תביעת דיבה ללא הוכחת נזק

בניגוד לתביעות נזיקין טיפוסיות, בהן על התובע להוכיח את הנזק שנגרם לו כדי להיות זכאי לפיצוי, ניתן להגיש תביעת דיבה ללא הוכחת נזק. תביעות דיבה (שהן במהותן תביעות לשון הרע) מחייבות רק הצגת הוכחות לפרסום של לשון הרע על ידי הנתבע כדי להצדיק פסיקת פיצוי בבית המשפט לתובע. במאמר זה נדון בהרחבה בבסיס החוקי המאפשר זאת ובחשיבות הייצוג המשפטי למיקסום גובה הפיצוי המושג. 

 

על תביעת דיבה ללא הוכחת נזק ומאפייניה הייחודיים

תביעות דיבה עשויות להיות כרוכות בדרישת פיצוי בגין הפסדים כספיים קונקרטיים שדברי הבלע הסבו לתובע, או נזקים לא ממוניים – כמו סבל וכאב או עוגמת נפש. בעוד שבמקרים הללו, התובע נדרש להוכיח בבית המשפט את סוג והיקף הנזקים שנגרמו לו כדי להצדיק את סכום הפיצוי המבוקש במסגרת התביעה – הרי שקיים גם סוג שלישי של תביעות דיבה והוא זה המאפשר בקשת פיצוי ללא צורך בהוכחת נזק. 

גישה ייחודית זו מאפשרת לתובע לדרוש ולקבל פיצויים מהנתבע בהוראת בית המשפט, גם בהעדר הוכחה קונקרטית לנזקים כלכליים או לא ממוניים. הרציונל העומד מאחורי שיטה זו נובע מעקרון הפיצוי הכללי בדיני הנזיקין, המבקש להחזיר את המצב קרוב ככל האפשר למצבו המקורי. הנחת המוצא במקרים הללו, היא שבסכום הפיצוי שיפסק לטובת התובע בתביעת דיבה, ייעשה שימוש לשיקום הכנסותיו ורווחתו, כפי שהיו טרום פרסום התוכן הפוגעני כנגדו. אולם בהקשר של פגיעה במוניטין, קשה עד בלתי אפשרי לכמת את הנזק שנגרם לפרט ואת ההוצאות הכרוכות בשיקום שמו הטוב. על כן, בחר המחוקק בישראל לאפשר הגשת תביעות דיבה ללא הוכחת נזק. על כך נפרט עוד בהמשך.

 

הבסיס החוקי המאפשר להגיש תביעת דיבה ללא הוכחת נזק לתובע

ההשלכות של פרסום דיבה או לשון הרע כנגד אדם או ארגון, הן הרבה מעבר להשלכות רגשיות. בסעיף 1 של פקודת הנזיקין המעודכנת, נקבע שפגיעה בשמו הטוב של הפרט, בפני עצמה, היא בבחינת נזק של ממש. לנזק זה עשויות להתלוות גם השלכות תעסוקתיות, עסקיות, מקצועיות, וכלכליות לא מבוטלות. 

התייחסות זו של המחוקק לנושא המוניטין והקשר של פרסום דבר דיבה לפגיעה בו – מחדדת את חשיבותו הרבה של שם טוב כאחד הנכסים היקרים ביותר של הפרט, מה שגורם לכל פגיעה בשמו הטוב של הפרט, להיחשב כגרימת נזק בזכות עצמה. עם זאת, הוכחת מידת הפגיעה בשמו הטוב של הנפגע מלשון הרע וכימות היקפה, היא משימה מאתגרת ביותר – כפי שציינו לעיל.

טבעו הבלתי מוחשי של שם טוב קשור באופן מהותי לזהותו ולתפיסתו הציבורית של האדם, מה שמקשה לספק ראיות קונקרטיות לנזק שנגרם. הערכת שוויו של המוניטין של אדם פרטי היא בבחינת עניין מורכב, שאינו בר מדידה קלה, ועל כן קיימת האפשרות לדרישת פיצוי כספי בעקבות פרסום דבר דיבה או לשון הרע, ללא צורך להוכיח בערכאות באמצעים ראייתיים, את הנזק שנגרם לתובע והיקפו.

 

מה אומר חוק איסור לשון הרע על הגשת תביעת דיבה ללא הוכחת נזק?

בשנת 1998 נעשה תיקון חשוב בחוק איסור לשון הרע, שהכניס את סעיף 7א. תיקון זה מסמיך נפגעי דיבה ולשון הרע לבקש פיצויים ללא צורך במתן ראיות ממשיות לנזקיהם. סכום המקסימום לתביעות אלו עומד על 140,000 שקלים. אולם עדיין ישנה ההזדמנות לתבוע סכום גבוה מכך בכפוף לביסוס הטענות לנזק ספציפי ובר כימות, בין אם ממוני או לא ממוני במהותו.

 

מה סכום הפיצוי שניתן להשיג בתביעת דיבה ללא הוכחת נזק?

סעיף 7א(ב) לחוק מאפשר לתובעים לבקש פיצוי ללא הוכחת נזק עד 50,000 ₪ (שווה ערך לכ-70,000 ₪ בהתאמה למדד). חשוב לציין שהדבר נוגע אך ורק לתקרת הפיצוי בתביעות המוגשות ללא הכרח בהוכחת נזקים ספציפיים או הוכחה לקיומו של יסוד נפשי והוא "כוונה להזיק" מצד הנתבע.

מהאמור לעיל אנו למדים כי התיקון לחוק איסור לשון הרע מאפשר מסלול נגיש יותר לתביעת פיצוי בגין לשון הרע ללא צורך בהוכחה מפורשת של נזק, עד לסכום מוגבל. לגבי תביעות החורגות מרף זה או המערבות את האלמנט של "כוונה להזיק", עשוי להיות צורך בראיות נוספות.

 

חשיבות הייצוג המשפטי למיקסום גובה הפיצוי המושג בתביעת דיבה ללא הוכחת נזק

הנזק שנגרם כתוצאה מהוצאת דיבה, חורג הרבה מעבר להשלכות הגלויות, ובכוחו להשפיע על המוניטין של הפרט, שהוא בין נכסיו החשובים ביותר. בהתחשב בטבעו החמקמק של מושג השם הטוב ובקושי לכמתו באופן מדויק, המחוקק בישראל השכיל להוסיף לחוק לשון הרע את התיקון בו עסקנו כאן, שמאפשר הגשת תביעת דיבה בלא הוכחת נזק.

אולם אין הדבר שולל מפרטים שפרסום לשון הרע כנגדם, הסב להם נזק ממוני או לא ממוני אך בר מדידה, את האפשרות להגיש תביעת דיבה החורגת מהסכום הקצוב בתביעות ללא נזק, כל עוד יוכלו להוכיח ראייתית את נזקיהם ולכמת אותם.בשני המקרים, הבחירה בעורך הדין הנכון, יכולה להשפיע באופן משמעותי על תוצאות התיק. 

 

לסיכום

למרבה הצער, גם כשקיימת עילה חוקית להגשת תביעת דיבה, היא כשלעצמה לא מבטיחה שיתקבל בתביעה פיצוי משמעותי. לצורך כך נחוצים ידע מעמיק בדיני נזיקין וחוק לשון הרע, לצד ניסיון משפטי עשיר והיכרות נרחבת עם ההלכה הפסוקה והתקדימית בתחום זה. ידע כזה, הוא לרוב מנת חלקם של עורכי דין לתביעות דיבה ולשון הרע בלבד.

בהתאם לכך, בין אם נפגעתם מהוצאת דיבה או לשון הרע בעצמכם ובין אם הליכים משפטיים נפתחו כנגדכם בטענה להוצאת דיבה או לשון הרע, חשוב שתקדימו לפנות אל עורך דין דיבה ולשון הרע מנוסה שיוכל לייצג אתכם. 

צוות עורכי הדין במשרד עורכי דין ינובסקי, כאן כדי לספק לכם סיוע משפטי אפקטיבי וליווי משפטי מקצועי אך בגובה העיניים, בהתאמה אישית לנסיבות הפרטניות של התיק שלכם. 

אין סיבה שהוצאת דיבה תפגע בחייכם האישיים, החברתיים, המקצועיים והכלכליים – כאשר קיימת האפשרות להגשת תביעת דיבה ללא הוכחת נזק. פנו בהקדם למשרדנו על מנת לבדוק את ההיתכנות של הגשת תביעת דיבה ולקבל את הפיצוי המגיע לכם.

תביעת דיבה ללא הוכחת נזק
תביעת דיבה ללא הוכחת נזק
לשיתוף המאמר:

לייעוץ עם עו"ד דניאל ינובסקי מלאו טופס עכשיו:

4.9 מבוסס על 183 ביקורות מ כתוב לנו ביקורת בReview author ★★★★★ Адвокаты, которые работают для своих клиентоа!עורכי דין שעובדים עבור לקוחותיהםjs_loader

אודות המחבר:
עורך דין דניאל ינובסקי

בוגר LL.B בקריה האקדמית אונו בשנת 2007. תחומי ההתמחות של משרד עורכי דין דניאל ינובסקי – חדלות פירעון לרבות אכיפת חיובים, מחיקה וגביית חובות (הוצאה לפועל), פשיטות רגל – חדלות פירעון והסדרי חוב.
למידע נוסף

מידע נוסף בנושא

לקבלת ייעוץ משפטי
חייגו עכשיו!

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 183 ביקורות
js_loader