כל ההשלכות של צ'קים שחוזרים

כיום קיימות הרבה מאוד דרכי תשלום נוחות, מאובטחות וזמינות, ובשל כך, נראה כי זמנו של הכסף המזומן בעולם הולך ונעלם. יחד עם זאת, התשלום בצ'קים עדיין רלוונטי (בינתיים), מה שמביא את הסכנה המובנית של צ'קים חוזרים ללא כיסוי.

יש המון צ'קים בישראל אשר חוזרים מסיבות שונות ובהן גם אי יכולת פירעון מצד המשלם, שבעקבותיה מקבלי הצ'קים הללו נמצאים לא אחת במצב בעייתי בהיבטי גביה. בשורות הבאות נסביר על כל ההשלכות של צ'קים שחוזרים ומה כן ניתן לעשות כדי להתמודד עם המצב – בין אם אתם מצד הגובה או מצד החייב.

 

כל ההשלכות של צ'קים שחוזרים והדרכים של מקבל הצ'ק להתמודד עם המצב

כשאדם או עסק שקיבל צ'ק ללא כיסוי – מוטב שינסה בראש ובראשונה לברר מדוע הצ'ק שניתן לו חזר כדי להבין איך כדאי לפעול. לעיתים ניתן להסדיר בקלות את הנושא על ידי פנייה לאדם שמסר את הצ'ק שחזר. אך במקרים רבים מתברר בדיעבד כי האדם שנתן את הצ'ק עשה זאת ביודעין. במצב כזה מדובר בעבירה פלילית בגינה המשלם יכול להיעצר ואף להיאסר למשך שנה.

גם ביטול הצ'ק לאחר מסירתו יכול להיחשב כעבירה פלילית. כך גם עם צ'ק מזויף שיגרור השלכות פליליות. הצעד הראשון במקרים אלו הוא לפנות לאותו גורם באמצעות עורך דין לענייני גבייה במטרה להפעיל עליו לחץ להסדרת התשלום באמצעי אחר. אולם כאשר הדבר אינו מסתייע ניתן ורצוי להגיש תלונה במשטרה ובהתאם לצורך – לפתוח כנגד החייב תיק הוצאה לפועל.

 

מדוע צ'קים חוזרים בישראל?

חשוב לציין כי מרבית הצ'קים בישראל חוזרים מפני שאינם נכתבו כראוי או כי הסליקה הדיגיטלית לא קראה את הצ'ק נכון. יחד עם זאת, יש עדיין המון מקרים בישראל של אנשים שמפזרים צ'קים ללא כיסוי, עם או בלי כוונה. על מנת להתמודד ביעילות עם הבעיה, חשוב להבין מהי הסיבה לכך שהצ'קים חזרו, והאם ייתכן כי מדובר בבעיה שנוצרה על רק טעויות טכניות או בעיה תזרימית זמנית שניתן לפתור בנקל מול המשלם.

סיבות אפשריות לחזרת שיקים

ישנם כאמור כמה מקרים בהם צ'קים יכולים לחזור שלא בגלל בעיות טכניות.

  1. היעדר כיסוי בחשבון הבנק של בעל הצ'ק
  2. חשבונו של בעל הצ'ק הוגבל על ידי הבנק
  3. כנגד בעל הצ'ק נפתחו הליכים ברשות האכיפה והגבייה
  4. הצ'ק התברר כמזויף או גנוב
  5. סיבות לוגיסטיות – חתימה שונה, תאריך שגוי וכו'

 

ההשלכות של צ'קים שחוזרים עבור המשלם

מסירת צ'קים ללא כיסוי באופן חזרתי, מובילה במהירות רבה להטלת סנקציות על חשבון הבנק של המשלם. סנקציות אלו עשויות לכלול העברה של חשבון הבנק של בעל הצ'קים למצב של חשבון מוגבל, המוביל לאי אישור להנפקת פנקסי צ'קים נוספים, הגבלות על הרשאות חתימה וכיוצא באלו.

למותר לציין כי משלם שאינו מסדיר את חובותיו לאחר שמסר צ'קים שנדחו, עובר עבירה פלילית שבעקבותיה סביר שיפתחו כנגדו הליכי חקירה, הגשת כתב אישום פלילי ובהמשך הליך משפטי מלא הכולל קנסות ואף עונשי מאסר בפועל.

ככל שהחייב לא ישלם את חובו לזוכה בפסק הדין בהליך המשפטי, הוא עלול למצוא את עצמו מתמודד עם תיקים שייפתחו כנגדו בלשכת ההוצאה לפועל ובעקבות כך – עם הליכי גבייה והליכים משפטיים נוספים, שיהיו חמורים ומגבילים בהרבה.

חייב במצב כזה עלול להגיע גם להליכי חדלות פירעון (בשמם ההיסטורי – הליכי פשיטת רגל) שהנושים שלו יכולים לפתוח כנגדו. הליכים אלו הם פולשניים וממושכים, כוללים הגבלות רבות על החייב ובעלי פוטנציאל לפגיעה משמעותית במיוחד בשגרת חייו, בשמו הטוב, במצבו הכלכלי ברמה המיידית, בחירותו ובעסקיו.

 

מה הסיבה הנפוצה ביותר לחזרה של צ'ק?

הסיבה הנפוצה ביותר בגללה צ'קים חוזרים היא כאמור היעדר כיסוי. אנשים מפזרים צ'קים בסכומים שונים, שאינם בהכרח זמינים להם בחשבון הבנק. בחלק מהמקרים, מדובר אולי בטעות שנעשתה בתום לב או בהעדר תשומת לב, אך יש אנשים שמפזרים צ'קים מתוך ידיעה ברורה כי אין להם איך לכסות אותם, וכאן צריך לדעת מה לעשות ולמי לפנות. כלל לא משנה אם מדובר בסכום גבוה או נמוך, אלא פשוט היעדר הסכום המדובר בחשבון הבנק של בעל הצ'ק.

 

מדוע בנקים מגבילים חשבונות?

אנשים רבים אשר נקלעים לבעיות כלכליות מגלים כי חשבון הבנק שלהם הוגבל על ידי הבנק. הבנק מצידו, הוא עסק כלכלי שרוצה להרוויח, והוא מעניק דירוגים שונים לאנשים על בסיס האשראי שלהם. הדירוגים הללו משפיעים על מתן הלוואות וביצוע פעולות בבנק.

ככל שהדירוג נמוך יותר, כך יש יותר סיכוי שחשבון הבנק של אדם יוגבל. חשבון מוגבל מצביע על כך שלא ניתן למשוך ממנו כסף עם צ'ק. גם כאן, זה יכול לקרות עם או בלי כוונה, וגם לאחר שהצ'ק ניתן בזמן שהחשבון לא היה מוגבל. עם זאת, חשבון יכול להיות מוגבל רגע לפני שמנסים לקבל את הכסף. גם כאן, ישנו תסכול רב אצל אנשים.

 

מה השלב הבא לאחר הגבלת חשבון בנק?

אחרי הגבלות על חשבון המגיעות מהבנק, ישנם סנקציות יותר משמעותיות שיכולות לגרום למצב של שיקים חוזרים והם סנקציות המגיעות מרשויות האכיפה והגבייה. כאן מדובר על אנשים שנמצאים במצב של פשיטת רגל או חדלות פירעון והרשויות הגבילו את החשבונות שלהם ואף ייתכן שהחלו בהליכים של הוצאה לפועל נגדם.

גם כאן יכולות להיות אי הבנות או אנשים שבאמת ובתמים חשבו שהחשבונות שלהם נקיים מסנקציות, אך יש גם הרבה אנשים שמפזרים צ'קים למרות שהחשבונות שלהם מוגבלים ולמרות שהם נמצאים בתהליכים מול הרשויות. חשוב מאוד להיזהר כאשר מנסים לפדות צ'ק שכזה.

 

למי צריך לפנות במצב של חזרת צ'ק?

בצד אחד יש את האדם או האדם שלא מסוגל לכסות את הצ'קים שלו, ומהצד השני נותר אדם מתוסכל שלא יכול לפדות את התשלום על העבודה שעשה, או המוצר שסיפק. במקרים כאלו, חשוב מאוד להתייעץ עם עורך דין חובות אשר יעזור לכם לקבל את הכסף המגיע לכם.

עורך דין פשיטת רגל הוא איש מקצוע שיודע להתמודד עם הרשויות בכל הנושא של קבלת כספים, נושים, איחוד תיקים ועוד מספר רב של אלמנטים המסייעים גם לאנשים ששילמו בצ'קים ללא כיסוי וגם לאנשים שרוצים לקבל את כספם. עם עורך דין גביה טוב, הסיכוי שתקבלו את כספכם גדל פלאים, גם אם זה יקח קצת זמן וגם אם התשלום לעורך הדין נראה כמו הוצאה נוספת ללא הבטחה לתשלום.

כמובן ככל שהמקרים מורכבים יותר, ייתכן שיקח זמן עד שתראו תוצאות או לחילופין, את הכסף בחשבון הבנק שלכם, אך מדובר בהליך שאתם חייבים לבצע אם אתם רוצים להגיע לתוצאות הרצויות מבחינתכם.

 

לסיכום: ההתמודדות הנכונה עם צ'קים שחוזרים וחובות

במשרד עורכי דין דניאל ינובסקי מועסקים כמה מעורכי הדין הטובים בישראל בתחום פשיטת הרגל, חדלות פרעון והוצאה לפועל. עורכי הדין במשרדנו בקיאים בהליכי גבייה ומסייעים ללקוחות משני צדי המתרס להגיע להסדרי חובות ופתרונות נוספים המסייעים להתמודדות יעילה וקצרת מועד עם קשיים כלכליים ותזרימיים. נשמח לעמוד גם לרשותכם בבחינת המקרה שלכם והגעה לפתרון הטוב והנוח ביותר עבורכם – צרו עמנו קשר כבר היום לסיוע משפטי אישי, דיסקרטי ואיכותי.

כל ההשלכות של צ'קים שחוזרים
כל ההשלכות של צ'קים שחוזרים
לשיתוף המאמר:

לייעוץ עם עו"ד דניאל ינובסקי מלאו טופס עכשיו:

4.9 מבוסס על 183 ביקורות מ כתוב לנו ביקורת בReview author ★★★★★ Адвокаты, которые работают для своих клиентоа!עורכי דין שעובדים עבור לקוחותיהםjs_loader

אודות המחבר:
עורך דין דניאל ינובסקי

בוגר LL.B בקריה האקדמית אונו בשנת 2007. תחומי ההתמחות של משרד עורכי דין דניאל ינובסקי – חדלות פירעון לרבות אכיפת חיובים, מחיקה וגביית חובות (הוצאה לפועל), פשיטות רגל – חדלות פירעון והסדרי חוב.
למידע נוסף

מידע נוסף בנושא

לקבלת ייעוץ משפטי
חייגו עכשיו!

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 183 ביקורות
js_loader