עורך דין ירושות

אנשים רבים עובדים כל חייהם על מנת לפרנס את עצמם ואת משפחתם. בהתאם לכך, רוב האנשים ירצו לדעת כי בבוא בעת, נכסיהם יועברו למשפחתם או לכל מקום אחר שימצאו לנכון, כך שעמל חייהם לא ירד לטמיון. בדיוק לשם כך, מומלץ להיעזר בעורך דין ירושות בכל הליך שקשור לירושות וצוואות, כך שתוכלו לוודא כי כל צעדיכם מסונכרנים עם החוק הקיים ומותאמים לצרכיכם וצרכי משפחתכם.

דיני הירושה בישראל

כפי שרובנו יודעים, ירושה הינה כל דבר שמנוח מעביר לאדם אחר, אחד או יותר, לאחד שהוא נפטר. הירושה יכולה להיות נכס פיזי, כמו כספים, נדל"ן, מיטלטלין ועסק, ועשויה להיות גם לא מוחשית, כמו חובות, קניין רוחני וכו'.

ברוב המקרים, ירושה ניתנת בהתאם להוראות צוואתו של האדם המנוח, שבאמצעותה הוא קובע כיצד יחולקו הנכסים שבבעלותו. עם זאת, חשוב לדעת שיש מקרים רבים בהם ירושה לא תחולק בכזו קלות, בין בשל היות תוכן הצוואה לא חוקי, כתוב בצורה בעייתית או עמומה, או שאפילו לא נכתב מלכתחילה.

מאמר זה יתייחס למקרים המורכבים יותר של דיני הירושות והצוואות, ויסביר כיצד ניתן להיעזר בעורך דין על מנת לפתור את הסוגיות השונות, כך שתוכלו להבטיח כי תקבלו את הנכסים שמגיעים לכם, ושתדעו כי יקירכם המנוח לא עמל כל חייו לחינם.

ירושה על פי צוואה

כאמור, הירושה המוכרת לכולנו היא ירושה שניתנת לפי צוואה. ישנם מספר סוגים של צוואה (צוואה בכתב, צוואה בעל פה, צוואה באמצעות עדים וצוואה בפני רשות) אך כולם משרתים את אותה התכלית – תיעוד רצונותיו של כותב הצוואה על מנת שיקבלו ביטוי ממשי לאחר מותו.

כל עוד צוואה נכתבה כחוק, היא תשמש כמסמך משפטי תקף ותוצא לפועל באמצעות צו קיום צוואה, שהוא צו שמורה על הוצאתה לפועל של הצוואה. אם אתם מוצאים את עצמכם נפגעים מקיום הצוואה, אתם רשאים להגיש התנגדות לצוואה, בשל אחת או יותר מהעילות הבאות –

  • המנוח ערך צוואה מאוחרת יותר ומעודכנת יותר, שלא מופיעה בצו קיום צוואה;
  • הצוואה נערכה תחת לחץ, איומים או השפעה בלתי הוגנת אחרת, שהשפיעה על המנוח לכתוב צוואה שאינה מדויקת;
  • אחד מהיורשים היה חלק מעשיית הצוואה או היה עד לחתימתה;
  • הצוואה הינה פגומה או שאינה משקפת את הרצון האמיתי של המנוח.

 

אם אתם מעוניינים להגיש התנגדות לצוואה, מומלץ בחום לעשות זאת בליוויו של עורך דין ירושות, מהסיבה הפשוטה שהתנגדות לצוואה היא הליך משפטי לכל דבר ועניין והיא גוררת עמה דיון בבית המשפט לענייני משפחה. לכן, חשוב מאוד להיוועץ מבעוד מועד עם עורך דין ירושות היות ומדובר בטיעונים משפטיים שקשה להוכיח, ומצריכים לרוב ידע משפטי ענף.

 

ירושה על פי דין

ירושה על פי דין הינו מונח שמתייחס למצב בו מנוח לא הותיר אחריו צוואה חוקית, ובהתאם לכך הירושה תיקבע לפי חוק הירושה. כך, נקבעת הירושה לפי סדר קדימות כפי שהוא מופיע בחוק הירושה – ילדי המנוח קודמים בזכאותם לירושה לכל שאר הקרובים, והוריו וילדיהם קודמים בירושה להורים של הוריו ולילדים שלהם. סדר קדימות זה עשוי להשתנות במקרה שבו חלק מן היורשים נפטרו גם הם.

ישנם כמה "חורים" בדיני הירושה שאינם מוסדרים עד תום ועל כן מצריכים התייחסות משפטית פרטנית, כמו מקרים שבו המנוח היה בזוגיות ידועה בציבור, שיש לו מספר ילדים ממספר בנות זוג, שיש לו אנשים שקרובים אליו אך הם אינם קרובי משפחה, ועוד.

כל אלו יצריכו התייחסות מיוחדת, ועל כן במקרים כאלו – יותר מאחרים – מומלץ להיעזר בעורך דין ירושות בשביל לנסות להשיג את הירושה המגיעה לכם, גם אם אינכם צאצאיו הישירים של המנוח או שהייתם נשואים לו. מדובר במקרים מורכבים ביותר, ולכן האפשרות הטובה ביותר בשבילכם היא לשכור את שירותיו של עורך דין המתמחה בנושא.

 

כתיבת צוואה

כעיקרון, החוק אינו מחייב את כותבי הצוואה להיעזר בעורך דין, כך שכל אדם יוכל לעשות זאת ללא עלות. עם זאת, היעזרות בעורך דין לשם כתיבת הצוואה הוא צעד נבון ביותר, ובייחוד אם מצבכם המשפחתי קצת יותר מורכב.

ירושות הינו נושא שמוביל לא פעם לסכסוכים משפחתיים, וככותבי צוואה יש להניח כי זה הדבר האחרון שתרצו שיקרה עם הירושה שאתם מעניקים למשפחתכם. לכן, כתיבת צוואה בליווי עורך דין ירושות וצוואות הינו צעד שאינו רק חכם משפטית, אלא גם מתחשב במשפחתכם וביקיריכם, כיוון שבאמצעות עורך דין תוכלו לכתוב צוואה מפורטת ומנומקת שלא תותיר מקום לחורים משפטיים או לאי הבנה.

 

עורך דין ירושות

כפי שניתן לראות ממאמר זה, יש יתרונות רבים בהעסקת עורך דין המתמחה בדיני ירושות וצוואות כאשר אתם עוסקים בתחום. בראש ובראשונה, מדובר בתחום משפטי, שמן הראוי שאדם בעל הכשרה משפטית יעסוק בו. אמנם רבים מהליכים אלו ניתן לבצע ללא עורך דין, אך זכרו שכל טעות עשויה לגרור אתכם למאבק משפטי מתמשך שיגרור מכם משאבים כספיים ונפשיים רבים.

כמו כן, מדובר בתחום שמעלה רגשות רבים, ובלא מעט מקרים גם מסכסך בין בני משפחה. היעזרות בדמות נייטרלית כמו עורך דין עשויה להקל על התהליך ולתווך בין הצדדים, ואף למנוע סכסוכים מסוג זה.

 

הצורך בליווי של עורך דין ירושות בעריכת צוואה חוקית ותקפה

עריכת צוואה היא פעולה שנושאת עמה משמעויות והשלכות מרחיקות לכת לגבי האנשים בחייו של האדם העומד מאחורי המסמך. לכן ישנה משמעות רבה לקבלת הכוונה משפטית מקצועית מעורך דין המתמחה בדיני משפחה, בדגש על דיני צוואות וירושות, כדי שאף פרט חשוב לא יישכח בתהליך.

אולם מעבר להכוונה המשפטית שמסייעת להבטיח כי הצוואה כוללת התייחסות מפורשת וברורה לחלוקת הרכוש בין יורשי המצווה, ישנם כמה קווים מנחים שמסמך הצוואה נדרש לעמוד בהם על מנת שייחשב תקף וקביל כמסמך משפטי מחייב, שלא ניתן לערער עליו. מטרת הליווי המשפטי שמספק עורך דין ירושות בעת גיבוש מסמך הצוואה, היא בין היתר, להבטיח גם כי הצוואה עומדת בכלל הוראות החוק הנ"ל.

לעיתים, מתרחשים שינויים מפליגים בחייהם של אנשים לאחר שערכו זה מכבר את צוואתם. במצבים אלו, נדרשת מעורבות מצד עורך דין ירושות על מנת לערוך צוואה חדשה שתחליף את הצוואה הקיימת.

לדוגמא, כאשר אדם מתגרש וצוואתו הקיימת מורה להוריש חלק מרכושו לבן או בת הזוג לשעבר – סביר שירצה לשנות את הוראות הצוואה כך שהגרוש/ה לעתיד לא יזכו לקבל חלק מעזבונו. הדרך לעשות זאת היא כאמור, בניסוח של מסמך צוואה חדש שההוראות בו משקפות את הלך הרוח של המצווה וסדרי העדיפויות שלו בהווה.

 

מי עוד עשוי להזדקק לשירותיו של עורך דין לענייני ירושה?

מימוש צוואות הופך לא אחת לרקע לפרוץ סכסוכי יורשים או להסלמתם של סכסוכים קיימים. עורך דין לענייני ירושות מוסמך לסייע גם בייצוג האינטרסים ומימוש הזכויות של מי מהיורשים, כמו גם בטיפול בהגשת התנגדות לצוואה, במקרים שבהם אדם מסוים חש כי הוא קופח בנושא הירושה באופן כזה או אחר.

 

מה הסכנות הכרוכות באי הסתייעות בעורך דין מומחה לענייני ירושה

בחוק הירושה במדינת ישראל נקבע כי כאשר אדם נפטר מבלי שדאג לערוך צוואה, הרכוש שלו מחולק כברירת מחדל בהתאם לחוק הירושה לפי דין. זהותם של היורשים בחוק זה וחלקם ברכושו של המנוח, מוגדרת מראש ובאופן שרירותי.

כך שרכושו של אדם שהלך לעולמו ולא השאיר אחריו צוואה שנערכה מקצועית בעזרתו של עוד לענייני ירושה, לא יחולק בהתאם לרצונו בין האנשים המשמעותיים בחייו, ואף ייתכן שיגיע לידיהם של מי שהוא אינו חפץ ביקרם. למשל, בני זוג לשעבר, הגרוש/ה, ילדים, הורים או אחים שהקשר עמם נותק, וכיוצא באלו. לכן קיים צורך אקוטי בעריכת צוואה בעזרת עורך דין ירושות מנוסה ואמין, לכל מי שאינו רוצה להותיר דבר ליד המקרה, בנוגע לחלוקת רכושו לאחר פטירתו.

אולם חרף האמור לעיל, חשוב להבהיר כי הצורך בסיוע משפטי מקצועי מעורך דין לענייני ירושות, אינו קשור רק בעצם הצורך בעריכת הצוואה. ישנה משמעות למומחיותו של עורך הדין ובקיאותו בדיני הירושה, כדי לצמצם את הסיכון להופעת פגמים צורניים או עקרוניים במסמך הצוואה, אשר עלולים להוביל לפסילתה בבוא העת.

 

מתי עלול להתעורר הצורך בסיוע מעורך דין צו ירושה?

כאשר אדם נפטר ולא קיימת צוואה שהותיר אחריו, לשם חלוקת רכושו נדרשים יורשיו החוקיים להגיש לרשם לענייני ירושות או לבית הדין הרבני, בקשה שנקראת "בקשה לצו ירושה". מטרתה של בקשה זו היא לאפשר חלוקה של רכושו של המנוח על פי הוראות חוק הירושה לפי דין.

 

על מהותו של צו ירושה

צו הירושה נועד להצהיר על זהות יורשיו החוקיים של אדם שהלך לעולמו, בנוסף לפירוט שיעור חלקו של כל יורש מבין היורשים הללו בירושת המנוח. את כל אלו קובעים, כאמור לעיל, סעיפי חוק הירושה שנחקק בשנת 1965. פירוש הדבר הינו שבעדר מסמך צוואה ובעת שניתן צו ירושה, בית המשפט אינו מתערב בקביעת היקף הנכסים, סוג הנכסים, או אופן חלוקתם בין יורשיו החוקיים של המנוח – מעבר לסיוע במימוש ההוראות הקבועות בחוק הירושה על פי דין.

יחד עם זאת, מצבים של טעויות שנופלות במסגרת צו הירושה עלולים בהחלט לקרות והם אכן מתרחשים מעת לעת. כך שמעורבותו של עורך דין בעניין צו הירושה עשויה להידרש לשם הגשת בקשה לתיקון השגיאות בצו.

 

באילו מקרים צו ירושה עשוי לבוא במקום צו לקיום צוואה?

הגשת בקשה לקבלת צו ירושה עשויה להיות רלוונטית כחלופה לבקשת צו קיום לצוואה כאשר קיימת צוואה שהנפטר הותיר אחריו, אך חסר בה פירוט מספק המתייחס לכלל הנכסים שהיו בבעלותו. במצב כזה ישנה האפשרות להגשת בקשה למתן צו ירושה בכדי שהחלק בירושת הנפטר שאינו מצויין במסגרת צוואתו, יוכל להתחלק בצורה חוקית והוגנת בין היורשים שלו.

 

הגשת התנגדות לצו ירושה או צו לקיום צוואה

ישנם מקרים שבהם צדדים בעלי עניין בעזבונו של אדם שנפטר, חשים כי הבקשה למתן צו ירושה או לצו קיום צוואה, באה בעוכריהם. החוק מעמיד סעדים לרשותם של אנשים במצבים אלו, בדמות האפשרות להגשת התנגדות לצו הירושה או לצו הצוואה, במסגרת חלון הזמן המוקצה לעניין.

לעניין זה חשוב לדעת כי קיימת האפשרות לבקש את ביצועם של תיקונים בצווים אלו גם אחרי שניתנו, ככל שאותרו בהם שגיאות. בכל מקרה, הגשת התנגדות לצווי ירושה או קיום צוואה, כמו גם בקשת תיקונים בצווים הללו, מוטב שתתבצע בליווי של עו"ד ירושות מנוסה ואמין, שיבטיח כי הכל יתנהל כשורה, באופן חוקי ולתועלתכם המרבית.

 

מדוע קריטי להסתייע בעורך דין ירושה מומלץ בכל נושא הנוגע לצוואות ומימושן?

כל אדם שניגש לערוך צוואה, ייטיב לעשות אם יפנה לליווי משפטי מעורך דין בעל התמחות בדיני ירושות. מעורבותו של עו"ד עם רקע מקצועי ספציפי חיונית למניעת טעויות בניסוח הצוואה ובצורתה, אשר עלולות לגרור ברבות הימים, השלכות בעייתיות.

עורך דין ירושות שמודע היטב לדרישות החוק בנוגע לכתיבתן של צוואות תקפות מבחינה משפטית, ידע לנווט את הליך עריכת הצוואה כך שלא יפלו בה פגמים שעלולים להפריע להוצאתה מן הכוח אל הפועל בבוא הזמן.

בבואכם לכתוב צוואה או לפנות לכל הליך שנוגע לירושה, מומלץ להיעזר בעורכי דין המתמחים בתחום. משרד עורכי הדין דניאל ינובסקי ישמח לעמוד לשירותכם על מנת שנוכל להעניק לכם ליווי משפטי איכותי ויסודי, תוך מתן דגש על העמדת צרכיכם ורצונותיכם כלקוחות במקום הגבוה ביותר.

עורך דין ירושות
עורך דין ירושות
לשיתוף המאמר:

לייעוץ עם עו"ד דניאל ינובסקי מלאו טופס עכשיו:

4.9 מבוסס על 183 ביקורות מ כתוב לנו ביקורת בReview author ★★★★★ Адвокаты, которые работают для своих клиентоа!עורכי דין שעובדים עבור לקוחותיהםjs_loader

אודות המחבר:
עורך דין דניאל ינובסקי

בוגר LL.B בקריה האקדמית אונו בשנת 2007. תחומי ההתמחות של משרד עורכי דין דניאל ינובסקי – חדלות פירעון לרבות אכיפת חיובים, מחיקה וגביית חובות (הוצאה לפועל), פשיטות רגל – חדלות פירעון והסדרי חוב.
למידע נוסף

לקבלת ייעוץ משפטי
חייגו עכשיו!

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 183 ביקורות
js_loader