פינוי מושכר

בישראל, אם אדם או גוף זכו בתביעה להרחקת שוכר מנכס מושכר, הם יכולים להתחיל בהליך הפינוי באמצעות הגשת בקשה ללשכת ההוצאה לפועל. בקשה זו היא הצעד הראשון לקראת פינוי רשמי של השוכר. במאמר זה נסביר את הרעיון של הגשת בקשת פינוי מושכר להוצאה לפועל, מתי ראוי להגיש בקשה כזו, הדרישות והסייגים להגשתה, והדרך הטובה ביותר לטפל בשוכר שלא מסכים להתפנות.

 

פינוי מושכר – מה זה?

הגשת בקשת פינוי מושכר היא צעד שנעשה בישראל לאכיפת צו שיפוטי להרחקת שוכר מנכס מושכר. האדם או הגוף שזכו בתביעת הפינוי יכולים להגיש את הבקשה באמצעות טופס 505 ללשכת הוצאה לפועל. על הטופס לכלול את כל המידע הדרוש ועם אישורו, ההוצאה לפועל תוציא מכתב התראה לשוכר בו יצוין המועד שבו עליו לפנות את הנכס כפי שנקבע בפסק הדין.

 

באילו נסיבות עשויה להיות מוגשת בקשת פינוי מושכר?

ראוי להגיש בקשה לפינוי מושכר להוצאה לפועל, כאשר השוכר לא שילם דמי שכירות על פי הסכם השכירות או מסרב לפנות את הנכס בתום השכירות. אם אתם, כבעלי הנכס, זכיתם בתביעת פינוי נגד השוכרים אך הם ממשיכים לאכלס את הנכס למרות פסק הדין, תוכלו להיעזר בלשכת ההוצאה לפועל באופן זה כדי לפנות את הדירה או הבית.

 

לאיזה גורם בקשה לפינוי מושכר מוגשת?

במידה והשוכר לא מפנה את הנכס לאחר קבלת מכתב אזהרה, האדם או הגורם שזכו בתיק הפינוי יכולים אז להגיש בקשה רשמית לפינוי המושכר ללשכת ההוצאה לפועל. בקשה זו יוזמת את נקיטת הצעדים המעשיים לפינוי השוכר, ללא צורך בהודעה נוספת. משמעותה היא שיתבצע שימוש באמצעים העומדים לרשות ההוצאה לפועל, לביצוע הליך הפינוי.

 

אילו מסמכים צריך לצרף אל הבקשה לפינוי מושכר?

בעת הגשת בקשה לפינוי דייר בהוצאה לפועל, ישנה חשיבות מכרעת לצירוף כל המסמכים הדרושים לתחילת הליך הפינוי בתום תקופת האזהרה. מסמכים אלו כוללים את פרטי חשבון הבנק של המשכיר, הפרטים האישיים של השוכר (כגון תעודת זהות, הכתובת המלאה של הנכס שבו הוא מתגורר בניגוד לדין, תיאור הנכס, מספר הגוש ומספר החלקה), העתק מפסק הדין שנתן בית המשפט לעניין הפינוי והודעת הפינוי.

 

באילו תנאים הבקשה צריכה לעמוד כדי שתתקבל?

כדי שהגשת הבקשה לפינוי המושכר בהוצאה לפועל תאושר, עליה לעמוד בתנאים הבאים:

  1. המבקשים זכו בתביעה נגד השוכר ומחזיקים בפסק דין המאשר את חובתו לשלם דמי שכירות או לפנות את הנכס.
  2. השוכר לא הצליח לפנות את הנכס בעצמו בתוך פרק הזמן שנקבע בפסק הדין.
  3. המועד לפינוי כפי שהוא נקבע בפסק הדין – חלף זה מכבר.

 

באילו נסיבות הבקשה תידחה?

כאמור לעיל, לא ניתן להגיש בקשה לפינוי דייר בהוצאה לפועל בטרם חלף המועד הנקוב בפסק הדין. במידה ופסק הדין אינו כולל מועד פינוי ספציפי, ניתן להגיש את הבקשה תוך 15 ימים מיום מתן פסק הדין אם ההחלטה התקבלה בנוכחות השוכר. אולם אם פסק הדין ניתן ללא נוכחות השוכר, ניתן להגיש את הבקשה רק לאחר 15 ימים מיום קבלת פסק הדין.

רק לאחר שהשוכר לא הואיל לפנות את הנכס במסגרת הזמן המפורטת במכתב האזהרה המוקדמת, ניתן לפנות ללשכת ההוצאה לפועל ולבקש שיתקיים תהליך הפינוי בפועל, תוך העברת החזקה בנכס אליכם. פתרון זה יתאפשר רק במידה והדייר איננו מוגן על פי חוק הגנת הדייר.

 

מה קורה אחרי שהבקשה לפינוי מושכר מוגשת?

עם הגשת בקשת הפינוי, לשכת ההוצאה לפועל תוציא אזהרה לשוכר לפנות את הנכס עד תאריך מוגדר, העומד בדרך כלל על 20 יום. במידה והשוכר לא יעמוד בדרישה זו, קבלן הפועל מטעם ההוצאה לפועל ייכנס לנכס ויבצע את הפינוי ללא הודעה נוספת לשוכר, תוך 14 ימים מתום תקופת האזהרה.

ניתן לבקש תקופת הודעה מוקדמת קצרה יותר, אך לגבי דירות מגורים תקופת ההודעה המינימלית לא יכולה להיות פחותה מ- 10 ימים. עם זאת, לרשם ההוצאה לפועל יש סמכות לעכב את הפינוי אם צד ג' טוען לבעלות על הנכס ומעמיד ערובה לטובת עיכוב הליך הפינוי.

 

האם יש מה לעשות כאשר השוכר מסרב להתפנות מהמושכר למרות שהבקשה אושרה?

במידה והשוכר לא יפנה את הנכס בהתאם להחלטת רשם ההוצאה לפועל תוך פרק הזמן הנקוב, יבוצע הפינוי על ידי עורך דין של הנושה בסיוע ממובילים וקבלן ההוצאה לפועל, כשהפינוי יכול להיות כרוך גם בנוכחות המשטרה. כל הרכוש והחפצים שנותרו בנכס המושכר, יאוחסנו במחסנים ייעודיים ועשויים להימכר לאחר פרק זמן סביר, למעט פריטים מתכלים שיימכרו באופן מיידי.

ההוצאות שייגרמו לנושה במהלך הליך הפינוי יתווספו לחוב השוכר כלפיו ויתועדו בתיק ההוצאה לפועל נגד השוכר. אם השוכר או מי מטעמו יחזרו אל הנכס לאחר הפינוי בניגוד לחוק, לזוכה תהיה אפשרות לדרוש מההוצאה לפועל לאכוף את פינוי הנכס המושכר בשנית, אולם בצורה מיידית, ללא צורך בהתראה נוספת לשוכר.

 

מי רשאי להגיש ערעור על החלטת רשם ההוצאה לפועל בנושא פינוי מושכר?

מי שסבור כי ניזוק שלא כדין מהחלטת רשם ההוצאה לפועל בעניין בקשת הפינוי, רשאי להגיש ערעור על ההחלטה או לבקש רשות ערעור על פי הדין. אם ההחלטה התקבלה בבית משפט לענייני משפחה, ניתן לערער עליה באותו בית משפט. אולם אם האכיפה מבוססת על פסק דין מבית משפט אחר, הערעור על החלטת רשם ההוצאה לפועל כרוך בהגשת בקשת רשות ערעור לבית משפט השלום.

 

לסיכום: מדוע כדאי להיעזר בעורך דין הוצאה לפועל בתהליך לפינוי מושכר?

סיוע של עורך דין הוצאה לפועל במהלך פינוי מושכר יכול לייעל מאוד את התהליך, למזער אי נעימויות ולצמצם הוצאות מיותרות לכל הצדדים המעורבים. אם השוכר מתמודד עם קשיים כלכליים המעכבים את יכולתו להחזיר את חובו למשכיר, עורך דין חובות יכול לסייע במשא ומתן להשגת הסדר חובות, המאפשר לשוכר לבצע תשלומים לבעל הנכס בתנאים גמישים יותר.

אין בכך כדי לגרוע מזכויות המשכיר להפעיל את הפינוי במידה והשוכר לא יעמוד בתנאי ההסכם. אם אתם זקוקים להכוונה מקצועית בנושא הליכי אכיפה בהוצאה לפועל, שקלו לקבוע פגישה עם עורך דין הוצאה לפועל דניאל ינובסקי. כל שעליכם לעשות הוא להשאיר את פרטיכם בטופס הבא, וצוות המשרד יחזור אליכם בהקדם.

פינוי מושכר
פינוי מושכר
לשיתוף המאמר:

לייעוץ עם עו"ד דניאל ינובסקי מלאו טופס עכשיו:

4.9 מבוסס על 183 ביקורות מ כתוב לנו ביקורת בReview author ★★★★★ Адвокаты, которые работают для своих клиентоа!עורכי דין שעובדים עבור לקוחותיהםjs_loader

אודות המחבר:
עורך דין דניאל ינובסקי

בוגר LL.B בקריה האקדמית אונו בשנת 2007. תחומי ההתמחות של משרד עורכי דין דניאל ינובסקי – חדלות פירעון לרבות אכיפת חיובים, מחיקה וגביית חובות (הוצאה לפועל), פשיטות רגל – חדלות פירעון והסדרי חוב.
למידע נוסף

מידע נוסף בנושא

לקבלת ייעוץ משפטי
חייגו עכשיו!

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 183 ביקורות
js_loader