מילון מונחים מקיף בדיני חדלות פירעון ופשיטת רגל

חדלות פירעון ופשיטת רגל הם מצבים משפטיים מורכבים היכולים להיות בעלי השפעה משמעותית על חייו של אדם או עסק. במאמר זה נציג מילון מונחים מקיף בדיני חדלות פירעון ופשיטת רגל בישראל, אשר יכול לסייע לכם להבין את המושגים הבסיסיים בתחום מורכב זה.

 

מילון מונחים מקיף בדיני חדלות פירעון ופשיטת רגל בישראל שחשוב לכל חייב ונושה להכיר

חדלות פירעון ופשיטת רגל הם מונחים משפטיים שיכולים להיות מורכבים להבנה עבור אנשים שאינם עורכי דין. לכן בשורות הבאות נציג עבורכם מילון מונחים מקיף בדיני חדלות פירעון ופשיטת רגל בישראל, אשר יכול לסייע לכם להבין במה אמורים הדברים בפועל.

חדלות פירעון

חדלות פירעון היא מצב שבו אדם או חברה אינם יכולים לעמוד בהתחייבויות הפיננסיות שלהם או שסך התחייבויותיהם עולה על סך נכסיהם. חדלות פירעון יכולה להתרחש מסיבות שונות, כגון אובדן עבודה, הפסדים עסקיים או משבר כלכלי.

פשיטת רגל

פשיטת רגל זהו מושג מקביל למושג חדלות הפירעון. מושג זה היה בשימוש תכוף עד שנת 2019, כאשר חייבים טופלו במסגרת הליכי פשיטת רגל על בסיס פקודת פשיטת הרגל. כיום הליכי פשיטת הרגל מתנהלים במתכונת חדשה לפי חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי 2018, אולם הרעיון דומה במהותו: פשיטת רגל משמעה אובדן יכולת עמידה בהתחייבויות הפיננסיות, והליך פשיטת רגל, זהו הליך משפטי שנועד לסייע לאנשים ועסקים שאינם יכולים לפרוע את חובותיהם ולהשיב חלק מכספי החוב לנושים. זאת בתמורה לקבלת הפטר חלקי או מלא משארית החובות שלהם מבית המשפט. 

הליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי

הליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי הוא הליך משפטי המתנהל לפי חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי משנת 2018, המחליף את הליך פשיטת הרגל מאז ספטמבר 2019. הליך חדלות הפירעון נועד לספק לחייב הזדמנות לפרוע את חובותיו לפי יכולתו הכלכלית ולקבל הפטר מחלק משמעותי מתוכם. כל זאת בדגש על שיקומו הכלכלי של החייב, הגנה משפטית עליו מפני הליכי אכיפה וגבייה במסגרת ההליכים והקניית כלים המאפשרים לו התנהלות פיננסית בריאה יותר.

צו לפתיחת הליכים

צו שניתן על ידי בית המשפט המאשר את תחילתו של הליך פשיטת רגל (הנקרא החל מ- 15 לספטמבר 2019, "הליך חדלות פירעון").

הקפאת הליכים

הקפאת הליכים היא כלי משפטי חשוב שיכול לסייע לחייב שנקלע לחדלות פירעון. הקפאת הליכים פירושה הפסקת כל ההליכים המשפטיים המתנהלים כנגד החייב במסגרת כניסתו להליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי. הקפאת הליכים נועדה להבטיח שהחייב יוכל להתנהל בחופשיות במסגרת הליך חדלות הפירעון, מבלי להיחשף ללחצים מצד הנושים. הקפאת הליכים נכנסת לתוקף מרגע מתן צו בית המשפט לפתיחת הליכי חדלות פירעון, ומחייבת את כל הנושים להפסיק כל פעילות משפטית כנגד החייב, לרבות הליכי גבייה, הליכי הוצאה לפועל והליכים משפטיים אחרים. הקפאת הליכים היא אחד האמצעים החשובים ביותר בהליכי חדלות פירעון, מכיוון שהיא מאפשרת לחייב זמן ומקום להתמקד בשיקום מצבו הכלכלי.

נאמן

במסגרת הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי ממונה נאמן מטעם בית המשפט המוסמך לכנס ולנהל את נכסי החייב בקופת נשייה כחלק מההליכים, לבצע בדיקה למצבו הכלכלי של החייב ולגבש דוח ותוכנית תשלומים לנושים, בהתאם ליכולת הכלכלית של החייב כפי שהיא מצטיירת מן הבדיקה הנ"ל. הנאמן אחראי לעמוד בקשר מול החייב לאורך כל תקופת ההליכים, לקבל ממנו דוחות על הכנסותיו והוצאותיו השוטפות ולוודא כי הוא עומד בהגבלות שנקבעו לו במסגרת ההליך ובצו התשלומים שהוגדר עבורו.

תקופת הביניים

תקופת הביניים היא השלב השני בהליכי חדלות פירעון. היא מתחילה לאחר מתן צו לפתיחת הליכים, ונמשכת עד למתן צו לשיקום כלכלי. בתקופת הביניים, הנאמן מנהל את נכסי החייב ומטפל בתביעות חוב מהנושים. הנאמן גם עוזר בבדיקת היכולת הכלכלית של החייב בתקופה זו שעל בסיסה הוא יכין עבורו תוכנית לשיקום כלכלי.

תוכנית שיקום כלכלי

תוכנית שפותחה על ידי הנאמן המלווה את החייב בהליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי, ואשר מאושרת על ידי בית המשפט, במטרה שהחייב ישלם חלק מסוים מחובותיו לנושיו, בהתאם ליכולת הכלכלית שלו.

מחיקת חובות / הפטר חובות

מחיקת חובות היא מצב שבו בית המשפט מוציא צו המבטל את חובותיו של החייב. אולם כאן המקום לציין כי מחיקת חובות הינה מושג שגור בשפה העממית, אם כי מדובר במושג מטעה שלא נכון לפרש אותו כלשונו. זאת משום שחובותיו של אדם או גוף מסחרי, אינם נמחקים כליל כמעט אף פעם. הכוונה היא לקבלת הפטר מחלק מסוים מתוך החובות של חייב המצוי בהליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי, כאשר בחלק הארי של המקרים, הדבר מותנה בפירעון של חלק ניכר מהחובות שהחייב צבר ובעמידה במגוון תנאים והגבלות במשך תקופה ארוכה, עד שבית המשפט מוחל לחייב על יתרת חובותיו. רק בהינתן מצב כלכלי קשה מאוד מצד החייב, בית המשפט עשוי לאפשר לו לקבל הפטר מלא מחובותיו מבלי שיאלץ לעמוד בתוכנית תשלומים להשבת חלק מהם לנושים. 

הממונה על הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי

הממונה על הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי הוא הגוף ממשלתי שאחראי על ניהול הליכי חדלות פירעון בישראל, מאז 15 בספטמבר 2019, כאשר הרפורמה בהליכי פשיטת הרגל נכנסה לתוקפה. הממונה הוא למעשה ישות במשרד המשפטים המחליפה את הכונס הרשמי שהיה אמון על הסדרת הליכי פשיטת הרגל במתכונתם הקודמת.

לסיכום

הליכי חדלות פירעון או פשיטת רגל במדינת ישראל, נשענים על חוקים מורכבים שהבנתם משקל רב על מצבם הכלכלי של לא מעט חייבים יחידים ותאגידים בחובות בארץ. כדי להבין לעומק את המשמעויות הנלוות לפתיחת הליכים אלו – הן מצד החייב והן מצד הנושה, חשוב במיוחד לפנות לליווי משפטי מעורך דין לענייני חובות. 

משרד עו"ד ינובסקי מספק שירותי ייעוץ וייצוג משפטי מקצועיים בהליכי חדלות פירעון ופשיטת רגל, ויוכל לסייע לכם לקבל את ההחלטות הנכונות עבורכם. צרו קשר עם משרדנו עוד היום כדי לקבל ייעוץ משפטי איכותי המותאם לצרכיכם, בדיני חדלות פירעון ופשיטת רגל.

מילון מונחים מקיף בדיני חדלות פירעון ופשיטת רגל
מילון מונחים מקיף בדיני חדלות פירעון ופשיטת רגל
לשיתוף המאמר:

לייעוץ עם עו"ד דניאל ינובסקי מלאו טופס עכשיו:

4.9 מבוסס על 183 ביקורות מ כתוב לנו ביקורת בReview author ★★★★★ Адвокаты, которые работают для своих клиентоа!עורכי דין שעובדים עבור לקוחותיהםjs_loader

אודות המחבר:
עורך דין דניאל ינובסקי

בוגר LL.B בקריה האקדמית אונו בשנת 2007. תחומי ההתמחות של משרד עורכי דין דניאל ינובסקי – חדלות פירעון לרבות אכיפת חיובים, מחיקה וגביית חובות (הוצאה לפועל), פשיטות רגל – חדלות פירעון והסדרי חוב.
למידע נוסף

מידע נוסף בנושא

לקבלת ייעוץ משפטי
חייגו עכשיו!

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 183 ביקורות
js_loader