עורך דין ניהול עיזבון

עיזבונו של אדם הוא כלל הנכסים שהוא מוריש לאחר פטירתו. לעיתים מדובר בנכסים שמצריכים ניהול שוטף או טיפול מיוחד, ועל כן ניהולם באופן שגוי עשוי לפגוע באופן משמעותי בעיזבון, ביורשים ובמורשתו של המנוח. לכן, ניתן להיעזר בעורך דין ניהול עיזבון לשתי מטרות עיקריות – ראשית, לקבל ליווי משפטי בכל הקשור למינוי מנהל עיזבון, ושנית – למנות עורך דין כמנהל עיזבון.

עיזבון – הגדרה

עיזבון הינו מושג שמתאר את כל תכולתה של הירושה, בין אם מדובר בירושה מוחשית ובין אם לאו, כמו כספים, נדל"ן, מיטלטלין, חובות, קניין רוחני, עסק ועוד. לפי חוק הירושה, ישנם שלושה נכסים שלא יכללו בעיזבון – חברות בקרן פנסיה או בקופת תגמולים, וכספים שיש לשלם לאחר מותו של המנוח לפי חוזה הביטוח.

במקרים מסוימים ובהתאם לנכסים הכלולים בעיזבון, העיזבון מצריך ניהול של ממש, כמו תשלום חובותיו של המנוח, ניהול שוטף של עסק או נכסים, ניהול קרנות, גביית חובות של העיזבון ועוד.

 

הסיבות לצורך במנהל עיזבון

במקרים מסוימים, היורשים של המנוח אינן מתאימים לניהול עיזבון של הנפטר, בשל סכסוכי ירושה, אי כשירות לניהול העיזבון, מורכבותו המשפטית של העיזבון ועוד. במקרים אלו, ניתן למנות מנהל עיזבון שאינו אחד מהיורשים, לו יש לשלם לרוב שכר טרחה.

 

מי רשאי לנהל עיזבון?

  • מנהל עיזבון צריך להיות תושב הארץ.
  • ניתן למנות גם תאגיד או את האפוטרופוס הכללי.
  • אדם שצוין בצוואתו של המנוח כמנהל העיזבון.
  • במקרה שיש צוואה – אדם שכל היורשים שמופיעים בצוואה מסכימים למנותו כמנהל עיזבון.
  • במקרה שאין צוואה – אדם שכל היורשים החוקיים על פי דין מסכימים למנותו כמנהל עיזבון.
  • במקרה שאין מנהל עיזבון לפי הצוואה או שאין הסכמה בין היורשים, בית המשפט ימנה את מנהל העיזבון.

יורש רשאי לשמש כמנהל עיזבון רק אם אין ניגוד עניינים בינו לבין שאר היורשים.

 

תפקידו של מנהל העיזבון

מנהל העיזבון מחויב למלא את כל תפקידיו בתור המנהל השוטף של הנכסים של המנוח, ומלבד זאת הוא מחויב לעוד מספר דברים –

עליו להגיש פרטה שנתית ודו"חות שנתיים לאפטרופוס הכללי, שמפרטים את הנכסים השונים בעיזבון ואת כל הפעולות שביצע כמנהל עיזבון.

כמו כן, על מנהל העיזבון לציית להוראותיו של בית המשפט, ובמידת הצורך לבקש את אישורו של בית המשפט לפעולות מסוימות.

 

שכרו של מנהל העיזבון

שכרו של מנהל העיזבון אינו אמור לעלות על שלושה אחוזים משוויו של העיזבון, כאשר ישנה התחשבות גם בהיקף פעולותיו, סוג הנכסים שמצריכים ניהול ועוד. כאשר ניהול העיזבון מצריך מאמץ יוצא דופן, בית המשפט (שפעמים רבות ממונה על פסיקת גובה התשלום למנהל העיזבון) רשאי לפסוק כי שכרו של מנהל העיזבון יהא עד ארבעה אחוזים משווי העיזבון.

 

מנהל עיזבון זמני

מנהל עיזבון זמני הינו מנהל עיזבון לשישה חודשים בלבד – כל עוד לא נפסק אחרת בבית המשפט – שמנהל את העיזבון עד למתן צו קיום הצוואה או צו הירושה. אחת הסיבות למינוי מנהל עיזבון זמני הינו החשש שייגרם נזק לעיזבון או לאחד היורשים עד קבלת צו קיום הצוואה או צו הירושה.

מלבד זאת, נהוג למנות מנהל עיזבון זמני כאשר יש סכסוך ירושה בנוגע להיקף הנכסים בכלולים בעיזבון, כאשר נכסי העיזבון מצריכים ניהול שוטף ומיוחד (כמו חברה, למשל) או כאשר יש חשש כי העיזבון יינזק עד מועד חלוקתו.

 

מנהל עיזבון קבוע

בשונה ממנהל עיזבון זמני, מנהל עיזבון קבוע משמש ככזה עד שכל העיזבון יחולק, ברוב המקרים, המינוי הוא לשנתיים, כל עוד לא נפסק אחרת בבית המשפט.

אחת מן הסיבות העיקריות למינוי מנהל עיזבון קבוע היא קיום של סכסוך קשה בין היורשים באשר לאופן ניהול וחלוקת העיזבון. בנוסף, רבים ממנים מנהל עיזבון כאשר חלוקתו או ניהולו מורכבים במיוחד או כאשר יש להגן על אינטרסים של יורשים קטינים, חסויים או יורשים שטרם אותרו.

 

היתרון של העסקת עורך דין ניהול עיזבון

כאמור, להיעזרות בעורך דין ניהול עיזבון, המתמחה בדיני ירושות וצוואות, יש שני יתרונות מרכזיים –

ראשית, ניתן להיעזר בעורך דין ניהול עיזבון על מנת לקבל ייעוץ משפטי לאורך כל ההליך. כבר בשלב כתיבת הצוואה או לאחר פטירתו של המנוח כאשר יש להחליט האם יש למנות מנהל עיזבון ואת מי, ניתן לקבל ליווי מעורך דין המתמחה בתחום על מנת לוודא שאתם מבצעים החלטות מושכלות מבחינה משפטית, שישרתו את צרכיכם ואת צרכי היורשים האחרים.

שנית, ניתן למנות עורך דין המתמחה בתחום כמנהל עיזבון. לעיתים זהו הצעד הנכון ביותר, היות וניהול העיזבון כרוך לפעמים במורכבות משפטית שמצריכה הבנה מעמיקה של התחום. כמו כן, עורך דין הוא ברוב המקרים הדמות האמינה ביותר שניתן למנות כמנהל עיזבון, בין היתר כי מדובר באדם שאינו קשור רגשית לסיטואציה ואינו בעל אינטרסים אישיים שירצה למלא בעת מילוי התפקיד.

בכל שלב ושלב הקשור לעיזבון, מן השלב הראשון של כתיבת הצוואה ועד ההחלטה על מינוי מנהל עיזבון, משרד עורכי הדין דניאל ינובסקי מציע לכם ליווי אישי, יסודי ואמין, על מנת שתוכלו להבטיח כי העיזבון מופקד בידיים הטובות ביותר וכי אין לכם מה לחשוש.

עורך דין ניהול עיזבון
עורך דין ניהול עיזבון
לשיתוף המאמר:

לייעוץ עם עו"ד דניאל ינובסקי מלאו טופס עכשיו:

4.9 מבוסס על 183 ביקורות מ כתוב לנו ביקורת בReview author ★★★★★ Адвокаты, которые работают для своих клиентоа!עורכי דין שעובדים עבור לקוחותיהםjs_loader

אודות המחבר:
עורך דין דניאל ינובסקי

בוגר LL.B בקריה האקדמית אונו בשנת 2007. תחומי ההתמחות של משרד עורכי דין דניאל ינובסקי – חדלות פירעון לרבות אכיפת חיובים, מחיקה וגביית חובות (הוצאה לפועל), פשיטות רגל – חדלות פירעון והסדרי חוב.
למידע נוסף

מידע נוסף בנושא

לקבלת ייעוץ משפטי
חייגו עכשיו!

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 183 ביקורות
js_loader