מחיקת חובות לעירייה

כל תושב של רשות מקומית מסוימת מחויב לעמוד בתשלומים רבים, לרבות מיסים, קנסות וכמובן – תשלומי הארנונה הידועים לשמצה, אשר מתייקרים בשנה לשנה ומהווים נתח נכבד מהכנסתה השוטפת של העירייה. לצערנו, תושבים רבים מוצאים את עצמם צוברים חובות לעירייה מסיבות רבות ומשונות – לעיתים מדובר בסיבות טכניות בלבד, אשר נובעות מהקשר המסובך ועמוס הבירוקרטיה בין העירייה לתושב, ולעיתים הדבר נובע מקושי כלכלי לעמוד בתשלומים השוטפים. כך או כך, חשוב לבדוק מהי זכאותכם למחיקת חובות לעירייה, וכיצד תוכלו לממש אותה. 

 

תשלום חובות לעירייה

מי מאיתנו לא יודע שבתור תושב בכל עיר בישראל עליו לשלם, בין היתר, את הארנונה המקומית? יש לא מעט גורמים שיכולים להשפיע על גובה הארנונה, כמו לדוגמה השאלה באיזה אזור של העיר אתם חיים. כלומר, יש אזורים שנחשבים יציבים יותר מבחינה כלכלית ובדרך כלל במקומות הללו התשלום יהיה גבוה יותר.

שנית, עוד גורם שכמובן ישפיע על השאלה כמה נשלם, זו השאלה מה השטח של הנכס שבו אנחנו חיים, וזה נכון בין אם מדובר על נכס שכור ובין אם מדובר על נכס שנמצא בבעלותנו הבלעדית. עם זאת, יש הרבה מאוד אנשים שמקבלים בכל חודשיים את הטופס של הארנונה, מתעלמים ממנו, לא משלמים וצוברים חובות בעירייה.

אם זה נשמע לכם מוכר כדאי שתדעו שגם החובות האלה, כמו כל חוב אחר, עלול לתפוח בגלל הריבית והחוב עלול לסבך אתכם הרבה יותר ממה שאתם חושבים. כמובן שיש כאן עניין של פרופורציות וחשוב להבין כמה כספים אתם חייבים ולמה. כדאי לדעת כי באופן כללי גם העירייה, כמו כל נושה אחר, יכולה להחליט שהיא נוקטת בכל האמצעים הכשרים כדי לקבל את מה שאתם חייבים לה. לכן כדאי לפעול למען מחיקת חובות לעירייה, כי המצב עלול להגיע עד כדי צו עיכוב יציאה מהארץ, עיקולים וכדומה.

האם ניתן למחוק חובות לעירייה?

חשוב לדעת שהעיריות רשאיות להחליט שהן מוחקות לתושבים מסוימים חובות אך כמובן שזה תחת הגבלות ובסיטואציות מאוד מסוימות. יש לא מעט קבוצות באוכלוסייה שזכאיות להנחות משמעויות בתשלומי הארנונה, כמו קשישים, נכים ועוד. עם זאת, יש גם הרבה מקרים שבהם התושבים כלל לא יודעים על כך שהם זכאים להנחה, לא משלמים את חובותיהם מהסיבה הפשוטה שאינם יכולים לעשות זאת, וכך צוברים חובות מאוד גדולים.

במקרים כאלה העירייה יכולה למחוק את החוב של התושב והיקף המחיקה יעמוד על ההנחה שהוא היה מקבל אילו שילם כרגיל. למרות הסמכות של העירייה למחוק חובות, רוב העיריות כלל לא מפרסמות את האפשרות הזאת. התוצאה היא שהתושבים כלל לא מכירים באופציה הזאת ומוצאים את עצמם מתמודדים עם תשלומים מאוד גבוהים לאורך שנים.

לכן, במידה וגם אתם חייבים כספים לעירייה שבשטחה אתם חיים או מחזיקים את המשרד שלכם, כדאי שתדעו שיש מה לעשות בנידון. לכן, רגע לפני שאתם הולכים ומשלמים את הסכום המלא, כדאי לבדוק האם לא מגיעה לכם הנחה והאם יש אפשרות לעשות מחיקת חובות בצורה מסודרת.

 

כיצד ניתן למחוק חובות לעירייה?

משרד הפנים קבע מספר תנאים למחיקת חובות לעיריות. ראשית, אדם יוכל להגיש בקשה למחיקת חובות בעירייה רק כאשר אינו בעל נכס מקרקעין או זכות על נכס מקרקעין ו\או נכס אחר, אשר באמצעות מכירתו היה יכול לפרוע את החוב שחייב לעירייה. ניתן לעשות זאת רק אם החוב נוצר לפני שלוש ושנים ומעלה מכך, או שכל ההליכים המנהליים והמשפטיים שבוצעו כנגד החייב לשם גביית החוב כבר מוצו.

אם מדובר בחובות ארנונה, ניתן להגיש בקשה רטרואקטיבית להנחה עבור תשלומי הארנונה, כל עוד מדובר בהנחה שלא ניצל מסיבות חריגות. כך, יוכל החייב לקבל הנחה על החוב שעליו לשלם, כל עוד מסדיר באותה העת את תשלום של יתרת חוב הארנונה. היתרון העיקרי בדבר הוא שניתן לקבל את ההנחה על תשלומי הארנונה, גם אם במועד היווצרות החוב החייב לא היה זכאי לאותה ההנחה. עם זאת – וכאמור – הנחה זו תינתן רק בכפוף לתשלום יתרת החוב.

 

מחיקת חובות לעירייה באמצעות פשרה

אפשרות נוספת העומדת בפני חייב המחזיק בחובות לעירייה, היא לפעול למען הסכם פשרה על מנת להפחית את החוב או לבטלו כליל. אם הצדדים מגיעים להסכמה באשר לפשרה, העירייה של הרשות המקומית יכולה להגיש את החלטת בצדדים לאישור משרד הפנים, אם וועדת ההנחות נותנת את המלצתה לפשרה.

לעיתים קרובות, התושב יתקשה להגיע להסדר פשרה עם העירייה בשל פערי הכוחות והמידע העצומים בינו לבין הרשות. במקרה כזה, הוא בהחלט יכול להיעזר בעורך דין המתמחה בתחום, כך שילווה אותו בהליך הפשרה ויסייע לו להגיע לתוצאות הטובות ביותר, אשר יקלו בצורה המשמעותית ביותר על חייו.

 

 ברצוני לבקש מחיקת חובות מהעירייה, מה עליי לעשות?

ראשית, ההמלצה החשובה ביותר היא לשמור כל מסמך, קבלה או טופס שיש לכם אשר רלוונטי לחוב שיש לכם, שהרי מומלץ שלא לסמוך על העירייה שאתה חבים לה את החוב להתנהל בצורה מאורגנת אשר תקבל על התהליך. מסמכים אלו מהווים אסמכתאות חשובות לטענות שאותן תרצו להציג לשם מחיקת חובותיכם לעירייה – אם תרצו למשל לטעון לטעות מנהלית ו\או בירוקרטית שנעשתה על ידי העירייה עצמה, לסיבה שבגינה לא הגשתם בקשה להנחה בארנונה, לקושי כלכלי שמונע מכם לעמוד בחובותיכם וכל נסיבה רלוונטית אחרת שעשויה לשפר את מצבכם בעירייה.

שנית, עליכם להימנע בכל מחיר מהתעלמות ממכתביה של העירייה, וזו מהסיבה הפשוטה שהתנהגות כזו עשויה להקים כנגדכם עילה לסנקציות משמעותיות יותר, כמו גביית חובות בהוצאה לפועל, עיקולים וכן הלאה. על כן, עליכם להתייחס לכל התראה כי אתם מקבלים מהעירייה, שהרי זו מחייבת אתכם מבחינה משפטית. גם אם אתם מתנגדים לקבלת מכתב התראה, למשל, או מסרבים לחתום על קבלתו, אין הדבר אומר שהמכתב לא הומצא ועדיין תיחשבו כמודעים למכתב ולהשלכות המשפטיות.

כך, תוכלו להישאר ערוכים לכל אפשרות. למשל, אם אינכם יכולים לעמוד בתשלומי החובות לעירייה, ייתכן שתוכלו להגיש בקשה לעיכוב הליכים, להכריז על פתיחה בהליך חדלות פירעון או לחתור להסכם פשרה בטרם ייפתחו כנגדכם הליכים משפטיים, אשר פתיחתם תקשה מאוד על מחיקת החובות וכל התחשבות אחרת. רשויות נוטות לתגמל תושבים אשר דיווחו על הקושי שלהם לשלם את חובותיהם ולנסות למצוא פשרה הולמת, יותר מאשר תושבים אשר זרקו את מכתביהם ולא ענו להתראות החוזרות והנשנות.

 

למה אתם חייבים עורך דין מקצועי?

כמו כל מחיקת חובות אחרת, גם כאשר מדברים על מחיקת חובות לעירייה מדברים על התמודדות לא פשוטה מבחינה בירוקרטית. איך יודעים מי זכאי למחיקה? איך מגישים את הבקשה בצורה מסודרת ואיך מקבלים עליה תשובה חיובית? האם יש פעולות מסוימות שניתן לעשות כדי להגדיל את הסיכוי שלכם למחיקת חובות מלאה לעירייה? על מנת שתוכלו להגדיל את הסיכוי להגיע להסדר הטוב ביותר שקיים, מומלץ לפנות לעורך דין שעוסק בתחום הזה ושיוכל לעזור לכם.

קושי נוסף שתושבים רבים מדווחים עליו הוא חוסר התחשבות מצד העירייה וחוסר רצון למצוא פשרה הולמת אשר תאפשר לחייב להיפטר מחובותיו מבלי לשקוע לפשיטת רגל. במקרה כזה, מומלץ להיעזר בעורך דין מיומן אשר ינהל משא ומתן מקצועי יותר, חכם יותר ובעל פוטנציאל גבוה יותר להצלחה.

זה לא משנה מזה כמה שנים אתם חייבים כספים לעירייה וזה גם לא חשוב על איזה סכומים מדובר. מה שבטוח – כדאי לכם לפנות אל עורך הדין הטוב ביותר בתחום,  כי למה להתפשר על פחות מכך כאשר בשכירת שירותי משרד עורך הדין דניאל ינובסקי, תוכלו להבטיח כי אתם דואגים להגנה המשפטית הטובה ביותר שתוכלו להשיג.

 

ואם אי אפשר למחוק חובות לעירייה?

חשוב להכיר באפשרות שהעירייה תסרב בכל תוקף להסדיר את חובותיכם. לעיתים זה קורה בגלל אופי החובות – אם למשל מדובר בחובות שנוצרו לאור התנהגות חסרת תום לב מצד החייב, חובות שנוצרו בשל מעשים פליליים וכן הלאה. כמובן שבמקרה זה תיעזרו בעורך דין מומחה על מנת למצות את כל ההליכים המשפטיים האפשריים, אך מה קורה אם העירייה מסרבת והחובות גדולים מדי מכדי שתוכלו לעמוד בהם?

למרבה המזל, עורך דין המתמחה בתחום יוכל לעזור לכם גם במקרה כזה. ייתכן שלא יהיה מנוס מפנייה להליך חדלות פירעון, אשר נועד להסדיר את כל חובותיו של החייב ולהשיב אותו למסלול חיים תקין. עם זאת, הליך חדלות פירעון כרוך בשינוי אורח חייכם באופן מלא וויתור על חירויות רבות לשם מחיקת החובות המיוחלת. היות ומדובר בצעד קיצוני למדי שנועד לשרת בעלי חובות גדולים, לא בהכרח מדובר בצעד הנכון ביותר עבורכם, ועל כך כדאי  להתייעץ עם עורך דינכם, אשר יסייע לכם לקבל את ההחלטה הנכונה ביותר.

משרד עורך הדין דניאל ינובסקי מתמחה בתחום מחיקת החובות, חדלות פירעון (בעבר פשיטת רגל), הוצאה לפועל וכן הלאה. משרדנו מתמחה מזה שנים רבות בתחומים אלו ומתגאה בהצלחות רבות. עורך הדין דניאל ינובסקי הוא איש מקצוע מוביל בתחומו אשר יכול לעזור לכם, ללוות אתכם לאורך ההליך ויעמוד לרשותכם בכל עת. התקשרו עוד היום, קבעו לעצמכם פגישה ותראו שמהר מאוד תוכלו לצאת לדרך חדשה מול העירייה של האזור שבו אתם חיים. צרו קשר עכשיו ואנו נשמח לעזור גם לכם!

מחיקת חובות לעירייה
מחיקת חובות לעירייה
לשיתוף המאמר:

לייעוץ עם עו"ד דניאל ינובסקי מלאו טופס עכשיו:

4.9 מבוסס על 183 ביקורות מ כתוב לנו ביקורת בReview author ★★★★★ ‏באתי למשרד עם יד על הלב‏הייתי אבוד ולא יודע מה לעשות‏לקחתי כוס מים נרגעתי ‏וסיפרתי את הסיפור שלי‏קודם כל אמרו לי תירגעי הכל יהיה בסדר‏דמעות מהעיניים לא מפסיקות לרדת מהלחץ הכספי שהיה לינגשתי למשרד צורכי דין דניאל ינובוסקי‏ ‏ ‏פה נעצרו המילים‏מילא תודה ענקית על הכל ….בשירjs_loader

אודות המחבר:
עורך דין דניאל ינובסקי

בוגר LL.B בקריה האקדמית אונו בשנת 2007. תחומי ההתמחות של משרד עורכי דין דניאל ינובסקי – חדלות פירעון לרבות אכיפת חיובים, מחיקה וגביית חובות (הוצאה לפועל), פשיטות רגל – חדלות פירעון והסדרי חוב.
למידע נוסף

מידע נוסף בנושא

לקבלת ייעוץ משפטי
חייגו עכשיו!

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 183 ביקורות
js_loader