הסדר נושים בהוצאה לפועל

כאשר אדם מצוי בהליך חדלות פירעון במסגרת הוצאה לפועל, באפשרותו לפנות להסדר נושים. המטרה העומדת מאחורי הסדר נושים היא למצוא הסכמה משותפת בין הנושים לבין החייב, באופן שיקל על הליך חדלות הפירעון. מאמר זה יסביר מהו הסדר נושים בהוצאה לפועל, איך זה משפיע על הליך חדלות הפירעון וכיצד עורך דין יוכל לעזור לכם.

 

מהי חדלות פירעון?

חדלות פירעון מוגדרת כ"מצב כלכלי שבו חייב אינו יכול לשלם את חובותיו במועדם, בין אם מועד פירעונם הגיע ובין אם לאו, או שהתחייבויות החייב, לרבות התחייבויות עתידיות ומותנות שלו, עולות על שווי נכסיו" בסעיף השני של חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי. דהיינו, כאשר אדם מצוי בחובות שאינו יכול לשלם במועד פירעונם, הוא מצוי בחדלות פירעון.

רבים מכירים את המושג "חדלות פירעון" כ"פשיטת רגל", אשר מעורר קונוטציות שליליות מאוד. כחלק משינוי המגמה בדיני פשיטת הרגל, חוקק החוק החדש במקום פקודת פשיטת הרגל המנדטורית, וחל על כל חייב שהכריז על פשיטת רגל לאחר 15.09.19.

מהו הסדר נושים בהוצאה לפועל?

במסגרת הסדר נושים, מתבצע שיח ישיר יותר בין החייב לבין הנושים שלו. כן, הוא יוכל לשנות את תנאי התשלום באופן שיתאים לשני הצדדים. חשוב להבין שגם לנושים רבים יש אינטרס לשתף פעולה עם הסדר נושים, כיוון שרבים מעדיפים החזר כספי נמוך יותר אך מידי מאשר החזר כספי גבוה אשר ישנו סיכוי שלא יתקבל לעולם.

כמו כן, חשוב לזכור שבמידה והחייב מקבל צו הפטר מלא (כלומר, פטור מלא מחובותיו), הנושים לא ייראו אפילו שקל אחד מהכסף שהוא חייב להם.

ניתן לפנות להסדר נושים גם בטרם פתיחת הליך חדלות פירעון, או בכל שלב במהלכו.

 

כיצד מתנהל הליך חדלות פירעון בהוצאה לפועל?

הליך חדלות פירעון מתנהל במסגרת רשות ההוצאה לפועל כאשר חובותיו של החייב נעים בין 50,000 ₪ ל- 150,000 ₪.

אם החייב הגיש בקשה לפתיחת הליך חדלות פירעון ובקשתו מאושרת, הוא יוזמן ע"י רשות ההוצאה לפועל על מנת לגבש הסכם תשלומים להחזר החוב. אסיפת נושים, הכוללת את כל הנושים של החייב, תוזמן כאשר הניסיון לגבש הסדר תשלומים נכשל, או כאמור – בכפוף לבקשתו של החייב ולהסכמתם של הנושים.

 

איך מתנהל הסדר נושים?

בהסדר נושים בהוצאה לפועל, יש לאחד את כלל הנושים באמצעות איחוד תיקים על מנת שלא להפלות אף נושה. לאחר שיתנהל משא ומתן על תשלומי החובות, יש לקבל את אישורו של רשם ההוצאה לפועל כדי לאשר את החלטתם של הנושים ושל החייב.

להליך זה אין צורך להגיע מיוצגים על ידי עורך דין, אך בהחלט מומלץ – עורך דין מיומן יסייע לכם לנהל משא ומתן מושכל יותר, ויידע לייעץ לכם מתי ההצעה שניתנה לכם טובה ומתי עדיף לוותר ולהמשיך בהליך כרגיל.

מרגע קבלת האישור, הליכי הגבייה שעומדים כנגד החייב יוקפאו. זאת, על מנת לשתף פעולה עם שיקומו של החייב, שהרי כל עוד מתנהלים כנגדו הליכי גבייה הוא יתקשה לעמוד בתשלומיו החודשיים ולצאת מחובותיו בהתאם להסדר הנושים. עם זאת, אי עמידה בהסכמי התשלומים כפי שנקבעו בהסדר הנושים עשויה "להפשיר" את הליכי הגבייה ותחשוף את החייב לגבייה ועיקולים.

 

מה קורה אם הסדר הנושים נכשל?

אם הסדר הנושים נכשל, יינתן צו פתיחת הליכים שבמסגרתו מתבצעות שלוש פעולות:

 

פרסום צו פתיחת הליכים לציבור

צו פתיחת ההליכים יתפרסם באתר ההוצאה לפועל לצד הודעה שתישלח לנושים של החייב.

 

הטלת הגבלות על החייב

הטלת הגבלות על החייב נועדה על מנת להבטיח את מחויבותו של החייב להליך. ההגבלות הנפוצות הן הגדרת החייב כלקוח מוגבל בבנק, מתן צו איסור יציאה מהארץ וקביעת חובת תשלומים חודשית.

 

מינוי נאמן

הנאמן, שמונה על ידי רשות ההוצאה לפועל, הועסק על מנת לחקור את מצבו הכלכלי של החייב ולהעביר ממצאים לרשות ההוצאה לפועל באשר לאופן חלוקת נכסיו של החייב והמתווה לשיקום כלכלי שיתבקש לעמוד בו. כל הנושים של החייב צריכים להגיש תביעות חוב לנאמן עד שישה חודשים מצו כינוס הנכסים.

לאחר תשעה חודשים, בתום בדיקתו של הנאמן, החייב יוזמן לדיון בלשכת האכיפה והגבייה. במידת הצורך, יינתן צו שיקום כלכלי שכולל את כל ההגבלות שהחייב צריך לעמוד בהם על מנת להשלים את התהליך ולקבל פטור מחובותיו.

 

הסדר נושים בהוצאה לפועל – אל תעשו זאת ללא עורך דין

כאמור, אין חובה ממשית להתלוות על ידי עורך דין בהסדר נושים בהוצאה לפועל. אף על פי כן, נמליץ לכם בחום להיעזר בעורך דין המתמחה בהוצאה לפועל ובהסדר נושים בפרט. אינכם מחזיקים במומחיות מספיקה על מנת לדעת לנהל משא ומתן בתחום, ובוודאי ללא הכשרה בתחום ההוצאה לפועל ודיני חדלות הפירעון.

זכרו כי ייתכן בהחלט שההצעה שתקבלו במסגרת הסדר נושים אינה טובה ומשתלמת דיה, וכי אולי ישנן אפשרויות אחרות המתאימות לכם יותר. לשם כך, היעזרות בעורך דין במהלך הסדר הנושים והליך חדלות הפירעון בהוצאה לפועל כולו היא הצעד הנכון לחייב שמעוניין לצאת מחובותיו באופן המהיר והיעיל ביותר.

במהלך הליכי חדלות פירעון זכויותיהם וחירויותיהם של החייבים נוטות להיפגע בקלות, ולכן חשוב שתיעזרו בעורך דין המתמחה בתחום אשר יעמוד על זכויותיכם בכל שלב ושלב.

מצויים בחובות? אל תתמודדו עם כך לבד! אנחנו במשרד עורכי הדין ינובסקי שמחים להזמינכם ליצור עמנו קשר, על מנת שנוכל ללוות אתכם לאורך כל ההליך. אנו מחזיקים בניסיון רב שנים בתחום ובהצלחות רבות, ונשמח לעזור גם לכם לבנות מחדש את עתידכם ולהבטיח לעצמכם חיים נטולי חובות.

הסדר נושים בהוצאה לפועל
הסדר נושים בהוצאה לפועל
לשיתוף המאמר:

לייעוץ עם עו"ד דניאל ינובסקי מלאו טופס עכשיו:

4.9 מבוסס על 183 ביקורות מ כתוב לנו ביקורת בReview author ★★★★★ Адвокаты, которые работают для своих клиентоа!עורכי דין שעובדים עבור לקוחותיהםjs_loader

אודות המחבר:
עורך דין דניאל ינובסקי

בוגר LL.B בקריה האקדמית אונו בשנת 2007. תחומי ההתמחות של משרד עורכי דין דניאל ינובסקי – חדלות פירעון לרבות אכיפת חיובים, מחיקה וגביית חובות (הוצאה לפועל), פשיטות רגל – חדלות פירעון והסדרי חוב.
למידע נוסף

מידע נוסף בנושא

לקבלת ייעוץ משפטי
חייגו עכשיו!

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 183 ביקורות
js_loader