חדלות פירעון אג"ח

רוכשי אג"ח שהונפקה על ידי תאגיד עשויים למצוא את עצמם בסיכון כלכלי במקרה בו התאגיד מצוי בקשיים כלכליים ועל סף של חדלות פירעון. מאמר זה יסביר מהי איגרת חוב, מה המשמעות המשפטית והכלכלית שלה וכיצד הליך חדלות פירעון עשוי להשפיע על החזרת הלוואה שנעשתה באמצעות איגרת חוב. 

 

מהי איגרת חוב?

איגרת החוב (המכונה לרוב אג"ח) הינה אמצעי הלוואה. מדובר בנייר ערך שמהווה התחייבות לתשלום הלוואה או חוב. בהתאם לנקבע באיגרת החוב, החייב יחזיר את הסכום בתוספת הצמדה וריבית. האדם שרוכש את איגרת החוב מלווה למנפיק האיגרת את הסכום שנקוב באיגרת החוב.

איגרות חוב מונפקות בדרך כלל על ידי גופים ציבוריים, גופים ממשלתיים ותאגידים, לעומת בנקים שלרוב משתמשים בשטרי הון כיוון שאינם משעבדים את נכסיהם.

 

מה ההבדל בין איגרת חוב לשטר חוב?

לרוב איגרת חוב מוחזקת על ידי מספרים מחזיקים, בעוד ברוב המקרים שטר חוב מוחזק על ידי יחיד, אדם או תאגיד. כמו כן, איגרת חוב הן סחירות יותר.

 

מה הסיכון ברכישת אג"ח?

הסיכון המרכזי ברכישת איגרת חוב הוא החשש כי החברה שהנפיקה את איגרת החוב לא תעמוד בהלוואה ובתנאיה או שתיכנס למצב של חדלות פירעון. סיכון זה קיים בעיקר כאשר הגוף שמנפיק את איגרת החוב הוא תאגיד, כיוון שברוב המקרים מדינות אינן נכנסות למצב של חדלות פירעון.

 

מה קורה כאשר החברה אינה יכולה להחזיר את ההלוואה?

אם החברה שהנפיקה את איגרת החוב אינה עומדת בהתחייבויותיה, יש לה כמה אפשרויות שעומדות בפניה –

  • יצירת הסדר חוב מול רוכשי האג"ח, באמצעות פריסת התשלומים, "תספורת" לתשלומיה ועוד. צעד זה לרוב מצריך יוזמה מצד המלווה.
  • הצהרה על חדלות פירעון.

 

מהי חדלות פירעון?

חדלות פירעון הינו מצב שבו החייב, בין אם הוא תאגיד או אדם פרטי, אינו יכול לשלם עוד את חובותיו. ההגדרה לחדלות פירעון מוגדרת בסעיפו השני של חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי 2018 כ"מצב כלכלי שבו חייב אינו יכול לשלם את חובותיו במועדם, בין אם מועד פירעונם הגיע ובין אם לאו, או שהתחייבויות החייב, לרבות התחייבויות עתידיות ומותנות שלו, עולות על שווי נכסיו".

כפי שניתן להבין, חדלות פירעון מתקיימת כאשר האדם או התאגיד שמצוי בחובות אינו יכול לשלם את חובותיו בזמן, או שסך חובותיו גבוהים מסך נכסיו.

אדם או תאגיד שמצויים בחדלות פירעון שהוכרה על ידי המדינה והרשויות הרלוונטיות, יקבלו ליווי אישי בן מספר שנים שמטרתו לשקם אותם כלכלית ולהוציא אותם מן החובות, גם במחיר של פטור מלא או חלקי מחובותיהם. כלומר, רוכש איגרת חוב שקנה את האיגרת מתאגיד שהצהיר על חדלות פירעון, עשוי לא לקבל את כספו בחזרה.

 

חדלות פירעון של תאגיד

הליכי חדלות פירעון של אדם פרטי והליכי חדלות פירעון של תאגיד הם שונים. היות והתאגיד הוא אישיות משפטית לא אנושית, הוא יכול גם להתפרק במידת הצורך. את הבקשה להליכי חדלות פירעון עבור תאגיד יכול להגיש התאגיד עצמו אך גם הנושים של התאגיד או היועץ המשפטי לממשלה. כלומר, אם רוכש איגרת חוב מהתאגיד רואה כי חובו אינו עתיד לחזור במועד פירעונו, הוא רשאי להגיש בקשה לחדלות פירעון עבור התאגיד.

הסמכות הממונה על תאגיד חדלות פירעון היא בית המשפט המחוזי. כלומר, בית המשפט המחוזי הקרוב לכתובת התאגיד הוא זה שינהל את כל הדיונים הרלוונטיים באשר לגורלו של התאגיד. ראשית, בית המשפט המחוזי ידון בשאלת הגדרתו של התאגיד כבעל מעמד של תאגיד חדל פירעון. אם הבקשה לפתיחת הליכי חדלות פירעון אושרה, בית המשפט המחוזי יעניק צו לפתיחת הליכים, שבו תפורט אחת מן האפשרויות הבאות –

  • שיקום כלכלי – בית המשפט המחוזי יכול להורות על שיקומו של התאגיד אם יש לו יסוד סביר להאמין כי התאגיד יוכל להשתקם כלכלית מבלי שהדבר יפגע בנושים שלו.
  • הפעלה זמנית – אם בית המשפט המחוזי יגיע למסקנה כי אין בידיו מספיק מידע על מנת להכריע האם יש צורך בשיקום או בפירוק, הוא רשאי להעניק חודש ימים נוסף לנאמן הממונה על המצאת חוות הדעת, כך שיוכל לקבל ממנו ממצאים מפורטים יותר באשר לשאלת סיכויי ההישרדות הכלכליים של התאגיד. רק אז בית המשפט המחוזי יתכנס שוב על מנת לקבוע אם יש צורך בשיקום או בפירוק.
  • פירוק התאגיד – אם לבית המשפט יש יסוד סביר להאמין כי התאגיד לא יכול להשתקם מבחינה כלכלית וכי הפעלתו תפגע בנושים שלו, הוא רשאי לפסוק על פירוק התאגיד.

 

עורך דין חדלות פירעון אג"ח

כפי שניתן להבין, הליך חדלות פירעון ורכישת אג"ח הם הליכים רלוונטיים הן לתאגיד והן למחזיק באיגרת החוק. על מנת להגן על עצמכם משפטית, חשוב שתיעזרו בעורך דין המתמחה בתחום, שהרי אחרת תוכלו למצוא את עצמכם נותרים בידיים ריקות. קבלת ליווי מעורך דין המתמחה בדיני חדלות פירעון ואיגרת חוב עשויה למנוע מראש את המצב של חדלות הפירעון של התאגיד ואת האפשרות שתפסידו מכך.

 

משרד עורכי הדין דניאל ינובסקי מתמחה בדיני חדלות פירעון ומזמין אתכם ליצור קשר בכל דבר ועניין, על מנת שנוכל ללוות אתכם ולהעניק לכם סיוע משפטי אמין, איכותי ואישי. צרו קשר עוד היום על מנת שמשרדנו יוכל ללוות אתכם לשגשוג כלכלי ולוודא כי אתם מוגנים משפטית בכל החזיתות.

חדלות פירעון אגח
חדלות פירעון אגח
לשיתוף המאמר:

לייעוץ עם עו"ד דניאל ינובסקי מלאו טופס עכשיו:

4.9 מבוסס על 183 ביקורות מ כתוב לנו ביקורת בReview author ★★★★★ Адвокаты, которые работают для своих клиентоа!עורכי דין שעובדים עבור לקוחותיהםjs_loader

אודות המחבר:
עורך דין דניאל ינובסקי

בוגר LL.B בקריה האקדמית אונו בשנת 2007. תחומי ההתמחות של משרד עורכי דין דניאל ינובסקי – חדלות פירעון לרבות אכיפת חיובים, מחיקה וגביית חובות (הוצאה לפועל), פשיטות רגל – חדלות פירעון והסדרי חוב.
למידע נוסף

לקבלת ייעוץ משפטי
חייגו עכשיו!

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 183 ביקורות
js_loader