מה ההבדל בין הוצאת דיבה ללשון הרע?

התשובה לשאלה על מה ההבדל בין הוצאת דיבה ללשון הרע, אינה כה ברורה וחד משמעית. הן הוצאת דיבה והן לשון הרע עלולים לפגוע במוניטין של אדם או ארגון מכיוון ששני הסוגים מפורסמים ברבים, בין אם בכתב ובין אם בדיבור בעל פה. ההבדל העיקרי ביניהם הוא שבעוד הוצאת דיבה היא אמירה שקרית בהגדרתה, אמירת לשון הרע יכולה להיות אמיתית, גם אם בחלקה.

 

מה ההבדל בין הוצאת דיבה ללשון הרע, ואיך כל אחד מהם מוגדר?

על מנת שהצהרה תיחשב או תצדיק הוצאת דיבה עליה לעמוד בקריטריונים מסוימים. ראשית, ההצהרה חייבת להיות שקרית. שנית, ההצהרה חייבת להיעשות על ידי אדם או קבוצת אנשים ספציפיים. שלישית, ההצהרה חייבת להתפרסם או להימסר לצד שלישי. ורביעית, פרשנות האמירה והשפעתה על המוניטין של האדם חייבת להיות שלילית.

כאשר מדברים על לשון הרע מדברים על אמירות שהן משמיצות בעיקרן, גם אם מדובר על אמיתות או חלקי אמיתות. הצהרות ואמירות אלו יכולות לכלול האשמות בפעילות פלילית, האשמה על נוכחות למחלות מדבקות או התנהגות מינית מסוימת ועוד.

בכל מקרה הוצאת דיבה או לשון הרע אשר פוגעות באופן מכוון במוניטין של אדם, נחשבות וכלולות בתחום של תביעת לשון הרע. על פי הדין המקובל ובהתאם לדיני חוק לשון הרע כל אדם כיום יכול לתבוע את מי שאמר או כתב הצהרה משמיצה בתביעת פיצויים. העונשים הניתנים יכולים לכלול פיצוי על אובדן יכולת ההשתכרות של האדם, עוגמת נפש ועלות תיקון המוניטין שלו (אם הדבר אפשרי).

 

על חומרת הטענות של הוצאת דיבה ולשון הרע

חשוב לציין כי דיני לשון הרע ותביעות דיבה עלולים להיות מורכבים, וישנם גורמים רבים שיכולים להשפיע על תוצאות התביעה וניהול התיק. אם אתם סבורים שהושמצתם, חשוב להתייעץ עם עורך דין לשון הרע כדי לדון באפשרויות המשפטיות העומדות לרשותכם. בכל מקרה בנוסף לשאלה על מה ההבדל בין הוצאת דיבה ללשון הרע, וללא קשר לסיווג וההגדרות השונות, יש לחשוב על חומרת המעשים והפרקטיקה המעשית.

לדוגמה, בדרך כלל קל יותר להוכיח לשון הרע כאשר ההצהרה נעשתה בכתב, משום שעצם הכתיבה עצמה יכולה להיחשב כצורה של פגיעה באדם אחר, בעוד שאם האמירה, שקרית או אמיתית נאמרה בעל פה היא נחשבת לזמנית וארעית יותר. בנוסף, כאשר האמירות או ההצהרות המדוברות נכתבות הן עלולות להזיק באופן משמעותי וקריטי יותר למוניטין של האדם מכיוון שהן מופצות באופן נרחב יותר.

 

הקו הדק שעושה את ההבדל בין הוצאת דיבה ללשון הרע בראי המשפט

בסופו של דבר, ההבדל בין תביעת הוצאת דיבה ללשון הרע הוא מינימלי. בית המשפט יתייחס למספר מרכיבים עיקריים אשר התשובה עליהם תעיד על חומרת האירוע:

  • צורת פרסום ההצהרה – כאמור, יש לשים לב האם האמירה נאמרה בדיבור שבעל פה או נכתבה במדיה פופולארית אשר נחשפו אליה קהלים רבים. מעבר לכך בודק בית המשפט את ההקשר בו נאמרה האמירה, והמרכיבים השונים שנכללו בה.
  • פגיעה במוניטין – בין אם האמירה הייתה כוזבת או אמיתית היא עלולה לפגוע במוניטין של האדם, אשר על פי רוב יתבטא בתחום הכלכלי, הרגשי והחברתי. ככל שהנזק שיוכח בבית המשפט יהיה גבוה יותר, כך סביר להניח יוגדלו הפיצויים שייקבע בית המשפט לטובת התובע.
  • הקלות והגנות שונות – בין אם האמירה נחשבת ללשון הרע ובין אם התביעה היא תביעת דיבה, יידרש בית המשפט לדון בנושא ההקשר שאמירה זו ניתנה ובכוונת הכותב. סביר להניח שחומרת האמירה תהיה משמעותית יותר אם היא נאמרה בזדון ובכוונה לפגוע ולהכתים את האדם, בהשוואה לאמירה שנאמרה בהיסח הדעת או כ"פליטת" סוד.
    כמובן, שכאשר האמירה תיחשב לאמיתית וככזו המעניינת קהלים רחבים, היא תתקשה להיחשב כלשון הרע. כמו כן, ישנן עוד הקלות מסוימות המוגדרות בחוק, הכוללות סיטואציות שונות בהן ניתן להגיד אמירות והיגדים כחלק מחופש הביטוי. סיטואציות אלו כוללות שיחות אישיות שונות, או אמירות בבית משפט וכדומה.

 

תביעות שיימינג ותביעות דיבה ולשון הרע – דוגמאות נפוצות

במרבית המקרים, לא משנה מה ההבדל בין הוצאת דיבה ללשון הרע, התביעה תהיה אזרחית. במקרים אלה הפיצויים יכולים להיות כספיים או עונשיים. עם זאת, במקרים מסוימים ונדירים עלולה אף להיות גם אחריות פלילית לגבי מקרים אלה. ישנן דוגמאות רבות לסוגי תביעות אלו, אשר בין השאר כוללות את הסיטואציות הבאות:

  • כתבה בעיתון המאשימה לשווא מישהו בפשע.
  • פוסט בבלוג המאשים לשווא מישהו שהוא מנהל רומן.
  • פוסט ברשתות החברתיות המאשים לשווא מישהו שהוא נרקומן.
  • אדם שמאשים בנאום פומבי ובאופן כוזב מישהו שהוא פושע.
  • אדם המאשים במהלך שיחה עם חברים שמישהו מנהל רומן.
  • אדם המאשים במהלך שיחה עם עמיתים לעבודה, מישהו שהוא מכור לסמים.

 

חשוב לציין כי דיני לשון הרע יכולים להיות מורכבים, וישנם גורמים רבים שיכולים להשפיע על תוצאות התיק. לכן טרם ההחלטה האם יש לתבוע לדין בגין מקרה זה או אחר, יש להתייעץ עם עורך דין, כדי שיוכל לעשות סדר בדברים ולאסוף את הראיות ההכרחיות לניהול משפט שכזה.

 

גורמים נוספים שיש לקחת בחשבון במהלך תביעת דיבה ולשון הרע

ההבחנה בין הוצאת דיבה ללשון הרע עשויה להיות מושפעת גם ממעמדו של האדם המושמץ. במקרה של אישי ציבור, כמו פוליטיקאים או מפורסמים אחרים, נטל ההוכחה בגין לשון הרע יהיה מאתגר יותר. ידועים בציבור או סלבים, לצורך העניין, חייבים להוכיח לא רק שההצהרה הייתה שקרית ומזיקה אלא גם שהאדם שהשמיע את ההצהרה פעל בזדון ממשי או בהתעלמות מכוונת מהאמת.

ההיגיון העומד מאחורי עמדה זו הוא העיקרון על פיו חייבים לשמור על חופש הביטוי ולעודד שיח ציבורי חופשי. עם זאת, אנשים פרטיים יוכלו ליהנות מאפשרויות רבות יותר לתביעה. במקרים אלו, על התובע בדרך כלל מוטלת הדרישה להוכיח כי ההצהרה הכוזבת נעשתה ברשלנות או בפזיזות, ללא דרישה להוכחת כוונת זדון. באופן כזה נעשה ניסיון לשמור על המוניטין של אדם פרטי ולמנוע הפצת מידע כוזב שעלול לגרום נזק בלתי הולם.

 

לסיכום

ההבנה של מה ההבדל בין הוצאת דיבה ללשון הרע הינה משמעותית וחיונית כדי להבין קצת את המורכבות הקיימת בדיני לשון הרע. משמעותה הכללית של לשון הרע היא הצהרה כוזבת או שאינה אמיתית ברובה, אשר נמסרה בכתב או בדיבור שבעל פה לצד שלישי או אל מול קהל נרחב. מעבר לכך ואף חשוב מכך, לאמירה זו יש פוטנציאל שלילי, קיים או עתידי על המוניטין של האדם, כך שהוא יפגע מבחינה כלכלית, חברתית או רגשית.

ההשלכות המשפטיות של הוצאת דיבה הן בדרך כלל חמורות בשל השפעתה המתמשכת על האדם. העונשים הצפויים יכולים לכלול פיצוי כספי ואף עונשים פיסיים על הנתבע. אישי ציבור עומדים בפני חובת הוכחה מאתגרת יותר בהשוואה לאנשים פרטיים, כדי להבטיח איזון בין חופש הביטוי והגנה על המוניטין.

אנשים צריכים להבין את המשמעות וההשפעה של דבריהם על אנשים אחרים כדי שבסופו של דבר אפשר יהיה להחליף מידע באופן אחראי ומכבד יותר בחברה. בכל מקרה בו אתם נתקלים בצורך בייעוץ, או ייצוג בבית המשפט, יש לפנות לקבלת שירותיו של עורך דין הוצאת דיבה. לייעוץ משפטי דיסקרטי מעורך דין לשון הרע – פנו כעת אל משרד עו"ד ינובסקי.

מה ההבדל בין הוצאת דיבה ללשון הרע
מה ההבדל בין הוצאת דיבה ללשון הרע
לשיתוף המאמר:

לייעוץ עם עו"ד דניאל ינובסקי מלאו טופס עכשיו:

4.9 מבוסס על 183 ביקורות מ כתוב לנו ביקורת בReview author ★★★★★ Адвокаты, которые работают для своих клиентоа!עורכי דין שעובדים עבור לקוחותיהםjs_loader

אודות המחבר:
עורך דין דניאל ינובסקי

בוגר LL.B בקריה האקדמית אונו בשנת 2007. תחומי ההתמחות של משרד עורכי דין דניאל ינובסקי – חדלות פירעון לרבות אכיפת חיובים, מחיקה וגביית חובות (הוצאה לפועל), פשיטות רגל – חדלות פירעון והסדרי חוב.
למידע נוסף

לקבלת ייעוץ משפטי
חייגו עכשיו!

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 183 ביקורות
js_loader