וירוס הקורונה והנחיות ממשלת ישראל ומשרד הבריאות הביאו אתם משבר כלכלי בלתי צפוי ובלתי נמנע. אזרחי ישראל מתחלקים ל-2 קבוצות עיקריות: עובדים שכירים ועובדים עצמאים או בעלי חברות. השפעת משבר הקורונה מורגשת היטב ב-2 הקבוצות הללו. במאמר זה אנחנו נסקור את הצעדים הדחופים והעתידיים, שבמסגרתם כולנו נתמודד עם המשבר הנוכחי – מחיקת חובות בעקבות משבר קורונה.
משבר הקורונה עבור עובד שכיר
מצב ראשוני – חל"ת או חופשה ללא תשלום. רוב העובדים העומדים בקריטריונים של המוסד לביטוח לאומי, זכאים לתשלום בגובה של כ- 30%-80% מהכנסתם, המשולמת כקצבה חודשית. החל"ת הינה חופשה שאינה מרצון של העובד ולתקופה של מעל 30 ימים. טבלת חישוב הקצבה ניתן לראות באתר ביטוח לאומי כאן.
אם אינכם עומדים בקריטריונים לקבלת גמלת אבטלה בשל יציאה לחל"ת, בידקו את זכאותכם לגמלת "הבטחת הכנסה".
וודאו כי יש ברשותכם מסמך יציאה לחל"ת מהמעסיק ופעלו לפי ההוראות באתר ביטוח לאומי, שם ניתן להגיש את הבקשה בדרך מקוונת.
משבר הקורונה עבור עובד עצמאי קורונה
מצב שונה – עובדים עצמאים, אשר בידיהם עוסק מורשה או עוסק פטור, אינם זכאים על פי החוק לתשלומי ביטוח לאומי, אלא רק למענק חד פעמי.
התנאי לקבלת המענק – הכנסתו של העצמאי לא עלתה על 150,000 ש"ח בשנת 2018.
עובדים עצמאים העומדים בקריטריון זה יקבלו את המענק בגובה מחצית שכרם החודשי או סך של 6,000 ש"ח – הנמוך מבניהם (כמובן).
חשוב לציין שהתנאים עוד לא גובשו באופן סופי, ואנו נמשיך לעקוב ולעדכן אותם כאן.
משבר הקורונה – פתרון לחובות – המשך
נראה כי גם שכירים וגם עצמאיים העומדים בקריטריונים של המוסד לביטוח לאומי, יוכלו לצלוח את משבר הקורונה לטווח הקצר, אך להערכתנו לא יותר מחודש – חודשיים.
החדשות הטובות הן שלפי שעה מעוכבים באופן גורף כל ההליכים בהוצאה לפועל ובמרכז לגביית קנסות כנגד אזרחי ותושבי ישראל שנקלעו לבעיות תזרים מזומנים, ובפועל לא ניתן לפתוח תיק הוצאה לפועל ולא ניתן להטיל ולאכוף הליכי גבייה חדשים כנגדם.
נראה כי ממשלת ישראל נוקטת צעדים להקלה על אזרחיה, אולם הדרך למיגור נגיף הקורונה ארוכה מאוד ולמעט צעדים אלה, המעכבים הליכי גבייה, מדינת ישראל לא באמת בנתה תכנית כלכלית אשר שומרת על השכירים חסרי העבודה כעת, ובעיקר על העסקים הקטנים.
יש להדגיש כי העסקים הקטנים והגדולים הם המשענת של הכלכלה הישראלית, בהיותם משלמים את רוב המיסים לאוצר המדינה, ולמרות זאת מדינת ישראל לא מספקת את הפתרונות לעסקים אלה בתקופה זו ולכך עלינו להיערך.
נגיף הקורונה יחלוף מן העולם, או שלפחות האנושות תצליח להשתלט עליו, עם זאת הקורבנות מהנגיף אינם הקורבנות היחידים, ותכנית כלכלית פרטנית לכל שכיר ולכל עצמאי בעל עסק היא הכרחית, שכן כל אותם גופים ושחקנים גדולים הקבועים והמתמצאים בגבייה אגרסיבית ובלתי מתפשרת נערכים להיקף עבודה לא שיגרתי לאור משבר הקורונה.
פתרונות למשבר הקורונה
כל משפחה במדינת ישראל צריכה לעצור ולחשב מחדש את צעדיה הכלכליים, ובאופן מיידי לצמצם הוצאות, כמו למשל: הקפאת מנויים לחדרי כושר, הפסקת שירותים שאינם חיוניים כעת, כמו ביטול ערוץ הספורט (אין משחקים מעניינים בכל מקרה), ביטול חוגים וצהרונים לילדים ועוד ועוד.
גם אם הצלחנו לצמצם הוצאות, ההכנסות שלנו יקטנו בצורה משמעותית ועל כן ייתכן כי נצטרך להתמודד עם דרישות חוב למיניהם.
אופן התמודדות עם הדרישה לתשלום חוב לאחר משבר הקורונה – 4 מצבים מהקל לכבד
1. המקרה הראשון הפשוט יותר הוא כאשר המדובר בחוב יחיד של כמה מאות שקלים : מגיע מכתב התראה או שיחת טלפון מאותו גוף או ספק או נותן שירות (שחקן קבע במגרש הוצאה לפועל). אז קודם כל יש להגיב ולהיות עם יד על הדופק ולטפל באופן מהיר בכל דרישת תשלום חוב. זאת אומרת חוב קטן על כמה מאות שקלים ניתן לשלם בפריסה נוחה, ולוודא שהחוב נפרע ושתיק הוצאה לפועל נסגר!
2. המקרה השני כאשר המדובר בחוב שכבר הגיע לכדי תיק הוצאה לפועל: זאת בהנחה ומדובר בתיק הוצאה לפועל אחד בלבד. למעשה, מדובר בבקשה של אותו אדם לפרוס את חובו למספר תשלומים בהתאם ליכולתו הכלכלית. מבחינה טכנית יש להגיש בקשה לצו תשלומים המבוססת על אסמכתאות על מצב כלכלי. הטלפון של מוקד הוצאה לפועל לבדיקת תיקים: 073-2055000.
3. מקרה השלישי – מספר תיקי הוצאה לפועל חובות עד לסך של 100,000 ₪ ומעל 100,000 ש"ח:
במידה ולאחר משבר הקורונה נפתחו לאזרח החייב מספר תיקי הוצאה לפועל, יש לעשות אבחנה ברורה ואריתמטית ולהשתמש במשוואה הבאה על פי חוק:
- במידה ופתוחים בהוצאה לפועל מספר תיקים כנגד אותו אזרח החייב, אשר ההיקף הכללי שלהם ביום הגשת הבקשה לפריסה לתשלומים אינו עולה על 100,000 ש"ח – החייב זכאי לאחד את כל התיקים לתיק אחד (לעשות איחוד תיקים) ובתנאי שהוא מסוגל לפרוע את חובו תוך 36 תשלומים.
- במקרה והחוב בכל התיקים הפתוחים בהוצאה לפועל כנגד החייב עולה על 100,000 ש"ח, על החייב להגיש בקשה לאיחוד תיקים וצו תשלומים, שבמסגרתה על החייב להוכיח את יכולתו לפרוע את החוב תוך 48 חודשים.
טיפ 1 : בהתאם לחוק, אדם שנפתח כנגדו תיק הוצאה לפועל, על מנת למנוע ולעכב הליכי גבייה, חייב להגיש את הבקשה המתאימה כאמור (בקשה לצו תשלומים, לפירעון החוב או לאיחוד תיקים) תוך 30 ימים מיום קבלת ההתראה מלשכת הוצאה לפועל. יכול להיות שמכתב על פתיחת תיק הוצאה לפועל יגיע לחייב בדואר רשום עם אישור מסירה או עם שליח.
טיפ 2: חשוב להבין שפתרונות המוצאים לעיל תקפים לגבי נושים פרטיים (רשויות המדינה ורשויות החוק אינם כלולות) וזאת בשל העובדה שגופים כמו עיריות, רשויות מס, משטרה, בתי המשפט וכו' אינם מחויבים לפתוח תיק הוצאה לפועל על מנת לנקות בהליכי גבייה כנגד החייב. במקרים כאלה, לרוב, אזרח מגלה שהוא חייב כסף בשלב מאוחר, כלומר כאשר חשבון הבנק שלו או רכבו כבר מעוקלים לטובת הרשות הגובה.
4. המקרה המורכב ביותר:
כאן אנחנו מתקרבים לפתרון עבור אזרחים, אשר אין באפשרותם לנקוט באחד הצעדים המפורטים מעלה : זאת אומרת אין לאזרח אמצעים לשלם את החוב בתשלום אחד או שיש מספר רב של תיקי הוצאה לפועל והיקף החובות, ביחס להכנסות החייב, אינו מאפשר תשלום בתשלומים כמפורט :
חובות עד 100.000 ש"ח – תשלום תוך 36 תשלומים,
חובות מעל 100.000 ש"ח – תשלום תוך 48 תשלומים.
גם במקרה זה החוק מציעה פיטרון מובנה במסגרת הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי. למזלנו, בספטמבר 2019 נכנס לתוקפו חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי 2018 – תשע"ח שביטל את פקודת פשיטת הרגל. למעשה, הליך חדלות פירעון הוא הגרסה העדכנית והמצומצמת של הליך פשיטת רגל. הליך חדלות פירעון מאפשר למחוק את החוב או את חלקו תוך 9 חודשים בלבד.
בתקופת הליך חדלות הפירעון החייב מקבל הגנה מפני הנושים, זאת אומרת שאסור לכל הנושים לפנות בכל צורה לאזרח החייב בדרישות חוב או לפגוע בכספו או נכסיו. כמובן שמותר לאזרח החייב להחזיק בחשבון בנק (אנחנו ממליצים ללקוחותינו לנהל חשבון בנק בבנק מזרחי טפחות או בבנק הדואר בתקופת ההליך), הוא ממשיך לקבל את מלאו המשכורת, להחזיק רכב, לשכור בית בהתאם לצרכיו ועוד.
הליך חדלות פירעון דואג לשמור על כל הצרכים החיוניים, המאפשרים ניהול אורח חיים רגיל.
הסבר מלא על הליך חדלות הפירעון ניתן לקרוא כאן.
סיכום
לסיכום אנו נבקש להבהיר כי פתרון הייחודי והמתאים לכל חייב וחייב תלוי בראש ובראשונה בנסיבותיו האישיות. משרדנו מתמצא ופועל שנים רבות בתחום חדלות פירעון ומעניק שירות אישי ומקיף לכל לקוח.
גם בתקופה הקשה הזו של התפרצות נגיף הקורונה, אנו פועלים לצמצום הפגיעה בלקוחותינו ובאזרחי ישראל על כל רבדיה וללא פשרה!
אנו מקווים שהצלחנו לעשות קצת סדר בנושא המורכב הזה, במידה ויישארו לכם שאלות – ניתן לפנות אלינו בטלפון 077-231-6906 או להשאיר פרטים באתר ואנחנו מבטיחים לחזור אליכם תוך 24 שעות.