תביעת דיבה

למרות שחופש הביטוי מעניק לאנשים את הזכות להביע את דעתם, אמירות מסוימות עלולות לגרום נזק לאחרים. כדי לטפל בסוגיה זו נקבע החוק לאיסור לשון הרע המאפשר את הגשתה של תביעת דיבה שנועדה למנוע פגיעה בשמו הטוב ובכבודם של אדם או ארגון, ולפצותם באם הדבר הסב להם נזקים.

 

הדבר שקריטי לעשות לקראת הגשת תביעת דיבה

חוק איסור לשון הרע מורכב מתתי סעיפים וסעיפים שונים, ויישומו כרוך בעמידה בהוראות ספציפיות. בהקשר זה, יש חשיבות מכרעת להבחנה בין אנשים שמפרסמים בכוונה תוכן משמיץ כדי לגרום נזק לזולתם לבין אלה שמפרסמים משהו בתום לב. לפיכך, בכל הנוגע להגשת תביעות דיבה חשוב להתייעץ תחילה בעורך דין לשון הרע שיוכל לבחון את פרטיו הספציפיים של המקרה ולהעריך האם אכן קיימת עילה ממשית להגשת התביעה.

 

למה חשוב לשים לב כשפונים לייעוץ משפטי לפני הגשת תביעת דיבה?

אם קיבלתם החלטה להגיש תביעת דיבה ובחרתם לפנות להכוונה משפטית של עורך דין לשון הרע, תיקבע עבורכם פגישת ייעוץ ראשונית עם עורך הדין הנבחר. מטרת העל של הייעוץ בתביעות דיבה ולשון הרע, היא בראש ובראשונה להעריך את נתוני המקרה המשפטי העומד על הפרק.

במסגרת הערכה זו, עורך הדין בוחן את המידע הקיים ומוודא האם המקרה הנדון אכן מתיישב עם מומחיותו והפרקטיקה המשפטית המקובלת במקרים דומים. מלבד זאת, במהלך התייעצות זו, תהיה לכם הזדמנות להיפגש עם עורך הדין שייצג אתכם בתיק הדיבה, להבין מה צפוי לכם כחלק מן ההליך המשפטי וכן לבצע תיאום ציפיות מול עורך הדין בנוגע לתהליך העבודה המשותף עמו.

בדיוק לצורך כך, נערכת פגישת הייעוץ בנושא תביעת דיבה או לשון הרע, המשרתת מספר מטרות. ראשית, היא מאפשרת לכם לאמוד את התאמתו של עורך הדין לתיק שלכם, לא רק מבחינת כשירותו המקצועית אלא גם בהיבטים הנוגעים להתנהגותו האישית.

יתר על כן, עורך דין המטפל בתביעות דיבה או לשון הרע, צריך להפגין מומחיות הן בהיבטים המהותיים והן בהיבטים הפרוצדורליים של דיני לשון הרע. זאת לנוכח העובדה שלמקרי לשון הרע יש מאפיינים ייחודיים בשני התחומים הללו, המבדילים אותם משאר ענפי המשפט האזרחי, ומצריכים ידע נרחב. בנוסף לכל אלו, חשוב לשים לב לחוות הדעת והמוניטין המקצועי של עורכי הדין שאליהם אתם פונים.

עורך דין מצוין לתביעת לשון הרע הוא לא רק עורך דין מקצועי בתחומו, אלא גם אדם ישר ובעל מוניטין ללא רבב. אל תתפשרו על הפרמטרים הללו, שכן לא פחות חשוב שתרגישו תחושת אמון וכימיה עם עורך הדין לפני שתמשיכו בתביעת לשון הרע. אם קיימת התאמה הדדית ביניכם לבין עורך הדין, תוכלו להמשיך לחתום על הסכם שכר טרחה ויפוי כוח תוך לטובת התקדמות לשלבים הבאים בתהליך.

 

אילו גורמים תורמים להצלחתן של תביעות דיבה ולשון הרע?

לאחר שנועצתם בעורך דין לתביעות לשון הרע ונקבע כי אכן ישנו בסיס חזק להגשתה של תביעת דיבה במקרה שלכם, חשוב להכיר את הגורמים שיכולים להשפיע על תוצאותיה של תביעת דיבה ולשון הרע – לטוב או לרע:

  • הגורם הראשון הוא מהות האמירה וכיצד היא נתפסה בציבור. אמירות יכולות לנוע בין דעות אישיות לעובדות חד משמעיות.
  • מרכיב מכריע נוסף בתיקי לשון הרע הוא היקף הנזק שנגרם לאדם או הגוף שכנגדם הופנו המילים הפוגעניות. לעניין זה נלקח בחשבון לא רק היקף הנזק אלא גם חומרתו.
  • לבסוף, המניעים שמאחורי פרסום הדברים והתנהגותו של המפרסם לאחר מכן, ממלאים גם הם תפקיד בקביעת סיכויי ההצלחה של תביעת דיבה.

 

בהתאם לדברים הללו ובהתחשב באופי המורכב של תביעות דיבה ולשון הרע, מומלץ מאוד לפנות לייצוג משפטי מעורך דין המתמחה בתחום משפטי מורכב ורגיש זה.

 

מהם השלבים העיקריים בטיפול בתביעת דיבה?

השלבים המרכזיים בטיפול בתביעות דיבה ולשון הרע, הם כדלקמן:

  1. איסוף ראיות ומסמכים: בתביעות דיבה, בדרך כלל יש צורך לאסוף חומרים שונים, כולל ראיות ותיעוד הנוגע לנשוא התובענה. עורך דין לשון הרע מוסמך, יסייע ללקוח בהבנת אופי החומרים הנדרשים לתמיכה בתביעת לשון הרע או דיבה ולבסס את עילת התביעה או ההגנה בתיקו.
  2. ניסוח כתב התביעה או ההגנה: לאחר איסוף החומרים הדרושים וקבלת גרסת הלקוח לאירועים, ייערך כתב התביעה או כתב ההגנה (בהתאם לצד המיוצג בידי עורך הדין). בהתאם למשוב מהלקוח, יוגש הנוסח הסופי של כתב התביעה או ההגנה לבית המשפט.
  3. ייצוג בבית המשפט: ההליכים המשפטיים בתביעת לשון הרע יכולים להשתנות באורכם, בהתאם לגורמים כמו סוג התיק, בין אם מדובר בתביעה בסדר-דין מהיר ובין אם מדובר בתביעה המטופלת בהליך משפטי רגיל בבית המשפט.
    משך הטיפול בתביעת דיבה מושפע גם מגורמים כמו הגשת או אי הגשת תביעה שכנגד, בידי הנתבע ושלבים משפטיים נוספים המעורבים, כגון הליכים מקדמיים, הליכי גישור, הליכים קדם משפטיים, הגשת תצהירים, הוכחות וסיכומים. לכל שלב יש מאפיינים ייחודיים משלו. מורכבות ההליך יכולה להיות מושפעת עוד יותר מגורמים חיצוניים, לרבות מספר הנאשמים, מומחיותם של עורכי הדין המעורבים בתיק ופרמטרים רלוונטיים נוספים.
  4. מתן פסק דין: בתביעות דיבה או לשון הרע, קיימים סעדים שונים לתובע. הסעד העיקרי בתיקי לשון הרע ודיבה הוא בדרך כלל פיצוי כספי. תרופות נפוצות אחרות שהחוק מעמיד לרשותם של תובעים הזוכים בתיקי דיבה, עשויות לכלול חיוב המפרסם בהסרת הפרסום המשמיץ לאלתר, חיוב המפרסם לחזור בו מדברי הבלע שפורסמו כנגד התובע, תיקון הדברים האמורים בפומבי, פרסום התנצלות פומבית ואף פרסום של פסק הדין ברבים.

 

אם הלקוח לא מרוצה מפסק הדין, הוא יכול להתייעץ עם עורך דינו להמשך בדיקה של האפשרויות הנוספות הקיימות לטיפול בתיק. אם ייקבע כי קיים סיכוי משפטי משמעותי לשנות את תוצאת פסק הדין שניתן במסגרת תביעת הדיבה, ניתן יהיה להגיש בקשת ערעור לערכאה גבוהה יותר.

 

הדרך הנכונה להיערך לתביעת דיבה – סיכום

ניווט במורכבות של תביעות דיבה מצריך מומחיות של עורך דין לשון הרע מיומן המתמחה בתחום זה. החל מהאיסוף הראשוני של החומרים ועד לעריכת כתב התביעה או ההגנה, ולאורך כל הדרך דרך ייצוג בבית המשפט וחיפוש אחר סעדים מתאימים לטובת הלקוח, עמידה של עו"ד מנוסה לצידכם יכולה לעשות הבדל משמעותי בתוצאות התיק שלכם.

לכן אם אתם עומדים בפני הגשת תביעת הוצאת דיבה או לשון הרע, מומלץ לפנות למשרד עו"ד ינובסקי לעזרה לקבלת סיוע והכוונה משפטית רלוונטית. צוות עורכי הדין המנוסים שלנו כאן כדי לתמוך בכם ולעזור להגן על שמכם הטוב וזכויותיכם. אל תהססו לעשות מעשה ופנו אלינו עוד היום לייעוץ.

תביעת דיבה
תביעת דיבה
לשיתוף המאמר:

לייעוץ עם עו"ד דניאל ינובסקי מלאו טופס עכשיו:

4.9 מבוסס על 183 ביקורות מ כתוב לנו ביקורת בReview author ★★★★★ Адвокаты, которые работают для своих клиентоа!עורכי דין שעובדים עבור לקוחותיהםjs_loader

אודות המחבר:
עורך דין דניאל ינובסקי

בוגר LL.B בקריה האקדמית אונו בשנת 2007. תחומי ההתמחות של משרד עורכי דין דניאל ינובסקי – חדלות פירעון לרבות אכיפת חיובים, מחיקה וגביית חובות (הוצאה לפועל), פשיטות רגל – חדלות פירעון והסדרי חוב.
למידע נוסף

לקבלת ייעוץ משפטי
חייגו עכשיו!

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 183 ביקורות
js_loader