תביעת ביטוח תאונת דרכים: המידע שבאמת חשוב להכיר

כמעט ואין יום בו כותרות הבוקר אינן מדווחות על תאונת דרכים קטלנית שהתרחשה ביממה האחרונה. מימדי התופעה הן בגדר מגיפה, ועל פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשנת 2019 בלבד התרחשו 12,670 תאונות דרכים בהן היו מעורבים 22,773 כלי רכב.

מספרים אלו מתייחסים אך ורק לתאונות דרכים עם נפגעים – עליהם יש חובה על פי חוק לדווח למשטרת ישראל, ואינם כוללים את כל התאונות "הקטנות" בהן, לשמחתנו הרבה, הפגיעה היא אך ורק ברכוש.

תאונת דרכים כרוכה לצערנו על פי רוב בנזק רב. בין אם הנפגע סובל מנזק פיזי, נפשי או כלכלי, חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים -תשל"ה 1975, קובע מנגנון באמצעותו יכול הנפגע להיפרע מנזקו. במאמר שכאן אנו מבקשים לעמוד על מטרתו של החוק, על אופן הפעלת המנגנון הקבוע בו  ועל אופייה של תביעת ביטוח.

 

חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים – מנגנון ביטוח החובה

עם הגידול הניכר במספר תאונות הדרכים ובניסיון להחיל משטר שיאפשר התמודדות יעילה עימן, חוקק חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים. החוק קובע מנגנון פיצוי ייחודי אשר נפגע הזכאי לתבוע פיצויים במסגרתו – חייב לעשות בו שימוש, ואינו רשאי לתבוע באמצעות תביעת נזיקין רגילה.

במסגרתו של החוק, ובכדי למנוע בירורים משפטיים ארוכים בשאלת האשמה והפיצוי בעקבותיהן,  החוק מטיל חובה על כל אזרח ישראלי  הנוהג ברכב ממונע לבטח את רכבו בביטוח חובה. המשמעות של הביטוח הינה שבכל מקרה של תאונה, לחברת הביטוח ישנה אחריות מוחלטת על הנזק, מבלי שיש צורך להוכיח אשם. באופן זה, נפגע זכאי לפיצוי בגין נזקיו עקב תאונת דרכים, גם אם התאונה אירעה באשמתו.

נפגע תאונת דרכים שעונה על תנאי החוק, זכאי לקבל פיצוי שיאפשר לו ככל הניתן לכסות על הפסדים שנגרמו לו ואשר יגרמו לו בעתיד בשל הפגיעה בתאונה. הפיצוי יוערך או במסגרת פשרה בין הצדדים או על ידי בית המשפט לפי הנזק הנטען ותוך התחשבות בנסיבות הספציפיות של הנפגע (גילו, עיסוקו, מידת הפגיעה בתפקודו ועוד).

תביעת ביטוח תאונת דרכים – את מי תובעים?

אם כן – המקור לפיצוי בכל מקרה של נזק בעקבות תאונת דרכים הינו חברות הביטוח. אבל איזו חברת ביטוח? חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים עונה על שאלה זו באופן חד משמעי:

 

נהג שנפגע בתאונת דרכים

אדם אשר מעורב בתאונה בהיותו נוהג ברכב מנועי יתבע את חברת הביטוח אשר ביטחה את הרכב בו נהג. גם אם התאונה התרחשה באשמת אדם אחר, עדין תובענת הנהג  תוגש נגד חברת הביטוח שביטחה את הרכב בו נהג.

 

נוסע שנפגע בתאונת דרכים

אדם הנוסע בכלי רכב מנועי המעורב בתאונת דרכים יתבע את חברת הביטוח אשר ביטחה את הרכב בו נסע.

 

הולך רגל שנפגע בתאונת דרכים

אדם שמעורב בתאונת דרכים כהולך רגל יתבע את חברת הביטוח של הרכב שפגע בו. אם מספר רכבים היו מעורבים יכול הולך הרגל לתבוע את כל אחת מחברות הביטוח ואתן כולם יחדיו, לפי שיקולו. כאשר מדובר בתאונת "פגע וברח", התביעה מוגשת כנגד קרן שהוקמה על ידי המחוקק במטרה להעניק פיצוי כספי לנפגעי תאונות דרכים בהם אין בנמצא מבטח עם ביטוח חובה.

 

מהו המועד להגשת התביעה?

המועד להגשת התביעה הינו קריטי משני היבטים: הגשה מוקדמת מידי או הגשה מאוחרת מידי. הגשה טרם התבררו כל הנזקים וטרם נאמדו, עשויה להניב פיצוי חלקי שאינו מתחשב בנזק מאוחר יותר. לעומת זאת, הגשה מאוחרת מידי עלולה להביא להתיישנות עילת התביעה.

כבכל תביעה נזיקית, עילת תביעה מתיישנת לאחר שבע שנים מהתגבשותה (עילת תביעה של פוליסה פרטית מתיישנת לאחר שלוש שנים). ואולם, גם טרם מועד זה חברת הביטוח עלולה לטעון כי דחיית התביעה מוצדקת בשל שיהוי בהגשתה. כללי ההתיישנות הינן סבוכים ומורכבים, ולאור החשיבות בהגשת התביעה במועדה, נמליץ בחום להתייעץ בנושא עם עורך דין המתמחה בתחום תאונות הדרכים.

 

במה תלויה היכולת לקבלת פיצויים בהגשת תביעת ביטוח תאונת דרכים?

אם נפגעתם בתאונת דרכים בשנים האחרונות – כהולכי רגל, נהגים או נוסעים ברכב, ולא הגשתם תביעת ביטוח תאונת דרכים, ייתכן בהחלט כי אתם זכאים לקבל פיצוי כספי בגין נזקי הרכוש או הגוף חלילה, שספגתם בתאונה.

היכולת להשיג את מלוא הפיצויים המגיעים לכם מחברת הביטוח, תלויה במידה רבה בבחירה נכונה בעורך דין המתמחה בליווי תביעות ביטוח בתאונות דרכים או תאונות עבודה (ככל שמדובר בתאונת דרכים שהתרחשה בדרככם אל מקום העבודה, בשובכם ממנו או במסגרת נסיעת עבודה).

 

הזכאות להגשת תביעת חברת ביטוח תאונת דרכים

על מנת שתוכלו לממש את זכאותכם לפיצויים באמצעות הגשת תביעת ביטוח לאחר תאונת דרכים, על התאונה שעברתם להחשב כתאונת דרכים כהגדרתה בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות הדרכים (הידוע בקצרה בראשי התיבות 'פלת"ד'). הגדרת המושג "תאונת דרכים" בחוק הפלת"ד היא למעשה רחבה מכפי שאנשים רבים מניחים, ובה מכוסה כל "מאורע בו נגרם נזק גוף לאדם עקב השימוש בכלי רכב מנועי לצרכי תחבורה".

ניתן אם כן לסכם ולומר כי כל אירוע בעל מאפיינים של תאונה, שניתן למקמו במרחב ובזמן, ככזה שנגרם במסגרתו נזק פיזי לאדם, מרכב עם מנוע מכני המשמש לתחבורה קרקעית – כפועל יוצא של השימוש ברכב זה לצורך תחבורתי – יוכר כתאונת דרכים המזקה את הניזוק בפיצויים מכוחו של חוק הפלת"ד. זאת גם באם התאונה אירעה לא במהלך הנסיעה בפועל ממקום למקום, אלא ביציאה או הכניסה מהרכב, תוך כדי טיפול ברכב וכדומה.

 

מה חשוב לבדוק לפני שמגישים תביעת ביטוח תאונת דרכים?

ביטוח החובה לרכב כולל בתוכו כיסוי לכל סוג של תאונה בדרכים התואמת להגדרת המונח תאונה כפי שהובא לעיל. זאת גם כאשר האירוע התאונתי היה שונה מן התרחיש שאותו אנו מדמיינים לעצמנו בהקשר למושג "תאונת דרכים". לכן בהמשך לאמור לעיל, לפני שמגישים תביעת ביטוח תאונות דרכים או מוותרים על הגשתה, חשוב לברר האם האירוע שבו נפגענו עשוי להיכנס תחת להגדרת המונח "תאונה" בחוק הפלת"ד ולזכות אותנו בפיצויים וזכויות רפואיות.

בין המקרים שעשויים בהחלט להיחשב כתאונת דרכים כהגדרתה בחוק זה, ישנם גם מצבים של חלקי רכב שהתפרקו בזמן נסיעה ופגעו ברכב אחר או בהולכי רגל, מקרים של פגיעה מרכב "דו תכליתי" כדוגמת מלגזה או מנוף בזמן שהיו נייחים, ועוד מקרים רבים ונוספים שאותם לא בהכרח תעלו על דעתכם ככאלו שיזכו אתכם בפיצויים מכוח הפלת"ד.

לפיכך, ככל שניזוקתם באירוע שבו מעורב היה כלי רכב מנועי מכל סוג שהוא, אנו ממליצים לכם בחום לברר עם עורך דין לתביעות ביטוח תאונות דרכים, האם האירוע עומד בהגדרה המשפטית של "תאונת דרכים" לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות. חשיבות הבירור טמונה בכך שבמקרים המכוסים תחת הגדרה זו, כל ההתנהלות מול חברות הביטוח הופכת הרבה יותר פשוטה עבור התובעים.

 

הגשת תביעת ביטוח חובה לאחר תאונה – דרך פוליסת הביטוח של הנפגע או של הפוגע?

בנוסף על תביעת תביעת חברת הביטוח שאצלה הנהג הפוגע מבוטח בפוליסת ביטוח חובה, כל נהג רשאי גם להגיש תביעת ביטוח תאונת דרכים לחברת הביטוח שלו עצמו, ככל שהוא מבוטח בפוליסת ביטוח מקיף לרכב. פוליסת ביטוח מקיף לרכב, נועדה לספק לנהגים הגנה ביטוחית מקיפה מפני שלל סוגי נזקים שעלולים להיגרם לרכבם. למשל, נזקי רכב בעקבות תאונת דרכים, נזקי ונדליזם, נזקי אש, נזקי טבע או גניבה.

אף שהגשת תביעת ביטוח מקיף בתאונת דרכים, מאפשרת לקבל פיצוי כספי בגין נזקי הרכוש, חשוב לדעת שתביעות אלו גורמות להתייקרות פרמיית הביטוח ולכן אם אתם לא הנהגים האחראים לתאונה, לא בהכרח מומלץ שתפעילו את הביטוח המקיף שלכם.

 

מה ניתן לעשות במידה והנהג הפוגע אינו מבוטח?

נפגעתם חלילה בתאונת דרכים על ידי רכב ללא ביטוח חובה? דעו כי עדיין תוכלו לממש את זכותכם לקבלת פיצויים על ידי הגשת תביעה ל"קרנית" – גוף סטטורי האמון על פיצוי נפגעי תאונות דרכים בגין נזקי גוף, בהעדר ביטוח לנהג הפוגע או כשלא ניתן לאתר את הצד הפוגע.

היה והזנק שנגרם לכם הוא נזק רכושי, גם אם לנהג הפוגע אין ביטוח חובה בתוקף, עדיין תוכלו להגיש כנגדו תביעה כספית על נזקי רכוש באמצעות עורך דין המתמחה בנזקי רכוש בתאונות דרכים.

 

את מי תובעים בגין נזקי רכוש בתאונות דרכים?

את התביעה הנזיקית על נזקי הרכוש שספגתם בתאונת הדרכים (למשל, נזק לרכבכם), דעו כי תוכלו להגיש רק כנגד נהג שהיה אחראי לקרות התאונה. כלומר, אין אפשרות לתבוע נוסע ברכב הפוגע, או נהג אחר שהיה שותף פסיבי לתאונה (כמו בתאונת שרשרת) או לתבוע את מי שניזוק בתאונה בעקבות רשלנות מצד אדם אחר.

בהקשר לתביעות על נזקי רכוש חשוב לסייג ולומר שבשונה מנזקי גוף שכל נהג נדרש לבטח את רכבו מפני גרימתם באמצעות פוליסת ביטוח חובה – הרי שביטוח מפני נזקי רכוש אינו מתחייב על פי החוק. מכאן שזהותו של התובע תביעת נזקי רכוש, תלויה במסגרת הביטוחית של הנהג שאחראי לתאונה.

הביטוח הרלוונטי בהקשר זה הוא ביטוח צד ג, המבטח את נזקי הרכוש שהנהג עשוי לגרום לצדדים שלישיים. כך יכול נהג שרכבו ניזוק בתאונה שנהג אחר אחראי לה, להגיש גם תביעת נזיקין כנגד הנהג האחראי עצמו, וגם כנגד חברת הביטוח שהנהג האחראי מבוטח אצלה בביטוח צד ג' לרכב.

 

כמה עולה שכר טרחת עורך דין לתביעת ביטוח תאונת דרכים?

שכר טרחת עו"ד לתביעות נזקי גוף בתאונות דרכים, מוגבל בחוק לעד 8% משווי התביעה כאשר התיק נסגר בפשרה מחוץ לכותלי בית המשפט. במידה והפשרה הושגה בעקבות הגשת התביעה, יהיה שכר הטרחה מוגבל לעד 11% מן הסכום ששולם לתובע.

בהינתן שבתביעה ניתן פסק דין והתובע זכה בפיצוי, ישולמו לעורך הדין עד 13% מסכום הפיצוי הסופי. במרבית המקרים סכום הפיצויים הסופי שיוסכם עליו, כבר יגלם בחובו את סכום התשלום לעורך הדין המייצג את התובע. לכן הגשת תביעת נזיקין בגין תאונת דרכים, היא לרוב החלטה משתלמת.

 

התנהלות התביעה

ההסדר הייחודי בחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, והכללים הדיוניים שקבע, הפכו את התביעה בעניין זה לקצרה יותר מאשר תביעת נזיקין רגילה. לאחר הגשת התביעה, ולאור בקשה של התובע, יכול בית המשפט למנות מומחה / מומחים לקביעת נכותו הרפואית של התובע. נתונים אלו ישמשו בהמשך את בית המשפט בבואו לקבוע את היקף הנזק והנכות התפקודית (מהם ייגזר הפיצוי לו זכאי התובע).

הנכות התפקודית נגזרת מנסיבותיו הספציפיות של התובע, ויש חשיבות רבה לניסיונו ויכולותיו המקצועיות של העורך המייצג בהעלאת טיעונים רלוונטיים לעניין זה. ראוי לציין כי יש אפשרות לקבל תשלומים תקופתיים עד לסיום ההליך המשפטי ומתן הפיצויים, והכל בתלות בנסיבות הספציפיות של ההליך.

 

מילות סיכום

ישנם היבטים רבים בתחום המשפטי של תאונות דרכים המצריכים מומחיות וידע מקצועי רחב ומעודכן. היבטים אלו משמעותיים ביותר ולכן הצטיינות בהם תבטיח פיצוי מלא בעבור כל אחד מהנזקים שנגרמו לכם. עורכי הדין שלנו מצטיינים בתחומם, וישמחו לעמוד לרשותכם לכל עניין ושאלה. צרו קשר עכשיו ואנו נשמח לעזור גם לכם!

תביעת ביטוח תאונת דרכים המידע שבאמת חשוב להכיר
תביעת ביטוח תאונת דרכים המידע שבאמת חשוב להכיר
לשיתוף המאמר:

לייעוץ עם עו"ד דניאל ינובסקי מלאו טופס עכשיו:

4.9 מבוסס על 183 ביקורות מ כתוב לנו ביקורת בReview author ★★★★★ Адвокаты, которые работают для своих клиентоа!עורכי דין שעובדים עבור לקוחותיהםjs_loader

אודות המחבר:
עורך דין דניאל ינובסקי

בוגר LL.B בקריה האקדמית אונו בשנת 2007. תחומי ההתמחות של משרד עורכי דין דניאל ינובסקי – חדלות פירעון לרבות אכיפת חיובים, מחיקה וגביית חובות (הוצאה לפועל), פשיטות רגל – חדלות פירעון והסדרי חוב.
למידע נוסף

לקבלת ייעוץ משפטי
חייגו עכשיו!

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 183 ביקורות
js_loader