לשון הרע באינטרנט

האינטרנט ללא ספק הביא שגשוג עצום לחברה המודרנית בכל היבטי החיים. עם זאת, הוא גם הוליד כמה אתגרים, ואחד המשמעותיים שבהם הוא לשון הרע. הפלטפורמה המקוונת מספקת מרחב יוצא דופן למימוש חופש הביטוי, ומאפשרת לציבור להביע את דעותיו בעילום שם. זה אמנם מטפח תקשורת פתוחה, אבל זה גם פותח פתח להשמצה ללא חשש מהשלכות משפטיות, שכן זיהוי הצד האחראי עשוי להיות חמקמק. במאמר זה, נדון ביחסו של החוק בישראל לנושא המורכב של לשון הרע באינטרנט ובסעדים שהוא מציע לנפגעי התופעה.

 

כמה מילים על תופעת לשון הרע באינטרנט והאתגר המשפטי שהטיפול בנושא יוצר

חוק איסור לשון הרע בישראל קיים כדי לאסור פרסום של אמירות מזיקות שעלולות לפגוע במוניטין, בעסקיו, במקצועו, בפרנסתו או בכבודו של אדם. עם זאת, עם עליית האינטרנט ודרכי תקשורת חדשות, התעורר אתגרים חדשים הנוגעים ליישום הוראותיו של חוק לשון הרע, שנקבעו בשנת 1965. אתגרים אלו נובעים מהמורכבות הכרוכה במתן מענה משפטי המתאים לאופיים הייחודי של פרסומי לשון הרע בפלטפורמות דיגיטליות והאינטראקציות המקוונות שעשויות להתלוות אליהם.

 

לשון הרע באינטרנט: המקום בו עקרונות יסוד כמו חופש הביטוי וכבוד האדם מתנגשים

בעבר בתי המשפט בישראל נתנו לא פעם עדיפות להגנה על חופש הביטוי, מה שהוביל לדחיית תביעות לשון הרע רבות. עם זאת, לאור ההתרחשות הנרחבת של השמצה מקוונת, יש צורך הולך וגובר לקבוע גבולות חדשים לחופש הביטוי כדי לטפל בתופעה שכיחה זו על השלכותיה הפוטנציאליות שעלולות להיות מסוכנות ומרחיקות לכת.

 

כשהיד קלה על המקלדת: על השכיחות של לשון הרע בעידן האינטרנט

תופעה ההשמצה (או בלעז – "שיימינג") משגשגת בפינות שונות של האינטרנט, כאשר רשתות חברתיות, במיוחד בפייסבוק, ופורומים הם מוקדים מרכזיים לתוכן מזיק שכזה. החשיפה העצומה למיליוני משתמשי אינטרנט הופכת את הפרסום המקוון לכלי רב עוצמה לגרימת נזק בלתי נתפס למושא ההשמצה. מדובר בפוטנציאל פגיעה העולה על טווח ההגעה של הפרסום המסורתי ברדיו או במדיה המודפסת.

לאור הקושי באיתור זהותו של המפרסם המשמיץ באינטרנט במקרים רבים, בתי המשפט קבעו כי האחריות תחול על בעלי אתרים, עורכי תוכן ומתווכים אחרים, ולא רק על המשתמש האחראי לתוכן. גישה זו מעודדת בעלי אתרים לנקוט בפעולה מהירה בהסרת הצהרות פוגעניות מהפלטפורמות שלהם ולצמצם את התפשטותו של תוכן משמיץ.

 

האפשרות להגשת תביעה בגין לשון הרע באינטרנט

לשון הרע היא לא מושג חדש בדיני הנזיקין אלא תופעה ידועה ונפוצה מאוד שבכוחה להשפיע הן על המוניטין והן על הרווחה הכלכלית של מושא דברי הבלע. אולם עם הופעת האינטרנט, לשון הרע הפכה לתופעה מאתגרת וחמורה עוד יותר, בעיקר בשל המורכבות של הסדרת חופש הביטוי באינטרנט וזיהוי האנשים העומדים מאחורי הפרסומים הפוגעניים.

עם זאת, אם אתם סבורים שנפגעתם מהשמצה מקוונת בהקשר כלשהו, ​​אל תהססו לנקוט בפעולה על ידי הגשת תביעה. פנו בהקדם לייעוץ של עורך דין לשון הרע מנוסה, על מנת לטפל בהסרה דחופה של התוכן המשמיץ והתחילו לפעול להשגת פיצוי ראוי על הנזק שנגרם לכם.

בתי המשפט בארץ מפצים כעת קורבנות של לשון הרע באינטרנט, תוך שימת דגש על החשיבות של פנייה לייעוץ משפטי ושמירה על זכויותיכם. במידה ואתם מתלבטים בנושא, זכרו כי הגשת תביעה בגין לשון הרע באינטרנט, משרתת לא רק אתכם באופן פרטני, אלא גם את האינטרס הציבורי הרחב יותר בבלימת תופעה מזיקה זו.

 

מה ניתן לעשות כשלא מצליחים לאתר את מי שעומד מאחורי הפרסום המזיק?

לשון הרע הייתה מאז ומתמיד עבירה משמעותית ומעוררת גינוי. עם זאת, האינטרנט העצים את השפעתה על ידי מתן פלטפורמה בלתי מוגבלת לפרסום תוכן פוגעני תחת מעטה של ​​אנונימיות, מה שמקשה על נפגעי התופעה להגיש תביעות לשון הרע. כתוצאה מכך, בתי המשפט מתחילים להכיר כאמור, גם באחריותם של בעלי אתרים לצד זו של המשתמשים, במטרה למזער את השכיחות של לשון הרע באינטרנט. כך שאם לא עלה בידיכם לאתר את הגורם העומד מאחורי הוצאת דיבתכם באינטרנט, תוכלו לכל הפחות לפנות להנהלת הקבוצה בפייסבוק שבה הדברים פורסמו, או להנהלת האתר / הפלטפורמה הרלוונטית, ולדרוש את הסרת הפרסום המזיק. במידה ובקשתכם לא תיענה או באם נגרם לכם נזק בעקבות עיכוב בטיפול בנושא על ידי הנהלת האתר / הקבוצה / הפורום, תוכלו להתקדם גם להגשת תביעת פיצויים בעזרת עו"ד לשון הרע.

 

אילו סעדים משפטיים זמינים למי שנפגע מלשון הרע באינטרנט?

אם אתם מגלים שתוכן שלילי עליכם פורסם באינטרנט או הועלה תיעוד שלכם שמפר את פרטיותכם, חיוני לנקוט בפעולה מהירה ונחרצת ולבצע את הצעדים הבאים:

  1. צרו קשר עם מנהלי האתר / הפלטפורמה המקוונת שבה פורסם התוכן המזיק: זוהי זכותכם לפנות מיידית לאתר המארח את התוכן המשמיץ או הפוגעני בכתב ולדרוש את הסרתו. רצוי שעורך דין לשון הרע מנוסה בתיקי שיימינג באינטרנט, יטפל בבקשה זו בשמכם.
  2. בקשו צו מניעה: אם התוכן הפוגע נותר מפורסם למרות בקשתכם, פנו לבית המשפט בבקשה לצו מניעה דחוף שיחייב את מנהל האתר להסיר את הפרסום המשמיץ או את התוכן שמפר את הפרטיות שלכם.
  3. פנו אל המפרסם: אם אתם יודעים את זהותו של האחראי לתוכן הפוגעני (הכותב או הגורם שהעלה את התוכן) ויש לכם את פרטיו מחוץ לאתר האינטרנט, יש להפנות את צו המניעה גם אליו.
  4. הגשת תביעת פיצויים: במקביל או בשלב מאוחר יותר, ניתן לבקש פיצויים נזיקיים לפי חוק איסור לשון הרע או חוק הגנת הפרטיות.

נקיטת פעולות משפטיות אלו תאפשר לכם להגן על המוניטין והפרטיות שלכם מול השמצה מקוונת והפרות פרטיות אונליין. כאמור, עבודה עם עורך דין לשון הרע מיומן המתמחה בתיקי דיבה באינטרנט, יכולה לשפר מאוד את הסיכויים להשגת פתרון מוצלח.

 

הקשיים והמורכבות הנלווים להתמודדות עם לשון הרע במרחב הדיגיטלי

לשון הרע באינטרנט עלולה לגרום לנזק עצום, הן נפשית והן כלכלית. ההשלכות של פגיעה בעסק של אדם או פגיעה במוניטין שלו, עלולות להוביל להפסדים כלכליים משמעותיים ולנזק בלתי הפיך.

עם זאת, הגשת תביעת לשון הרע רחוקה מלהיות פשוטה, במיוחד כאשר היא כוללת את התחום המקוון, וזאת מהטעמים הבאים:

  • מפרסם לא מזוהה: כדי להגיש תביעת לשון הרע, הכרת זהות המפרסם חיונית. עם זאת, כשמדובר בהשמצה באינטרנט, זיהוי הגורם האחראי היא לרוב משימה מאתגרת הגוזלת זמן יקר, אם בכלל אפשרית.
  • המבחן האובייקטיבי: במידה והנפגע יצליח לזהות את המפרסם ולקדם תביעה, עליו להוכיח כי התוכן המפורסם היה פוגע בכל אדם סביר בנסיבות הנתונות. בית המשפט משתמש במבחן האדם הסביר מכיוון שאנשים שונים עשויים להגיב באופן שונה לאותו מידע, מה שמחייב להוכיח את הפגיעה הפוטנציאלית של הפרסום בכל אחד.
  • הוכחת נזקים: אחד ההיבטים הקשים ביותר בתביעות לשון הרע הוא קביעת היקף הנזק שנגרם. בעוד שהחוק מתיר לבית המשפט לפסוק עד 70,000 ₪ פיצוי כספי מבלי לדרוש הוכחת נזק, ייתכן שסכום זה לא ישקף בצורה נאותה את הנזק שנגרם בפועל, במיוחד במקרים של לשון הרע באינטרנט. עם זאת, במידה והתובע יצליח להביא ראיות לנזקים הוא עשוי לקבל פיצויים משמעותיים יותר, אך ללא הוכחה כזו, הסכום המקסימלי שניתן לפסוק לו הוא כאמור 70,000 ₪ בלבד.

לסיכום

הטיפול בתיקי לשון הרע, בעיקר באינטרנט, מציב מכשולים שונים, החל מזיהוי הגורם האחראי ועד להמחשת ההשפעה על הקורבן. פתרון בעיות אלו דורש שיקול דעת זהיר ואמצעים משפטיים מתאימים ומכאן חשיבות הפנייה לייעוץ וליווי משפטי בתיקים מסוג זה.

לצוות המיומן במשרד עורכי הדין ינובסקי ניסיון רב שלנו בטיפול בתביעות לשון הרע באינטרנט ובמדיה החברתית. ניסיוננו העשיר בתיקים אלו תורם ליכולתנו להגן על הזכויות והמוניטין של לקוחותינו באופן מיטבי – בין אם הם נפגעי שיימינג באינטרנט ובין אם הם נאשמים בכך. 

צרו איתנו קשר עוד היום לקבלת הכוונה משפטית מהימנה ומקיפה כדי לטפל בכל בעיה הכרוכה בהשמצה ברשת ומחוצה לה. השקט הנפשי שלכם הוא בראש סדר העדיפויות שלנו.

לשון הרע באינטרנט
לשון הרע באינטרנט
לשיתוף המאמר:

לייעוץ עם עו"ד דניאל ינובסקי מלאו טופס עכשיו:

4.9 מבוסס על 183 ביקורות מ כתוב לנו ביקורת בReview author ★★★★★ Адвокаты, которые работают для своих клиентоа!עורכי דין שעובדים עבור לקוחותיהםjs_loader

אודות המחבר:
עורך דין דניאל ינובסקי

בוגר LL.B בקריה האקדמית אונו בשנת 2007. תחומי ההתמחות של משרד עורכי דין דניאל ינובסקי – חדלות פירעון לרבות אכיפת חיובים, מחיקה וגביית חובות (הוצאה לפועל), פשיטות רגל – חדלות פירעון והסדרי חוב.
למידע נוסף

מידע נוסף בנושא

לקבלת ייעוץ משפטי
חייגו עכשיו!

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 183 ביקורות
js_loader