איתור תיק הוצאה לפועל

רבים נרתעים מהוצאה לפועל בהיותה גוף עם קונוטציה שלילית ומאיימת מאוד. פועל יוצא מכך הוא כי רבים אינם מתייחסים למכתבי ההתראה והאזהרה שהם מקבלים מרשות ההוצאה לפועל, ולבסוף ננקטים נגדם צעדים קשים שהיו יכולים להימנע בקלות. מאמר זה יסביר מהי רשות ההוצאה לפועל, כיצד מתנהל הליך חדלות פירעון במסגרת וכיצד מתבצע איתור תיק הוצאה לפועל, כך שתוכלו לקבל נגישות מלאה לתיק ההוצאה לפועל שמצוי על שמכם.  

 

מהי רשות ההוצאה לפועל?

רשות ההוצאה לפועל היא זרוע ביצועית של רשות האכיפה והגבייה שחוסה תחת משרד המשפטים. תפקיד רשות ההוצאה לפועל הוא לממש ולאכוף חיובים שנעשו במסגרת הליכים אזרחיים, כמו שעבודים, חובות או שטרות (שטר חוב, צ'ק, שטר משכנתא וכו') ומסמכים רלוונטיים אחרים שמחייבים סכום כספי או פעולה אחרת. הליך הוצאה לפועל נעשה לאחר שניתן פסק דין בבית משפט על כך שיש לאכוף את החוב או לממש חיובים.

רבים נחרדים מהוצאה לפועל, וזאת בשל הפרקטיקות שננקטות במסגרתה על מנת לחייב את החייב לשלם את חובו, כמו עיקול נכסים, עיקול משכורת, כינוס נכסים, עיכוב יציאה מהארץ, הפקעת רישיון נהיגה, צו מאסר במקרים קיצוניים ועוד. כל אלו צעדים קשים במיוחד שננקטו כנגד החייב על מנת להביא את החוב לתומו.

עם זאת, חשוב לדעת כי השד אינו חייב להיות נורא כל כך – צעדים קיצוניים כפי שתוארו לעיל אינם חייבים להינקט, כל עוד החייב מודע לחובו ומנסה לטפל בו בדרכים המקובלות – תשלום החוב, פריסתו לתשלומים או אפילו הכרזה על חדלות פירעון (למדריך הגשת בקשה לחדלות פירעון לחצו כאן) על מנת להצהיר על אי היכולת לפרוע את החוב במועד שנקבע.

מהי חדלות פירעון?

ההגדרה לחדלות פירעון מוסדרת בסעיפו השני של חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי  – "מצב כלכלי שבו חייב אינו יכול לשלם את חובותיו במועדם, בין אם מועד פרעונם הגיע ובין אם לאו, או שהתחייבויות החייב, לרבות התחייבויות עתידיות ומותנות שלו, עולות על שווי נכסיו".

כלומר, אדם שנמצא במצב של חדלות פירעון הוא אדם שלא יוכל לשלם את חובותיו במועד הפירעון שנקבע או אדם שסך החובות שלו גבוה מסך הנכסים שיש בבעלותו.

על מנת לפתור מצב זה, נחקק חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי – מטרתו היא לאפשר לחייב שמצוי בחדלות פירעון להשתקם כלכלית בליווי גורמים מוסמכים מן המדינה, ולצד זאת לנסות למקסם את החוב אשר יוחזר לנושים.

רבים מכירים את ההליך הזה כ'פשיטת רגל', שמוכר לציבור בתור הליך מאיים, טובעני ושרירותי. זו אחת הסיבות, למעשה, שבגינה חוק פשיטת הרגל עבר "מתיחת פנים" – הרצון היה למנוע את הסטיגמה השלילית שקיימת על חדלות פירעון, וליצור הסדר ידידותי יותר למשתמש המצוי בחובות.

 

כיצד מתנהל הליך חדלות פירעון בהוצאה לפועל?

הליך חדלות פירעון יתבצע במסגרת רשות ההוצאה לפועל כאשר חייב שהינו יחיד (ולא תאגיד) מחזיק החובות הנמוכים מ- 150,000 ₪ וגבוהים מ- 50,000 ₪.

מהרגע בו החייב הצהיר על חדלות פירעון ובקשתו אושרה, ההליך יתנהל תחת כנפיה של רשות ההוצאה לפועל.

 

הגשת בקשה לפתיחה בהליכי חדלות פירעון

הגשת הבקשה לפתיחה בהליכי חדלות פירעון תתבצע בכפוף לתשלום אגרה בסך 900 ₪ ולמילוי טופס מקוון באתר רשות האכיפה והגבייה או קביעת תור הרשות ההוצאה לפועל. החייב רשאי לשכור את שירותיו של עורך דין הוצאה לפועל ולהיעזר בו לאורך ההליך.

 

הסכם תשלומים

אם בקשתו של החייב תאושר, הוא יזומן ללשכת ההוצאה לפועל הקרובה לביתו, ויחד עם נציג שירות יבנה הסכם תשלומים, ובהתאם אליו יחזיר את חובותיו.

 

אסיפת נושים

במקרה שיצירת ההסכם תיכשל, תכונס אסיפת נושים על ידי רשות ההוצאה לפועל, על מנת שהחייב והנושים שלו ינהלו שיח ויגיעו להסכמה הדדית באשר לאופן החזרת הכספים. כישלון של אסיפת הנושים תגרור צו לפתיחת הליכים.

 

צו לפתיחת הליכים

צו פתיחת הליכים טומן בחובו שלושה צעדים:

  1. פרסום מתן צו פתיחת הליכים לציבור ולנושים, כך שהחייב יהיה ידוע בציבור כחדל פירעון.
  2. הטלת סנקציות על החייב – הסנקציות מבטיחות את מחויבותו של החייב לתהליך, שהרי במסגרתן הוא נאלץ לעמוד בהגבלות קשות כמו איסור יציאה מהארץ, מעמד של לקוח מוגבל מיוחד בבנק ועוד, ובכך מוכיח לרשות ההוצאה לפועל כי הוא עומד בתנאים שהוגדרו לו ואינו בוגד באמונם ובמשאבים הרבים שהוקדשו לו.
  3. מינוי נאמן – לחייב ימונה נאמן על מנת שיחקור את מצבו הכלכלי, כך שיוכל לגבש המלצות וממצאים אותם יגיש לרשות האכיפה והגבייה. במשך תשעה חודשים, הנאמן רשאי לדרוש מן החייב דיווחים מלאים ופירוט קבוע של הוצאותיו והכנסותיו. מלבד זאת, בששת החודשים הראשונים הנאמן יופקד על קבלת תביעות החוב של הנושים. המלצתו של הנאמן היא צעד חיוני להמשך התהליך.

 

צו שיקום כלכלי

לאחר עיון בממצאיו של הנאמן, על רשם ההוצאה לפועל להחליט אם יש לתת לחייב צו שיקום כלכלי או לא. בצו השיקום יפורטו התנאים שהחייב נדרש לעמוד בהה, כמו הגבלות, חובת תשלום חודשית והחובות שייאלץ לשלם בסופו של דבר. שלב זה נמשך שלוש שנים, אך אם הוא מסתיים בהצלחה החייב יקבל את צו ההפטר המיוחל מכל חובותיו או חלקם וייפטר ממעמדו כחדל פירעון.

 

כיצד מתבצע איתור תיק הוצאה לפועל?

חייבים וזוכים בהוצאה לפועל שאינם מיוצגים על ידי עורכי דין זכאים לבדוק את תיקם באתר האינטרנט של הוצאה לפועל "כלים שלובים", על מנת לקבל מידע עדכני באשר לסטטוס של התיק ולפרטים הרלוונטיים אליו. כמו כן, הם יוכלו להגיש בקשות לרשות ההוצאה לפועל מבלי שיתבקשו להגיע ללשכה.

באזור האישי של אתר 'כלים שלובים' ניתן להתעדכן במצבו של התיק, בהחלטות השונות שניתן לגביו, בקשות שהוגשו ועוד.

זוכים וחייבים שמיוצגים על ידי עורכי דין לא יוכלו להגיש בקשות בעצמם. במקום זאת, עורכי דינם (כל עוד רשומים במאגר עורכי הדין של הוצאה לפועל) יוכלו להגיש בקשות באזור האישי, לפתוח תיקים ולבדוק את הסטטוס של התיק לרבות כל המידע המגובה בו.

 

משרד עורכי הדין דניאל ינובסקי מתמחה בדיני חדלות פירעון והוצאה לפועל, וישמח לעמוד לשירותכם ולהציע ליווי אישי, אמין ואיכותי עד הגעתכם לצו ההפטר המיוחל. חשוב שלא להתעלם מהתראותיה של הרשות להוצאה לפועל, ומומלץ לפנות בהקדם אל עורך דין המתמחה בתחום על מנת לקבל הנחיה באשר לצעד העתידי הנכון ביותר עבורכם.

איתור תיק הוצאה לפועל
איתור תיק הוצאה לפועל
לשיתוף המאמר:

לייעוץ עם עו"ד דניאל ינובסקי מלאו טופס עכשיו:

4.9 מבוסס על 183 ביקורות מ כתוב לנו ביקורת בReview author ★★★★★ Адвокаты, которые работают для своих клиентоа!עורכי דין שעובדים עבור לקוחותיהםjs_loader

אודות המחבר:
עורך דין דניאל ינובסקי

בוגר LL.B בקריה האקדמית אונו בשנת 2007. תחומי ההתמחות של משרד עורכי דין דניאל ינובסקי – חדלות פירעון לרבות אכיפת חיובים, מחיקה וגביית חובות (הוצאה לפועל), פשיטות רגל – חדלות פירעון והסדרי חוב.
למידע נוסף

מידע נוסף בנושא

לקבלת ייעוץ משפטי
חייגו עכשיו!

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 183 ביקורות
js_loader