לשון הרע בפייסבוק

'מטא' (Meta) – שנקראה בעבר פייסבוק, היא רשת חברתית עולמית מצליחה ביותר עד היום. אולם למרות יתרונותיה הרבים, היא גם מהווה כר פורה להפצת לשון הרע נגד אנשים, עסקים וארגונים. למרבה הצער, המציאות מלמדת שהוצאת דיבה בפייסבוק ובפלטפורמות דיגיטליות אחרות, עלולה לצאת במהירות משליטה, ולגרום לנזק בלתי הפיך. כתוצאה מכך, החוק הישראלי מאפשר לאנשים פרטיים להגיש תביעות לשון הרע הקשורות לתוכן שפורסם בפייסבוק. מאמר זה יפרט על הבסיס המשפטי והתנאים להגשת תביעות מסוג זה.

 

על האפשרות להגשת תביעת פיצויים בגין לשון הרע בפייסבוק ללא הוכחת נזק

חוק לשון הרע במדינת ישראל מאפשר לבית המשפט המטפל בתביעת לשון הרע בפייסבוק, או כל תביעה אחרת הקשורה ללשון הרע או דיבה, להעניק פיצוי כספי לתובע מבלי לדרוש ממנו הוכחת נזק ספציפי. סכום הפיצוי יכול להגיע עד 70,000 ₪.

הסיבה מאחורי הוראה זו נעוצה באתגרים המשמעותיים הקשורים להוכחת נזקים מדידים במקרים של לשון הרע ושיימינג באינטרנט. למרות שקיומם של נזקים ברור, הדגמתם באופן קונקרטי עשויה להיות קשה ביותר.

כך, בתביעת דיבה בפייסבוק ללא הוכחת נזק – הסכום אמנם מוגבל עד 70,000 ₪, אולם התובע לא צריך להוכיח בבית המשפט כי לאדם האחראי על פרסום התוכן המשמיץ הייתה כוונת זדון כלפיו וגם לא שנגרמו לו נזקים בפועל, אלא רק את עצם פרסום הדברים האמורים. לאחר שהוצגה ראייה כזו, בית המשפט רשאי לפסוק לטובת התובעים פיצוי כספי על שיימינג בפייסבוק ללא הוכחת נזקים. 

 

מה מייחד תביעת לשון הרע בפייסבוק לעומת תביעות לשון הרע אחרות?

הייחודיות של תביעת שיימינג בפייסבוק נעוצה ביכולת הייחודית של הפלטפורמה להקל על הפצת תוכן המהווה לשון הרע באמצעים שונים. זה כולל תוכן כתוב בפוסטים, תגובות ושיתופים, כמו גם תוכן וידאו דרך סרטונים רגילים או שידור בזמן אמת או פרסום סטוריז. משכך, הוכחת הטענות בתביעות מסוג זה מחייבת התמקדות ספציפית באופי הפרסום.

בנוסף, אלמנט ה"ויראליות" ממלא תפקיד משמעותי בתביעות לשון הרע פייסבוק, יחד עם השיטות המשמשות להפצת התוכן המשמיץ, כגון באמצעות בוטים או פרופילים פיקטיביים. היבטים אלו לרוב אינם רלוונטיים להכפשות המתרחשות בערוצים דיגיטליים אחרים, שלא לדבר על השמצה המתרחשת באמצעות מדיה מסורתית או אמצעים קונבנציונליים יותר בעולם הפיזי. מכאן שהמורכבויות של תביעת השמצה בפייסבוק מחייבות גישה ייחודית והתחשבות בגורמים שלא נתקלים  בהם בדרך כלל בתיקי לשון הרע אחרים.

 

אילו גורמים שוקל בית המשפט בתביעת לשון הרע בפייסבוק? 

בתיקי לשון הרע הקשורים לפייסבוק, בית המשפט בוחן בתחילה האם האירועים שנדונים בתביעה עומדים בהגדרה המשפטית של לשון הרע. משקבע בית המשפט כי המעשה בפייסבוק מהווה לשון הרע כלפי התובע, ניתנת לנתבע הזדמנות להשמיע את טענותיו נגד הכרה בזכותו של התובע לקבל פיצוי כספי. בנוסף, בתי המשפט בישראל לוקחים בחשבון את המאפיינים הייחודיים של פייסבוק כרשת חברתית כאשר הם עוסקים בתביעות מסוג זה.

 

מהי הגנת "אמת דיברתי" וכיצד היא חלה על תביעות לשון הרע בפייסבוק? 

הגנה זו מנוצלת לעתים על ידי נאשמים העומדים בפני תביעות לשון הרע באינטרנט. הגנה זו טוענת כי ההצהרות המשמיצות לכאורה בפייסבוק הן, למעשה, נכונות ופורסמו לטובת הציבור.

עם זאת, כל תיק לשון הרע בפייסבוק המובא בפני בית המשפט מוערך בהתאם לנסיבותיו הספציפיות. כתוצאה מכך, אין שתי תביעות לשון הרע הדומות לחלוטין זו לזו. כל מקרה נבחן לגופו כדי לקבוע את מהות ההגנה ותחולתה.

 

כך תיערכו להגשת תביעה בגין לשון הרע בפייסבוק

אם אתם מוצאים את עצמכם נפגעים מהוצאת דיבה או שיימינג ("ביוש" – בלעז) בפייסבוק, חשוב לפעול במהירות ובזהירות. להלן הצעדים המומלצים שכדאי לנקוט לפני הגשת תביעת לשון הרע:

  1. תיעוד התוכן הפוגעני: צלמו צילומי מסך של הפרסומים שלדעתכם מכילים אלמנטים של שיימינג, לשון הרע או הוצאת דיבה. צילומי מסך אלו ישמשו כראיה מכרעת במקרה שלכם.
  1. איסוף נתוני תפוצה: אספו נתונים הקשורים להפצה וההשפעה של הפוסט. רשמו פרטים כמו מספר העוקבים בקבוצת הפייסבוק בזמן הפוסט הפוגעני, מספר הלייקים, התגובות, השיתופים ואופי התגובות לפוסט. מידע זה חיוני לקביעת מידת ההשמצה, לרבות חשיפה, ויראליות ומעורבות משתמשים. הדבר חיוני בתביעתכם שכן תיעוד התגובות יכול לחזק את טענותיכם לפגיעה במוניטין שלכם שנגרמה עקב דברי הבלע שפורסמו נגדכם.
  1. בקשו להסיר את הפרסום: פנו מיידית למנהל קבוצת הפייסבוק בה פורסם הפוסט המשמיץ ובקשו להסיר את התוכן הפוגעני. תעדו גם את התקשורת שלכם עם המנהל באמצעות צילומי מסך (ודאו שכבר תיעדתם והוספתם את ההשמצה עצמה עם צילומי מסך לתיק הראיות שלכם). בקשת הסרה מיידית מחזקת את תביעתכם לעוגמת נפש שנגרמה מהפרסום השלילי.

על ידי ביצוע שלבים אלה, אתם יכולים לאסוף ראיות חיוניות ולחזק את העילה לתביעה שלכם בעת שתגישו תביעת לשון הרע בעקבות פרסום משמיץ בפייסבוק. במידת הצורך, פנו לייעוץ משפטי של עורך דין לשון הרע מנוסה שידריך אתכם בתהליך ויגן על זכויותיכם.

 

מדוע חיוני לפנות להתייעצות עם עורך דין לשון הרע לפני שמגישים תביעה?

הגשת תביעת לשון הרע יכולה להיות התחייבות מורכבת, הדורשת היערכות קפדנית מצד התובע. כדי לטפל במצב בצורה יעילה, חיוני לפנות מיידית להכוונה מקצועית של עורך דין לשון הרע המנוסה בטיפול בתיקי לשון הרע באינטרנט. התקשרות עם עורך דין המתמחה בתביעות מסוג זה מבטיחה שהמקרה שלכם נבדק ביסודיות ומאפשרת לכם לאמוד מראש את הכדאיות של הגשת תביעתכם.

כמו כן, עורך דין לשון הרע יוכל לייעץ לכם בניהול משברים ובקרת נזקים מיידית. בכוחו להמליץ על פעולות שיסייעו לכם לשחזר את המוניטין המוכתם שלכם, שייתכן שהושפע מהשיימינג ברשתות החברתיות. 

בקצרה, בעזרת ייעוץ משפטי תוכלו לנווט במורכבות ההליך המשפטי ולמקסם את סיכוייכם לתביעת לשון הרע מוצלחת בפייסבוק. 

 

מה לעשות אם אתם עומדים בפני תביעת לשון הרע בפייסבוק שהוגשה כנגדכם?

אם אתם מתמודדים עם תביעת שיימינג בפייסבוק שהוגשה נגדכם, חיוני לפנות מיד לייעוץ של עורך דין לשון הרע באינטרנט. ייעוץ משפטי בתיקים אלו הוא חיוני מאוד, משום שאם תימצאו אשמים בתביעה כזו, אתם עלולים לשאת בהוצאות כספיות משמעותיות. מנגד, עורך דין לשון הרע מנוסה, הבקיא בהגנה על נאשמים בתיקי לשון הרע והוצאת דיבה בפייסבוק, יכול להדריך אתכם בתהליך של איסוף ראיות ובניית הגנה חזקה כדי להפריך את הטענות שהועלו נגדכם בנוגע לשיימינג בפייסבוק.

 

לסיכום: הדרך היעילה להגן על הזכויות והאינטרסים שלכם בתביעת לשון הרע בפייסבוק 

תביעות דיבה הן מטבען מורכבות, במיוחד כאשר הן מערבות פלטפורמות מדיה חברתית כמו פייסבוק וערוצים מקוונים אחרים. אם חוויתם פגיעה עקב שיימינג בפייסבוק או בכל פלטפורמה דיגיטלית, או אם אתם מתמודדים עם האשמות בהפצת לשון הרע בערוצים אלו, חיוני לפנות לייעוץ מעורך דין לשון הרע באינטרנט. התייעצות עם עורך דין מנוסה, המיומן בייצוג נתבעים ותובעים כאחד בתיקי לשון הרע בפייסבוק ובמצבים דומים, תבטיח שתקבלו את ההכוונה וההגנה הנדרשת על זכויותיהם בנוף משפטי מורכב זה. אל תתמהמהו! פנו אל משרד עו"ד ינובסקי עכשיו כדי לשמור על האינטרסים שלכם.

לשון הרע בפייסבוק
לשון הרע בפייסבוק
לשיתוף המאמר:

לייעוץ עם עו"ד דניאל ינובסקי מלאו טופס עכשיו:

4.9 מבוסס על 183 ביקורות מ כתוב לנו ביקורת בReview author ★★★★★ Адвокаты, которые работают для своих клиентоа!עורכי דין שעובדים עבור לקוחותיהםjs_loader

אודות המחבר:
עורך דין דניאל ינובסקי

בוגר LL.B בקריה האקדמית אונו בשנת 2007. תחומי ההתמחות של משרד עורכי דין דניאל ינובסקי – חדלות פירעון לרבות אכיפת חיובים, מחיקה וגביית חובות (הוצאה לפועל), פשיטות רגל – חדלות פירעון והסדרי חוב.
למידע נוסף

מידע נוסף בנושא

לקבלת ייעוץ משפטי
חייגו עכשיו!

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 183 ביקורות
js_loader