מחיקת חובות

אחד הדברים שעלולים לקרות לכם בחיים, גם אם אתם אנשים לגמרי נורמטיביים, זה פשיטת רגיל. קשיים כלכליים, שמביאים לאחר חובות ועיקולים, לפשיטת רגל, זה לא דבר פשוט בכלל, וכאמור, כל משבר פתאומי בריאותי במשפחה, פיטורין פתאומיים מהעבודה, או כל דבר שלא נערכתם אליו, יכול לגרום לזה. איך מגיעים להליך של מחיקת חובות? מה זה אומר? ולמה כדאי עורך דין שילווה אתכם בתהליך הזה, אם הגעתם אליו? כל הפרטים במאמר שלפניכם.

 

מחיקת חובות – מה זה אומר?

מחיקת חובות, הוא בעצם ביטוי שנוצר על ידי הציבור, "מהרחוב". בעצם החובות לא נמחקים סתם כך ביום בהיר אחד, אלא מדובר בהליך שמלווה על ידי עורך דין, ומסדיר את החובות כהליך משפטי ייעודי מיוחד. בשפה המשפטית נקרא ההליך "הפטר חובות". ישנם מספר הליכים שניתן לבצע בעזרתם הסדר חוב, לאחר שמגיעים להסדר חוב, ומשלמים את החוב כפי שהוסכם, מקבלים הפטר חוב, כלומר, פטור משאר החוב, וזה בעצם מחיקת חובות. כל זה מתנהל כמובן במסגרת הליכי פשיטת רגל, כפי שנקראו בעבר. היום, כלל ההליכים הללו מתבצעים במסגרת חוק "חדלות פירעון ושיקום כלכלי", החוק שהחליף את פקודת פשיטת הרגל הוותיקה.

 

דבר ראשון – מודעות למצב

אחד הדברים החשובות, עוד לפני הכניסה להליך מחיקת חובות הוא להבין שאתה במצב שאתה צריך עזרה, אם זה בפנייה לעורך דין, ואם זה באופן עצמאי, בהגשת בקשה לחדלות פירעון. בכל מקרה, אם התרחש במשפחתכם, או בחייכם, אירוע כלכלי, שגרם לחובות שלכם לגדול, וההוצאות גבוהות מההכנסות עד כדי כך שאתם לא עומדים בזה, אתם צריכים להבין שלא נשארה לכם ברירה מלבד לבקש להיכנס להליך של חדלות פירעון, שבסופו תגיעו לתוצאה המיוחלת שחובותיכם ימחקו. שימו לב, שהחשש העיקרי הוא כניסה שלכם לסחרור של חובות מול הבנקים, כך שהמצב שלכם יחמיר, תהיה לכם בעיה בהחזר החובות, וכך גם הריבית שדורשים מכם תעלה. אתם תנסו לכסות על הלוואות בעזרת "גלגול" הלוואות ממקום, אחר, ותיכנסו למעגל שאין דרך לצאת ממנו, מלבד פנייה לעורך דין מומחה לענייני חדלות פירעון, שיסייע לכם בפתרון המצב בדרך כלשהי.

 

אז מה מטרות חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי?

עוד לפני שמדברים על מחיקת חובות, צריך להבין את מטרותיו של חוק חדלות פירעון. כשכמובן, בסופו של ההליך, תקבלו הפטר חובות, והחובות שלכם אמורים להימחק.

  • קיצור הבירוקרטיה – עוד לפני כניסת החוק החדש לתקוף, היה כמובן הליכי טיפול בפושטי רגל, אך היה מדובר בהליכים מורכבים. החוק מנסה לפשט את כל הסיפור, להקל על הבירוקרטיה, ולגרום לאנשים להצליח לצאת מהסיפור בצורה מהירה וקלה יותר.
  • שיקום- המחוקק הבין עם השנים שהמטרה של החוק צריכה להיות שיקומו של החייב, ולא רק תשלום לנושים. אם החייב יחזור למעגל העובדים, המשק כולו ירוויח מזה בטווח הארוך. החייב יחזור לשלם מיסים, ובכך יתרום חזרה למשק, לאחר שיקומו הכלכלי.
  • הגדלת שיעור החוב – עוד מטרה של החוקק היא לאפשר את תשלום החוב לנושים, כמובן תוך שימוש בהליכים שונים כמו ביטול עיקול משכורת, עיכוב הליכים. אם החייב יוכל לעבוד ולהתפרנס, הוא יוכל לאחר שיתייצב, להגדיל את שיעור ההחזר של החוב שלו, עד לבסוף שקיבל את הפטור.
  • הגברת הוודאות – החוק רוצה לאפשר לנושים, למשקיעים, וגם לחייבים, כמה שיותר ודאות. כשיש הסדרים ברורים, מה קורה במקרה של חדלות פירעון, לאנשים יותר נוח להלוות, ובכך לאפשר לכלכלה להמשיך לזרום, והכל בזכות הוודאות. ודאות בעולם הכלכלי זה פרמטר חשוב ביותר.

 

מתי החייב יהיה זכאי להליך מחיקת חובות במסגרת הליך חדלות פירעון?

כאמור, לאחר שהבנתם שאתם באיזה שהוא סחרור, ועליכם לצאת ממנו. הדרך הטובה ביותר היא לפנות לעורך דין שמבין במחיקת חובות. בין אם אתם עצמאיים ובין אם אתם שכירים או עובדי מדינה. בכל מקרה, חוק חדלות פירעון יגדיר מה ההליך המתאים עבורכם. זה כמובן תלוי בין השאר גם בהיקפי החובות שלכם. אם היקף החוב שלכם מעל 161,236 ₪ ההליך שלכם יתנהל בבית משפט השלום. אם היקף הסכום של כלל החובות קטן יותר מהסכום הזה, ההליך לא יתקיים בבית משפט אלא דרך ההוצאה לפועל. ובכל מקרה, יש רף מינימום לכניסה להליך. אתם צריכים שסך החובות שלכם יהיה מעל 53,745 ₪.

 

השלבים לקבלת צו הפטר

  • הגשת בקשה לפתיחת הליכים – תצטרכו להגיש בקשה לממונה על הליכי חדלות פירעון, כמובן לאחר התייעצות עם עורך דין, שיעזור לכם להגיע למסקנה המתאימה בדבר ההליך שרלוונטי לכם. מדובר בשלב קריטי, למה? כי במסגרת הבקשה אתם גם צריכים לצרף מסמכים המעידים על מצבכם. עורך דין מקצועי למחיקת חובות, ידע לבדוק עבורכם את המסמכים, ולראות שהבקשה גם מנוסחת כפי שנדרש מכם. כל זאת כדי שהממונה יבין בדיוק את מצבכם. זכרו, כל התביעה שלכם, ההליך כולו, שמטרתו לגרום לכם למחיקת חובות, תלוי בבקשה ובמסמכים שהגשתם בשלב זה.
  • פניה לעיכוב הליכים – ברגע שסיימתם והגשתם את הבקשה לפתיחת הליכים, עליכם לבקש עיכוב הליכים זמני, לפי סעיף 77א לחוק הוצאה לפועל. עיכוב ההליכים המבוקש על ידכם הוא ל- 90 יום. יחד איתו, תבקשו גם לבטל את עיקל המשכורת, וביטול עיקול חשבון הבנק, אם הוצא כזה.
  • המתנה לקבלת צו  – מרגע הגשת הבקשה לפתיחת ההליך, יכול להיות שתיאלצו להמתין בין 30 ל – 60 יום. כשיסתיים הטיפול, תקבלו צו פתיחת הליכים, יקבע לכם צו תשלומים, שאמור להיות מתאים למצבכם, וכן ימונה עבורכם נאמן, שתפקידו לעקוב אחר ההתנהלות הפיננסית שלכם. הוא גם בוחן את דו"ח ההכנסות וההוצאות שלכם, שעליכם להעביר אליו כל חודשיים. לאחר מכן, על בסיס הבדיקה, הוא נותן דו"ח לבית המשפט שימליץ על מתן צו שיקום כלכלי עבורכם, ובתוכו התכנית הכלכלית שלכם, כמובן לאחר שהוא מבין שאתם מחויבים לשיקום כלכלי.
  • מתן צו שיקום כלכלי – בית משפט נותן את הצו, שכולל בתוכו גם את תכנית השיקום שלכם, יחד עם תכנית ההחזרים. אתם, בתור חייבים, צריכים לשלם את כל מה שנרשם בצו, וכך תוכלו להיות זכאים לקבל את ההפטר – כלומר מחיקת חובות.

 

למה צריך עורך דין בכל ההליך של מחיקת חובות?

כפי שכבר ניתן להבין, מדובר בהליך מורכב, עם הרבה סיכונים לפספס מסמכים או שלבים בדרך. עורך דין לענייני פשיטות רגל, או חדלות פירעון כפי שזה נקרא היום, ידע לסמן עבורכם מה הן נקודות התורפה בהליך. יבנה עבורכם אסטרטגיה למשא ומתן עם הנושים אם יש בזה צורך. כמובן שיבחן את המסמכים לפני הגשת הבקשה. עורך דין למחיקת חובות ייצג אתכם בצורה הטובה ביותר, כך שתקבלו את התנאים הטובים ביותר בצו השיקום הכלכלי, שכולל בתוכו כמובן גם צו תשלומים. לאחר שתשלמו, תקבלו את צו הפטר החובות, ומחיקת כלל החובות שלכם.

 

אז איך בוחרים?

כדי למצוא עורך דין לענייני חדלות פירעון, אתם צריכים למצוא מישהו בעל ניסיון, מקצועי, אמין, וכמובן, מישהו שתוכלו לסמוך עליו. עו"ד דניאל ינובסקי הוא האדם המתאים ביותר לתפקיד הזה. וכולל בתוכו את כל הפרמטרים שאתם צריכים.

 

מחיקת חובות
מחיקת חובות
לשיתוף המאמר:

לייעוץ עם עו"ד דניאל ינובסקי מלאו טופס עכשיו:

4.9 מבוסס על 183 ביקורות מ כתוב לנו ביקורת בReview author ★★★★★ Адвокаты, которые работают для своих клиентоа!עורכי דין שעובדים עבור לקוחותיהםjs_loader

אודות המחבר:
עורך דין דניאל ינובסקי

בוגר LL.B בקריה האקדמית אונו בשנת 2007. תחומי ההתמחות של משרד עורכי דין דניאל ינובסקי – חדלות פירעון לרבות אכיפת חיובים, מחיקה וגביית חובות (הוצאה לפועל), פשיטות רגל – חדלות פירעון והסדרי חוב.
למידע נוסף

מידע נוסף בנושא

לקבלת ייעוץ משפטי
חייגו עכשיו!

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 183 ביקורות
js_loader