האינטרסים של החייב.

בנוסף לכך, מעורבות של עו"ד פשיטת רגל בתהליך היא חיונית למניעת מכשולים בירוקרטייים מיותרים שעלולים להקשות על החייב בקבלת ההפטר המיוחל. עו"ד חדלות פירעון דניאל ינובסקי הוא הכתובת עבורכם בכל שאלה או התלבטות הנוגעת להליכי חדלות פירעון ומחיקת חובות. אל תהססו לפנות למשרדנו להתייעצות דיסקרטית.

סמכויות הממונה בהליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי
סמכויות הממונה בהליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי
לשיתוף המאמר:

לייעוץ עם עו"ד דניאל ינובסקי מלאו טופס עכשיו:

4.9 מבוסס על 183 ביקורות מ כתוב לנו ביקורת בReview author ★★★★★ Адвокаты, которые работают для своих клиентоа!עורכי דין שעובדים עבור לקוחותיהםjs_loader

אודות המחבר:
עורך דין דניאל ינובסקי

בוגר LL.B בקריה האקדמית אונו בשנת 2007. תחומי ההתמחות של משרד עורכי דין דניאל ינובסקי – חדלות פירעון לרבות אכיפת חיובים, מחיקה וגביית חובות (הוצאה לפועל), פשיטות רגל – חדלות פירעון והסדרי חוב.
למידע נוסף

מידע נוסף בנושא

לקבלת ייעוץ משפטי
חייגו עכשיו!

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 183 ביקורות
js_loader