צוואה בפני רשות

המזל לא האיר פנים לציון סימנטוב. כדור ששרק הישר לתוך הלסת שלו במלחמת יום הכיפורים הותיר אותו אילם ופצוע. למרות שזכה לכספים רבים בתום שנות מאבק ארוכות וברשותו נכסים רבים, הוא כמעט ולא נהנה מהם מעולם בשל מאבקו בסרטן ממנו סבל. מיד לאחר שקיבל את הבשורה הנוראית על כך שימיו ספורים, מיהר לבית המשפט יחד עם חברו וביקש למסור צוואה בעל פה. לא היה לו די זמן לגייס את שירותיו של נוטריון ועל כן העדיף לפנות ישירות לבית המשפט כסמכות שתעגן את צוואתו כחוק. חברו תירגם את רצונו בשפת הסימנים ואילו רשם בית המשפט תיעד מילה במילה את דבריו. בסיום, הצהיר מר סימנטוב כי זוהי צוואתו שנמסרה על ידו והשופט הצהיר כי צוואה זו הובאה בפניו כשם שנכתבה.

מקרים אלה בהם נדרש אדם מסיבות מסוימות למסור צוואה שבעל פה הם שכיחים יחסית: בעלי מוגבלויות הסובלים מעיוורון, אילמות, חירשות או חלילה מרותקים למיטת בית החולים ואינם יכולים לגשת לנוטריון לשם עריכת הצוואה ואנשים שמסיבה כזו או אחרת נדרשים למסור את צוואתם מהר ככל הניתן, יכולים לבצע אותה בעל פה או בכתב בפני שופט, רשם בית המשפט, רשם לענייני ירושה או חבר בית דין רבני לבחירתם. זהו הליך המכונה צוואה בפני רשות והוא נכלל בחוק הירושה המדיני והוא תקף כמסמך צוואה לכל דבר ועניין. דברי הצוואה כפי שנרשמו על ידי אחד הגורמים ייקראו בפני המצווה ועליו להצהיר שזו צוואתו. על המקריא להצהיר בסיום כי הצוואה נקראה וכי המצווה הצהיר שזוהי צוואתו.

תנאים וחוקים מיוחדים

ומה קורה כאשר אדם שרוצה להניח צוואה מטעמו אך איננו דובר עברית או שולט באופן מוחלט בשפה? כיצד הוא יכול להעביר הלאה את רצונו? צוואה בפני רשות מאפשרת לאנשים אלו לעשות צוואה בלשונם, כאשר בו במקום היא תתורגם מאותה השפה לעברית על ידי מתרגם שיתבקש להצהיר על מהימנותו. לאחר עריכת המסמך, הוא יקרא בפני מניח הצוואה בתרגום ללשון שפתו. בעל הצוואה אף יכול בעצמו לקרוא ולתרגם אותה אם מעוניין בכך. בסיום, בית המשפט ינקוב ביום ובמקום שבו נערכה.

צוואה בפני רשות היא צוואה בכתב או בעל פה הנמסרת לגורם אחר שאיננו נוטריון ועל כן פטורה מהבאת עדים כשם שמתבצע פעמים רבות בהכנת צוואה "רגילה". מדוע? מפני שהרשמיות הרבה שכרוכה בהגעה ועמידה בפני בית משפט, רשם או בית דין מעידה המון על המחויבות, הרצינות וההחלטיות של אותו אדם. אלא שגם כאשר נמסרת הצוואה לנוטריון ובעל פה היא כמובן תקפה: בתיק מסוים המצווה התקשרה לנוטריון שבעבר טיפל בענייניה והקריאה לו דרך הטלפון את כל פרטי צוואתה שהייתה מעוניינת לכתוב. אישה זו יודעת עברית אך איננה כותבת בעברית ולכן השתמשה באפשרות נוחה זו. כעבור כמה ימים הגיעה למשרד הנוטריון לחתימה.

 

מי אחראי פה?

לשופט ולנוטריון אותה סמכות משפטית של עשיית צוואה. הכנת הצוואה צריכה להתבצע על סמך תנאים משפטיים שמתאימים לתקנות הקיימות בחוק הירושה, כמו למשל בירור מוקדם שבמסגרתו בודקים מספר דברים חשובים: האם המצווה בכלל כשיר לביצוע הפעולה? האם הוא עושה זאת מרצונו החופשי? האם הוא מבין את משמעות והשלכות הפעולה? נוסף על כך, על המצווה להציג תעודה רפואית עדכנית שהתאריך שלה סמוך ככל האפשר למועד כתיבת הצוואה והיא מעידה על מצבו הרפואי וצלילותו של אותו אדם למסור את צוואתו. יש למסור בכל מקרה אישור או הוכחה לכך שמשמעות הפעולה מובנת לאותו אדם. התקנות מחייבות את הנוטריון או בית המשפט למסור לבעל הצוואה את מסמך המקור. אם סירב בעל הצוואה לקבל אותה, על הגורם המתאים להפקיד אותה אצל הרשם לענייני ירושה באזור שבו נעשתה.

 

מסירת תוכן הצוואה לרב – האם הדבר נחשב לצוואה בפני רשות?

עופר ביקר בביתו של רב העיר עמו היה מיודד. במהלך השיחה ביניהם העביר עופר את רצונו לרב על סמך רצונו לפעולות שיתבצעו לאחר מותו והסביר לו כיצד יש לחלק את נכסיו. אלא שבפועל לאחר פטירתו של עופר, צוואה זו לא יכלה להתממש. היות והיה מדובר בביקור פרטי שבמסגרתו הועבר דברו של המצווה וללא כל קשר לתפקידו של הרב, חשב הרב כי מסגרת השיחה הייתה כתוצאה מגילוי לב בין אדם לחברו ועל כן לא בוצעה כל פרוצדורת "המשך" שמעגנת את הצוואה מבחינה חוקית.

כאשר בעל העיזבון מעוניין למסור את צוואתו בפני רב ובעל פה, הוא צריך להבדיל בין רוח מסירת הדברים לרב ככל אדם אחר, או מסירת הדברים לרב מתוקף מעמדו כחבר בית דין דתי. כך למשל אישה קשישה שהורתה להעביר דירה בבעלותה לאדם אחר במותה, חתמה במועד בפני בית הדין הרבני על שטר המכר של הדירה ועל כן פסק בית המשפט כי צוואה זו עונה לכל הקריטריונים הנדרשים והיא אכן תקפה.

 

סליחה, טעות: דוגמאות לטעויות בצוואה בפני רשות

בתיק מסוים שנידון בבית המשפט, נבחן סעיף מוזר שהנוטריון הוסיף לצוואתו של אדם כלשהו בעצמו. לפי הסעיף, תוקף אותה הצוואה תלוי בחתימת המצווה בפני עדים. אלא שכשנשאל לכך הנוטריון, ענה כי מדובר בסעיף שנוסף על ידו למסמך בטעות.

 

האם הדבר בעייתי?

היות והצוואה כולה תקינה ועומדת בתנאים, אין בה שום פגם שמונע ממנה להתממש. אלא שכעת נוצר פרדוקס מעניין למדי: היות והצוואה כשרה כשם שנפסק על ידי בית המשפט, הרי שאין כל הצדקה חוקית לכך שבית המשפט יסמיך את עצמו לקבוע דבר מה לגבי הצוואה הזו. בתיק אחר, נטען כי המנוחה שכלל לא ידעה מהי צוואה בפני רשות, חתמה עליה בטעות. כדי להבהיר שכך היה, נידון התיק בבית המשפט ונפסק כי הצוואה תקפה למרות הכל.

 

מהם היתרונות והחסרונות של צוואה בפני רשות?

כל אדם שאיננו בקיא בעברית, אנשים שלא יכולים לכתוב או לקרוא, בעלי בעיה רפואית, כאלו שנדרשים לנסח צוואה במהירות ככל האפשר וכד', יכולים להשתמש בכל עת בגורם רשמי עבור עריכת צוואתם, מבלי להתייעץ עם עורך דין צוואות וירושות ולשלם כספים רבים.

יחד עם זאת החוק מתייחס אחרת לצוואות שבעל פה לעומת צוואות שבכתב. הסכנה המרכזית שמישהו יוכל לערער על מהימנותם של אנשים בעלי מחסום שפה בעת מסירת רצונם. זהו מסמך משפטי לכל דבר ועניין ועל כן, אם יש צורך לערער עליו, ניתן לבצע זאת אך ורק באמצעות עורך דין מקצועי ומנוסה מאוד שיוכל להעביר ולנמק לבית המשפט את העובדה שהצוואה איננה מבטאת את רצונו של הנפטר, למרות הכל.

בית המשפט מטבע הדברים, עושה כל שביכולתו על מנת לפעול על סמך רצונו של מניח הצוואה. על כן בטרם תשקלו את המהלך אם מדובר בצוואתכם, או במצב שבו עליכם לפנות לבית המשפט כדי לפתור סוגיות שנוגעות לירושה שניתנה לכם על סמך צוואה פני רשות – משרד עורכי הדין דניאל ינובסקי ישמח לעמוד לשירותכם, לייעץ, לכוון וללוות אתכם לאורך כל ההליך ברגישות, אדיבות ומקצועיות רבה.

צרו קשר עכשיו ואנו נשמח לעזור גם לכם!

צוואה בפני רשות
צוואה בפני רשות
לשיתוף המאמר:

לייעוץ עם עו"ד דניאל ינובסקי מלאו טופס עכשיו:

4.9 מבוסס על 183 ביקורות מ כתוב לנו ביקורת בReview author ★★★★★ Адвокаты, которые работают для своих клиентоа!עורכי דין שעובדים עבור לקוחותיהםjs_loader

אודות המחבר:
עורך דין דניאל ינובסקי

בוגר LL.B בקריה האקדמית אונו בשנת 2007. תחומי ההתמחות של משרד עורכי דין דניאל ינובסקי – חדלות פירעון לרבות אכיפת חיובים, מחיקה וגביית חובות (הוצאה לפועל), פשיטות רגל – חדלות פירעון והסדרי חוב.
למידע נוסף

לקבלת ייעוץ משפטי
חייגו עכשיו!

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 183 ביקורות
js_loader