כמה זמן לא ניתן לצאת לחו"ל בהליך חדל"פ

חייבים רבים בישראל, אשר עומדים לקראת הליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי, מוטרדים מאוד מהאפשרות שבמסגרת ההליכים יוטל עליהם צו איסור יציאה מהארץ. בסקירה זו נענה על השאלה שמעסיקה רבים: כמה זמן לא ניתן לצאת לחו"ל בהליך חדל"פ, ונפרט מה ניתן לעשות בנושא בעזרתו על עורך דין פשיטת רגל מנוסה.

 

צו איסור יציאה מהארץ בהליכי חדלות פירעון – כמה זמן לא ניתן לצאת לחו"ל בהליך חדל"פ?

כאשר ניתן צו לפתיחת הליכי חדלות פירעון כנגד חייב בישראל, בין היתר, מוטל על החייב איסור יציאה מן הארץ עד תום ההליכים, שלרוב נמשכים כארבע שנים תמימות.

ההגבלה מוטלת על חייבים באמצעות צו לעיכוב יציאה מן הארץ, שכוחו יפה במהלך כל שלביו של הליך חדלות הפירעון – החל ממועד הוצאת הצו לפתיחת הליכי חדל"פ – שלב שנחשב כ"יריית הפתיחה" של ההליכים, דרך שלב הוצאת צו השיקום הכלכלי ועד למועד מתן ההפטר לחייב – שהוא השלב הסופי בהליכים ומתרחש רק לאחר שהחייב עמד בתוכנית התשלומים המלאה שנקבעה לו כחלק משלב השיקום הכלכלי.

לאורך כל השלבים הללו, יישאר צו איסור היציאה מהארץ שהוטל על החייב, בתוקף. יחד עם זאת, ישנן חדשות מעודדות בהקשר זה, והן כי ישנם מקרים שבהם עשויה להתאפשר הגשת בקשה לביטול ההגבלה או לשינויה באופן שיקל על החייב המתמודד עם נסיבות אישיות מיוחדות.

 

מדוע קיימת הגבלה על יציאה לחו"ל במסגרת הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי?

בדומה לכל ההגבלות המוטלות על חייבים בתקופת הימצאותם בהליכי חדלות פירעון – גם להגבלה על יציאת חייבים לחו"ל תכלית זהה, והיא למנוע מהחייב לצבור חובות נוספים, בד בבד עם הגנה על האינטרס של הנושים והבטחת תקינותו של ההליך.

אולם כאמור לעיל, הגבלת היציאה לחו"ל המוטלת על חייבים, ניתנת להסרה או שינוי חלקי בידי הממונה על הליכי חדלות הפירעון במשרד המשפטים, בכל שלב משלבי ההליכים. זאת ככל שהחייב או הנאמן המלווה אותו בהליך, הגישו בקשה לביטול או שינוי ההגבלה ובה נימוקים ענייניים המצדיקים זאת.

 

איך בודקים אם קיים צו איסור יציאה מהארץ כנגד חייב?

ניתן לברר האם הוטל על חייב שנכנס להליכי חדלות פירעון, צו איסור יציאה מהארץ בשלוש דרכים עיקריות:

  1. בטלפון 073-2055000 ניתן להגיע למוקד האכיפה והגבייה ולברר לגבי הגבלת היציאה מהארץ באמצעות מסירת מספר הזהות של החייב.
  2. ניתן לברר זאת גם מול מרכז המידע הארצי של רשות האוכלוסין וההגירה בטלפון 3450*.
  3. אם קיימת הגבלה כזו, תוכלו לקבל על כך מידע בכל אחת מלשכות ההוצאה לפועל.

 

בכל מקרה, את הבירור לגבי קיומה של הגבלה על יציאה לחו"ל, כדאי מאוד לבצע מומלץ לפני שאתם עורכים סידורי נסיעה לחו"ל, ולא ברגע האחרון. זאת על מנת למנוע מראש מצבים לא נעימים, אשר עלולים להיווצר במקרה של צבירת חובות המובילה לפתיחת הליכי אכיפה וגבייה בהוצאה לפועל או פתיחת הליכי חדלות פירעון כנגד חייבים – צעדים שיכולים להתבצע לא רק ביוזמתו ובידיעתו של החייב, אם כי גם ביוזמתם של נושיו.

 

כיצד מגישים בקשה לביטול איסור יציאה לחו"ל בהליכי חדלות פירעון?

את בקשת ההסרה של הגבלת היציאה מהארץ המוטלת עליכם כחייבים, יש להגיש לממונה על הליכי חדלות פירעון במשרד המשפטים. מומלץ לעשות זאת בעזרתו של עורך דין לענייני פשיטת רגל ובצירוף הפרטים הבאים:

  1. יש להגיש תצהיר המציין את העובדות בצירוף הנימוקים להסרת ההגבלה.
  2. יש צורך לציין את מקורות המימון לנסיעה ולספק אסמכתאות לאותם מקורות.
  3. על החייב לפרט מהו יעד הטיול שלו בחו"ל, ומתי הוא ייצא מישראל ויחזור לארץ.
  4. יש להתייחס לבטוחות שהחייב מציע לנושיו כערובה לתשלום חובותיו חרף צאתו לחו"ל.
  5. יש לצרף את חוות דעתו של הנאמן בתיק חדלות הפירעון של החייב, בנושא הגשת הבקשה. באם החייב לא הצליח להשיג את תגובת הנאמן טרם הגשת הבקשה, יהיה עליו לצרף לתצהיר אסמכתא על כך שפנה לנאמן בעניין זה.

 

חשיבות חוות דעתו של הנאמן לאישור בקשת ההסרה של הגבלת היציאה מהארץ

הנאמן נדרש להגיש לממונה על הליכי חדלות פירעון את התייחסותו לבקשת החייב בכתב. בתגובתו זו על הנאמן לציין האם יש לדעתו מקום לקבל את הבקשה לביטול איסור היציאה מהארץ של החייב ולספק נימוקים לכך.

הנאמן נדרש להתייחס במסגרת חוות דעתו זו למכלול ההיבטים הקשורים בהתנהגותו של החייב במסגרת ההליכים, לרבות עמידתו בדרישות הליך חדלות הפירעון, ובכלל זה שיתוף הפעולה שמגלה החייב עם הנאמן בנושאים כמו הגשת דוחות כספיים שוטפים וציות לדרישה להעברת התשלומים החודשיים לנושים על פי צו התשלומים שנקבע לו.

 

באילו נסיבות עשוי הממונה לאשר את הבקשה לביטול צו יציאה מהארץ בהליך חדל"פ?

הממונה ייעתר לבקשת חייב להסרת איסור היציאה מהארץ, רק לאחר שקלול האינטרסים של החייב ביחס לאלו של הנושים ובכפוף לכך שמתקיימות נסיבות יוצאות דופן המצדיקות זאת, כדלקמן:

  1. אם מתעורר צורך מיידי ואקוטי בקבלת טיפול רפואי דחוף בחו"ל.
  2. אם מתקיים אירוע משפחתי משמעותי בחו"ל, בקרב המשפחה הגרעינית של החייב.
  3. אם החייב נדרש לנסוע לחו"ל לטובת הפעילות העסקית שלו, כשגם נושיו עשויים להרוויח מכך.

 

זוהי אמנם רשימה חלקית בלבד של הנסיבות שבהן עשויה להתאפשר הסרת מגבלת היציאה מהארץ. אולם, ביטול ההגבלה במצבים אחרים ייעשה רק במקרים חריגים ביותר. בנוסף לעמידה בתנאים הנ"ל, חשוב לדעת שאישור צאתו של חייב בהליכי חדל"פ לחו"ל, לרוב כפופה להעמדת ערבות בנקאית. לשם כך החייב יצטרך לאתר צו שלישי שיוכל לעמוד בדרישות הבנק למתן ערבות בנקאית, מאחר והוא עצמון מעורב בהליכי חדלות פירעון.

 

לסיכום – הדרך הטובה ביותר לביטול איסור יציאה לחו"ל בהליך חדל"פ

משום שהסרת הגבלת יציאה מהארץ בהליך חדלות פירעון, אינה מהווה עניין פשוט ולאור העובדה שמרבית הבקשות לביטול צווי איסור יציאה מהארץ שהוטלו על חייבים – נדחות על הסף, הדרך הטובה ביותר לביטול איסור יציאה לחו"ל בהליך חדל"פ, היא להיעזר בשירותי עורך דין פשיטת רגל מנוסה.

לסיוע בנושא זה ובכל נושא אחר הנוגע להליכי חדלות פירעון וההגבלות המוטלות במסגרתם, פנו כעת למשרד עורכי דין דניאל ינובסקי, בטלפון: 077-231-6906.

חוק חדלות פירעון ושיקום חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי
חוק חדלות פירעון ושיקום חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי
לשיתוף המאמר:

לייעוץ עם עו"ד דניאל ינובסקי מלאו טופס עכשיו:

4.9 מבוסס על 183 ביקורות מ כתוב לנו ביקורת בReview author ★★★★★ Адвокаты, которые работают для своих клиентоа!עורכי דין שעובדים עבור לקוחותיהםjs_loader

אודות המחבר:
עורך דין דניאל ינובסקי

בוגר LL.B בקריה האקדמית אונו בשנת 2007. תחומי ההתמחות של משרד עורכי דין דניאל ינובסקי – חדלות פירעון לרבות אכיפת חיובים, מחיקה וגביית חובות (הוצאה לפועל), פשיטות רגל – חדלות פירעון והסדרי חוב.
למידע נוסף

מידע נוסף בנושא

לקבלת ייעוץ משפטי
חייגו עכשיו!

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 183 ביקורות
js_loader