סגירת תיקים בהוצאה לפועל לאחר צו הפטר

צבירת חובות הוא מצב מייאש ומפחיד שלפעמים נראה כבור ללא תחתית.  חשוב להכיר את חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי על מנת להתוודע לאפשרויות העומדות בפניכם כאשר אתם ניצבים בפני פשיטת רגל. ייתכן כי הכרזה על חדלות פירעון זה הצעד הנכון עבורכם, על מנת שתוכלו להשתקם כלכלית ולקבל פטור – מלא או חלקי – מחובותיכם.

 

סגירת תיקים בהוצאה לפועל

מהי חדלות פירעון?

חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי תשע"ח 2018, מגדיר חדלות פירעון כ"מצב כלכלי שבו חייב אינו יכול לשלם את חובותיו במועדם, בין אם מועד פירעונם הגיע ובין אם לאו, או שהתחייבויות החייב, לרבות התחייבויות עתידיות ומותנות שלו, עולות על שווי נכסיו".

ברור מאליו כי חדלות פירעון היא מצב מורכב ומייאש, שהרי אדם או תאגיד ניצבים בפני סיטואציה בה אינם יכולים לשלם את חובותיהם, וככל הנראה נושים מתדפקים על דלתם בבקשה להחזר כספי.

במצב כמו זה, אדם אינו יכול לכבות את מכשירו הסלולרי ולקוות שהכל ייעלם. התעלמות מחובות עלולה להוביל לצעדים משפטיים כנגדו או לצבירת ריבית גבוהה במיוחד. לכן, חשוב להכיר את הרפורמה שחולל חוק חדלות פירעון, על מנת לדעת מה האפשרויות העומדות בפניכם.

חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, תשע"ח 2018

חוק זה, שנחקק ב- 2018, נועד על מנת לשקם חייבים ולשלב אותם בחזרה בחברה. הרעיון העומד בבסיס החוק הוא ההבנה כי שימוש באשראי כרוך בסיכונים כלכליים, ואילו אנו כחברה מעוניינים לעודד את האזרחים לקחת חלק פעיל בכלכלה הישראלית. על כן, כאשר אדם מוצא את עצמו בחובות קשים, עלינו לשקם אותו ולהסיר את הסטיגמה השלילית הכרוכה בפשיטת רגל.

חוק זה חל על כל מי שמכריז על חדלות פירעון החל מספטמבר 2019. אדם שהכריז על פשיטת רגל לפני תאריך זה, יטופל בהתאם לנהלים הקיימים בפקודת פשיטת הרגל.

האם ניתן למחוק את חובותיי במסגרת הכרזה על חדלות פירעון?

באופן כללי, כן. אדם שהגיש בקשה להכריז על חדלות פירעון ולקבלת צו לשיקום כלכלי, יכול לקבל בתום התהליך צו הפטר שפוטר אותו מתשלום חובותיו, באופן מלא וחלקי. צו ההפטר אפילו יכול להתבטא רק במחיקת הריביות, שזוהי כשלעצמה הנחה כספית משמעותית לרוב.

עם זאת, חשוב להבין שלא מדובר בהליך פשוט. הליך שיקום כלכלי אורך לרוב מעל לשלוש שנים, ומחייב את החייב לעמוד בהגבלות רבות. רוב ההגבלות מחמירות מאוד, ומשפיעות מאוד על תחושת החירות של החייב.

חלק מההגבלות הקיימות הוא איסור על יציאה מהארץ, חובת תשלומים חודשית, מעמד של לקוח מיוחד בבנק, דיווח על כל הכנסה או הוצאה, ועוד. מדובר בסנקציות לא פשוטות, שהופכות את חדלות הפירעון לחלק מאוד מרכזי מחייו של החייב.

לכן, חשוב לא להתייחס למונח "מחיקת חובות" בפשטותו, אלא להבין כי צו ההפטר המיוחל כרוך במאמץ רב ובוויתורים רבים.

כיצד ניתן לקבל את צו ההפטר?

הליך חדלות פירעון הוא הליך בן כמה שלבים, שעמידה בכולם תזכה את החייב בקבלת צו ההפטר.

פתיחת ההליך

הליך חדלות פירעון אינו בהכרח נפתח לבקשת החייב, והוא יכול להיפתח גם לבקשת אדם אחר, כמו היועץ המשפטי לממשלה או הנושים של החייב.

ההליך ינוהל תחת סמכותה של הרשות להוצאה לפועל כאשר חובותיו של החייב אינם עולים על 150,000 ₪ ואינם נמוכים מ- 50,000 ₪, למעט מקרים חריגים.

שלב ראשון

בשלב הראשון תיבחן הבקשה לפתיחת הליכים. שלב זה לרוב לא נמשך יותר מחודש, ובמסגרתו נבדק מצבו הכלכלי של החייב. במסגרת שלב זה, רשות ההוצאה לפועל יכולה לדרוש טפסים ומסמכים מהחייב על מנת שתוכל לבצע חקירה יסודית, ועל החייב לשף עמה פעולה.

שלב שני

לאחר מכן, יוחלט האם יש לאשר את הבקשה לפתיחת הליכים – או לא. לאחר שהבקשה מאושרת, יזומן החייב לרשות ההוצאה לפועל וייעשה ניסיון לגבש הסכם תשלומים המוסכם על הצדדים. אם דבר זה לא אפשרי, יזומנו כל הנושים של החייב לאסיפת נושים, כדי ליצור הסכם בין החייב ונושיו על הסדרי החזרי החובות.

אם בעקבות אסיפה זו לא יתגבש הסכם, יינתן צו לפתיחת הליכים, ובמסגרתו יוטלו סנקציות על החייב וימונה לו נאמן המופקד על חקירת מצבו הכלכלי וכתיבת ממצאים. מלבד זאת, מתן צו פתיחת ההליכים יפורסם לציבור ולנושים.

 

קבלת סנקציות ובניית מתווה לשיקום כלכלי

במשך כעשרה חודשים, ייאלץ החייב לעמוד בסנקציות שהוטלו עליו על מנת להוכיח את מסירותו להליך. בתום התקופה, יתבקש הנאמן לפרסם את ממצאיו ולכתוב מתווה לשיקום כלכלי. מסקנותיו יועברו לרשם ההוצאה לפועל, שיחליט האם יש להעניק צו שיקום כלכלי.

צו שיקום כלכלי

צו השיקום הכלכלי כולל לרוב חובת תשלומים חודשית וסנקציות כלכליות, ואפילו סמינר להתנהלות כלכלית נכונה. אם עמד החייב בכל התנאים שהוצבו, יקבל צו הפטר וכל תיקיו בהוצאה לפועל ייסגרו.

 

היעזרות בעורך דין המתמחה בחדלות פירעון

מומלץ בחום להיעזר בעורך דין המומחה בתחום בעת פשיטת רגל, על מנת לוודא כי הכרזה על חדלות פירעון היא ההליך הנכון ביותר עבורכם, וכי זכויותיכם נשמרות. עורך דין מיומן יידע לייעץ לכם באשר לאפיק הפעולה הנכון ביותר עבורכם, ואף לעזור לכם לערער על סנקציות מרחיקות לכת.

זכרו – אין תחליף לייעוץ משפטי מיומן. משרד עורכי הדין דניאל ינובסקי מתמחה בחדלות פירעון והוצאה לפועל, ומזמין אתכם לקבל ליווי משפטי אישי ומנוסה, שיעמיד את צרכיכם ורצונותיכם במקום הראשון לאורך כל ההליך.

סגירת תיקים בהוצאה לפועל לאחר צו הפטר
סגירת תיקים בהוצאה לפועל לאחר צו הפטר
לשיתוף המאמר:

לייעוץ עם עו"ד דניאל ינובסקי מלאו טופס עכשיו:

4.9 מבוסס על 183 ביקורות מ כתוב לנו ביקורת בReview author ★★★★★ Адвокаты, которые работают для своих клиентоа!עורכי דין שעובדים עבור לקוחותיהםjs_loader

אודות המחבר:
עורך דין דניאל ינובסקי

בוגר LL.B בקריה האקדמית אונו בשנת 2007. תחומי ההתמחות של משרד עורכי דין דניאל ינובסקי – חדלות פירעון לרבות אכיפת חיובים, מחיקה וגביית חובות (הוצאה לפועל), פשיטות רגל – חדלות פירעון והסדרי חוב.
למידע נוסף

מידע נוסף בנושא

לקבלת ייעוץ משפטי
חייגו עכשיו!

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 183 ביקורות
js_loader